SPR:n veripalvelulla pulaa verestä

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Petri12r
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Moottoripyora.org on vaivaiset kolme pussia perässä partiolaisia. Muuten olisimme SPR-haasteen listaykkösiä.

Hurme lentämään, antakaa palttua!

(ja muistakaa merkityttää tuolla avausviestissä olevassa linkissä)

Viikko sitten kävin heittämässä pussillisen... 20. kerta oli jo... Hb 165..
thumbs-up.gif

Kävipäs hyvin. Kävin perjantaina luovuttamassa pussillisen Kivihaassa ja elämäni ensimmäinen luovutus. Sunnuntaina löysin .org!:in ja rekisteröidyin tännekin. Kas kummaa niin livahti tuo perjantain luovutettu pussillinen .org!:in listoille.
smile_org.gif

Partiolaiset vaan tulevat kovaa vauhtia perässä...

Yritin taas viime viikolla.
Taas oli liian alhainen arvo luovutukseen...
mad.gif

Sitä se ressi teettää

Viikolla kävin ...meinas unohtua tämä kirjaus.
Pari pussia vielä niin saamme satatäyteen,johdossahan jo ollaan kokonaismäärässä
buttrock.gif

withstupid.gif
jos mä laitan nimeni tuonne ekaviestin linkkiin, niin meneekö se sillä .ORG:n tilastoihin? Vai pitäiskö mun rekisteröidä mun nimi ensin johonkin?

Mutta pääseekös tuota jotenkin katsomaan? Eli siis mistä näkee millä sijalla .org on?
Mä kans nimeni tonne nakkasin.
smile_org.gif
Kävin luovuttamassa kaivattua A+:aa muutama viikko sitten.

Edit: Löytyihän se, kun vain menikin etusivun kautta tuonne.
smile_org.gif

Taas on käyty puolisen litraa punaista kultaa antamassa vampyyripalveluun
tounge.gif
Ja selvis meikäläisen veriryhmäkin, B+. Ensi kerralla sitten varmaan plasmanluovutukseen... Eiköhän niitä plasmanluovutuksiakin saa tänne kirjata.

^Mitäs se plasmaluovutus on? Ja miten se tapahtuu?

Hiton naisten 3kk luovutusväli. Nyt ois taas hyvä sauma joulun aikaan käydä, mutta ei niin ei.
sad_orig.gif

Plasmanluovutus tapahtuu koneellisesti. Käytännössä ne tuikkaa käsivarteen yhden neulan, ihan niinkuin kokoveren luovutuksessakin, mutta letkun päässä on iso afereesikone, eli erittelykone. Kokoveri menee suonesta tähän koneeseen, kone erottelee separaattorilla eli jonkinmoisella hyrrällä kokoverestä plasman erilleen, kerää plasman talteen pussiin ja työntää loput verestä takaisin suoneen.
Käytännössä koko operaatioon menee about 30-60min.
Plasmanluovuttajiksi kaivataan AB ja B veriryhmien luovuttajia, koska AB ryhmän plasmassa ei ole vasta-aineita ja sitä voidaan siten luovuttaa kaikille. B ryhmän plasma kelpaa B ja O veriryhmäläisille.
Plasmanluovutuksessa hemoglobiini ei laske koska kone kerää talteen vain plasman, ei punasoluja eikä muutakaan, joten plasmaa voi luovuttaa useammin kuin kokoverta.
Ainut mikä on niin SPR:llä on plasmanluovutuslaitteet vain ja ainoastaan Helsingin Kivihaan toimipisteessä, ei missään muualla...

Jos haluat lueskella lisää niin käy kurkkaamassa täältä

Juuri tultiin duuniporukalla takaisin Kivihaasta = (jälleen) yksi säkki allekirjoittaneelta lisää saldoon
062802jumpie_prv.gif

Edit: Neste on tyyppiä A Rh POS

Kokoveri menee suonesta tähän koneeseen, kone erottelee separaattorilla eli jonkinmoisella hyrrällä kokoverestä plasman erilleen, kerää plasman talteen pussiin ja työntää loput verestä takaisin suoneen.
Hyi helkkari, muhun ei ainakaan tollasia käytettyjä soluja ja visvoja pumpata. Tunnen luovuttajan ...
baaa.gif
Jopas on fiksu kommentti.

Jaaha, eipä sit tarvii plasmahommia miettiä, ku mulla on A+
smile_org.gif

Back