Speed triple..

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja -Trumppa-
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Tervehdys!

Täällä uusi Trumpan omistaja. Pientä probleemaa heti havaittavissa. Pyörä lähtee napakasti käyntiin ja toimii mielestäni suht hyvin pienillä kierroksilla. Ehkä pientä epätasaisuutta käynnissä. Ongelmat alkaa, kun pyörälle tarjoaa enemmän happea. Veto meinaa loppua 4000rpm-6000rpm välillä, eikä huippukierroksille edes päästä. Ulkomaalaisilla foorumeilla ollut samasta oireesta puhetta ja ne ovat viitanneet puoliin tai kaasuläppään.

Onko muilla kokemuksia?

Pyörä on 09 vuosimallia.

Pitää jossakin vaiheessa tehdä perus huollot ja katsoa asiaa uudestaan, jos sillä häviäisi.

Karttaa olis kans kiva tutkia ja säätää. Jos jollain on vinkkejä ilmaisiin karttoihin, niin olisin kiitollinen.

Ilmeisesti pitää olla OBD plus piuha jos haluaa enemmän säätää. Bluetooth lukijalla vain mahdolliset vikakoodit selville.
 
Oireet sopisivat aika hyvin imuvuotoon. Suihkuttele vaikka starttisprayta imukurkkujen suuntaan pyörän käydessä tyhjäkäyntiä. Jos kierrokset nousevat niin vuotokohta on siellä jossain. Voi toki olla muutakin mutta tuosta lähtisin liikkeelle.
 
Eipä imuvuioto oireile kovilla kierroksilla. Bensan puutteelta tuo äkkiä vaikuttaisi. Tuliko vika yhtäkkiä vai pikkuhiljaa? Onko pyörällä ajettu koko ajan vai seisonut pitkään jne?
 
Kiitoksia kommenteista. Pyörällä on ajettu todella vähän viimeisen viiden vuoden aikana. Eli, seisontaa on tullut. Edellisen omistajan mukaan on pitäny tankissa v-poweria, ettei tulisi ongelmia, mutta eihän tuo mikään säilöntäaine ole.

Viime kesänä tehty perus öljynvaihto huolto.

Kävin äsken tekemässä lenkin. Toimi alussa ihan normaalisti ja naamalle levisi hymy pyörän ominaisuuksista :p Aivan huikeen hauska laite!

Noh, sitten alkoi samat ongelmat, kuin aikaisemmin.. Lopulta ei antanut ottaa kierroksia koneeseen ja meinas matka jäädä kesken. Lopulta sain ajettua pyörän kotiin, mutta heti jos kierrokset nousi sinne 5000-6000 alkoi ”booaamaan” kuin huonosti käyvä kaasarivehe ja veto loppuu. Tunnin verran pyörä toimi ok, anto viedä rajoittajalle asti mukisematta jne.

Kävin hakee motonetistä uudet tulpat, kun ei mitään käryä milloin vaihdettu. Pitäis ne vaihtaa. Lähtee kyllä napakasti käyntiin, eikä tarvii sahata. Täytyy tohon jossakin välissä vaihtaa kaikki nesteet ja käydä muutenkin läpi. Pyörällä ajettu 22tkm.
 
Jos ongelmat alkavat pidemmän ajon jälkeen, niin tankin korvausilma kannattaa tsekata. Eli kun vika päällä, avaa bensakorkki niin huomaa onko tankissa kova alipaine ja ongelman pitäisi poistua ainakin tilapäisesti.
 
Bensatankki kannattaa tyhjentää ja katsoa paljonko vettä ja muuta moskaa pohjalla on. Bensanpaineetkin kannattaa mitata.
 
Jotenkin tuo on jännä, että antaa toimia jonkun aikaa ihan hyvin ja sitten tulee nuo ongelmat. Luulisi, että tekisi koko ajan tuota, jos bensa puolella. Testasin ELM 327 Bluetooth lukijalla, mutta sitä kautta ei ainakaan antanut vikakoodeja.

Kämpän remontti sotkee harrastamista ja vian etsintää:sad
 
Sähkö/elektroniikkavika monesti aiheittaa tuollaista oireilua. Komponentit toimivat kylmänä mutta lämmetessään alkavat pätkimään tai antavat väärää dataa eculle. Ilman vikakoodeja on tietty aikamoista hakuammuntaa löytää ongelman juurisyy Johtosarjan liittimiä kannattaa tutkia eli availla ja sulkea sekä poistaa hapettumia, jos niitä löytyy

Kuinka nopeasti ongelma ilmenee, kun lähtee liikkeelle?
 
Sähkö/elektroniikkavika monesti aiheittaa tuollaista oireilua. Komponentit toimivat kylmänä mutta lämmetessään alkavat pätkimään tai antavat väärää dataa eculle. Ilman vikakoodeja on tietty aikamoista hakuammuntaa löytää ongelman juurisyy Johtosarjan liittimiä kannattaa tutkia eli availla ja sulkea sekä poistaa hapettumia, jos niitä löytyy

Kuinka nopeasti ongelma ilmenee, kun lähtee liikkeelle?
 
Noin tunnin verran toimii normaalisti ja sitten oireet alkavat. Tilasin nyt OBD lukijan ja latasin TuneEcun. Toivotaan, että antais jonkun koodin.

Mulle tuli vähän semmonen fiilis,että vois just tonne sytytyspuolelle viitata.
 
Ja taas apuja pyytelemässä, kun summamutikassa en tohtis lähtiä osia vaihtelemaan, tulee vielä kalliiksi.

Elikkä virrat lähtee normaalisti päälle mutta ei starttaa, ei sano yhtikäs mitään, ei naksahda, valot ei himmene, mitään eisiis tapahdu, aikansa ku starttinappulaa räplää ja pitää pohjassa ni sitte starttaa iloseen ja tärähtää käyntiin..
Välillä käynnistyy ekalla yrityksellä, välillä neljännellä. Ihan miten sitä huvittaa

Tuon startin solenoidin meinasin jos koittaisi vaihtaa nyt ens alkuun樂 akku on ainakin ok ja liittimiä on räpläilly eikä vaikutusta.

Ja semmonen kysymys vielä että mitäs näis on mahtanu ketjuja mennä? Reilu 50tkm itellä mittarissa, ihanku ketju rallattais ja kuuluu selkeiten ~3000rpm, onkohan kuinka kallis operaatio凉

Startin solenoidi vaihdettu ja edelleen sama vika. Tappokatkasija/starttinapin käytin auki ja putsailin, jalan anturia vähän rönkkisin eikä mitään vaikutusta mihkään樂 oisko ideoita?

Sain ku sainki korjattua, en tiedä missä oli vika tosin😂
Purin starttinapin, kytkimen puolen katkasijan, jalan katkasijan/tappo kytkimen ja virtalukon pohjaa tuli kans tutkittua. Putsaus ja kontaktipintojen kevyt hionta ni taas toimii👌
 
Viimeksi muokattu:
Ei muuta virtalukko ongelmaa ole wanhassa triplessä ollut kuin että virtalukko alkaa olla vähän väljä, virrat pitää avaimella vähän velmuilla että saa virrat -on.
siis mitään tyyppivikaa mistään töyssyistä ajeluista ei ole ollut. joku piuha on irronnut ???- tai voisko akun kengät olla huonot- akku huono? se on aika halpa ja helppo osa vaihtaa ja testata... siitä alottaisin
 
akku on ainakin heikko ja lienee virtalukon pohja tai koko lukko rikki.

itsellä murtui pohjasta johdot irti, kolvasin takaisin. ainakin 2005 sessa sen takakuvun saa irti.

itse olen ottanut yläkolmion irti ja kääntänyt sen ns ylösalaisin, niin pääsee käsiksi. tangot varmaan joutuu ottamaan eka raisereista irti myös.

itse suhtaudun tommosiin pätkimiseen aina vakavasti, koska mitäs jos se pätkäisee jossain ohituksessa rekan rinnalla. gessussakin meni virtalukon pohja niin pätkäisi joskus ajosta suoraan.
 
Tosiaan vaihdoin uuden virtalukon ja akun. Ei ongelmia sen jälkeen. Akku on ollut heikko jonkin aikaa, kun starttaa uudella akulla napin hipaisustakin :)
 
Moro,

Nyt olis sellanen ongelma että ei lähde 2006 triple käyntiin ellei anna kaasua. Käy vähän heikonlaisesti kaasullakin.

Tulpat on vaihdettu, poltsikka suodatin on vaihdettu, K&N ilmansuodatin putsattu. Letkut ja johdot tarkasteltu useampaan otteeseen.

Mahtaisiko kellään olla Pirkanmaan alueella tune ecu kaapelia jottai pääsis tarkistelemaan paremmin?

Itseltä löytyy vaan vanha windows version kaapeli enkä nykyisellä läppärilla saanut sitä yhdistettyä pyörään
 
Mulla oli tyhjäkäyntiongelmaa 2006 Triplessä, se tosin ilmeni että kierrokset jäi korkealle ja toisaalta saattoi sammua kun kaasun päästi ennenkuin kone oli lämmennyt. Korjaantui lopulta tyhjäkäynnin säätömoottorin (Idle stepper motos tms) vaihdolla. Kaasuasennon tunnistinkin tuli ensin vaihdettua, mutta se ei vielä korjannut ongelmaa.
 
Moro,

Nyt olis sellanen ongelma että ei lähde 2006 triple käyntiin ellei anna kaasua. Käy vähän heikonlaisesti kaasullakin.

Tulpat on vaihdettu, poltsikka suodatin on vaihdettu, K&N ilmansuodatin putsattu. Letkut ja johdot tarkasteltu useampaan otteeseen.

Mahtaisiko kellään olla Pirkanmaan alueella tune ecu kaapelia jottai pääsis tarkistelemaan paremmin?

Itseltä löytyy vaan vanha windows version kaapeli enkä nykyisellä läppärilla saanut sitä yhdistettyä pyörään

Normaalistihan tuossa mallissa ei saa antaa kaasua startatessa. Lähtee käyntiin kaasua antamallakin, mutta sen jälkeen tyhjäkäynti on sekaisin. Heikonlaisesti käyminen siis voi olla kaasun antamisen syytä, eikä liity käynnistymättömyyteen ilman kaasua.

Itse vikaan en valitettavasti osaa ihmeparannusta kertoa. Kuitenkin kaasun antaminen startissa tekee lieveilmiöitä käyntiin.
 
Tuon ikäisessä pyörässä lienee 'idle air control valve', jonka vikaisuus selittäisi oireet melkolailla täysin.
 
Minulla oli samanlaisia ongelmia 2006 speed Triplessa. Aika paljon tutkin asiaa. Epäilin että TPS anturi rikki tai tuo tyhjäkäyntimoottori. TuneEculla katselin esim TPS arvoja. Lopulta ostin hajottamolta koko läppärungon kaikkine säätimineen. Sillä asia korjaantui.
 
Back
Ylös