ST2 vai ST4

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja ricky
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

ricky

New member
Eli olen vaihtamassa pyörää joko Ducatiin tai Apriliaan(päätös tehty).

Kertokaa näistä malleista: ST2 ja ST4. Onko ajo-ominaisuuksissa paljoa eroa? Entä tuo tehopuoli?

Lähinnä tähtäimessä olisi 98 mallinen ST2 tai 2000 ST4. Kummatkin siistejä, STkakkosella ajoin, mukava laite.

Ajettelin ensin 900ss tai 1000ds malleja, mutta taitaa olla vähän ojasta allikkoon, koska ajoasento on hieman liian kyyry itselle.

ST2 on pari tonnia halvempi ja siihen saisi laukut. Ajomäärä taisi olla about sama.

Pyörää olen katsellut liikkeistä vaihdokin takia.

Niin ja huoltoja en tee itse kuin perushuollot eli öljynvaihdot yms - ei ole paikkaa tehdä niitä.

Teho ei ole tärkein, vaan ajo-ominaisuudet. Ala/keskialueen vääntö on plussaa. Eiväthät nämä kuitenkaan mitään keulinta/räppäilyvehkeitä ole.

ST2 on pari tonnia halvempi ja siihen saisi laukut. Ajomäärä taisi olla about sama.

Niin ja huoltoja en tee itse kuin perushuollot eli öljynvaihdot yms - ei ole paikkaa tehdä niitä.

Teho ei ole tärkein, vaan ajo-ominaisuudet. Ala/keskialueen vääntö on plussaa. Eiväthät nämä kuitenkaan mitään keulinta/räppäilyvehkeitä ole.
Tuollaisella rajauksella (10v vanha Ducati...) yksilön kunnon merkitys on minusta suurempi kuin mallin. Ottaisin paremmin pidetyn/huoletun.
ST4 huollot kalliimpia, ja 4V koneessa on hiukan suurempi riski joutua tekemään muutakin remonttia kuin perushuoltoja (ja se on kallista, jos et tee itse...)
ST2 alavääntö parempi. ST4 on vähän enemmän kierroskone.

Itse ajattelin kanssa ensin ST2:ta, mutta tuli hyvä ST4 yksilö vastaan joten päädyin siihen.

Itse sanoisin myös, että hyvä huoltohistoria on must. Yksilöistä riippuu, mutta jos hinta osuu kohdalleen, niin katselisin ST4S mallia. Siinä saa aika paljon paremman alustan ja pirteämmän koneenkin. Jos tarvista tulee, niin mulla ois myös ylimääräisenä orggis putket...
biggrin.gif

Jep. Mitä eroa S-mallissa on?

Toi toinen pyörä on RM-Heino Tampereella, toinen Biketeamissa

S:ssä on 996-moottori (ST4 = 916), ja vähä paremmat iskarit etu- ja takapäässä (edessä esim. liukupinnoissa kitkaa pienentävä pinnoite). Säädöt on alustassa samat ST4ssä, mutta ST4Sssä vähä laadukkaammat osat - herkempi jousitus. Itte kattelin ST2sia, ST4sia ja ST4Ssiä (vanhakoppasia). ST4Ssiä ei silloin ollut tarjolla siihen hintaan mitä mulla oli varaa ja ST4seen päädyin ST2sen sijaan tehoeron takia, vaikka oli vähä kalliimpi (ne yksilöt mitä kattelin). ST2ssa ei oo samoja etujousituksen säätöjä kuin ST4ssä ja ST4Sssä. Ainakin omassa niitä on tullut väänneltyä eri asentoihin välillä. Takaiskari on sama ST2ssa ja ST4ssä (ja ST3ssaki) ainakin joissain vuosimalleissa. Vakiojarrupalat oli muistaakseni edessä eri materiaalia ST4ssä kuin ST2ssa. Jarrut muuten samat.

ST4ssä tais olla kans eri vanteet kuin muissa STssä.

Ducatin SS 900 ja 1000 ovat kyllä hienoja pyöriä ja ajo-ominaisuudet niissä omaan makuun kohdallaan...tai ainakin pienemmässä ducatissa eli 750 on ajotuntuma pirun mieleinen itselle
cool.gif
ei taida samanlaiseen päästä ihan ST-sarjalaisilla...?

Ei oo samanlainen tuntuma, mutta on mukavampi. Ulkonäkö oli kans S/SS:ssä minusta aika paljon parempi minun mileestä. Tuo mukavuus oli itellä pääsyy vaihtoon (tai niin uskottelen itselleni) - niskat meni liian jumiin kyykytellessä. Alusta on kumminki säädettävä eli sillä voi tehdä paljon ja mm. takapään korkeuden säädöllä kääntyvyyttä saa säädettyä (jos korkeudensäätötanko ei oo jumissa :-) Tuntuma ei oo kumminkaan sama. Falcoa kävin muuten testaan ittekki myös ku ST4sen hommasin. Ihan OK:Lta vaikutti periaateessa, mutta kyseinen yksilö ei ollu hyvä/siisti - samoten takaiskariin voi joutua investoimaan - ainakin jos joku on välillä kyydissä. Ajoasento siinä oli yllättävän lähellä ST Ducatia.

Munkin mielestä SS sarjan laitokset on paljon hienomman näköisiä kuin ST tai Falco.

Mutta kait sitä joutuu uhraamaan jotain mukavuuden eteen. Muutenhan valinta olisi Aprilia Mille tai 900/1000 SS ehdottomasti. Kun sitä kaupunkiajoa tosiaan tulee väkisin 5 päivänä viikossa
sad_orig.gif

Onko SS ajoasento kyykympi kuin 999/749? Mulla oli Saksassa 999S:n huollossa ollessa ST4S käytössä ja se oli kyllä hyvä pyörä. Siinä yksilössä vaan häiritsi kaamea resonanssiääni kiihdyttäessä. Tosi mukava oli ajaa ja kallistella. Teho loppui tietenkin kesken ajo-ominaisuuksiin nähden, mikä on toisaalta positiivista kun oli sen verran helppo ja hyvä ajaa. Joskus vain muistan istuneeni SS-Ducatia ja ihmettelin kuinka kyykky se oli oletettuun suorituskykyyn nähden. Tykimmät lienee avarampia. 1098:ssa tanko tulee lähemmäksi 999 verrattuna ja perse on ylempänä. Omasta mielestä se on ihan hyvä, että tanko tuli lähemmäksi, mutta perse olisi saanut jäädä alemmaksi. 999 ergonomia on kuitenkin mulle SE Ducatin ajoasento kun se oli mun ensimmäinen oma Ducati ja edelleenkin se tuntuu hyvältä.

Kuinka paljon slipareista on käytännön hyötyä(muuta kuin äänet) ST4 Dukessa? Millaisissa hinnoissa pyörivät?

Kuinka paljon slipareista on käytännön hyötyä(muuta kuin äänet) ST4 Dukessa? Millaisissa hinnoissa pyörivät?
Ainakin ST4S:ssä tuli "kitin" mukana uusi ruiskunohjaus, hiilikuitukannut ja uusi ilmansuodatin (pestävä - säästi huolloissa...
biggrin.gif
). Käyttäytyminen oli pyörässä raaempaa pienillä kierroksilla mutta yläkierroksille tuli pari pollea lisää. Hiilarikannut oli useamman kiloa kevyemmät kuin orggikset. Ja tietysti äänimaailma aukesi aivan erilaiseksi. Useammastakin autosta pärähteli hälyt päälle kun antoi vähänkin soppaa kotikadulla. Naapurit ei pitäneet, mutta minä tykkäsin kuin hullu puurosta.
tounge.gif

ST4S:ään sai myös absit jotka olivat myös omassa pyörässäni. Jarrut oli kyllä mun muistaakseni paremmat S-versiossa kuin tavallisessa, mutta en mene vannomaan. Etupumput oli TiN-päällystetyt (Tunnistaa kultaisesta väristä). Maksaneet alkuperäisinä hunajaa ja mansikoita kuten itse pyöräkin. Tiedä sitten oliko siitä vastaavaa hyötyä ainakaan normikäytössä.

Kankeahan tuo on jos oikeen sporttipyöriin verrataan. Se vaatii enemmän päättäväisyyttä ja voimaa mutkatiellä kuin esim VFR. Toisaalta tehoja on enemmän ja alustasta ei ihan heti normikuskilta lopu ominaisuudet.

ABSi oli hyvä varuste ja pelasti minut pannuilta pari kertaa. Boxi vaan oli aika sikahintainen kun se hajosi konttaamisen yhteydessä. Oisko ollut luokkaa 2700 euroa, mutta oli kuulemma ainoa mikä on Suomessa mennyt. ainakaan Hailacilla eivät olleet kuulleet muista. Mittaristoja hajonnut muutama kappale á 1200e, mutta meni mulla myyntitakuuseen.

Laukkusarja sopi pyörään hyvin, vaikkakin niissä oli karsittu käytettävyyttä muotoilun takia. Esimerkiksi mun kypärä ei mahtunut laukkuun, mutta se onkin kokoa kurpitsa.

Oikeastaan se mitä edelleen kaipaan tuosta pyörästä on ne perhanan komeat äänet. Tämä nykyinen ompelukoneen, ampiaisen ja oravaporan yhdistelmä ei anna lähellekään sellaisia fiiliksiä kaupunkikruisailussa kuin duca antoi.

Nyt on ensimmäiset kilometrit ST4:llä takana, vielä kun ajokelit paranee ja kunhan saan myös 748:in liikenteeseen niin voin tarkemmin kertoilla ajotuntuman eroja. Toistaiseksi on ollut vähän kylmää ja liukasta joten ajelu on ollut aika varovaista.

Mutta kyllähän ST4 on selkeästi kankeampi ja painavempi, sen huomaa heti, ohjaus vaatii enempi voimaa jne. Mutta ei siis huono, pyörä vaan on erilainen...
Niin ja 916-kone tuntuu aika mukavalta ja vääntävältä 748:n jälkeen.

Edit: Ajoasennoista vielä: ST4 on aika pysty (huom. ei varsinaisia clipareita vaan enmmänkin tankoa muistuttava ratkaisu), 748 on aika "normaalihko kyykky" ja SS900 on varmaan pahin kyykky millä koskaan olen ajanut.

748 alkaa olla nipussa mutta ei vielä ajossa... ST:llä ajelut hoidettu tähän asti.

Onkos muilla kokemuksia ST-sarjalaisten käyttäytymisestä laukkujen kanssa, siis isommissa marssivauhdeissa? Uskaltaako noiden laukkujen kanssa yleensä ajaa 200+km/h?
Sain ST4:n voblaamaan siihen malliin että ei meinannut tie riittää... Oli vauhtia reippaasti (lue: täydet) ja jouduin kesken mutkan nostamaan kaasun ja pyörä alkoi vobeltaa aika reilusti... vois sanoa että rataharjoittelun ansiosta ei mennyt pa**at housuun vaan tajusin avata kaasun uudelleen ja puristaa vaan tiukasti tangosta jolloin voblaus alko rauhoittua.

Ja tietty noin ajetaan vain ulkomailla... jos joku sitä miettii
wink.gif

748 alkaa olla nipussa mutta ei vielä ajossa... ST:llä ajelut hoidettu tähän asti.

Onkos muilla kokemuksia ST-sarjalaisten käyttäytymisestä laukkujen kanssa, siis isommissa marssivauhdeissa? Uskaltaako noiden laukkujen kanssa yleensä ajaa 200+km/h?
Sain ST4:n voblaamaan siihen malliin että ei meinannut tie riittää... Oli vauhtia reippaasti (lue: täydet) ja jouduin kesken mutkan nostamaan kaasun ja pyörä alkoi vobeltaa aika reilusti... vois sanoa että rataharjoittelun ansiosta ei mennyt pa**at housuun vaan tajusin avata kaasun uudelleen ja puristaa vaan tiukasti tangosta jolloin voblaus alko rauhoittua.

Ja tietty noin ajetaan vain ulkomailla... jos joku sitä miettii
wink.gif
Me ollaan akan kanssa vedetty ST4S:llä pitkät tovit Saksan maalla 200+ km/h nopeuksilla täydellä laukkupaketilla - ei ongelmia. Yksin ajettaessa pelkkä painava takalaukku tekee pyörästä hivenen huteran oloisen kovassa nopeudessa.

^ kiitos, just tuollaista kokemusta haettiin. Pitääpä perehtyä vähän jousituksen säätöihin kunhan tässä ehtii, ovat vielä edellisen omistajan jäljiltä ja varsin löysällä.

Mulloli kans edellisen omistaja toimesta keulan esijännitys ja vaimennukset molempiin suuntiin liian pehmeällä omaan ajotyyliin. Laukkujen kans tuntui vähä epästabiililta välillä varsinkin (loivissa) kaarteissa - korjaantui säätämällä jäykemmälle. Aika vähä nuo pelkät sivulaukut tuntuu ajettaessa, kun säädöt on kohillaan.

Back