Speed triple vaihteet

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja antti_p
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

antti_p

New member
Tullut nyt ajeltua kuukauden verran 05 triplella ja entisen pyörän jälkeen vaihteet tuntuvat takertelevan ja raskailta vaihtaa. Välillä tuntuu että 1.:ltä 2:lle ei tahdo millään mennä sisään. Onko kellään keinoa saada vaihteet vaihtumaan paremmin?
Samalla miettinyt tuota takajarrua, jota saa todella painaa, jos haluaa hyödyntää sitä jarruttaessa..
 
Irrota ensihätään polkimen tanko ja ne päissä olevat kupit -> sitten varmista että molemmissa päissä oleva pallopultti on tiukasti kiinni eikä ole kiertynyt auki. Siinä nivelessä on pieni sokka jonka poistamalla nivel menee kahteen osaa.

Aika yleistä että toi nivelen pultti löystyy ja sitten suurin osa polkimen liikkeestä vaan heiluttaa sitä pulttia eikä hämmennä laatikkoa.
 
Takajarrun saa paremmaksi vaihtamalla pääsylinterin 1/2-tuumaiseksi. Kawa ER-6:sen sopii heittämällä.
 
Itellä oli loppuaikoina jostakin krossista pihistetty vaihepoljin ilman ylimääräisiä niveliä, oli kyllä ehkä top5 muutoksista mitä tein:)

Kaatuessa saattaa toki tehä höpöä akselille enempi kun ei anna periksi, mutta voihan siihen jonkun kevennyksen tehdä laikalla että napsahtaa poikki jos on tiukilla...

edit: ja öljyilläkin oli merkittävä vaikutus...
 
Viimeksi muokattu:
Tuli kiristettyä nuo pallonivelet ja rasvattua. Olivat kyllä jo ennestään jo tiukassa.. Itsekin olen ajatellut että jos vaihtaisi crossin polkimen kiinni, niin että parantusko. Kellään tietoa minkä crossin poljin sattus sopimaan parhaiten?
 
955 s3 ja vanhemmassa daytonassa on poljin suoraan akselilla. Niistä pitäisi sopia, akseli ainakin on sama.
 
Kokeileppa auttaako öljyn vaihto, kuten wille- tuossa mainitsikin jo. Ite oon ajanu delvacilla n. 20 thkm ja hyvin pelaa vaihteisto ja kone. Sen oon huomannu delvacissa, että öljyn vaihto on edessä kun vaihteisto alkaa takertaan ja menee jäykemmäksi. Tosiaan mulla triple vm 2004.
 
Tuli kiristettyä nuo pallonivelet ja rasvattua. Olivat kyllä jo ennestään jo tiukassa.. Itsekin olen ajatellut että jos vaihtaisi crossin polkimen kiinni, niin että parantusko. Kellään tietoa minkä crossin poljin sattus sopimaan parhaiten?


Täälläkin on ollut aiemmin tästä puhe. Muistaakseni Yamahan jonkin pikkukrossin poljinsysteemi kävi suoraan. Oisko ollut esim yzf80 tms.oon nyt mobiilina netissä niin ei oikein etsiminen onnistu tähän hätään.
 
Löysin tuon kyseisen viestiketjun etsimällä ja kävin ostamassa yz-80 polkimen pyörään ja kyllä nyt vaihteet vaihtuu kevyesti!:jippikaijee:
Pyörässä vielä 500km ajetut Castrolin laatuöljyt, niin laatikko on sulavampi kuin entisessä hornetissa!
 
Hieno homma että löysit ja sait sopimaan!! Voisi olla itsellekin aiheellista kun välillä vaihteet tuntuu takeltelevan. Se on melko ikävää kun täyskiihdytyksessä ei menekään isompi vaihde päälle ja ehtii jo päästää kytkimen irti.
 
Nyt on vaihteet pelanneet hyvin, mutta huomasin pienen välyksen ohjauksessa. Taitaa olla laakerit hieman kuluneet. Onko kukaan vaihtanut itse noita? Mietin tässä että rupeeko itse säätämään vai kiltisti veisi vaan liikkeeseen..
 
No juu onhan niitä vaihdettu, mutta kokeileppa ensin tiukata sitä ohjauslaakeria, onnistuu hätäpäissään tuurnalla tai paremmin kruunuhylsyllä(tein itte putskesta ja vanhasta hylsystä)... Jos sen jälkeen heti tuntuu hyvältä niin unohda vaihto mutta harkitse rasvausta...?

Vaihto oli muuten ihan peruslaakerihommaa, mutta ylempi laakeri oli aikas vaikia saada emäputkesta irti perustyökaluilla. Mutta ei kumminkaan mahdoton kun miekin sain :)
 
Nostin keulan ylös ja testasin onko väljää keulassa ja ei tuntunut olevan mitään... Silti ajossa tuntuu että keula vähän "lonksuisi" tai olisi väljä jos iskee keula kuoppaan tai pomppuun nopeasti. vaan onko sitä vaan tottunut erilaiseen.

En kyllä tosin purkanut keulaa tarkemmin, kun en katsonut olevan aihetta, koska väljää ei tuntunut.
 
Ideasta innostuneema hommasin tuollaisen halvimman YZ:n pokimen ja mallasin sitä sprinttiini.
Ainakaan heittämällä tuo ei onnistu koska poljin on yksinkertaisesti liian pitkä.
Varmaan S3:sessa jalkatapin on jo vakiona taempana.

Meinasin napata tuosta pätkän pois, taivuttaa hieman, ja koneistan päähän uuden vivun.
 
Ideasta innostuneema hommasin tuollaisen halvimman YZ:n pokimen ja mallasin sitä sprinttiini.
Ainakaan heittämällä tuo ei onnistu koska poljin on yksinkertaisesti liian pitkä.
Varmaan S3:sessa jalkatapin on jo vakiona taempana.

Meinasin napata tuosta pätkän pois, taivuttaa hieman, ja koneistan päähän uuden vivun.


Joo itellä meni heittämällä tuo crossipoljin ja on täsmälleen samassa kohdassa kuin entinen. Nyt on polkimella yli 1000km takana ja pelaa loistavasti!:jippikaijee: Toivottavasti saat pelittää!
 
En tiedä vielä mitä tästä nyt tuli, mutta tällaisesta lähdettiin liikkeelle.

$(KGrHqJ,!hoE6mSqHVo4BOu9(MoO4Q~~60_12.JPG


Pätkä päästä pois ja koneeseen kiinni. Reikää kierrettä sun muuta sipistelyä...



Orkkis kumi ja tarvittavat palikat sorvailtu kasausta vaille.



Kasattuna ja liimattuna.



Ja paikoillaan tismalleen samassa paikassa kuin orkkis vipu.



Enää odotellaan että katu hieman kuivaa ja koeajo kertoo kuinka kävi tällä kertaa.:dunno:
Palikalla hintaa 25€ ja samaan rahaan sain ainakin pari tuntisen puuhastella joten ei se aivan hukkaan mennyt.

Edit: Ja hienosti pelaa!
Lyhennyksestä ja pois jääneestä vivustojen klapista johtuen liike on nyt suht lyhyt mutta jämäkkä. :thumbup:
 
Viimeksi muokattu:
Löysin tuon kyseisen viestiketjun etsimällä ja kävin ostamassa yz-80 polkimen pyörään ja kyllä nyt vaihteet vaihtuu kevyesti!:jippikaijee:
Pyörässä vielä 500km ajetut Castrolin laatuöljyt, niin laatikko on sulavampi kuin entisessä hornetissa!

En löytänyt kyseistä ketjua. Minkä vuosimallin poljin YZ-80 mallista sopii tohon? Vois hakea itsekin, kun toi on tollanen arvontakone toi laatikko :)
 
En löytänyt kyseistä ketjua. Minkä vuosimallin poljin YZ-80 mallista sopii tohon? Vois hakea itsekin, kun toi on tollanen arvontakone toi laatikko :)

Ite hommasin muistaakseni Yz-80 -97 polkimen, mutta siihen käsittääkseni käy kaikki vuosimallien 93-00 väliltä, koska ei ole pyörän rakenne muuttunut siltä osin.:thumbup:
 
Ite hommasin muistaakseni Yz-80 -97 polkimen, mutta siihen käsittääkseni käy kaikki vuosimallien 93-00 väliltä, koska ei ole pyörän rakenne muuttunut siltä osin.:thumbup:

Ite tilasin tämmöisen (tosin saman puljun eBayn kautta, tuo ei toimita jostain syystä Amazonin kautta Suomeen)

FITS:
Yamaha YZ 80 (1994-1999)
Yamaha YZ 85 (2000-2006)
Yamaha YZ 125 (1996-2003) Two Stroke Models
Yamaha YZ 250 (1996-1998) Two Stroke Models

41nNkLCLluL._SL500_AA300_.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Back
Ylös