• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Stefan kuivuminen?

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Grosse
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

Grosse

New member
Huomasin tuossa mopoa räplätessäni, että oikean puolen etupumppuun jää ohut öljykalvo kun keulaa painaa alaspäin. Keula ei siis vuoda valumalla. Pyyhin tuon kalvon pois ja nyt muutaman päivän jälkeen mitään valumia en ole havainnut. Kalvo ilmestyy jälleen kun keulaa pumppailee, painuman verran.

Onko kellään kokemuksia, voiko stefa olla vain kuivunut talvisäilyksessä (lämmin varasto noin 10-15 asteinen). En huomannut tuota kalvon syntymistä ajokaudella, kun syksyllä viimeksi ajelin. "Aktivoituuko" tuo stefa uudelleen kun keula saa taas ajossa liikettä vai onko tuossa pakollinen keulahuollon paikka?
 
Voi se olla kuivunut. Suhautus WD-40 liukastetta sinne vaan ja sitten toivotaan parasta. Saattaa olla myös jotain moskaa siellä stefassa. Sen voi varovaisesti puhdistaa filmin suikaleella tai 0,05mm rakotulkilla.

Lykkyä pyttyyn
smile_org.gif
 
Kyllä usein jää märkää talvisäilytyksen jälkeen keväällä putkiin. Eli kyllä ne kuivuu.
 
Itse en kävisi vielä stefan vaihtoon, jos vain ohutta kelmua on havaittavissa liukupinnassa. Etenkin, jos kyseessä on USD-keula.
 
Ite olen talven aikana sillointällöin pumpannut keulaa,kun olen kuullut juttuja että siitä olisi hyötyä.Eivät ole ikinä kyllä vuotaneet vaikka on ollut vanhempikin pyörä kun niin on tehnyt-totta vai tarua?mene ja tiedä?
nixweiss.gif
 
Siihen stefan ja putkien pintaan kun ruiskaisee hieman öljyä talveksi ja pumppailee muutaman kerran, niin ainakin mutu-tuntumalla ehkäisee kuivumisen (näin olen tehnyt jo vuosia).
Jos kuivuvat ja alkavat vuotaa, niin mielestäni poppakonstit eivät enää auta.
 
No ei ole stefat tähän mennessä kuivuneet, tosin säilytänkin pyörää kylmässä tallissa. Miten lie vaihdetaanko kaupoissa seisoviin pyöriin aina ajokauden alkaessa uudet stefat...
 
Ei vuoda stefat mut onkos kukaan koittanu pehmittää stefaa jarrunesteellä?ottaa pölysuojan pois ja tiputtaa pari-kolme tippaa jarrunestettä sinne stefaan!ite en ole koittanu mut esim vanhat tuulilasinpyyhkijät saa tekohengitettyä pyyhkimällä jarrunesteellä
smile_org.gif
 
kyllä ne kuivaa. varsinkin jos pito on siinä rajalla, niin pumppaamalla pitää, mutta jos ei liikuta yhtään, niin vuotaa. itsellä on toinen pumppu semmonen, että ostin pyörän liikkeestä kolmisen vuotta sitten, ja se oli vähän märkä, vaihdoin nesteetkin keulaan ja se oli vähän laskenut, mutta samalla stefalla on mennyt kolme vuotta, kesällä ei vuoda yhtään, pitkissä seisotuksissa vähän tulee putkelle jos painaa keulaa(eli sitä öljyä on vähän pölysuojan takana). mutta jos pumppailee keulaa, niin ei tule.

toinen joka kuivaa kivasti on kaasareiden o renkaat, joskus voi keväällä vanhassa pyörässä tulla bensaa kivasti läpi kaasareiden yhdysputkista.

talvella kannattaa myös puristella jarruja yms. käytössä pysyy kunnossa.
 
Kiitoksia vastauksista. Odottelen sitten kevääseen ja katson, josko tuo "vuotaminen" loppuu kun saadaan mopolle liikettä. Ei vaan huvittaisi ropata mopoa ajokaudella, kun nämä talvet on sitä varten.

Kysyin minä ohimennen tuota kuivumista merkkihuollostakin, sanoivat myös, että saattaa kuivahtaa talvisäilityksessä ja ruveta pitämään kun keula taas saa liikettä. No katsotaan myöhemmin..
 
Ei auta ajaminen ei, stefa tuntuu vuotavan kokoajan enemmän. Keulahuolto edessä, jos viikonloppuna saisi purettua ja kiikutettua huoltoon.

Mitä öljyä tuohon kannattaa laittaa ja millä viskositeetillä? Mitä tuo alkuperäinenöljy on, kun huoltomanuaali sanoo vain KHL15-10 Kayaba or equivalent? Kannattaako ottaa "vahvemmat" öljyt mitä orkkikset ovat, jos käyn radalla useamman kerran kesässä verrattuna alkuperäisiin (kuskin paino 95kg)? Kokemuksia, kiitos?
 
Ei auta ajaminen ei, stefa tuntuu vuotavan kokoajan enemmän. Keulahuolto edessä, jos viikonloppuna saisi purettua ja kiikutettua huoltoon.

Mitä öljyä tuohon kannattaa laittaa ja millä viskositeetillä? Mitä tuo alkuperäinenöljy on, kun huoltomanuaali sanoo vain KHL15-10 Kayaba or equivalent? Kannattaako ottaa "vahvemmat" öljyt mitä orkkikset ovat, jos käyn radalla useamman kerran kesässä verrattuna alkuperäisiin (kuskin paino 95kg)? Kokemuksia, kiitos?
Kyllähän ne siel huollossa laittaa siihen sopivat öljyt?
(Veikkaisin 5W. Esim motonetistä Motul Fork Oil 19.90e/L. Ihan ok tavaraa radalle erään kisamekaanikon mukaan.)
Tuo: http://www.motul.com.au/product....ART.pdf
sanois ett KHL15-10 on 15.3@40C ja Motulin 2.5W on 15.0@40C.
Tuolla lisää juttua:
http://www.esportbike.com/forums/showthread.php?p=907514

Jäykempi öljy tekee keulasta vaan hitaammin reagoivan. Ei siis suositeltavaa(?).

Mitä sulla on keulan painauma kuskin kanssa minimi ja maksimi jousen esijännityksillä? /Ensimmäinen muutos mikä kannattaa tehä on vaihtaa jouset sopiviin, ellei alkuperäiset sitä ole.
Tossa viel lisää mittaamisesta:
http://www.moottoripyora.org/cgi-bin....st=2218
 
Kyllähän ne siel huollossa laittaa siihen sopivat öljyt?
(Veikkaisin 5W. Esim motonetistä Motul Fork Oil 19.90e/L. Ihan ok tavaraa radalle erään kisamekaanikon mukaan.)
Tuo: http://www.motul.com.au/product....ART.pdf
sanois ett KHL15-10 on 15.3@40C ja Motulin 2.5W on 15.0@40C.
Tuolla lisää juttua:
http://www.esportbike.com/forums/showthread.php?p=907514

Jäykempi öljy tekee keulasta vaan hitaammin reagoivan. Ei siis suositeltavaa(?).

Mitä sulla on keulan painauma kuskin kanssa minimi ja maksimi jousen esijännityksillä? /Ensimmäinen muutos mikä kannattaa tehä on vaihtaa jouset sopiviin, ellei alkuperäiset sitä ole.
Tossa viel lisää mittaamisesta:
http://www.moottoripyora.org/cgi-bin....st=2218
Kiitos vastauksesta, sain tuostakin hyvää infoa. Tässä linkissä oli lisää tietoa. Keulaöljyjä

Näyttää Storm myyvän tuota Motorexin Racing fork öljyä (2.5W) mikä on melkein sama kuin tuo KHL15-10.

Kunhan kiinnosti mikä olisi vastaavaa kuin Kawasakin määrittelemä (manuaalissa), siitä kun ei vain ymmärtänyt mitään
smile_org.gif
No nyt oppi taas uutta.

Noita minimi ja maksimi painaumia en ole mitannut. Viime kesänä kaverin kanssa katsottiin, että staattinen ja kuormattu painuma ovat hehtaarilla.
 
Täytyykö nuo painumat mitata uudelleen öljyn- ja stefanvaihdon jälkeen?

Nyt meni muuten tuo öljyn viskositeetti sitten oikein hifistelyksi. Putkiin tulee Motorexin 2,5W (95%) ja 5W (5%). Viskositeetti on tuolloin melkein sama (< 0,1 desimaalin tarkkuudella ) kuin tuo KHL15-10
biggrin.gif


En tiedä mistä nuo huollot nuo öljyt arpovat vai onko sillä mitään suurta seksuaalista merkitystä, mutta Pirkanmaalla soittelin tänään kahteen merkkihuoltoon ja toisessa annettiin suositukset 10W öljylle ja toisessa 5W öljylle??!! Lisäksi molemmissa paikoissa eri merkkiset öljyt, joilla kaikilla on oma viskositeettiarvonsa
omg.gif


Että ollako vaiko eikö olla..
 
Täytyykö nuo painumat mitata uudelleen öljyn- ja stefanvaihdon jälkeen?

Nyt meni muuten tuo öljyn viskositeetti sitten oikein hifistelyksi. Putkiin tulee Motorexin 2,5W (95%) ja 5W (5%). Viskositeetti on tuolloin melkein sama (< 0,1 desimaalin tarkkuudella ) kuin tuo KHL15-10  
biggrin.gif


En tiedä mistä nuo huollot nuo öljyt arpovat vai onko sillä mitään suurta seksuaalista merkitystä, mutta Pirkanmaalla soittelin tänään kahteen merkkihuoltoon ja toisessa annettiin suositukset 10W öljylle ja toisessa 5W öljylle??!! Lisäksi molemmissa paikoissa eri merkkiset öljyt, joilla kaikilla on oma viskositeettiarvonsa  
omg.gif


Että ollako vaiko eikö olla..
Niinno jos sä katot tota taulukkoo:
http://www.pvdwiki.com/images/a/a7/PVD-ISO-Viscosity-Data.gif
nii ei se oo ihme jos äijät puhelimessa vetelee hihasta sopvia öljyjä.
Keulaöljyissäkin on se huono puoli ett toi W-merkintä ei välttämättä kerro yhtään mitään sen todellisesta viskositeetistä. Joten kannattaa ennemminkin tuijottaa just sitä ilmotettua/"mitattua" @40C-arvoo.

Eipä se öljyjen vaihto vaikuta keulan mekaaniseen rakenteeseen, joten esijännitykset pitäis mennä vanhoilla merkeillä.
Mut toisalta, jos sä et aikasemmin oo ottanu huomioon tota top-out jousen vaikutusta, niin ne sun mittaukset voi olla "paljonkin" pielessä.


Taviskuskille, joka ei uskalla vaimennuksiin koskea, on tietysti huono asia se jos huolto arpoo sinne keulaan "jotku öljyt", koska se käytännön viskositeetti voi sit vaihtuu laidasta laitaan, ja keulasta tulee ihan erilainen kuin aikaisemmin.
 
Palataan aiheeseen. Kemoran reissun jälkeen olen yrittänyt löytää syytä keulan tärinään/värinään pintajarrulla. Huomasin äsken kun etupumppuja (ilman rengasta) heilutin, niin tuntuu jonkinmoinen välys. Onko tuo normaalia? "klappi" ei siis tule kolmioista vaan kun up-side-down keulan liukuputkesta pitää kiinni toisella kädellä ja toisella kädellä kiinteästä putkestä ja nitkuttaa?? Tuo on siis aika selvä klappi ja nakse kuuluu putkien sisältä. Pumput huollettiin kuukausi sitten (vaihdettiin öljyt ja stefat). Onko tuolla jotkut liukuholkit, jotka olisi pitänyt myös vaihtaa? Vai häviääkö tuo klappi kun keulan laskee alas ja pumput painuvat pyörän/kuskin painosta?
 
liukupinnoilla eli "holkeilla" on ihan pieni välys olemassa, mutta jos klappi on mielestäsi todella iso, niin tarvis jonkun kokeneemman tarkistaa, että onko liian iso.. jos ei tunnu paikallaan renkailla työnnellessä ja jarruttaessa n. kävelyvauhdissa, niin tuskin huolta lie.
 
Palataan aiheeseen. Kemoran reissun jälkeen olen yrittänyt löytää syytä keulan tärinään/värinään pintajarrulla. Huomasin äsken kun etupumppuja (ilman rengasta) heilutin, niin tuntuu jonkinmoinen välys. Onko tuo normaalia? "klappi" ei siis tule kolmioista vaan kun up-side-down keulan liukuputkesta pitää kiinni toisella kädellä ja toisella kädellä kiinteästä putkestä ja nitkuttaa?? Tuo on siis aika selvä klappi ja nakse kuuluu putkien sisältä. Pumput huollettiin kuukausi sitten (vaihdettiin öljyt ja stefat). Onko tuolla jotkut liukuholkit, jotka olisi pitänyt myös vaihtaa? Vai häviääkö tuo klappi kun keulan laskee alas ja pumput painuvat pyörän/kuskin painosta?
Eipä siinä saa mitään naksuvaa ja tuntuvaa välystä tuntua.
Jossain on nyt jotain löysällä. Voi olla liukuholkki joka antaa periksi, mutta myös ohjauslaakeri joka on löysällä? Katsoppa ensin antaako se periksi sieltä sillä se on uudehkojen pyörien tapauksissa usein ensimmäinen syyllinen. Tästä selvinnet kiristämällä. Ellei vikaa sieltä löydy niin pitäisi ottaa putket irti ja käydä vaikka jossain näyttämässä sitä. Epätavanomaista että liukuholkit olisivat kuluneet. Oikeastaan mun suositus olisi viedä se näytille sinne missä ikinä se keularemontti tehtiin. Mikäli siellä on joku vaihtovirhe niin työllä on takuu ja viat pitää korjata. Onko siis kyseessä 07 pyörä? Liukuholkkeja alkaa kulua normisti vasta jossain +40th km lukemissa eikä silloinkaan usein. Niitä ei automaattisesti koskaan vaihdeta stefoja ja öljyä vaihdettaessa, mutta kunto pitäisi tarkistaa ja tarpeen mukaan vaihtaa.
 
Back
Ylös