• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

SS800FF

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja verner
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

verner

New member
Täällä näyttää olevan paljon juttua 750 Supersporteista, mutta onko kellään ensikäden tietoa ja kokemusta SS800-mallista? Lienee hiukan harvinaisempi. Runko ja enimmät osat kaiketi ovat samat, kuin muissakin SS-pyörissä, mutta entäs alusta ja moottori? Verrattuna vaikkapa tuohon pienempään 750.

Mitähän tuollaisia katsellessa pitäisi ottaa huomioon? Onko SS-sarjassa mitään vaiettua "ominaisuutta", josta pitäisi olla tietoinen? Nyt on tarkastelussa 04-malli. 2003 taisi tulla ensimmäinen 800cc?

Entäs miksi ihmeessä vaihtaisi pirun hyvän sport touringin karuun italialaiseen?
biggrin.gif
 
Sama pelihän se 800 pääasiassa on kuin 750:kin. Paitsi tietenkin kone on vähän isompi ja 6-vaihteisella laatikolla 5-vaihteisen sijaan. Näkisin, että lisävaihde tuli ihan tarpeeseen, vaikken olekaan 800:sta ajanut. Muita uudistuksia tuli ainakin viisipuolaiset vanteet, mittarit ja etuvalot. Taisi alustan osissakin vaihtua ainakin merkki.
Omaa "karua italialaistani" en ikinä vaihtais enää mihinkään ylipainoiseen matkarotiskoon. On se vaan niin hieno peli ollu ajella.
 
Aivan, vaihteisto... Onko tuota samaa 6-lovista ollut aikaisemmin missään muussa Ducati-mallissa? Joskus yhden vaihteen lisääminen ei ole ollut luotettavuuden puolesta kovin hyvä ratkaisu ihan ensimmäisen sukupolven laitteissa.

Ei sitten muuta, kuin koeajolle, kun vielä ehtii...
062802jumpie_prv.gif
 
Kyllä noita 6-lovisia askeja on ollut jo 900 mallissakin. Muista sitten että SS ja S -mallit ovat erilaisia. SS:ssä on paremmat alustan komponentit kuin "karvalakissa". ELi ts. niistä löytyy kaikki säädöt.

Näin ainakin menee 750:ssä sekä 900:ssa.

Tuossa 800:ssa on sitten märkä kytkin, joten et pääse nauttimaan Ducatin kytkimen kalinasta ollenkaan.

En ole ainakaan kuullut / huomannut mitään sellaista "ominaisuutta". Itse ajoin 900:lla kaksi kautta kilpaa ja se pelitti ainakin kohtuu hyvin. Ainoa mikä sai kovasti kenkää oli tuo vaihderummun siirtäjä ja sen joutui vaihtamaan. Osa maksoi 20.- € ja töihin meni itseltä n. 1½ tuntia aikaa. Mainittakoon että laitteella on nyt ajettu kuitenkin yhteensä kolme kautta kilpaa! Viime talvena siitä avattiin kone ensimmäisen kerran ja tarkistettiin vaihdelaatikon shimmaus (ei tarvinut muuttaa), venttiilinvälykset (tarvi muuttaa) sekä vaihdettiin remmit ja säädettiin. Muuta ei tuolle ole kolmen kauden aikana tehty ja uskaltaisin väittää että kohtuullisen kovaa kyytiä on kuitenkin saanut.

Suosittelen kyllä koeajoa ja mopon ostoa! Ihastut varmasti siihen!
 
Mikäli nyt oikein ymmärrän, niin 800:nen perustuu 900:seen, eli on ns. "isolohko", kuten 851/888/916...jne ...750 perustuu vanhaan Panthin "pikkulohkoon".

Moottorina siis aivan "eri maailmasta" kuin 750:set...
 
Sähköt meni uusiksi 2003, eli (mittariston lisäksi) syttyboksi vaihtui muistaakseni Marelliin. Etulamppu on muovisella "lasilla". Etuhäkki on erilainen juurikin tuon mittariston ja lampun takia.

Ja 750ie:ssä oli täsmälleen samat alustan osat Sportissa ja Super Sportissa... 800:sta en tiedä.

Ja ei niissä 750ie ja 900ie koneissa mun mielestä niin kauhean paljon eri osia ole, eli missä se niiden ikäero näkyy?
 
Tuo iso laatikko on paljon kestävämpi, kuin 750:ssä oleva 5-vaihteinen. Käytäntö on näyttänyt, että tuo pikkuloota ei kestä kuin 15 vuotta riuhtomista satunnaisesti ilman kytkintä ennen kuin kakkonen alkaa hyppiä pois päältä. Isossa lootassa tätä ongelmaa
wink.gif
ei ole. 900:n laatikon rattaat on myös leveämmät.
Kakkosen pois hyppiminen johtuu kakkosen rattaan lukitustappien pyöristymisestä. Samalla kun tapit pyöristyvät, pyöristyvät myös viereisen rattaan kolojen reunat, eikä näitä helposti korjata. Toinen haitta onkin sitten se, että ko. rattaita ei voi ostaa irrallaan varaosina, vaan vaihteistoa myydään vain kokonaisena.
Älkää kantako tuosta piirteestä huolta, sillä tuo ominaisuus alkaa nyt näkyä 80-luvun lopun 750 pasoissa. Näiden uusien mopojen vaihteisto-ongelmia ei liene odotettavissa ennen rippikouluikää.
 
Ja ei niissä 750ie ja 900ie koneissa mun mielestä niin kauhean paljon eri osia ole, eli missä se niiden ikäero näkyy?
Kommentoidaan nyt tähänkin. Sanoisin, että noissa ei juuri muita samoja osia ole kuin öljynpaineanturi. Samalta ne koneet näyttää, mutta eri mitoilla ne on tehty.
 
Ja ei niissä 750ie ja 900ie koneissa mun mielestä niin kauhean paljon eri osia ole, eli missä se niiden ikäero näkyy?
Kommentoidaan nyt tähänkin. Sanoisin, että noissa ei juuri muita samoja osia ole kuin öljynpaineanturi. Samalta ne koneet näyttää, mutta eri mitoilla ne on tehty.
No juu, veivit ja sylinterit on eri tavaraa, tietenkin...

Mutta esim. jo kampuran laakerit ja muu tilpehööri siinä ympärillä on aika pitkälti samaa, kuten myös nokkapyörät. Ja apulaitteista esim laturi laakereineen ja koppineen sekä öljypumppu ovat täysin samat.

Askissakin kaikki muut osat on samoja, paitsi rattaat, siirrinhaarukat ja rumpu.

Kytkin on eri, kun se toisessa ui ja toisessa ei.

...että edelleen mun mielestä on aika paljon samaa. Huomioon ottaen tietenkin pidempi isku, isompi poraus => isommat venttiilit, eri nokkakepit. Koneen rungosta en muuten tiedä, onko se sama vai eri.
 
...että edelleen mun mielestä on aika paljon samaa. Huomioon ottaen tietenkin pidempi isku, isompi poraus => isommat venttiilit, eri nokkakepit. Koneen rungosta en muuten tiedä, onko se sama vai eri.
Kampikammio on täysin eri "maailmasta" ..eli koko motti on eri...muutamia samoja osia vain...kuitenkin käytännössä omistajalle, joka huollattaa pelinsä mopoliikkeessä eikä itse pidä "käteisvaraosavarastoa", ei eroilla ole käytännön merkitystä...
 
Koeajettu...  
inlove.gif
No niin, päästiin takaisin asiaan.

Fiilis?
Jep, fiilis...
bowdown.gif


Trumpankaltaista maatalouskoneen voimaa ei löytyny, mutta muuten moottorikin tuntui vallan mainiolta. Puhtia oli kuitenkin rehellisesti sanottuna ihan riittävästi moottoripyörään ja peittoaahan vääntökin ainakin peruskusiaiset (vrt.CBR600f). Aluksi satulaan istuessa tunnelma oli hyvin lähellä joltain kaverilta aikoinaan lainattua 2-tahtikevaria. Se fiilis kuitenkin hukkui pian johonkin...

Ajoasento tuntui melkoisen urheilulliselta, mutta 180-senttiselle ihan leppoisalta, kun vähän totutteli matkapyörän jälkeen. Hirvittävän kevyen oloinen ja vaivatta käsiteltävä mopo! Liike on epäkelvosti sijoitettu keskelle urbaania teollisuusympäristöä, joten tiukimmat mutkat pääsi kokeilemaan ainoastaan läheisen motarin pitkillä rampeilla. Trumppa taittuu niistä parhaalle 170km/h ennen kun kuskia alkaa todella hirvittämään, mutta Ducati tuntuu taipuvan miten vain ja koska vain, ollen kuitenkin ihmeen vakaa ajaa. Tai olisi taipunut ilman ramppien vakiokamaa: Toyota Hiacet.

Paras kokeilemani mopo jarruttaa, tankista sai todella helposti tukevan otteen jaloilla. Tosin jarruissa tuntui jonkinlaista resonaatiota, ainakin takanajarrua kokeillessa. Purivat kuitenkin napakasti. Kääntösädettä on ihan suotta jossain mediassa moitittu, hienosti sujui u-käännökset kapeallakin kadulla. Kytkin tosin tuntui olevan on-off-mallia, mutta senkin oppi muutamien valojen jälkeen.

Parasta kuitenkin oli hillitön tärinä ja moottorin aisteja kiihottava käynti. Ducati tuntui siltä, mitä odottaa kokevansa moottoripyöräksi rekisteröidyltä ajoneuvolta. Veri pysyi vaivatta kierrossa vaikka lämpömittari näytti +3-4 astetta. Lähempää tarkasteltuna ainakin viimeistely osoittautui tasoltaan erittäin hyväksi. Ei repsottavia saumoja tai epätarkkuuksia maalipinnoilla. Laadukkaan oloinen, sanoisin.

10 pistettä papukaijamerkin kera Ducatille työkaluitta nostettavalle tankille ja tekniikalla, johon on helppo päästä käsiksi katteista huolimatta. Satulan altakin löytyi ihmeen tilava säilytystila kaikelle tarpeelliselle ja tarpeettomalla. Must.

Olisi ehkä pitänyt ottaa mukaan joku oikea asiantuntija kertomaan, onko se nyt sitten oikeasti hyvä vai huono mopo
biggrin.gif


Pitäisi vielä päättää pitääkö luopuako tosiaan Trumpasta turhamaisuuttaan vai pysytellä kiltisti pitkänmatkanmopoissa. Triumphin viehätys on loppuun asti viedyssä käytön mukavuudessa ja käytännösyydessä, mutta Ducati saa pisteensä kyllä täydellisestä tunnelmasta ja viehätyksestä...

Kamalaa lunastusta, mutta siitä puhe, mistä puute. Pitää alkaa sorkkia lattian välistä kolikoita välirahaan.
 
Tälläinen tuli mieleeni, en huomannut liikkeestä kysyä, että kuinka mahtaa olla huoltojen kanssa. Voiko ne tehdä itse vai pitääkö mopo käydä "kuittaamassa" huollon tietokoneilla? Modernien digimopojen jälkimarkkinointi hiukan epäilyttää...
 
Tälläinen tuli mieleeni, en huomannut liikkeestä kysyä, että kuinka mahtaa olla huoltojen kanssa. Voiko ne tehdä itse vai pitääkö mopo käydä "kuittaamassa" huollon tietokoneilla? Modernien digimopojen jälkimarkkinointi hiukan epäilyttää...
Eikös siinä ole sellainen "time to service"-valo mittaristossa?

Sitä tuskin saa kotikonstein sammutettua. Siis rikkomatta.

Siitä ajonautinnosta olen tasan samaa mieltä, vaikka itsellä onkin vain 750 S.

Se on ...tun makee, kaikki tarpeellinen, ei mitään turhaa.

Ja oikeasti ihan tarpeeksi tehokas.
 
sanoi:
Eikös siinä ole sellainen "time to service"-valo mittaristossa?
Sitä tuskin saa kotikonstein sammutettua. Siis rikkomatta.

Ainakin uudemmissa monstereissa "maint" valo sammuu pitämällä trippimittarin nappia pohjalla samalla kun kääntää virta-avaimen off->on asentoon. En tiedä onko samoin sporteissa?
 
Back
Ylös