• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Splittailu ja autot...

Viimeviikolla tuusulantiellä kävi hassu tilanne.
Kattelin peilistä kun takana tuleva mersu hivuttautuu rinnalle.

Meni hetki tajuta että se mersu oikeesti on splittaamassa. No mersukuski tuli rinnalle ja huusi ikkunasta "Onks tossa paljon tehoa", juteltiin siinä sitten minuutti jonotellessa mopon tehoista.

Olin itse kaistan ihan vasemmassa reunassa kattelemassa jonojen väliin siirtymistä, eli automahtui hyvin samaan kohtaan.

Oli vaan jotenkin hassu tilanne.

Nyt meni meikäläiseltäkin neitsyys splittauksien osalta. Eli kokeilin miltä se nyt sitten tuntuu ja päräyttelin pysähtyneen jonon välistä Etelärannassa. Hyvin antoivat autot tilaa ja välillä tuntui, että he olisivat jopa kannustaneet moiseen puuhaan. Eli kun pidin hieman taukoa ohituksissa, kotilokuskit katselivat (ja osa viittoili) että mene nyt siitä jo.

Eipä toi lyhyellä matkalla paljoa nopeuttanut matkantekoa, mutta muutamien valojen verran vähemmän sain haistella pakokaasuja.

Jatketaan harjoittelua, kun on kerran makuun päästy. Liikkuvaa jonoa ei vielä korkata...

...
Vähän kyllä ihmettelen noita Rooroo:n lakipykäliin perustuvia kommentteja. Minä olen kyllä siinä uskossa ollut, että oikea kaista saa ohittaa jos se tapahtuu koko jonon toimesta.
...
...
Oikealta saa lain mukaan ohittaa siinä tapauksessa, että edellä menijä on kääntymässä vasemmalle tai yhteen suuntaan on kaksi rinnakkaista ajokaistaa. Eli se on ihan höpöhöpöä, jos joku sanoo ettei oikealta saa ohittaa esim. kehä 1:llä.

Tuota koko jonon toimesta asiaa en ymmärrä.
Hypoteettinen tilanne. Nopeusrajoitus tiellä 80 km/h. Kolme autoa ajaa oikeanpuoleisella kaistalla nopeudella 85 km/h ja yksi heidän edessään vasemmalla kaistalla nopeudella 79 km/h. Sinä ajat oikean puolen jonossa ensimmäisenä. Saatko mennä vasemmalla olevasta ohitse, jos takana olijat hidastavat vauhtia ja näin ollen eivät tule vasemmalla kaistalla ajavasta ohitse sinun säilyttäessä nopeuden samana? Ruvetaanko nyt määrittelemään mikä on jono? Voidaan nostaa määrää vaikka kuuteen autoon.
...
Eiköhän tuossa Tape viittaa moottoritien ohitussääntöihin, joissa on mainittu tuo jonossa ohittaminen. Pitää muistaa, että Kehä 1:stä ja moottoriteitä ei koske täysin samat säännöt ohittamisen suhteen.

Finlexistä tieliikenneasetuksen 7 pykälä:
sanoi:
Edellä kulkeva ajoneuvo on moottoritiellä ohitettava vasemmalta. Jos ajoneuvot kuitenkin ajavat jonossa tai käyttävät opastusmerkein tietylle liikennesuunnalle tarkoitettuja ajokaistoja taikka jos ohittava ajoneuvo käyttää linja-autokaistaa, on edellä kulkevan ajoneuvon ohi ajaminen oikealta ajokaistaa vaihtamatta sallittu.
Joo, tämä oli mieles. Enhän minä muistanut, ettei kehätiet ole moottoriteitä. Sori, mutta hyvä, että saatiin tämä asia selväksi.

Vähän kyllä ihmettelen noita Rooroo:n lakipykäliin perustuvia kommentteja. Minä olen kyllä siinä uskossa ollut, että oikea kaista saa ohittaa jos se tapahtuu koko jonon toimesta.

Tapahtuuko näin, jos vain sinä pyörälläsi puotat menemään siitä välistä? Minusta ei.

Lisäksi tietääkseni vain yhden auton saa kerrallaan ohittaa. Mutta tämä taitaakin olla maantie-, ei moottoritiesääntö. Melkoinen osa suomalaisista ei kyllä noudata tätä sääntöä aina.. Olen yksi näistä. Tyhmän näköstä pitkällä suoralla pujotella vasemman ja oikean kaistan välillä. Paljon nopeampaa kun ohittaa kerralla useamman. Enkä nyt meinaa, että se tulisi tehdä huomattavalla ylinopeudella.
Se mitä ihmiset uskovat ja luulevat ei aina välttämättä pidä paikkaansa. Mutta kuten olen aiemminkin sanonut, laki on tulkinnallista asiaa.

Enpä tuollaista pykälää ole löytänyt ettei saisi ohittaa kerralla kuin yhden auton. Tämä saattaa olla jotain herrasmiesperua, mutta laissa ei tällaista ole. Viisaammat korjatkoon.
En kyllä minäkään löytänyt. Kiireessä taisin vain sekoilla. Kätevä kyllä tämä foorumi, oppii monta uutta lakipykälää. Harmi vain, ettei näitä lakeja kaikki tienkäyttäjät tunne.

Mutta tuosta ohittamisesta...Onkos se kielletty, että useampi ajoneuvo ohittaa yhtä hitaampaa ajoneuvoa samaan aikaan valtatiellä. Eli kaksi tai useampi ajoneuvo käyttää vastaantulijoiden kaistaa ohittamiseen samaan aikaan. Melkoinen liikenneriski, kun ei tiedä miten nopeasti edellä ohittava suorittaa ohituksen.

Ja vielä tuosta splittaamisesta, voi olla kesällä kova polte tehdä sitä, kun Savonlinnan keskustassa on 2-3km jonot kun silta on avattu iltapäiväruuhkassa (vesiliikenne on tärkeämpi kuin tieliikenne). Helposti menee 20-30min siinä odotellessa.

Mutta tuosta ohittamisesta...Onkos se kielletty, että useampi ajoneuvo ohittaa yhtä hitaampaa ajoneuvoa samaan aikaan valtatiellä. Eli kaksi tai useampi ajoneuvo käyttää vastaantulijoiden kaistaa ohittamiseen samaan aikaan. Melkoinen liikenneriski, kun ei tiedä miten nopeasti edellä ohittava suorittaa ohituksen.
Ei ole sallittua. En sitä lakipykälää jaksa hakea sanotaanko se siellä ihan suoraan mutta jo sen takia ei saa lähteä ohittamaan toisen perään kun sillon ei näe tuleeko vastantulijoita vai ei. Myös ohituksen keskeyttäminen kahden ajoneuvon toimesta on tosi hankalaa eli kyllä se taitaa liikenteen vaarantamiseksi mennä.

Ei ole sallittua. En sitä lakipykälää jaksa hakea sanotaanko se siellä ihan suoraan mutta jo sen takia ei saa lähteä ohittamaan toisen perään kun sillon ei näe tuleeko vastantulijoita vai ei. Myös ohituksen keskeyttäminen kahden ajoneuvon toimesta on tosi hankalaa eli kyllä se taitaa liikenteen vaarantamiseksi mennä.
Hyvä, jotain siis muistin oikein.
smile_org.gif

Veikkaisin että menee liikenteen vaarantamiseksi jo sen perusteella, että auto(tai pyörä) pitää pystyä pysäyttämään tien näkyvällä osalla. Lain tulkinnan mukaan tien näkyvä osa loppuu seuraavaan autoon. Jos turvaväliä seuraavaan autoon on näin paljon, niin tuskin ohitat sitä autoa samaan aikaan.

Ja tämä siis oli erittäin varmaa MuTua höystettynä RaHi faktoilla.

Tässäpä tämä pykälä.

TLL 18 §

Ohittavan ajoneuvon kuljettajan on tarkoin varmistauduttava, ettei ohitus aiheuta vaaraa.

Ohitus, johon käytetään vastaan tulevan liikenteen puolta, on kielletty:

1) näkyvyyden ollessa mäenharjan tai kaarteen vuoksi tai muusta syystä turvalliseen ohitukseen riittämätön;

2) jollei ohitukseen käytettävä ajokaista ole riittävän pitkälti vapaa ja esteetön turvalliseen ohitukseen;

3) jollei ohittaja ohituksen jälkeen vaaratta ja muuta liikennettä oleellisesti häiritsemättä voi palata jonoon;

4) edellä ajavan osoitettua suuntamerkillä aikovansa ohittaa;

5) takaa tulevan ajoneuvon kuljettajan aloitettua ohituksen; sekä

6) risteyksessä ja rautatien tasoristeyksessä sekä välittömästi ennen niitä.

Ohituskielto ei koske risteystä, jossa risteävä tie on polku, tilustie tai muu vähäinen tie, eikä taajaman ulkopuolella muuta kuin liikennemerkistä ilmenevää risteystä.

Ja vielä erityisesti kohdat 1, 2, 4 ja 5. Noita soveltamalla on kiellettyä lähteä peräkkäin ohittelemaan.

Suoraanhan tuolla ei oikein sanota mitään. Kuten koko viestiketjusta pystyy äkkiseltään päättelemään.

Toinen vähän yrittää splitata bemarilla niin monotetaan kylkeen eikä tajuta että kyllä normaalitielle hyvin mahtuu rinnakkain kaksi autoa ja moottoripyörä.
Niin mahtuukin, no prob. Mutta jos mopedisti vaihtaa kaistaa auton kylkeen, niin se nyt ei ole sallittua. Tuskin toisn päinkään.

Olen minä kiltisti antanut tilaa jos joku autoilija haluaa slpitata, tosin vähän ahdasta on keskikaiteen vieressä jos rekka slpittaa keskelle kaistaa. Että kohteliaisuutta hyvät rekkakuskit, splitataan sitten että ollaan edes eri reunoissa.

Nojoo, ite meinasin tänään olla tilanteessa, taas. Kaksi kaistaa jotka kääntyvät vasemmalle ja mä oon mopolla siinä vasemmanpuoleisella. Edessä on bussi (tukkimassa risteystä) ja oikealla kotilo (volvo). Noh bussi menee kun ehtii ja huomaan että se kotilo siitä oikealta lähtee liikkeelle (toki kun risteyksessä on tilaa) ja itse perään kun bussi on ohittanut minutkin. Vasemmalle kääntyville on kaks kaistaa mutta mitä tekeekään kotilo? Kuka arvaa? Jep, se oikeanpuoleinen kaista on täynnä joten se ajaa kylkeen (miltein). Räikkä soimaan niin eikös sieltä kotilosta tule jos jonkinmoista käsimerkkiä. Noh, pienempi väistää ei kai siinä mutta sitten se jäi vielä siihen eteen osoittamaan mieltään ja hidastelemaan ja jarruttelemaan, perkele että teki mieli potkia peili siitä s*tanan kiposta NIIIN v**tuun... Ja miksen sitä tehnyt...

Kummastuttaa vaan toi eräiden asenne. Mopoilija ei ole ihminen vaan mopoilija joka on kaikkien kunnollisten autoilijoiden riesana ja tämä alalaji täytyy hävittää keinolla millä hyvänsä. Tekisi mieli kostaa jollekkin.
angryfire.gif
Itselle meinasi käydä samalla tavalla. Oli kaksi kaistaa, jotka menivät suoraan tosin. Olin vasemmalla kaistalla, joku BMW (yllättäen) siinä oikealla. Jonot lähtevät liikkeelle ja tämä bemmu-kuski kai tajusi, että on väärällä kaistalla. Vilkaisee vasemmalle, näkee minut ja vilkku päälle ja alkaa tulla päälle. Ihmettelen, että mitäköhän vittua se tekee ja kun bemari ylitti viivan minun kaistalle, potkaisin bemun kylkeen. Kyllä oli kuskin ilme näkemisen arvoinen, ei tainnut arvata että ihan noin vain en tahdo alle jäädäkään. Harmi ettei ollut saappaita vaan normikengät, ei tullut lommoa baijerilaiseen.
veryangry.gif
Kannattaa muistaa, että sellaisiakin yksilöitä on, jotka raivostuvat autonsa/vast. potkimisesta ja saattavat tehdäkin asialle jotain - seuraavat motoristia X kotiin tai ottavat osoitteen reknron perusteella selville. Sitten kun mopo on pihalla kyljellään, voi miettiä, mikä meni vikaan.

Älkää käsittäkö väärin, varmasti provosoituisin itsekin moisissa tilanteissa.

"Kannattaa muistaa, että sellaisiakin yksilöitä on, jotka raivostuvat autonsa/vast. potkimisesta ja saattavat tehdäkin asialle jotain - seuraavat motoristia X kotiin tai ottavat osoitteen reknron perusteella selville. Sitten kun mopo on pihalla kyljellään, voi miettiä, mikä meni vikaan."

Joo, kivasti herätti keskustelua tämä mun alottama juttu, mutta en minäkään kannata tota autojen/peilien potkimista.

Muistan urani alkuajoilta "isojen poikien" juttuja, kuinka ne laitto sen aikusiin "katekasoihin" (pleksin sisään) kananmunia, joista oli poistettu sisus ja laitettu jäteöljyä tilalle (olisin halunnu nähdä kyseisen operaation- mutta näin vaan tekivät) ja kun joku auto teki "temput", niin poijaat ajo mopol rinnalle ja viskas sen "jäteöljy munan" kotilon tuulilasiin ja naurovat kun kuski laitto viel vettä sen jälkeen tuulilasiin ja pyyhkimet päälle- ette sitte kokeile moista juttua ..jooko
tounge.gif

Joten kaikkeehan voi keksii, jos pääse pakenee paikalta sit tarpeeks nopaa, ettei osu omaan nilkkaan
033102bebe_1_prv.gif

Ei huono idea tuo "öljytty muna"
lookaround_orig.gif
Lasinen koeputki tai vastaava voisi olla kätevämpi. Ei ainakaan hajoaisi niin helposti käsiin/pyörän päälle heittotilanteessa. Tietysti täytteenä vois käyttää vaikka maalinpoistoainetta...

Jos saa kotiosoitteen selville, niin uuninpellillä pakastettu kusilaatta menee näppärästi postiluukusta sisään. Pakastetusta partavaahtopurkista (geeli ei sovellu tähän) voi leikata pohjan pois ja heittää esim auton ikkunasta sisään. Vaahtopurkin sulaessa sen sisälmys turpoaa ihan uusiin ulottuvuuksiin. Pari purkillista pitäisi täyttää auto aika kivasti.

Harjanvarrella pakoputkeen survottu banaani on myöskin harvinaisen tiivistävää ainetta ja vaikeahko poistaa...

Kyllähän näitä kolttosia tiedetään jos vittumaiseksi haluaa käydä. Eri asia on sitten se, että miten helposti näihin kannattaa ryhtyä. Itse en ainakaan suosittele kenellekkään. Jos jää kiinni, saattaa tulla nenä kipeäksi tai/ja lompakko ohueksi.

Kyllä meikäläinen splittaa liikkuvat ja paikallaan olevat jonot. Liikkuvan jonon splittaamisessa vaan oltava vielä varovaisempi. Tuollakin tavalla työmatka kestää vajaan 30min vaikka matkaa ei ole paljoa mitään. Ei edes viitti ajatella mitä se kestäis jos ei splittais.

Tanaan kun palasin Lontooseen, eras sankari ohjasi tahallaan autoaan eteeni kun olin takaoven kohdalla. Akkikoukkaus sivulle, onneksi vastaantuleva auto naki tapahtuman ja antoi tilaa. Taman auton kuski sitten pysahtyi ja rupesi saarnaamaan torpolle. Torppo intti, etta minulla ei ole oikeutta ohittaa lainkaan, varsinkaan noin vaarallisesti, mutta toisen auton kuski sanoi minun ohittaneen varovaisesti ja turvallisesti, mutta ennen kaikkea hyvin, seka sen olevan sallittua.

Sitten tama autokuski antoi torpolle sakot liikenteen vaarantamisesta!
biggrin.gif

Hauskaa toi "Lontoon kieli"- Torppo
biggrin.gif
(tiedän juu mistä se johtuu
wink.gif
)
Tänään näki kans niin monta "Torppoa" autoilijaa, jotta huh huh...
Paras oli yks autoileva muija edelläni Mäntsälän suunnalla, joka ensin heitti jäätelötikun ikkunasta ja melkeen pottaani, sen jälkeen tuli karkki paperit ja lopuks tuulilasin pesunesteet-
arvatkaa meninkö ohi ja vähän hiton läheltä ja se "kaunis keskisormi" nousi juur kohalla!
Onneks mopo pitää pirun pahaa ääntä, varsinkin kun antaa viel happee huolel, ni kummasti kotilokuski pelästyy
mad.gif

Kiva kun voipi ajella tolleen "itekseen", välittämättä muista ollenkaan ja peräpeiliin katotaan vaan kun lisätään sitä huulipunaa
veryangry.gif

Jos saa kotiosoitteen selville, niin uuninpellillä pakastettu kusilaatta menee näppärästi postiluukusta sisään. Pakastetusta partavaahtopurkista (geeli ei sovellu tähän) voi leikata pohjan pois ja heittää esim auton ikkunasta sisään. Vaahtopurkin sulaessa sen sisälmys turpoaa ihan uusiin ulottuvuuksiin. Pari purkillista pitäisi täyttää auto aika kivasti.
Näitä niksipirkan palstalle
biggrin.gif

Back