• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

SS750 kytkimestä

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja NikoL
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Akselin pituutta koitinkin jo selvittää varaosakirjasta. Jäi selvittämättä, kun uudemmissa o-renkaat kuuluu akselin mukaan ja vanhemmissa ovat erikseen, joten joka tapauksessa eri numerot.

Mutta hyvä. Olin jo valmistautunut pieneen koneistamiseen kuitenkin. Katotaan miten tässä vielä käy.

Pyörän taidankin ottaa ajoon ennen korjaamista, ei millään malta odotella.

Akselin pituutta koitinkin jo selvittää varaosakirjasta. Jäi selvittämättä, kun uudemmissa o-renkaat kuuluu akselin mukaan ja vanhemmissa ovat erikseen, joten joka tapauksessa eri numerot.

Mutta hyvä. Olin jo valmistautunut pieneen koneistamiseen kuitenkin. Katotaan miten tässä vielä käy.

Pyörän taidankin ottaa ajoon ennen korjaamista, ei millään malta odotella.
Vanhaan akseliin pitää lisätä jatkopala, jotta esimerkiksi tuollainen STM sopii. STM:n mukana tulee sopiva jatkopala, jolla uudenmallinen sylinteri sopii vanhanmallisen tilalle.

Minulla on tuollainen STM:n musta työsylinteri. En tiedä onko se yhtään alkuperäistä parempi, mutta tosi hienon näköinen se kyllä on
biggrin.gif
.

Vanhaan akseliin pitää lisätä jatkopala, jotta esimerkiksi tuollainen STM sopii. STM:n mukana tulee sopiva jatkopala, jolla uudenmallinen sylinteri sopii vanhanmallisen tilalle.

Minulla on tuollainen STM:n musta työsylinteri. En tiedä onko se yhtään alkuperäistä parempi, mutta tosi hienon näköinen se kyllä on
biggrin.gif
.
Eli käänteisesti uuteen pakettiin kun vaihtaa vanhan työsylinterin, niin täytyy koneistaa sopiva laippa työsylinterin ja lohkon väliin... Onneksi on symmetrinen kappale (NOT).
tounge.gif

Täytyy katsoa onko töissä mulla vielä krediittejä jäljellä sen verran, että sais kaverin lahjottua tähän(kin) hommaan.

Ja ehdottomasti tuo Jyrinkin perustelu tarvikevirimallille on täydellisen pätevä! Ans kattoo ny...

biggrin.gif
.
Eli käänteisesti uuteen pakettiin kun vaihtaa vanhan työsylinterin, niin täytyy koneistaa sopiva laippa työsylinterin ja lohkon väliin... Onneksi on symmetrinen kappale (NOT).  
tounge.gif

Täytyy katsoa onko töissä mulla vielä krediittejä jäljellä sen verran, että sais kaverin lahjottua tähän(kin) hommaan.

Ja ehdottomasti tuo Jyrinkin perustelu tarvikevirimallille on täydellisen pätevä! Ans kattoo ny...
Jos vain ehdin niin voin napata kuvat tuosta adapterista sekä mitata sen. Viikonloppuun menee moinen homma... saisit jonkinlaista osviittaa minkä paksuisen laipan tarvitset.

Aika yksinkertainen kikkare se laippa on.

Mutta toisaalta MPL myy aika edukkaasti aika-ajoin saksan ebayssa työsylintereitä...
wink.gif

Jos vain ehdin niin voin napata kuvat tuosta adapterista sekä mitata sen. Viikonloppuun menee moinen homma... saisit jonkinlaista osviittaa minkä paksuisen laipan tarvitset.

Mutta toisaalta MPL myy aika edukkaasti aika-ajoin saksan ebayssa työsylintereitä...
wink.gif
Loistavaa! Olisin meinaan tuota juurikin kysynyt seuraavaksi... Olisi todella hyvä, jos paksuuden saisi jo näin etukäteen. Ja sekin voi jollekin olla myöhemmin hyötytieto, kun kirjataan se tänne orggiin.

Kämnalta kysyin jo toimituskuluja ja onko varastossa. Ebayssä näytti nyt olevan toi sama 149,- kin suoraan MPL:lläkin. Tosin Kämna sanoo sen sopivan kuiviin kytkimiin(?), mikä musta on vähän outoa.

Eihän tuosta Kämnan tekeleestä ole vielä kellään mitään kokemusta tai edes mutua? Ja jos kaikki menee OK, niin tilaukseen pääsee tietty mukaan sovittelemaan lähetyskuluja.

wink.gif
Loistavaa! Olisin meinaan tuota juurikin kysynyt seuraavaksi... Olisi todella hyvä, jos paksuuden saisi jo näin etukäteen. Ja sekin voi jollekin olla myöhemmin hyötytieto, kun kirjataan se tänne orggiin.

Kämnalta kysyin jo toimituskuluja ja onko varastossa. Ebayssä näytti nyt olevan toi sama 149,- kin suoraan MPL:lläkin. Tosin Kämna sanoo sen sopivan kuiviin kytkimiin(?), mikä musta on vähän outoa.

Eihän tuosta Kämnan tekeleestä ole vielä kellään mitään kokemusta tai edes mutua? Ja jos kaikki menee OK, niin tilaukseen pääsee tietty mukaan sovittelemaan lähetyskuluja.
Kaverin kilpurissa oli Kaemnalta tilattu sininen työsylinteri. Kyllä se ihan pelittää... 748R. Sopi sekä 00- että 01-moottoreihin jotka olivat käytössä.

Oliskohan se ollut RCM:n valmistama?

No niin. Nyt on high tech sovitus tehty. Hommahan meni näin:

Vaihe 1:
Alumiinistä työstetään CNC-jyrsimellä komea laippa.

Vaihe 2:
Sorvaan sopivan pituiset holkit alumiinista tai nylonista.

Toteutus:
Riittävä pino prikkoja...

Laitoin siis ihan perstuntumalta DIN125 M6 prikkoja 5 kappaletta peräkkäin korotuspalaksi. Tuo määrä on 7,6mm. Pikatestissä (ei vielä ajossa) sekä pitää että irrottaa ja tuntuu normaalilta. On niin ruma viritys että on hieno.

Ja mitä opin operaatiosta: Yläpään banjoon pystyy jäämään yllättävän paljon ilmaa. Jos on laiska eikä irrota kahvaa (Sportissa yhdysrakenteinen säiliö, joka on kiinni ryyppyvivussa -> irrottaminen kyynärää), yläpään ilmaaminen banjoa löystämällä toimii.

STM:n sivuilta ei oikein nähnyt kunnolla kuvaa, mutta näytti aika lailla samanlaiselta, mitä Kämnalla on myynnissä.

Vielä varmistuskysymys: Meneekö vanhan- ja uudenmallinen päikseen toistensa tilalle? Luulen siis että menee, mutta luulo ei ole tiedon väärti.

Täytyy kyllä varmaan ostaa vielä lopulta tuollainen bling-virimalli, ihan vaan kun on niin nätisti koneistettu... (Kasvattiko tämä nyt riittävästi tyypillistä Ducatisti-stereotypiaa?)

edit: On se STM kuva sittenkin ihan hyvä:
Linkki kuvaan

edit2: Tässä siis se Kämnan ihan nätti malli:
Kämna
Ei auennut ainakaan mulla toi STM:n linkki, mutta varmaan ne oli samanlaisia ku nää:
STM värilliset

Limited Edition kytkinsetti

Ei auennut ainakaan mulla toi STM:n linkki, mutta varmaan ne oli samanlaisia ku nää:
STM värilliset

Limited Edition kytkinsetti
Juu, tuo ylempi kuva on täsmälleen sama, STM:n sivuilta on vaan vähän parempi resoluutio (ja linkki toimii mulla kyllä edelleen).

Nyt muuten on kone ajossa ja juuri tulin tallilta kotiin. Kokonaista noin 10 km. Ja kytkin tuntuu pitävän ainakin ihan normaalia kiihdyttämistä. Eli taisi olla onnistunut temppu siinä mielessä.

...mutta en tiedä onko kaikki muuten kunnossa, kun edelleen kuuluu sellainen epämiellyttävä skruits-täällä-on-ilmaa-jossain aivan kytkimen alkuliikkeen aikana. Sama ääni kuului jo vanhalla (siis tässä tapauksessa uudenmallisella) sylinterillä. Täytyy tarkkailla, jos nesteet pysyisi paremmin kuitenkin sisällä.

btw, hieman sivuun:

miten pystyy nestekytkintä säätämään kun irrottaa niin ylhäällä? ei yhtään välystä, tuntuu että vähä kantas

btw, hieman sivuun:

miten pystyy nestekytkintä säätämään kun irrottaa niin ylhäällä? ei yhtään välystä, tuntuu että vähä kantas
Eipä sitä oikeen taida pystyä säätämään. Jos kytkin kantaa niin se tarkoittaisi, että hydraulisysteemin sisällä olisi painetta lepoasennossa, joka tuntuu ainakin allekirjoittaneesta hyvin epätodennäköiseltä, jopa mahdottomalta.

auttaako jos säätää kytkinkahvaa kauemmas stongasta? Kai siin on säädettävä kahvan etäisyys? (se 4-asentoinen pyörä kahvan juuressa)
nixweiss.gif

620:ssä taitaa olla yhdysrakenteiset säiliöt ja ei-etäisyyssäädettävät kahvat? Jos näin on niin kahvan juuressa oleva säätö ruuvi (se joka painaa mäntää) saattaa olla vedetty liian kireälle. Muuten mitään säätöjä ei löydy.

joo, kahtoin sitä kahvaa ja siin oli niinku "ruuvi" mut siin ei ollu kannassa mitää uraa että ois saanu avainta ja siinä oli vähä niinku semmonen sinetöinti liima.

mulla on samat kuumaliimat vedetty siihen, mutta ei kyllä ole ollut tarvetta säätääkään... koitappa huvin vuoksi ilmata mokomaa.

takaisin minun kytkimeeni, vaikka se jo niin ylhäällä irrottaakin, niin paikaltaa vaihteet menee tosi huonosti päälle, raksahtaa tosi ikävästi, tiiä sitte johtuuko tämä oljyistä jotka "liimaa" levyjä yhteen ja siten ei irrota.
onko jollain jotain sanottavaa?

niin ja kytkin ei luistanut kumminkaan, kun eilen kävin koeajolla, vanhoilla öljyillä luisti.

Jokkix, tarkoititko kytkimen ylhäältä ottamisella käytännössä sitä että kun esim. paikaltaan lähdettäessä kytkintä ainoastaan hieman vapauttamalla (vaihde siis päällä) pyörä haluaa liikkeelle?

No ittelläni on samanlainen kytkin. En tiedä onko tuo vika vai kuuluko sen noin ollakkin. Tosin mulla vaihteet ei rusahtele ei raksahtele ikävästi.

Mulla taasen ongelmana on se että kun kytkintä painettaessa tuntuu noin 5 cm "tyhjä" liike jonka jälkeen tuntuu vasta vastusta kahvassa. Tämä taasen aiheuttaa sen että vaihdetta on pirun vaikea saada vapaalle. Tuntuu kuin kytkinkahvan liikeradan pitäisi jatkua läpi "ajokahvan"

Olen näissä asioissa todellinen newbie joten en tiedä vastasinko yhteenkään kysymyksesn saatika kysyinkö oikeita asioita
smile_org.gif

no eihän se haittaa jos ei suoranaista vastausta tulekkaan, jaetaan kokemuksiamme.

tarkoitan siis sitä että mulla ei ole yhtään tyhjää kahvassa, vaan vähän kun painaa kytkintä niin se jo irrottaa.
mutta tosiaanki paikaltaa lähdettäessä vaihteet raksahtaa päälle, mutta vapaalle laittaessa ei oo ongelmia.

no eihän se haittaa jos ei suoranaista vastausta tulekkaan, jaetaan kokemuksiamme.

tarkoitan siis sitä että mulla ei ole yhtään tyhjää kahvassa, vaan vähän kun painaa kytkintä niin se jo irrottaa.
mutta tosiaanki paikaltaa lähdettäessä vaihteet raksahtaa päälle, mutta vapaalle laittaessa ei oo ongelmia.
Eihän tuo D mikään honda ole vaihteistoltaan. Muistan kun otin hondaa ajavan kaverini ekaa kertaa takapenkille mukaan. Siinä vaiheessa kun löin ekaa kertaa ykkösen sisään niin takapenkiltä kuului huolestunut kysymys: "Hajosko siitä jotain?". Lenkin jälkeen kaveri vaan puisteli päätään ja totesi, että on oli ihan varma että laatikko leviää joka vaihdon jälkeen.

Itse olen ainakin huomannut, että kun pyörä on yön yli seissyt on kytkin vähän tahmea irrottamaan. Yleensä tähän auttaa kytkimen pumppaaminen ennen liikkeelle lähtöä. Voi olla että on myös öljyistä kiinni, mutta kun nuo nykyiset toimivat sen verran hyvin, niin en ole nähnyt mitään järkeä merkin vaihtoon vaan tuon ongelman takia.

Back