Starttaa vaan ei käynnisty?

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Länkkä
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
. Äkkinäinen hajottaa siinä samalla vielä pari puolaa yms.

Joo, ei kannata, sillä Hitlerkin tuhosi vain yhden Puolan:p, mutta jos tulpat ovat kastuneet, niin pitäähän se purkaa jokatapauksessa. Se mitä yritän sanoa, että kuivaamalla tulpat huolella, voi selvittää hörähtääkö mylly yhtään ja jos, niin sitten samalla vaivalla uudet kynttilät kehiin.Kokemukseni mukaan joskus kaasu pohjassa kuivaaminen auttaa, mutta ei ikinä minulla kaasarikoneen kevät käynnistyksessä.Tosin nythän yritetetään ruiskupeliä tulille, joten pelkkä kunnon lisävirta voi auttaa.
 
En ole uunia koittanut mutta semmoisella huoltopakkiin mahtuvalla kaasupillillä pari kynttilää on tullut kuntoutettua. Jos tulppa on muuten ehjä mutta kipinä karkaa hiilikerrosta pitkin, ei kyseessä ole mikään temppu. Tulppa saatetaan lämmittämällä siihen tilaan jossa se olisi jos palotilassa olisi olosuhteet kunnossa.
På finska, lievään punotukseen olen lämmittänyt ja antanut jäähtyä. Kärki on silloin aika lailla valkoinen.
Parempihan se on uusi vaihtaa mutta aina ei ole mukana ja kauppakin voi olla kaukana.
 
Ketjun aloittaja on ehkä jo saanut koneensa käyntiin mutta kommentoin silti:
1. Ei kannata pöräytellä käyntiin jollei aio ajaa konetta kuumaksi.
2. Ruiskukoneissa voi olla toiminto, jossa kaasu täysin auki ei anneta ainetta ollenkaan. Hondasta ei tietoa.
3. Akku pitää olla niin hyvä että pyörittää hyvin ja virta riittää myös muulle elektroniikalle.
3. Tulppia olen elvytellyt myös ultraäänipesurissa.
 
2. Ruiskukoneissa voi olla toiminto, jossa kaasu täysin auki ei anneta ainetta ollenkaan. Hondasta ei tietoa

Monissa 2000-luvun ruisku-Hondissa on juurikin noin, eli kaasu täysin auki startatessa ei anna bensaa yhtään, vaan ko. tapa on ohjekirjan mukaan tulvineen koneen kuivaustoiminto tms. nimellä kuvattu operaatio.
 
Pienkonebensa on parasta. Kaikki pienkoneet käy sillä ympärivuoden sekä neli että kakstahtiset. Mopottimetkin tankkaan syksyllä sillä pari viimeistä tankkausta. Jyväskylästä saa yhdeltä nesteeltä pumpusta 4tahti pienkonebensaa 1.99€/l hintaan

Jep, tuolla on tullut käytyä ahkerasti. Kotona on yksi 20l peltikanisteri josta teen 2T-sotkut pienempiin. Olen sieltä tankannu syksyllä "viimeisen täytön" pyöriin. Yhtenä syksynä tuli haettua viisi tankillista kun kelit vaan jatkui ja jatkui. Tulipahan harjoiteltua tankkaamista kalliimmalla litrahinnalla.

Offtopikkia: 2-tahtisessa tuntuu polttoaine vaikuttavan tulppiin. Vanhan 2t Malta -perämoottorin koppa jouduttiin jo viime kesänä avaamaan ja tulppa vaihtamaan, vaikka pienkonebensalla on ajettu. Vastahan sitä on parikyt vuotta käytetty, uistelua pääosin. Epäilen että viime kesänä oli lainaajalla rikastin jäänyt päälle. Ei kai se muuten olisi vielä kypsähtänyt.
 
Yleensä kaasarikoneissa pitää vaihtaa pensat ja laskea uimurikammiot tyhjiksi ja ladata akku, niin kone rykäisee tulille, mutta ruiskupeleissä näyttää pelkkä akun lataus riittävän. Johtuuko tämä sitten siitä, että uimurikammiossa oleva pensa on jo niiiiin huonoa, että ei paukahda, vaan kastelee tulpat.

Mä ajattelen asian niin, että ruiskujärjestelmä on ilmatiivis eikä bensan haihtuvimmat osat pääse karkuun. Kaasarit toimintaperiaatteensa mukaisesti "huohottaa" aina puhtaaseen ilmaan jolloin talven aikana bensa pilaantuu haihtumalla.
 
mä ajattelen niin että paineella suihkutettu polttoainesumu syttyy pirusti helpommin kuin imemällä suuttimen läpi kuiviin kanaviin ja männän päälle tulevat pisarat ,vaikka olis vähän iäkkäämpääkin tavaraa.
 
Joo onhan se varmaan parempi se ruiskun bensasuihkukin toki, hyväkuntoisissa suuttimissa varsinkin. Ruiskuvegottimissa kai on sitä painetta bensalinjassa myös kone sammutettuna, niin sekin vähentää niiden keveimpien aineitten haihtumista, jos semmonen mahdollista auljetussa systeemissä on. .
 
Veikkaan, että aika harvassa on niin tiivis ruisku, jossa paineet säilyisivät suutintukissa talven yli. Kyllä se useimmiten kuitenkin tunneissa tai viimeistään päivissä pikkuhiljaa tihkuu paineensäätimen kautta paluukanavaan ja tankkiin. Korjaamokirjan vuototestissä yleensä taitaa riittää ehjän kriteeriksi, että paine säilyy joitakin kymmeniä sekunteja tai muutamia minuutteja.

Mitä järjestelmän ilmatiiviyteen tulee, niin on se varmasti paljon tiiviimpi kuin kaasaripeleissä, mutta kyllä ruiskukoneiden tankeissakin jokin "hengitysventtiili" ulkoilmaan on. Muutenhan lämpimällä kelillä pyörän tankkaaminen voisi olla hyvinkin vaarallista, jos se tankki sieltä pölläyttäisi paineella kunnon bensahöyrypilven ulos.

PS. Mahtoikohan noihin uusiin euro4-luokiteltuihin pyöriin tulla samanlainen bensahöyryjen talteenotto hiilikanisteriin ja hallittu poltto moottorin läpi, kuin mitä autoissa on ollut jo 90-luvulta katalysaattoreiden tulosta asti?
 
Tossa vajaa vuosi sitten startattiin yks kolme ja puolvuotta seissyt ykspisteruiskuihme-Golf käymään ja niin se vaan lähti melko helposti. Tankissa ne 98 mitkä sinne oli jäänyt. Musta kulutus vaan oli kymmenisen litraa satasella aluksi, mutta tippui sitten normilukemiin alle 8 litran puhtaalla bensalla.
 
Uudet Suzukit eivät enää hengitä tankkia ulkoilmaan. Höyryt menee aktiivihiilikanisterin kautta polttoon.
 
Ketjun aloittaja on ehkä jo saanut koneensa käyntiin mutta kommentoin silti:
1. Ei kannata pöräytellä käyntiin jollei aio ajaa konetta kuumaksi.
2. Ruiskukoneissa voi olla toiminto, jossa kaasu täysin auki ei anneta ainetta ollenkaan. Hondasta ei tietoa.
3. Akku pitää olla niin hyvä että pyörittää hyvin ja virta riittää myös muulle elektroniikalle.
3. Tulppia olen elvytellyt myös ultraäänipesurissa.

Tänään sain käyntiin.
Menin täyteen ladatun akun kanssa tallille ja ajattelin että nyt startataan kunnolla.
Jos ei lähde niin menee tulpat joka tapauksessa vaihtoon.
Hondassa tosiaan ominaisuus jossa kaasukahva täysin käännetty katkeaa polttoaineen syöttö.
Aikani startattuani kone lähti tulille.
Työnsin pyörän ulos ja annoin käydä kuumaksi 106c jolloin flekti alkoi jäähdyttämään.
Annoin käydä vielä muutaman minuutin... lämmöt 106-102 astetta.

Saattoi tosiaan olla että edellisellä kerralla kone ei käynyt kuumaksi asti.
Tankissa oli 98 mutta vaihdoin tosiaan uudet bensat.

Kivasti herätti keskusteua ja mielipiteitä.
Toivottavasti tämä auttoi muitakin.
Itse otin opiksi ja käytän kuumaksi jos käytän talvella mutta taitaa olla helpompi pistää pienkone bensat ja laittaa vaan pyörä tulille keväällä.

Kiitoksia kaikille :respect:
 
Vielä vois heittää tulpista sen verran että pikainen googletus tuottaa hintahaitarin 20-50€ kpl.
NGK IMR9C-9H Motonet halvin ja pyörä puolen liikkeet valitettavasti kalleimmat. :blink:
 
Vastaus auttoi minua.

2007 Honda ei lähtenyt käyntiin akku ei jaksanut pyörittää kunnolla, yritin useamman kerran. Vanhan akun tilalle hankin uuden ja ajattelin että lähtee hyvin käyntiin. Pyöritti hyvin mutta ei lähtenyt, onneksi luin tämän viestiketjun loppuun ennen kuin purin enempää. Sahasin aikani useamman kerran kaasu auki ja lopulta lähti käyntiin, lähtee nyt hyvin kuten pitää. Ilmeisesti kastelin tulpat huonolla akulla yrittäessäni käynnistää.

Toinen asia on, että pyörästä hajosi staattori/laturi pari viikkoa sitten. Riikan paikallinen Honda huoltaja sanoi että kannattaa pitää akku kunnossa, ettei rasita liikaa laturia. Ehkä oli oikeassa, akku oli huono.

t markku
 
Back
Ylös