• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Sponsoreista

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja MRi
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Mielenkiinnosta, minkälaisella budjetilla porukka täällä ajelee kilpaa, ei väliä onko puulaakissa, jokkiksessa tai mm tasolla. Suunnilleen heitot kiinnostaa. Itsellä menee kalustoa lukuunottamatta varmaan about 4-5k€ seljälleen tuossa harrastuksessa.
Pyörä on katuajossa oleva kilvellinen, joten en laske mukaan pääomakustannuksia, koska vastaava pyörä olisi alla muutoinkin, enkä myöskään vakuutuksiin palavaa osuutta, koska ovat riippumattomia ajosuoritteesta.

Kilpailumaksut n. 500 e
Lisenssi n. 500 e
Rengaskulut (10 sarjaa, jotka myydään käytettyinä eteenpäin) 1.500-2.000 e. 10 sarjalla treenaa jo tällä tasolla ihan hyvin, viidellä sarjalla ajaa koko kauden siten, että uudet kumit aina kisaan ja viiden sarjan budjetilla ajoin ensimmäiset kolme kautta.
Majoituksiin ja ajoharjoittelumaksuihin ei käytännössä mene mitään kun olen tapahtumia itse järjestämässä, joten niitä ei omissa laskelmissani ole.
Bensat alle 500 euroa sisältäen treenit ja kisat.
Öljyt + suodattimet n. 500 euroa sis. treenit ja kisat (kilometrejä n. 4000 kaudessa)

Talkootyöhön osallistuva budjettikuski jolla pyörä jo omasta takaa selviää siis aika maltillisilla kustannuksilla. Jos ajaa ylivuotisilla dot-renkailla voi parhaimmillaan rengaskustannuksissa päästä lähelle nollaa, kuten eräs tiimiläisemme.

Renkaista sen verran uutta tietoa, että Pirelliltä ja Metzeleriltä on kaudelle 2011 uutuudet ilmestyneet ja uutuudet ovat kokoa 180/60-17 (5,5-6" vanteille) ja 200/55-17 (6" vanteille). Hinnoista ei tällä haavaa ole tietoa.

YCC:n kisojen osalta ennakkotietoa tuon verran, mutta päivät voivat vielä elää.

Su 17.7.2011 Alastaro
Su 31.7.2011 Kemora
Su 4.9.2011 Motopark

Nuo siis yhdistyksemme järjestämät jolloin ajetaan luokat YCC A, YCC B, BoTT, sivuvaunut, classic ja GP250 (mikäli joku sellaisen pyörän vielä viivalle tuo). BoTT tultaneen ajamaan aina YCC A:n lähtöjen yhteydessä ja GP250 YCC B:n yhteydessä. Yllämainittujen päivien lisäksi lähtöjä tullaan ajamaan isompien kilpailuiden yhteydessä, mutta niistä tieto kun asiat ovat lukkoon lyödyt ja varmistetut.

Jukka

Omalla kohdalla drag race budjetti rakentuu seuraavasti:

Pyörä 9000€

Lisenssi 200€
Kauden kisojen osallistumismaksu 1400€
Bensaa palaa about 500€
Kulkeminen ja majoitus 1500€
Renkaat 500€
Ja tietty lukematon määrä kaikkea pientä kulunkia.

Eli siinä neljän ja viiden välissä. Toivotavasti ei kalustoa tarvii hirveesti ehjätä kauden aikana, sit summat noudee ihan eri sfääreihin.

Yhden kauden kokemuksella:

Lisenssi 450e
Osallistumismaksut 600e
Liikennevakuutus 190e
Renkaat 10 kpl taka, 7 kpl etu (myydään eteenpäin käytettynä) 1600e
Treenipäivien osallistumismaksut kisaviikonloppuina 400e
Polttoaineet kuljetuskalustoon 400e, pyörään 300e
Öljyt, nesteet, jarrupalat yms 700e
Majoitukset 600e
Ruokasysteemit varikolla tiimille 500e

Summasummarum n. 6000e (tuohon päälle sitten mahdolliset kaadot ja korjaukset)

Tarkoituksena ajaa YCC, Endurance-kisa jos järjestetään sekä kokeilla B1000:sta 1 kisa ja Virossa yksi kisa jos intoa/rahaa riittää.

Tuo kaikki on tarkoitus kattaa sponsorirahalla mutta tietysti treenaamiseen, kaluston huoltoon, päivityksiin, varusteisiin yms menee kaikki mitä liikenee.

Omista kokemuksista Ruotsin SM-tasolta voin todeta, että ainoa mistä en ole mitään maksanut on katsastustarra.
Ruotsin SM? Tästä tulee kyllä jotain ihan muuta jo mieleen  
tounge.gif
En tiedä mitä sulle tulee mieleen, mutta lyhenne on siis sanoista Svenska Mästerskapen.

Kilpatiimin perustajille on tulossa taas uusia sudenkuoppia 2011 alussa:

- Hallituksen esityksessä 135/2010 yrittäjän määritelmää laajennetaan ja yrittäjänä pidetään myös sellaista osakeyhtiön osakasta, joka omistaa yksin yli 30% osakkeista.

Nykyisin rajana on 50% joko yksin tai perheenjäsenten kanssa.

Varokaaa, ettei esimerkiksi työttömyyden kohdatessa viskaalit tulkitse teitä kansallisen motogp-tallin johtajaksi, siis lainsuojattomaksi työttömyyskorvausten yms osalta.  
tounge.gif

- Hallituksen esityksessä 135/2010 yrittäjän määritelmää laajennetaan ja yrittäjänä pidetään myös sellaista osakeyhtiön osakasta, joka omistaa yksin yli 30% osakkeista.

Varokaaa, ettei esimerkiksi työttömyyden kohdatessa viskaalit tulkitse teitä kansallisen motogp-tallin johtajaksi, siis lainsuojattomaksi työttömyyskorvausten yms osalta.  
tounge.gif
Lisäksi vielä sellainen pienellä oleva teksti. Jos omistat yli 15% vai oliko se 20% yrityksestä ja olet hallituksen jäsen, olet automaattisesti yrittäjä.

tounge.gif
Lisäksi vielä sellainen pienellä oleva teksti. Jos omistat yli 15% vai oliko se 20% yrityksestä ja olet hallituksen jäsen, olet automaattisesti yrittäjä.
Tuo 50% raja on YEL:in raja. Tuo 15% ja johtava asema taas on työttömyysvakuutuksen raja. Nuo molemmat koskevat oikeasti tilannetta, jossa yrityksestä aletaan nostaa palkkaa. Pöytälaatikkofirman omistaminen ei vielä potkaise "pois tukiverkostosta".

Samoin, aiemmin TeroT:n kommentti ALVillisista laskuista on sinänsä oikea, mutta oikeasti asia ei ole yhtään niin yksinkertainen. Saattaa nimittäin olla, että laskun ALVeja ei yritys pysty vähentämään - kuten ei myöskään välttämättä siinä tilanteessa, että yritys sponsoroi tavaralla.

Ihan vaan näin lauantai-illan ratoksi  
smile_org.gif

Olen oman yritykseni kautta tukenut useampaakin kisakuskia (ensikauden sponssit on jo sovittu). suuressa osassa tapauksissa tuki on ollut tarvikkeita, eli olen ostanut heidän tarvitsemia hyödykkeitä, kuten nahkapukuja, saappaita, kypäriä, sadeasuja, renkaita, kilpailuilmoittautumisia jne...

Kirjanpitoon nuo on kirjoitettu sponsorointina ja selitykseksi mitä ostettu ja kenelle, niin verottajallakaan ei pitäisi olla valittamista.

Joka kerta kun olen miettinyt tuenko jotain tiimiä/kuskia olen esittänyt itselleni kysymyksen "mitä minä tästä hyödyn?" ja joka kerta RR:n ollessa kyseessä olen joutunut vastaamaan "en oikeastaan mitään, olen vain tukemassa kaveria".

Se että firman tarra on pyörän kyljessä ja teltassa, nimi mainitaan kisakuulutuksissa on aikalailla täysin hyödytöntä kun kisat pidetään meidän toimialueen ulkopuolella (toimimme kehä III sisällä) ja kisoissa on muutama katsoja.

Motocrossissa periaatteessa tilanne on hiukan parempi. Motocrossin suosio on nousussa ja ratoja ja kisoja järjestetään melkein joka viikonloppu ja yllättävän monta kisaa on täällä etelässä. Tosin motocrossissa pyörän kyljessä olevat tarrat ovat yleensä ekan kierroksen jälkeen kuran peitossa joten näkyvyys on aika heikko.

Edellämainitun perusteella suosittelisin jokaista sponsseja etsivää miettimään jotain oikeasti omaperäisempää tai hyödyllisempää tapaa tukea sponsoria.

Meillä on yhden kuskin kanssa sovittu, että hän tulee meidän crossileirille näyttämään junnuille mallia. Parin muun kanssa sovittu muunlaisesta opastusavusta. Yhden kaverin kanssa järkätään pieni elämystapahtuma jossa meidän työntekijät pääsevät pikkasen kokeilemaan sivuvaunun kyydissä olemista.

Näissä edellämainituissa tavoissa tuki on sellaista josta on tukijalle oikeasti hyötyä.

Niin ikävältä kun se kuulostaakin, mutta silti tehkää itsestänne tuote. Kun menette mahdollisen asiakkaan (eli tukijan) luokse, niin viekää mukana esite jossa kerrotte kuka olette, mitä olette saavuttaneet ja mitä aiotte saavuttaa. Laittakaa tavoitteet sellaisiksi jotka on oikeasti realistisia. Jos olette juuri nousemassa B:stä A:han, niin hyvin suurella todennäköisyydellä ette ole viiden parhaanjoukossa joka kisassa.

Mikä tärkeintä, yrittäkää miettiä mitä hyötyä teistä on ostajalle. Kukaan ei halua heittää rahaa sellaiseen mistä heille ei ole mitään hyötyä. Siihen vain ei ole varaa.

Toisaalta sinut saatetaan tulkita yrittäjäksi ja se taas saattaa aiheuttaa yllättäviä tilanteita jos sinut esim lomautetaan palkkatyöstä tai jopa irtisanotaan.
Mitäs tämä voi aiheuttaa, erityisesti jos yrityksen tulos pysyy päätoimen ansiotuloja pienempänä? Eiköhän noita sivutoimisia yrittäjiä ole tämäkin valtakunta puolillaan (itse päätoiminen sellainen). Yrityksen perustaminen ei ole temppu eikä mikään ja jos liikevaihto on alle 20k eur/v niin alv-ilmoituksiakaan ei nykyään tarvitse tehdä kuin kerran vuodessa.
Itse rustaan rakennesuunnittelua omalla toiminimellä omasta mielestäni sivutoimisena yrittäjänä. Päätoimeni on samaa hommaa vieraan palveluksessa, kohteet ei toki ole pientaloja.

Itse maksan sivutoimisen yrittäjänä mielestäni olemattomista tuloista (n.8000€) 43% veroa. Lisäksi pitää muistaa että YEL-maksut astuvat kuvaan kun ansiotulot menevät ~6900 € yli, joka on rajana vuodelle 2010. YEL-maksut ovat toki täysin verovähennyskelpoisia. Niin ja näihin maksuihin ei saa mitään helpotuksia, muuta kuin pitämällä tulorajan mistä YEL-lasketaan miniminä, mikä on mun milestä ihan järkevää jos on todellakin sivutoiminen yrittäjä. Päätoimisena ei missään tapauksessa pidä menetellä näin. Lisäksi YEL:istä myönnetään 25% alennus yrittäjyyden alkutaipaleelle, 4 vuodeksi siitä kun YEL-vakuutuksen ensimmäisen kerran ottaa.

Oma toimialani on vaan siitä huono että siinä on aika hankala kerätä vähennyksiä. Vuoden aikana kun ei oikein montaa läppäriä tai ohjelmaa viitsi ostaa. Senpä takia tulen melko varmasti päivittämään toimialaani vuoden vaihteessa, jotta voi sitten vaikka suorittaa myös pienkoneiden ym. päristimien korjausta. Tällöin on mahdollista suorittaa hankintoja jotka palvelevat myös omaa harrastustoimintaa.  
wink.gif

Itse rahoitan moottoripyörä harrastamiseni tämän toiminimen kautta tulevilla tuloilla, niin ei pääse vaimokaan napisemaan juuri ollenkaan.
Käsittääkseni YEL-maksua ei ole pakko maksaa, jos päätoimesta maksetaan jo TYEL-maksua.

Omalla kohdallani yhteistyökumppaneista hieman yli puolet on suoralla rahalla mukana. Loput jotenkin muuten.
Oli tänään aika näkyvä tuo "muuten olevien" osuus: värisivujuttu maakuntalehdessä  
biggrin.gif
Heh... Näin pääsi käymään. Samalla osa rahalla tai "jollain muulla tavoin" mukana olevista sai edes pientä näkyvyyttä ja siten vastinetta panostukselleen. Ja ehkä tämä todistaa sen että RR:kin voi saada palstatilaa lehdessä. Tiedä häntä vaikka ensi kesänä tulisi juttua jostain kisoista tai edes tuloksia?!

Julkisuushan on tervetullutta, kunhan kuva ei ole Seiskassa tai nimi Kauppalehdessä.
tounge.gif

Back