Speed triple..

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja -Trumppa-
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Moro,

Nyt olis sellanen ongelma että ei lähde 2006 triple käyntiin ellei anna kaasua. Käy vähän heikonlaisesti kaasullakin.

Tulpat on vaihdettu, poltsikka suodatin on vaihdettu, K&N ilmansuodatin putsattu. Letkut ja johdot tarkasteltu useampaan otteeseen.

Mahtaisiko kellään olla Pirkanmaan alueella tune ecu kaapelia jottai pääsis tarkistelemaan paremmin?

Itseltä löytyy vaan vanha windows version kaapeli enkä nykyisellä läppärilla saanut sitä yhdistettyä pyörään

Tune ECU löytyy Tampereen nurkalta jos on tarvetta. Winkkariversio myöskin, mutta ainakin toimii. Tosin muistaakseni sillä ei tainnut kovin paljoa viisastua tyhjäkäynnin säädön toiminnasta...

Joskus tappelin aika pitkään 990 Duken tyhjäkäynnin heilumisen kanssa. Tuossa taitaa olla saman sarjan ECU ja hyvin saman tyylinen tyhjäkäynnin säätömoottori kuin Triplessäkin. Tuossa tuli todettua, että systeemi on aika tarkka monenlaisista asioista ja toimintalogiikkaa on varsin hankala hahmottaa päältäpäin tarkkailemalla. Tuossa syyksi paljastui lopulta läppien stoppariruuvi, jota oli menty säätelemään fiilispohjalta jossain vaiheessa. Aiheutti siis varsin epämääräistä kierrosten heilumista, mitä ei oikein millään olisi kuvitellut tuon ruuvin säädön aiheuttamaksi.
 
Vielä voisi tarkistaa että jos ECU:un on tehty säätöjä tai karttoja latailtu, että reset adaptives on ajettu. Siitä taisi olla vaihtoehtona 12min tyhjäkäynti ilman kaasuun koskemista tai sitten TuneBoy/TuneEcu valinta?
 
Terve,

2007 Speed seisonut kiltisti lämpimässä tallissa 2-3 vuotta (n.20k ajettu). Tankki tyhjennetty, uutta bensaa + suuttimienpuhdistus aineet tankissa, uusi akku ja yritin ampua käyntiin, mutta pyörittää vaan iloisesti ja ei suostus starttaamaan.

Vaihdoin tulpat, tsekkasin bensapumpun ja filtterin -> Ei vaikutusta tilanteeseen.

Onko hyviä muita ideoita josta lähteä testaamaan?

Onko Tampereella vain Biketeam joka näit huoltaa jos tätä ei nyt saa toimimaan.

Antti
 
oot varmaan kahlannut tämän aihealueen- jotkut tuskailivat saman kanssa, ja näistä on voinut lukea että syy on ollut usein joko tappokatkaisimessa, virtalukon pohjassa, tyhjäkäyntimoottorissa (idle stepper) tai akun huonossa kunnossa?

surauttaako pärrä bensapaineet virrat päälle laitettaessa?
 
Kiitos Arttun saatiin säädettyä itsellä tuo tyhjäkäynnin mataluus- resetoimalla TPS. eli se piti "nollata" tune ecu-ohjelmalla. kaippa se tps anturi tars hankkia hyllyyn jos tuollalailla oirelee.

Eli vastaus; jos tyhjäkäyntisi putoaa eikä normihuoltaminen auta, resetoi TPS tai vaihda se (uusi pitää myös ohjelmoida tietsikan avulla oikealle "55-65" alueelle asennusvaiheessa- lukee tehtaankirjassa)
 
Olettekos tehneet tuolle raskaalle kytkimelle jotain? Toinen kysymys etujarrusta, eli kahva on pehmeä ja menee melkein pohjaan, uudet nesteet ja ilmaus ei auttanut. Oisko neuvoja?
 
Raskaasta kytkimestä ei varsinaisesti ole havaintoja, paitsi että hiukan karhea kahvan liike parantui uudella vaijerilla.

Mutta onko kokemuksia mikä aiheuttaa tahmeaa vaihteiston toimintaa? Kyseessä siis 1050-kone, 2011 vuosimallia. Ylöspäin vaihdot menee ihan ok, mutta ehkä vähän reiluhkosti saa käyttää voimaa niihinkin. Pienemmälle vaihdot sen sijaan on välillä todella nihkeitä, voimaa saa käyttää ihan reippaasti ja lisäksi tuossa tuntuisi olevan pieni viive ennen kuin mekanismi suostuu liikahtamaan. Toiminta vaihtelee jonkun verran koneen lämmöstä, kierroksista ja vauhdista riippuen. Etenkin hitaassa vauhdissa ja pienehköillä kierroksilla tuntuu korostuvan. Vapaa löytyy kohtuullisen hyvin, tosin pientä takertelua siinäkin saattaa olla.

Ensin ajattelin tuon olevan vähän niin kuin ominaisuus, mutta sitten kun 80-luvun alun GSX:n vaihteistokin alkoi vertailussa tuntua silkinpehmeältä ja salamannopealta, niin kai tuossa jotain vikaa on pakko olla. Samaten tässä kesällä testasin pikaisesti verrokiksi vanhempaa 955-tripleä ja siinäkin pykälät vaihtui huomattavasti helpommalla.

Foorumeita penkoessa löytyy jonkun verran juttua kytkimen takertelusta. Ilmeisesti korjauksena tähän tehdaskin on muuttanut kytkimen käyttökaraa jossain kohtaa niin, että levyille saadaan enemmän öljyä. Kytkin voisi tietty selittää ainakin osan noista oireista, eli pitänee ottaa se tarkistelun alle talven aikana. Mutta tuleeko mieleen mitään muita mahdollisuuksia?
 
viimeisimpään ekaksi tutkisin tietty vaijeria. onhan se mahdollista että kytkimen jouset alkaa väsyä? mutta itellä siis wanhempi 955, jossa ei ole (kopkop) toistaiseksi ollut vielä kertaakaan ongelmia kytkimen kanssa vaikka ajettu yli 75tkm.
 
Foorumeita penkoessa löytyy jonkun verran juttua kytkimen takertelusta. Ilmeisesti korjauksena tähän tehdaskin on muuttanut kytkimen käyttökaraa jossain kohtaa niin, että levyille saadaan enemmän öljyä. Kytkin voisi tietty selittää ainakin osan noista oireista, eli pitänee ottaa se tarkistelun alle talven aikana. Mutta tuleeko mieleen mitään muita mahdollisuuksia?

No tietty linkuston tarkistus, eli että kaikki nivelet ja holkit liikkuvat kunnolla, ovat napakat ja asiallisesti rasvatut, ja että vivusto yleensäkin on oikeassa asennossa. Jos käyttövipu on pielessä akselin booreissa ja vahinko on kompensoitu kierretangon mittaa muuttamalla tms virityksellä niin se voi vaikuttaa.

Seuraavaksi tosiaan se kytkin, eli huonosti irroittava kytkin varmasti sotkee laatikon toimintaa. Onhan kahva alkuperäinen eikä vääntynyt? Vaijeri tehtaan suosittamassa säädössä? Jos koneen pään vipu on irroitettavissa niin onhan se oikeassa asennossa suhteessa mekanismiin? Myös lähes loppuunkuluneet levyt voivat johtaa siihen, että vivusto toimii liikeratansa rajoilla eikä siksi avaa pakkaa niin hyvin kuin paksummilla levyillä. Tämä toki kaikki yleistä spekulaatiota vaijerikäyttöisen kytkimen haasteista, ei Triumph-spesifistä koska en sen tarkkaa rakennetta tunne.
 
Raskaasta kytkimestä ei varsinaisesti ole havaintoja, paitsi että hiukan karhea kahvan liike parantui uudella vaijerilla.

Mutta onko kokemuksia mikä aiheuttaa tahmeaa vaihteiston toimintaa? Kyseessä siis 1050-kone, 2011 vuosimallia. Ylöspäin vaihdot menee ihan ok, mutta ehkä vähän reiluhkosti saa käyttää voimaa niihinkin. Pienemmälle vaihdot sen sijaan on välillä todella nihkeitä, voimaa saa käyttää ihan reippaasti ja lisäksi tuossa tuntuisi olevan pieni viive ennen kuin mekanismi suostuu liikahtamaan. Toiminta vaihtelee jonkun verran koneen lämmöstä, kierroksista ja vauhdista riippuen. Etenkin hitaassa vauhdissa ja pienehköillä kierroksilla tuntuu korostuvan. Vapaa löytyy kohtuullisen hyvin, tosin pientä takertelua siinäkin saattaa olla.

Ensin ajattelin tuon olevan vähän niin kuin ominaisuus, mutta sitten kun 80-luvun alun GSX:n vaihteistokin alkoi vertailussa tuntua silkinpehmeältä ja salamannopealta, niin kai tuossa jotain vikaa on pakko olla. Samaten tässä kesällä testasin pikaisesti verrokiksi vanhempaa 955-tripleä ja siinäkin pykälät vaihtui huomattavasti helpommalla.

Foorumeita penkoessa löytyy jonkun verran juttua kytkimen takertelusta. Ilmeisesti korjauksena tähän tehdaskin on muuttanut kytkimen käyttökaraa jossain kohtaa niin, että levyille saadaan enemmän öljyä. Kytkin voisi tietty selittää ainakin osan noista oireista, eli pitänee ottaa se tarkistelun alle talven aikana. Mutta tuleeko mieleen mitään muita mahdollisuuksia?

Aikoinaan omassa 1050 vaihdoin crossipolkimen alkuperäisen tilalle ja alkoi vaihteet vaihtua paljon paremmin. Jäi turhat nivelet pois siitä välistä.
Näytti tämän ketjun ekalta sivulta löytyvän kuvakin. Sieltä myös lisätietoa. :)
 

Liitetiedostot

  • wue9zta.jpg
    wue9zta.jpg
    56,9 KB · Katselut: 32
Viimeksi muokattu:
Olettekos tehneet tuolle raskaalle kytkimelle jotain? Toinen kysymys etujarrusta, eli kahva on pehmeä ja menee melkein pohjaan, uudet nesteet ja ilmaus ei auttanut. Oisko neuvoja?

Kokeile painaa pihdeillä tai jollain mäntiä sisään ja pumppaile sitten takaisin kiinni. Voi auttaa tai ei tilapäisesti. Toinen kikkakonsti on laittaa jarrukahva puristuksiin jollakin puristimella, nippusiteellä tms yön yli. Sekin auttaa tilapäisesti, jos jarrunesteessä on pikkuruisia näkymättömiä ilmakuplia. Paine saa ilman liukenemaan nesteeseen josta se sitten taas ajan kassa vapautuu ja sama ongelma palaa. Ehkä tämä ei ole se juttu, jos nesteen vasta vaihdettu, mutta eipä maksa mitään kokeilla.
 
No tietty linkuston tarkistus, eli että kaikki nivelet ja holkit liikkuvat kunnolla, ovat napakat ja asiallisesti rasvatut, ja että vivusto yleensäkin on oikeassa asennossa. Jos käyttövipu on pielessä akselin booreissa ja vahinko on kompensoitu kierretangon mittaa muuttamalla tms virityksellä niin se voi vaikuttaa.

Seuraavaksi tosiaan se kytkin, eli huonosti irroittava kytkin varmasti sotkee laatikon toimintaa. Onhan kahva alkuperäinen eikä vääntynyt? Vaijeri tehtaan suosittamassa säädössä? Jos koneen pään vipu on irroitettavissa niin onhan se oikeassa asennossa suhteessa mekanismiin? Myös lähes loppuunkuluneet levyt voivat johtaa siihen, että vivusto toimii liikeratansa rajoilla eikä siksi avaa pakkaa niin hyvin kuin paksummilla levyillä. Tämä toki kaikki yleistä spekulaatiota vaijerikäyttöisen kytkimen haasteista, ei Triumph-spesifistä koska en sen tarkkaa rakennetta tunne.

Polkimen vivuston olen jo käynyt päällisin puolin läpi enkä huomannut mitään ilmeistä ongelmaa siinä, siis ylimääräisiä välyksiä tai jäykkiä niveliä. Mutta pitääpä ottaa uusiksi oikein ajatuksen kanssa.

Kytkinvaijerin säädöt ja kaikki muukin siihen liittyvä koneen ulkopuolella pitäis olla kohdillaan. Ulkomaisilta foorumeilta tosiaan näyttää löytyvän jonkun verran juttua kytkimen huonosta irroittamisesta, mikä sitten aiheuttaa myös vaihteiston takertelua. Tuntuis olevan jonkun sortin tyyppivika. Ainoa mikä mun tapauksessa ei sovi kuvioon on se, että vapaa löytyy edelleen ilman isompia ongelmia. Tähän mennessä kaikissa muissa pyörissä raahaava kytkin on ensimmäisenä aiheuttanut ongelmaa vapaan kanssa...
 
Raskaasta kytkimestä ei varsinaisesti ole havaintoja, paitsi että hiukan karhea kahvan liike parantui uudella vaijerilla.

Mutta onko kokemuksia mikä aiheuttaa tahmeaa vaihteiston toimintaa? Kyseessä siis 1050-kone, 2011 vuosimallia. Ylöspäin vaihdot menee ihan ok, mutta ehkä vähän reiluhkosti saa käyttää voimaa niihinkin. Pienemmälle vaihdot sen sijaan on välillä todella nihkeitä, voimaa saa käyttää ihan reippaasti ja lisäksi tuossa tuntuisi olevan pieni viive ennen kuin mekanismi suostuu liikahtamaan. Toiminta vaihtelee jonkun verran koneen lämmöstä, kierroksista ja vauhdista riippuen. Etenkin hitaassa vauhdissa ja pienehköillä kierroksilla tuntuu korostuvan. Vapaa löytyy kohtuullisen hyvin, tosin pientä takertelua siinäkin saattaa olla.

Ensin ajattelin tuon olevan vähän niin kuin ominaisuus, mutta sitten kun 80-luvun alun GSX:n vaihteistokin alkoi vertailussa tuntua silkinpehmeältä ja salamannopealta, niin kai tuossa jotain vikaa on pakko olla. Samaten tässä kesällä testasin pikaisesti verrokiksi vanhempaa 955-tripleä ja siinäkin pykälät vaihtui huomattavasti helpommalla.

Foorumeita penkoessa löytyy jonkun verran juttua kytkimen takertelusta. Ilmeisesti korjauksena tähän tehdaskin on muuttanut kytkimen käyttökaraa jossain kohtaa niin, että levyille saadaan enemmän öljyä. Kytkin voisi tietty selittää ainakin osan noista oireista, eli pitänee ottaa se tarkistelun alle talven aikana. Mutta tuleeko mieleen mitään muita mahdollisuuksia?

Speed Triple kanssa ei ole vaihteiston kanssa ollut ongelmaa, mutta edellisessä pyörässä vaihteiston toiminta muuttui nihkeäksi öljymerkin/laadun vaihtamisen myötä - paluu takaisin "laadukkaaseen" öljyyn korjasi ongelman.
 
sama oli ostaessa itsellä- aiempi omistaja kun oli vannonut belrayn nimiin- ja kytkin oli vähän outo; vaihdoin tehtaan suosittamaan castrolin 10w40/50 poweriin tai racingiin niin ainakin itsellä se auttoi kaikkiin ilmiöihin. Ja siis sitähän tehdas suosittaa näihin.
 
se etujarru on pehmeä monesti siksi kun ne männät liimaantuu vähän kiinni tiivisteisiin, joten se ei säädy pienen kuluman mukaan vaan tiiviste vain joustaa. juuri tuolla, että puristaa niitä reilusti niin ne irtoaa ja sitten yleensä on vähän aikaa parempi. Siitä oli joskus takaisinkutsu jossa vaihtoivat teflot tiivisteet tai muuten paremmat tiivisteet. Suomessa niitä ei ole tehty. Itse sain ne tiivisteet ilmaiseksi kun annoin jonkun dokumentin netistä missä mainittiin takaisinkutsun numero.

Mutta sitten vaihdoin gixxerin puristimet jotka on paremmat. varsinkin radalla, nyt on MT-10 puristimet jotka on vieläkin paremmat ja näyttää paremmilta.
 
Back
Ylös