• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Speed triple..

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja -Trumppa-
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Minulle sanoivat, että eivät tee Triumph huoltoja kun soitin tänään?

Asiasta toiseen. Minkälainen huoltopukki menee speed triple 05-> taakse?

Mitä huoltoa kysyit? Minä käytin omaani pelkässä keulan huollossa ja eturenkaan vaihdossa ja sen kyllä tekivät enkä voi moittia.

https://www.xlmoto.fi/yksijalkainen-varikkotuki-proworks#?p

Kannattaa mitata se taka-akselin halkaisija, mutta tuo Triumphille tarkoitettu sopii ainakin 2006-2010 ja lienee sama reikä akselissa. Ihan ok kampe, aavistuksen ehkä köykäinen, mutta kyllä tuon kanssa ketjut rasvaa ja renkaan vaihtaa. En ehkä yksin tuon varaan jättäisi pidemmäksi aikaa kuitenkaan.

itsellä on triumphin oma huoltopukki. menee ketjun puolelta akselin sisään ja siitä pyörä helppo vääntää ylös.

itsellä on 43t ajettu 05 triple ja staattori ja regu oli orggikset tähän asti, nyt vaihdon regulaattorin mosfettiin ihan sen takia, kun haluan käyttää agm akkua ja mielestäni perus regu ei antanut oikeaa jännitettä että agm tulisi täyteen. kokeilin lithium akkua ja se ei riitä käynnistämään tripleä 10 asteen aamusta. tai lopulta onnistuu, mutta joutuu lämmittämään akkua monta minuuttia.

staattorin pelkääminen on kyllä hölmö syy jättää triplen osto. ne hajoaa firebladeista ja kaikista vehkeistä.

staattorin jäähdytys on öljystä kiinni, triumphissa kannattaa pitää öljyt aina maksimissa. tämä myös sen takia, että jos keulii balanssiin niin öljyvalo syttyy ellei ole maksimissa. itsellä oikeastaan se on vähän ylikin. Triumphissa kun öljytikulla pitäisi mitata niin, että sen ruuvaa pohjaan ja siitä pyörä tasapainossa katsoa pinta. Olen havainnut, että kun ei ruuvaa tikkua, niin jos kärki osuu öljyyn, niin se on sama kuin vähän yli maksimin. eli helppo tarkistaa noin.

Mitään negatiivista ei tapahdu tuosta öljypinnasta.

Minulla on 46t ajettu 05 daytona, orggis säädin poiki viime kesänä ja syksyllä Jenkeistä tilattu huonolaatuinen vekotin, Briteistä tilattu Mosfet on pelannut siitä saakka. Mosfetin hyvä puoli on sisäinen suojelupiiri. Suurin syyllinen staattoreiden poikimisiin on mielestäni regu ja sulakerasia sekä johdotusten oikosulkuongelmat.

Itsellä kylläkin 08 malli ja ajettu 57tkm ja ei vielä mitään ongelmia ollut. Kop Kop....

Pitäisi tosiaan 60tkm huoltoon viedä koht ja entinen huolto lopetti toiminnan joten haussa uusi paikka.

Mitä huoltoa kysyit? Minä käytin omaani pelkässä keulan huollossa ja eturenkaan vaihdossa ja sen kyllä tekivät enkä voi moittia.

https://www.xlmoto.fi/yksijalkainen-varikkotuki-proworks#?p

Kannattaa mitata se taka-akselin halkaisija, mutta tuo Triumphille tarkoitettu sopii ainakin 2006-2010 ja lienee sama reikä akselissa. Ihan ok kampe, aavistuksen ehkä köykäinen, mutta kyllä tuon kanssa ketjut rasvaa ja renkaan vaihtaa. En ehkä yksin tuon varaan jättäisi pidemmäksi aikaa kuitenkaan.

Yleisesti kysyin heiltä, että tekevätkö huoltoja/korjauksia Triumph moottoripyöriin.

Onko vihjeitä miten saan noi alkuperäiset kahvapainot pois? Ei liiku mihinkään suuntaan.

Mälläsin oman Tripleni radalla loppukesästä. Briteistä suhteilla tuli uus etuvanne, mutta väärään vuosimalliin. Ois nyt siis tossa joutilaana 955:n etuvanne, jos jollaki on projektiin tai muuten tarvetta :doh:

Onko triplessä ajonesto ja jos on niin minkä ikäisistä lähtien. Eihän se varkautta estä mutta haittaapahan edes vähän. Mitä muuta triplestä pitäisi osata katsoa kun käytettyä on ostamassa.

Yammu varastettiin vähän aikaa sitten ja kuulostaa että vakuutusyhtiö korvaisi siitä ihan järkevän hinnan. Uutta pitäisi saada alle. Tämä speed triple olis päälimmäisenä mielessä.

-08 vuodesta käsittääseni tuli joku päivitys starttiin tai johonkin, joka oli ollut vähän ongelma aikaisemmin. Kiinnostoaisi juuri tämä 1050 cc malli, se vanhempi ei oikein viehätä. Uudemmatkin meni jotenkin pilalle ulkonäön suhteen jossain vaiheesa. Eipä sillä, ihan uusi on vähän muutenkin ulottumattomissa.

Saako Speed Triple 955i vm. 2002 vaihdepolkimen käännettyä reverseksi? Olen ajanut reverse-pyörillä melkein aina. Jos ei saa käännettyä, niin joutuu opettelemaan uutta.

Viimeksi muokattu:
Saako Speed Triple 955i vm. 2002 vaihdepolkimen käännettyä reverseksi? Olen ajanut reverse-pyörillä melkein aina. Jos ei saa käännettyä, niin joutuu opettelemaan uutta.

Speedyssä taitaa olla suora poljin akselista , vaikka uudemmissa 955sissa kai samat jalkatappirungot ( pisaran muotoinen heelplate) ku daytonassa jossa on linkku. Linkullisen saa käännettyä.

Ja ne on ristiin yhteen sopivat. Ja jalkatappisarjalla ainakin. Ne sopii kaikki 02----- 06daytona/-10 triple.
Mulla on rtiple -05- -10 mallin jalkatappisarja daytonassa.

Tuolta voi ihmetellä osanumeroita: world of triumph

Kai sen saa, mutta siinä on hassuus, että poljin on välityksellä ja vaikka sen välityksen ottaa pois ja laittaa akseliin suoran vivun taaksepäin akselista, niin se on samoinpäin. ei ole kuvaa, ja hatara muisti.

mutta ehkä vivuston kanssa voi kääntää.

Kai sen saa, mutta siinä on hassuus, että poljin on välityksellä ja vaikka sen välityksen ottaa pois ja laittaa akseliin suoran vivun taaksepäin akselista, niin se on samoinpäin. ei ole kuvaa, ja hatara muisti.

mutta ehkä vivuston kanssa voi kääntää.

Vivuston voi kääntää koneen päästä. Mut vakio-osalla jää pikkasen turhan ulos se pää omaan makuun.
Mut niitä koneen päitä näyttäs ebaysta saavan kiinasta pikkurahalla erilaisia.

Nyt on speed triplellä käyty ekä rälläyslenki ajamassa. Tulihan sillä jo se noin 600 kilsan siirtymä kotiin, mutta nyt varsinainen nurkkapyörittelylenkki ja vähän testiä miltä se oikesti tuntuu Jammun jälkeen.

Renkaat taitaa olla loppu, tuntui jotain venkoilua, etenkin takapäässä. Se eli jotenkin omaa elämäänsä ja samalla tuntui rajummin kallistaessa että se luistaisi jotenkin hassusti. Mun kallistuspäällä se ei kuitenkaan voi olla vielä lähelläkään rajoja, ei ainakaan uuden ja asiallisen renkaan rajoilla.

Jotain omituista vetämistä siinä takapäässä oli, ihan kuin rengas kääntyisi. Pitää tutkia takahaarukan laakerointi.

Muuten on makea peli ajaa mutkatiellä, vetoa tuntuu piisaavan joka kierrosalueella. Nyt oli kyseisen tien eka rundi tälle keväälle, ei oikein uskaltanut ajaa kun ei muista mutkien routapatteja ja monttuja. Varmaan uusiakin talven jäljiltä. Tuohon allekirjoituksen jammuun verrattuna vetoa on tosi hienosti. Sen sijaan motarille kiihdyttäessä huomasi että Jammussa oli löylyä selvästi enemmän.

Tuntuu kuitenkin että pyörä vastasi hyvin sitä mitä odotinkin, alhaalla on vetoa jopa paremmin kuin toivoin. Eturengas näyttää ykkösellä irtovan helposti tiestä.

Linkuston neulalaakerit näistäkin perinteisesti pettää jos on ollut huoltoa vailla, kannattaa samalla vilkaista nekin ja ainakin rasvailla.

Kävin koeajamaan Biketeamin kauden avauksessa uuden Rässän. Oli kyllä aivan mykistävä kokemus:jpstyle: Luulin, että mulla on Street Triplessä melko hyvät jarrut..ei. Luulin, että mulla Street Triplessä jämäkkä alusta säädettynä...ei. Luulin, että Speed Triple on köntys..ei. Luulin, että drive by wire on töksö..ei. Ja olipahan hieno moottori. Niin ja quickshifter. Mulla olisi varaa ostaa 20 k€ uusi :wanna: äsken otin viskipaukun ja heräsin taas tähän maailmaan. Millä mä perustelisin tämän hankinnan taloudessa ja kauanko mulla olisi kortti sitten :right:

tuossa takapäässä joo kannattaa katsoa kaikki laakerit ja myös iskari voi olla tiensä päässä joka aiheuttaisi huonoa pitoa takapäässä.

itse laitoin muuten niiden linkkujen suojaksi sellaisen kumimaton, nippusiteillä, jolloin renkaan mukana tuleva kura ei pääse alalinkun niveliin.

myös takaiskarin säädöt kannattaa katsoa, itsellä oli edellinen omistaja kiristänyt takaiskaria niin paljon, että toimi ihan hämärästi kun oli niin jousi kireällä. Jotkut myös voi löysätä vaimennuksia. kerran ostin firebladen avk:lta joka oli selvästi kaadettu radalla kun renkaat olivat ihan siniset. kun pyörä oli kunnossa, niin ekoilla koeajoilla ihmettelin miksi pyörä on niin niin huono perästään. No perän vaimennuksia oli löysätty paljon tehdasasetuksista. Turha ihmetellä jos lähtee lapasesta.

Jep, katsellaanpa tilannetta. Paistoleimat katsoin renkasta, ne on vuodelta 2010. Tuossa lienee ensimmäinen selitys. Pintaa on jäljellä, mutta nyt on juuri etsinnässä uudet renkaat tuohon. Entisessä pyörässä oli Pilot road II renkaat ja tuntuivat mukavilta. Nyt olen vähän miettinyt tuosta uudistettuja versioita, vitonen on vissiin nyt menossa.

Pyörällä ei ole ajettu kuin alle 21 000 kilsaa, mutta toki laakerit voivat olla menneet jos ovat kurassa ja vedessä tms. Sinällään pyörä on siistin näköinen, eli ei sitä ihan huolimattomasti ole pidetty.

Alusta tuntuu kovemmalta kuin FZ 1 N jammussa. Nyt tuntuu että voisi vähän löysätä jousia, etenkin takaa. Edestä ei ole ihan niin selvää kuvaa vielä. Kun tuo renkaiden ikä on tuollainen niin jätän suosiolla väliin kovat jarrutus- ja kallistustestit. Tosin vaimo totesi kyllä yhdestä moottoritielle menosta ettei hänellä riitä pokka ajaa pyörää läheskään noin kallelleen. Kyydissä se istuu sujuvasti vaikka ajaisin ihan sinne mihin pää kestää, ei ala hannailemaan vastaan vaan antaa mennä.

Eli Oulusta tai tästä lähialueelta pitäisi löytää kohtuullinen tarjous renkaista. Viimeksi kävin Kemissä, sieltä sain hyvän tarjouksen ja homma hoitui nätisti odottaessa.

Mutta kyllä vielä tuntuu että pyörä vastaa sitä mitä odotinkin. Lähtee hyvin liikkeelle ja vetää alhaalta. En arvannut että se keulii ykkösellä noin herkästi, on pari kertaa tullut vähän yllätyksenä.

Viimeksi muokattu:
Halvin ja helpoin tapa parantaa (muutoin) ehjää mopoa on laittaa siihen uudet ja hyvät/sopivat renkaat.

Erot ovat välillä aivan käsittämättömän suuret.....
ja saavat äkkinäisen epäilemään ties mitä muita vikoja.

Niihin kannattaa syventyä vasta kun rengasasiat ovat reilassa.

Jos alustassa on "toimivat säädöt", niitä kannattaa käyttää.

Peli kulkee nautittavasti ihan eri setupeilla riippuen siitä, mennäänkö millaista kyytiä....
ja kyytiläisellä vai ilman.

Laitehan sulla on parhaasta päästä :thumbup:.

2010 renkailla en ajaisi metriäkään, ainakaan speed triplellä. Esimerkiksi pystyn ajoasennon takia, eturengas lukittuu tosi helposti huonolla renkaalla. Myöskin mitään touring eturenkaita ei kannata haaveilla.

pilot road2 on ihan ok takarenkaaksi jos touraa, mutta puheista päätellen haluaisit kanttailla, ja siihen pilot road 2(on ollut omassa sp3:Ssa) tekee pyörän sellaiseksi, että se haluaa tulla pystyyn kaarteessa, se tuntuma on ns oikaiseva, eli sitä pitää pitää kaarteessa. Joku rossa 2 tai rennsport tyylinen rengas on paljon parempi kaarteeseen ja antaa neutraalin tunteen, jossa pyörä ei kaadu kaarteeseen tai halua kammeta pystyyn. Itsellä on kaksi takavannetta ja olen vaihdellut aikoinaan pilot road2 ja rennsportin/rosso2 välillä ja ero pelkällä takarenkaan vaihdolla on selvä.

maksimipito sporttirenkailla. Kuluminen on kuitenkin moottoripyörän renkaissa ihan yksi ja sama. (big picture)

2010 renkailla en ajaisi metriäkään, ainakaan speed triplellä. Esimerkiksi pystyn ajoasennon takia, eturengas lukittuu tosi helposti huonolla renkaalla. Myöskin mitään touring eturenkaita ei kannata haaveilla.

pilot road2 on ihan ok takarenkaaksi jos touraa, mutta puheista päätellen haluaisit kanttailla, ja siihen pilot road 2(on ollut omassa sp3:Ssa) tekee pyörän sellaiseksi, että se haluaa tulla pystyyn kaarteessa, se tuntuma on ns oikaiseva, eli sitä pitää pitää kaarteessa. Joku rossa 2 tai rennsport tyylinen rengas on paljon parempi kaarteeseen ja antaa neutraalin tunteen, jossa pyörä ei kaadu kaarteeseen tai halua kammeta pystyyn. Itsellä on kaksi takavannetta ja olen vaihdellut aikoinaan pilot road2 ja rennsportin/rosso2 välillä ja ero pelkällä takarenkaan vaihdolla on selvä.

maksimipito sporttirenkailla. Kuluminen on kuitenkin moottoripyörän renkaissa ihan yksi ja sama. (big picture)
Nyt kun mainitsit tuon että se haluaa kammeta pystyyn niin tuon tunnistan jammusta aika hyvin. Se piti ajamalla ajaa mutkaan. En muista mikä vaimolla on eturenkaana kuussatasessa, mutta se menee kypärää kallistamalla. Toki kun maantiellä ajetaan niin ei se laillisilla nopeuksilla tuntunut kankealta. Sen sijaan muutamalla mutkapätkällä tuntui tosissaan että sen joutuu voimalla pitämään mutkassa tai sitten se halusi kaarteen sisäreunaan. Se tietysti kyllä siitä tokeni kun avasi vähän hanaa. Toki vauhdit oli sitä luokkaa ettei tarvi enää sinä kesänä juuri ajella jos tutka sattuu kohdalle.

kyllä renkaat lähtee heti vaihtoon ennen kuin kippaan tuon, sadekeli vähän hirvittää. Etunen kävi jo kertaalleen lukossa. Omasta mielestäni en edes jarruttanut lujaa enkä etenkään haukannut jarrulla.

Suurin osa ajosta on kuitenkin työmatkaa eli vajaa 80 kilsaa päivässä. Joku pidempi reissu on tarkoitus aina kesässä tehdä, mutta kuitenkin tuo työmatka on se suurin yksittäinen mistä kilsat tulee.

Pitää arvioida tuon ajo-ominasuuksia siten kun saa vaihdettua renkaat. Se on kyllä tosi että ihan turha on murehtia jostain muusta ennen kuin tuo on korjattu ja suljettu pois. Kuitenkin jos sieltä nyt joku laakeri on mennyt ja joutuu vaihtamaan niin tuskin se mikään maailmanloppu on.

Ite tykästyin speed triplellä pilot powereihin. Todella herkästi ohjautuva, mutta silti riittävän vakaa kumi. Kestää siedettävästi ja on halpa, koska vanha malli. 2ct taitaa olla samaa hintaa.

Tourinkirenkailla oli jäykkä kanttailla ja kuluivat silti yhtä nopeasti. Pidon kanssa ei ollut ongelmia.

Back