• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Stefojen vaihto

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja vahvajussi
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

vahvajussi

Kouluttaja
Pitäis vaihtaa vuotavat stefat. En oo upside down keulaan koskaan vaihtanut ja repairmanuaalin mukaan tarvittais jotain erikoistyökaluja. Olisko kokemusta, onnistuuko ihan "perstyökaluilla" tuo homma? Ei oikein ole intressiä hankkia mitään kalliita vempaimia, joita ei kovin usein tartte. Vien sitten liikkeesen, jos ei perusvehkeillä onnnistu.

Miten muistaisin, että tää on yksi niistä hommista joissa kannattaa maksaa.
cool.gif

homma on oikeestaan aika yksinkertanen kun sen ymmärtää..
pari kolme erikoistyökaluu siin tarvitaan...
- puristuskalu -0- ton näkönen ja sitte haarukkatyökalu > ton näkönen ja sitte vaikka semmonen jenkatappi, puikko tai mikäsenytoli =)) mulla on semmoset, saat lainaksi, jos et riko ja maksat postimaksun ja tarjoot kalja(t) joskus kemorassa... =))

homma on oikeestaan aika yksinkertanen kun sen ymmärtää..
pari kolme erikoistyökaluu siin tarvitaan...
- puristuskalu -0- ton näkönen ja sitte haarukkatyökalu > ton näkönen ja sitte vaikka semmonen jenkatappi, puikko tai mikäsenytoli =)) mulla on semmoset, saat lainaksi, jos et riko ja maksat postimaksun ja tarjoot kalja(t) joskus kemorassa... =))
Jeps =)
Katotaan huomen noita kuvia vähän kaverin kans, jos pystyis soveltaan tai sais tästä läheltä moiset vempaimet lainaks. Kummalliset noi stefat, kun joka keväänä alkaa ensimetreillä vuotaan..

Kiitti lainatarjouksesta, kuulostaa edulliselta
biggrin.gif
Pistän vaikka viestiä, jos tarvitaan.
smile_org.gif

Onkos se alla olevan avaimen pää mimmonen ? Yamahassa siinä on semmone ~20mm sivultaan oleva neliö, mutta räjäytyskuvista ei oikeen saa selville minkä pultin tuo avaa.
kuva.JPG

Et tarvitse muuta erikoistyökalua kuin sen jousenpuristustyökalun (sellaisen tekee itse hetkessä). Yläpään korkki+jousi jne. vege. Ulkoputki pois ja stefan ronkkiminen ulos. Uus tilalle ja kasaan. Kasautessa pitää olla muutama periaate hallussa, jotta paluuvaimennuksen säätö pelittää ennallan. Samalla kannattaa tsekata liukuputki, ettei siinä ole kiveiskemää tms. Se rikko stefat hetkessä.

Kannatta imuttaa huoltomanuaali, jotta ei tuu kohellettua. Mun mielestä ei kannata koko pakettia purkaa alakautta. Mielipiteitä tosin on yhtä paljon kuin ukkoja.

Ei tarttekaan toistaseks vaihtaa noita stefoja
smile_org.gif
Ronkin stefojen välit puhtaaks rakotulkilla/filmin palasella. Ei vuoda enää. Varmaankin pölyä/hiekkaa kulkeutunut sinne. Kiitoksia vihjeistä, eipä tarvi sit enää kysellä, kun vaihto tulee seuraavalla kerralla ajankohtaseks.

Otitko pölysuojan sivuun ja siitä sitten liukuputken pintaa pitkin filmin palalla?
Pitäis sama projekti omaan pyörään tehdä(k3 1000 gsx-r)Vuotaa vaan aika pahasti,voi olla entiset stefat vaikka vuosi sitten vaihdettu...Ens talveksi jotain vaseliinia pölysuojan alle ettei kovetu...
Vanha kuitti löytyy missä vaihtotyö osineen ja öljyineen reilu 200e.

Kummalliset noi stefat, kun joka keväänä alkaa ensimetreillä vuotaan..

Olisko se just siinä että ne kuivaa talven aikana ja sitten kumi rapsahtaa rikki kun rupee ryskämään taas keväällä. Kokeile ens syksynä voidella ne ölpällä!
Tuohon on hyvä keino joko purkaa koko pyörä atomeiksi talven aikana (kun muutakaan elämää ei MUKA ole), tai sitten käy pomppimassa pyörän päällä ja päristelemässä räkää pitkin tallin seiniä ainakin kerran viikossa. Etupäätäkin kun pumppailee eli istuu pärrän päällä ja kunnolla painoa päälle, niin stefatkin tykkää ja pysyy kosteina. Mukava että edes stefat jos muija ei vaikka näin tee baahaahaa
biggrin.gif

Itellä tulee myös kytkintä paineltua aika ahkeraan ja jos tallille ei pääse ihan niin usein niin vaikka niparilla viikoksi pohjaan ja kun taas tallille pääsee niin pois ja vähän pumppailua. Pysyy paikat vetreinä.

- P

Otitko pölysuojan sivuun ja siitä sitten liukuputken pintaa pitkin filmin palalla?
Joo, just silleen. Pyörittelin filmiä muutamia kertoja siinä stefan alla. Nyt tosin toinen puoli on taas alkanut pikkasen vuotamaan. Vuoto tosin on hyvin vähäinen. Kaipa ne stefat jossain vaiheessa tarttee vaihtaa. Kannattaa tota putsaushommaa kyl koittaa.

Et tarvitse muuta erikoistyökalua kuin sen jousenpuristustyökalun (sellaisen tekee itse hetkessä). Yläpään korkki+jousi jne. vege. Ulkoputki pois ja stefan ronkkiminen ulos. Uus tilalle ja kasaan. Kasautessa pitää olla muutama periaate hallussa, jotta paluuvaimennuksen säätö pelittää ennallan. Samalla kannattaa tsekata liukuputki, ettei siinä ole kiveiskemää tms. Se rikko stefat hetkessä.

Kannatta imuttaa huoltomanuaali, jotta ei tuu kohellettua. Mun mielestä ei kannata koko pakettia purkaa alakautta. Mielipiteitä tosin on yhtä paljon kuin ukkoja.
Mitäs periaatteita tuossa kasauksessa on vaimennuksen suhteen?
muistelen joskus käpistelleeni putkia joissa oli toisessa vaimennus jumissa, tosin ei ollut Suzuki mut kai sama asia.

Tuli putsattua stefat kuukausi sitten eikä ole vuotanut yhtään sen jälkeen!
Olin aivan varma että stefat on entiset kun vuoti niin pahasti.
Milläs onnistuu k3 1000 gikseriin laittaa oikea öljymäärä putkeen?Eli sen 509ml.Tai lähinnä miten saa kaiken vanhan öljyn pois?
Avasin alhaalta mutterin jossa säätö ja sain öljyä valuteltua ulos mutta millä saan kaiken öljyn ulos putkesta vai pitäiskö purkaa koko systeemi??
Valumalla ei kaikki öljy tule pois,kun etupäätä pumppaa tulee öljyä vielä ulos.
Pompinko pyörän päällä pari tuntia jos vaikka loputkin öljyt tulis ulos vai valuttelenko esim. seuraavaan päivään?
Pystyykö öljymäärää mittamaan jotenkin esim yläkautta?
Vertaa esim. ehjään puoleen ja laittaa saman verranöljyä?talvella olis tarkoitus vaihtaa stefat ja huoltaa etupää muutenkin.

Mitäs periaatteita tuossa kasauksessa on vaimennuksen suhteen?
muistelen joskus käpistelleeni putkia joissa oli toisessa vaimennus jumissa, tosin ei ollut Suzuki mut kai sama asia.

ei siinä mitään ongelmia ole,jos vaan osaat kasata osat samaan järjestykseen kuin ennen purkua niin varmasti pelaa,eihän siinä stefojen vaihdossa mitään säätöjä muutella.
hommaan meni itsellä neljä tuntia (gsxr1000 -03)ja sen erikoistyökalun tekee helposti itsekkin,niin tein minäkin,pari 40cm putken pätkää ja narua tai vastaavaa ja töihin

eli täytyykö teleskoopin kasauksessa jousi painaa ennen asennusta pakettiin jotenkin jos jousen puristinta tarvitaan...?

Mulla on stefa remppa k5 een tiedossa, vaimo hommas noisen ja oon uus susukin kaa....

Ite totesin pääseväni hinta/laatusuhteessa parhaimmin kun otin pumput irti ja vein ammattilaiselle, suizan alkuperäisosia käyttää hän ja hintakin tipahti oikein kivasti ku irtopumput vein...

Back