Speed triple..

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja -Trumppa-
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
No eihän sitä ilman ongelmia selvitty talven jäljiltä..
Jotain häikkää on jossain, kone käy todella hassusti hörpöttämällä niinkun ois tehokkaampikin v8motti :grin:
Tasaantuu kylmänä aika äkkiä mutta lämpösenä kun sammuttaa ja käynnistää uudestaan niin eipä tasaannukkaan, meinaa vähän niinkun sammua olevinaan, ajamaan kun lähtee niin stumppaa heti ellei aja tosi reilulla kaasulla ja kuseta kytkintä vaan樂 ja sit yhtäkkiä lähtee taas toimimaan ku pienen matkaa ajanu..
Ja sillonkun kun toimii ni rötää tasakaasulla, vedossa kyllä tuntuu toimivan..

Moottorin vikavalo (keltainen) palaa myös mutta jostain lueskelin että ihan normaalia koska tankki ollu irti ja tarttis vaan kuitata pois..,樂 pääseeköhän tonne sisälle ihan perus yleistesterillä vai täytyykö tuo nyt kiikuttaa jollekkin joka noiden kanssa enempi pelaa:sad:
veikkaanpa tps -anturia tai siis sitä kaasun systeemiknööliä ilmanputsarin päällä. eikös se TPS ole...
ja katso nyt ne vikakoodit ihmeessä, ihan tavallisella obd-lukijalla onnistuu.
 
voi olla joku tikkupuola hajonnut /hajoamassa. ja tai kasteli tulpat.

ei kannata käynnistää mitenkään lyhyesti pyörää, vaan käyttää lämpimäksi, pari lyhyttä käynnistystä ja riippuen kartasta ja tulpista menee tulpat vaihtoon jos liikaa kastuu.

mutta jos koodiakin tulee niin kannattaa se katsoa ensin.
 
Ei sytytä tankin irrotus vikavaloa, jos ei laita virtoja päälle tankki irti.

Erikoisen yleistä on unohtaa MAP-anturin alipaineletku tai jonkin anturin pistoke irti kun tankkia irrottaa. Kato ihan ekana, että kaikki letkut ja sähköpistokkeet on kiinni ja oikeissa paikoissa.

Trumppaan käy ihan mikä tahansa tavallinen OBD lukija, jolla saa vikakoodin selville, mistä siellä kiikastaa.
 
No eihän sitä ilman ongelmia selvitty talven jäljiltä..
Jotain häikkää on jossain, kone käy todella hassusti hörpöttämällä niinkun ois tehokkaampikin v8motti :grin:
Tasaantuu kylmänä aika äkkiä mutta lämpösenä kun sammuttaa ja käynnistää uudestaan niin eipä tasaannukkaan, meinaa vähän niinkun sammua olevinaan, ajamaan kun lähtee niin stumppaa heti ellei aja tosi reilulla kaasulla ja kuseta kytkintä vaan樂 ja sit yhtäkkiä lähtee taas toimimaan ku pienen matkaa ajanu..
Ja sillonkun kun toimii ni rötää tasakaasulla, vedossa kyllä tuntuu toimivan..
:sad:

Miulla joskus aikoinaan Thunderbird Sportin Hinckleyn 885 moottori temppuili etenkin kylmänä vähän samanlaisin oirein, se taisi myös paukutella pakoputkiin... ja eikä ihme ollutkaan koska syyksi paljastui sähköjohtojen varassa roikkuva kampiakselin asentoanturi (crankshaft position sensor tms.)

Muistaakseni TBS:ssä se oli varsin helppo tarkistaa, moottorin oikealta kyljeltä piti yksi suojakotelo irroittaa ja anturi löytyi heti sen alta.
 
Pyörä on aina käytetty täysin lämpimäksi kun sitä on käynnistelty mutta virtoja on kyllä käytetty päällä kun ollut tankki ja airboksi irti..
Noh sieltähän löyty 7 vikakoodia:
P0108
P0113
P0460
C0848
C2bd1
C0311
P0500

Nollailin koodit ja käytin tyhjäkäynnillä tovin, hörpötti edelleen ja hetikun tyhjäkäynti tasaantuu, moottorin vikavalo syttyy樂

Vikakoodit lukuun ja 1koodi sinne jäi jota meikäläisen testeri ei näyttänyt.. mutta ongelma on edelleen sama, muut vikakoodit varmaan johtuneet siitä ku on virtoja käytetty päällä pyörä levällään:dunno:

Ei viittisi summamutikas lähtee antureita vaihtaan, täytyy koittaa saada toisella testerillä se vikakoodin numero tietoon ja koittaa sillä selvittää vika ei voi olla iso koska talvella pyörä vielä toimi, jossei rupia tokkeentumaan ni taidanpa soittaa Kupariselle..

Edit. Ainoa vikakoodi joka jäljellä on p1105, rupeempas kaiveleen nettiä, jos vaikka pääsia viellä vappuajelulle niinkun oli suunnitelma:WAZAAP:
 
Viimeksi muokattu:
MAP-anturin koodi, kuten B12 jo veikkaili, joku vakuumiletku irti tankin irrotuksen jäljiltä.
 
No eihän tuolla airboxis ole kun molemmil sivuilla yhet letkut, ja airboxin edessä yksi letku.
Läppärunkoon jokaselle läpälle tulee yks ilmaletku jotka yhdistyy koneen päälle yhdeksi ja jatkaa siitä matkaa jonnekkin irtonaisena, sille en mitään paikkaa mistään löytänyt🤔
Tankin pohjassa kaks ilmaletkua jotka on suoraan maahan?
 
Läppärunkoon jokaselle läpälle tulee yks ilmaletku jotka yhdistyy koneen päälle yhdeksi ja jatkaa siitä matkaa jonnekkin irtonaisena, sille en mitään paikkaa mistään löytänyt樂

Letkun toinen pää tulee MAP-anturiin. Maailman yleisin moka kun tankin irrottaa. Et ole ensimmäinen. Tökkäät sen kiinni, niin rupee toimimaan :)
 
Letkun toinen pää tulee MAP-anturiin. Maailman yleisin moka kun tankin irrottaa. Et ole ensimmäinen. Tökkäät sen kiinni, niin rupee toimimaan :)

Eli se letku joka tulee läppärungoilta niin mappi anturiin? Varmistan vielä että missä se map anturi sijaitsee oikeasti ?:D mielestäni missään anturissakaan ei liittimen vieres ollu mitään letkun paikkaa mut taidanpa lähteä talliin purkamaan taas tuon vehkeen:grin:
 
Eli se letku joka tulee läppärungoilta niin mappi anturiin? Varmistan vielä että missä se map anturi sijaitsee oikeasti ?:D mielestäni missään anturissakaan ei liittimen vieres ollu mitään letkun paikkaa mut taidanpa lähteä talliin purkamaan taas tuon vehkeen:grin:

Jos en ihan väärin muista, niin anturi on airboxin kannessa tai kyljessä
 
itse en ota sitä anturin letkua enkä johtoa irti ikinä, vaan sen torxi ruuvin jolla se on ilmaboxin kannessa. helpompi niin eikä unohdu sitten enää kuin huohotusletkut yms.
 
itse en ota sitä anturin letkua enkä johtoa irti ikinä, vaan sen torxi ruuvin jolla se on ilmaboxin kannessa. helpompi niin eikä unohdu sitten enää kuin huohotusletkut yms.

Tämä on todellakin suositeltava tapa toimia.
 
Dodiiiiih, kiitoksia avusta!:thumbsup:
Vehkeet rokkaa taas ja pääsi vappu rundillaki käymään, kesän ekat 500km rupee oleen täynnä:crash:
Lsl superbike tanko tuntuu ihan passelilta, vähän meinaa oikee kyynärpää kiristää mut eiköhän sekin ratkee tankoa säätelemällä, ja voihan tuo taas talven jäliltä olla kankeuttakin😂
 
Kertokaa ny mikä liitintyyppi ja mistä saan vastakappaleen? Speed triple 1050r 2012.
 

Liitetiedostot

  • 20240523_194326.jpg
    20240523_194326.jpg
    87,2 KB · Katselut: 43
voitelin sadeillan askareena noi speed triplen takajousituksen linkut, olihan ne melko kuivat, vaikka joskus 10?v sitten ne voitelin. ja on ollut sisäkumista tehty suoja joka estää suurimman veden takapyörältä menemästä suoraan paineella linkkujen päälle. lisäksi laitoin taas samanlaiset o -renkaat takaiskarin alapään helmen rinnalle, että se pysyisi parempana.

jos jollain on tuollainen vanha 2005 nen, niin melkein voi kannattaa ostaa ebaystä parempi linkku sarja valmiiksi, tarkistaa ja katsoa ja sitten vaihtaa. ja kannattaa tehdä talvella, ettei ajopäiviä siihen menee kun on levällään, vaikka eihän tuohon rasvaukseen ja putksaukseen mene kuin pari tuntia.

itse laitoin pyörän takapukille ja sitten nostin takakahvasta(varuste) hihnalla tallin katon koukusta painon pois takapäältä.

siinä alumiinisessa linkussa on pieni väistömuoto takaiskarille, joten se sopii vain yksinpäin takaisin.
 
Ja taas apuja pyytelemässä, kun summamutikassa en tohtis lähtiä osia vaihtelemaan, tulee vielä kalliiksi.

Elikkä virrat lähtee normaalisti päälle mutta ei starttaa, ei sano yhtikäs mitään, ei naksahda, valot ei himmene, mitään eisiis tapahdu, aikansa ku starttinappulaa räplää ja pitää pohjassa ni sitte starttaa iloseen ja tärähtää käyntiin..
Välillä käynnistyy ekalla yrityksellä, välillä neljännellä. Ihan miten sitä huvittaa😂

Tuon startin solenoidin meinasin jos koittaisi vaihtaa nyt ens alkuun🤔 akku on ainakin ok ja liittimiä on räpläilly eikä vaikutusta.

Ja semmonen kysymys vielä että mitäs näis on mahtanu ketjuja mennä? Reilu 50tkm itellä mittarissa, ihanku ketju rallattais ja kuuluu selkeiten ~3000rpm, onkohan kuinka kallis operaatio🥹
 
Voihan toki toi solenoidikin olla vikaantunut, mutta todennäköisemmin hapettunut starttinappi tai joku noista turvakatkaisimista (sivutuki, kytkin, vapaavalo).
 
Back
Ylös