SS tankki ruostuu puhki

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Jyri
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

Jyri

New member
Minulla on Ducati S750 i.e Dark tallissa, vuosimallia 2001. Kyseinen yksilö on ilmeisen vähän ajettu, alle 20 tkm. Ilmeisesti pyörä on seissyt jossain vaiheessa aika kauankin. Tarkemmasta historiasta ei ole tietoa. Tämä seisonta on aiheuttanut tankin pohjan ruostumisen. Tankissa oli käytännössä enää vain maali jäljellä vasemmassa alakulmassa, mikä piti polttoaineen sisällä. Kun kosketin sisäpuolelta tankin pintaa ruuvarilla, se meni tankista läpi!

Samalla kehottaisin huoltamaan & puhdistamana tankin sisäpuolelta kaikissa pyörissä, merkistä riippumatta.

Täsmälleen sama asia vaivasi omaa S750 pari vuotta sitten. Tankki ruostui käytännöllisesti katsoen puhki.

Syy tuohon olisi mun mielestä se, että bensapumppu ei ota bensaa tankin pohjalta vaan sentin-parin korkeudelta. Tankkiin (esim tankkauksen yhteydessä) päässyt vesi ei siis koskaan poistu vaan painuu tankin pohjalle ja jää sinne ruostuttamaan seisontajalan puoleista alakulmaa.

Mä fiksasin tuon tilkkimällä reiän kemiallisella metallilla jonka jälkeen tankin muovipinnoitus sisäpuolelta ja ulkopuolelta maalaus värikoodin mukaisella maalilla.

Omasta 600 SS:stä piti puhdistaa tankki ja kaivaa ruokalusikallinen ruostetta pois.
punaistavett.jpg

Joo, minulla oli korroosio edennyt jo aika pahaksi, sillä reikä tankissa on nyt pienen koputtelun jälkeen n. 20 mm x 5 mm kokoinen. Mielestäni se vaatii jo laajemmalle alueelle korjauspalan hitsaamisen ja tinaamisen.

Ostin saksasta käytetyn siistimmän tankin. Laitan sen nyt tässä vaiheessa tuohon paikalleen ja korjailen tuon alkuperäisen jossain vaiheessa takaisin kuntoon.

Mitä ainetta olette käyttäneet tankin pinnoitukseen?

Kiitokset vinkeistä. Tankissa tosiaan on jo reikä, joten hitsaaminen on ainoa korjausvaihtoehto. Sen jälkeen sitten hapotus sisäpuolelta ja ehkä pinnoitus jollain sopivalla aineella. Eiköhän tuosta johonkin projektiin vielä tankki saada!

Back