Splitting

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja -69-
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Duoda duoda...  mitä siinä voittaa jos splittaa? Minuutin? 2? Mitä SINÄ teet sillä "ylimääräisellä" minuutilla? Ainakin Suomessa riskinä on: Saada sakot, tulla auton kaatamaksi ym. Joo..  kukin tavallaan...  mä en viitti.
Kone ei ylikuumene ja kytkin ei rasitu, tuossa mun syy splittaamiseen jos kovat jonot on...
Joo, seka mina, etta mun pyora on air cooled...
tounge.gif

Duoda duoda...  mitä siinä voittaa jos splittaa? Minuutin? 2? Mitä SINÄ teet sillä "ylimääräisellä" minuutilla? Ainakin Suomessa riskinä on: Saada sakot, tulla auton kaatamaksi ym. Joo..  kukin tavallaan...  mä en viitti.
tuskin monikaan minuutteja laskee, mukavuustekijähän tuo on. Pitäisköhän syyllistää kaikki ne jotka ei splittaa, takapajuisen DDR-kyttäysjärjestelmän kätyreiksi
biggrin.gif

hui kauheaa... tästähän voi vaikka saada sakot
omg.gif

Ps. Noissa tapauksissa tuo minuutti venyy äkkiä puoleksi tunniksi.  
idea3.gif
Joo, kyllä on luokkaa puoli tuntia päivässä. Mutta ei se aikakaan, vaan se että ajoviimajäähdytetyt eivät yksikertaisesti kovin hyvin siedä tuota mihin kehällä niillä joutuu. Kyse ei ole aina siis kellostakaan.

Ja saman asian voi tehdä niin väärin ja niin oikein. Euroopassa se mikä on normaalia on meillä taas ihan kauheaa ja vierasta ja niin varmaan onkin, eikän kehien ja hesan sisääntuloteiden ruuhkia olekaan missään muualla maassa.

Hesassa se toimii koska ihmiset alkavat tottua siihen että ruuhkien ollessa sitä luokkaa, että välissäkin ajetaan, niin ei siitä enää kovinkaan monelta verisuoni päästä katkea.

Muualla en uskaltaisi splittailla. Maasesudulla joku egonsa kolhiintuneeksi kokeva kiilaisi kuitekin pylvääseen.

Sorba, mut ei ymmärrä mikä tekee sen kiireen, että pitäis splitata. Hyvin oon pärjänny jonossa seisomalla, eikä oo pyörä kuollu, enkä minäkään vielä. Miksi siis pitäisi? Ärsyttääkseen kotiloita? Näyttääkseen, että kyllä mä pystyn ja kyllä miun mopo kiihtyy? Vai miksi.... en jaksanu lukee kaikkii viestei, että anteeks nyt siitäkin.

Sorba, mut ei ymmärrä mikä tekee sen kiireen, että pitäis splitata. Hyvin oon pärjänny jonossa seisomalla, eikä oo pyörä kuollu, enkä minäkään vielä. Miksi siis pitäisi? Ärsyttääkseen kotiloita? Näyttääkseen, että kyllä mä pystyn ja kyllä miun mopo kiihtyy? Vai miksi.... en jaksanu lukee kaikkii viestei, että anteeks nyt siitäkin.
+1

Eihän splittaaminen ole pakko. Ei siitä kannata paineita ottaa jos ei tykkää tehdä niin.

Suurin osa euroopasta tekee niin, mutta se ei millään tavalla velvoita ketään, jokaisen pitää ajaa niin kuin itselleen sopivalta tuntuu.

Kannattais ehkä lukea ne kaikki viestit sillä kukaan ei puhunut muiden ärsyttämisestä eikä siitä, että näyttää miten mopo kiihtyy. Sen näyttämisen voi tehdä muualla ja paljon turvallisemmin.
baaa.gif

Itse harrastan joskus splittaamista jos siltä tuntuu eikä siihen sisälly sen enempää tunnetiloja!

Joustavuus toimii vielä paremmin kun ensin splittaa valoissa seisovien autojonojen välistä, ja sitten suoraan punaisia päin, kuten tänään eräs sankari mechelininkadulta porkkalankadulle kääntyvässä risteyksessä. Rekisterinumeroita ei kai tänne ole sopivaa laittaa?

Joustavuus toimii vielä paremmin kun ensin splittaa valoissa seisovien autojonojen välistä, ja sitten suoraan punaisia päin, kuten tänään eräs sankari mechelininkadulta porkkalankadulle kääntyvässä risteyksessä. Rekisterinumeroita ei kai tänne ole sopivaa laittaa?
No ei oo ei. Ja häiritsikö tai vaaransiko tuo jotenkin sinun ajamistasi? Soita vaikka auttavaanpuhelimeen jos noin ahdistaa  
baaa.gif

+1
Muistakaa mennä kaupassakin sille kassalle jossa pisin jono. Teillä kun ei ole minnekään kiire.

En splittaa VIELÄ, kun en uskalla, ja tunne osaavani.
Mutta kohta kohta.
biggrin.gif

Toisaalta omaa työmatkaani ei tuo splittailu vauhdita oikeastaan ollenkaan. Siksikään sitä ei ole vielä tullut koitettua.

Mää en näistä lakipykälistä ole niin kauhean hyvin selvillä, mutta eikös sitä kaistalla saa olla kaksi ajoneuvoa rinnakkain, jos siihen mahtuu?
Eli millä perusteilla splittailusta saa sakot, jos sen pystyy toteuttamaan niin, että ajaa toisella kaistalla koko ajan?

Suomessa tulee splittailtua vähän harvemmin, kun täällä maaseudulla ei siihen ole tarvetta ja mitään työmatkoja kaupungissa ei tartte mopolla ajella.

On se suomalaisssa liikennekulttuurissa vielä turhan vaarallsitakin, kun näitä reitin sulkevia urpoja riittää.

Ulkomaillahan tuo on sitten aika monessa paikassa se paras tapa edetä ruuhkassa. Etenkin Italia on tässä suhteessa oikea moottoripyöräilijän taivas.

Saa nähdä miten onnnistuu kesällä Englannissa, kun siinä on vielä se vasemmanpuoleinen liikenne keskittymistä vaatimassa...

Teknistä syytä kuten ilmajäähy-koneen ylikuumeneminen tuskin tarttee ottaa huomioon, ellei nyt aja jossain Afrikassa. Kuski siinä nopeammin leikkaa kiinni.

Mää en näistä lakipykälistä ole niin kauhean hyvin selvillä, mutta eikös sitä kaistalla saa olla kaksi ajoneuvoa rinnakkain, jos siihen mahtuu? Eli millä perusteilla splittailusta saa sakot, jos sen pystyy toteuttamaan niin, että ajaa toisella kaistalla koko ajan?
Lyhyesti: Niiden ajoneuvojen on mahduttava siihen kaistaviivojen väliin s.e. kummankaan ajoneuvon mikään osa ei ylitä kaistaviivaa + ajoneuvojen välissä on oltava nopeuteen nähden riittävä turvaväli. Noiden lisäksi tulee sitten ohitus-säännöt kun oikealta ei saisi ohitella ja sitä kaistaviivaakaan ei turhan useasti saisi ylitellä (kaistapujottelu on kiellettyä), saati ajaa sen päällä
cool.gif

Eli mp:n tapauksessa sen pitäisi peilinkärkineen mahtua kaistalle leveyssuunnassa ja se on tuolleen mitattuna aika leveä kapistus
omg.gif
Käytännössä normaali kaistalle siis mahtuu 2x mp rinnan, mutta auton kanssa (oli sitten vaikka millainen Smart tahansa) viimeistään siitä lain tulkintaosuudesta, riittävästä turvavälistä, rupeaa ahistamaan ja Stop&Go on enää kiinni yksittäisen lainvalvojan haluista juuri sillä hetkellä. Lakiperusteethan kun joka tapauksessa on lapun kirjoittamiselle olemassa
lookaround_orig.gif

Duoda duoda...  mitä siinä voittaa jos splittaa? Minuutin? 2? Mitä SINÄ teet sillä "ylimääräisellä" minuutilla?
Sillä voittaa äkkiseltään puolikin tuntia, kun splittaat paritkin valot siihen piikkipaikalle. Enkä todellakaan jää tukkeeksi, kun valo vaihtuu, joten liikenteen sujuvuuskin paranee. Eikä tarvitse pelätä joutuvansa paalatuksi, jos joku täräyttää sitä takana olijaa perään.
Lisäksi: pitkällä välityksellä ei ole kovin nannaa tuo 10kmh (kytkin ei rasitu), kone ei ylikuumene, ja mikä tärkeintä; kuskikaan ei ylikuumene.
tounge.gif
Tässä oli siis kyse seisovan tai max 15kmh liikkuvan jonon splittaamisesta.

No ei oo ei. Ja häiritsikö tai vaaransiko tuo jotenkin sinun ajamistasi? Soita vaikka auttavaanpuhelimeen jos noin ahdistaa  
baaa.gif
Ajeletko useinkin tahallasi pain punaisia?

Täällä tulee splitattua pirun varovasti. Ulkomailla se on jo huomaavaisuudenkin takia jatkuvaa.

baaa.gif
Ajeletko useinkin tahallasi pain punaisia?
ööö?? Sanoinko jossain, että ajan päin punaisia?? Ja mitä se sulle kuuluu vaikka ajaisinkin
baaa.gif

Back