Suitsan päivittelyä Suzuki SV 650

suitsarider

New member
Suitsan päivittelyä Suzuki SV 650

Alotanpa huvikseni minäkin ketjun, kun kerran mopoani näin talvella päivittelen. Kyseessä on vuosimallin 2005 Suzuki SV 650 naku. Kyseisen laitteen ostin ensimmäiseksi isoksi pyöräkseni 2017 toukokuussa ja tämän jälkeen olen sillä rullannut noin 30tkm.

Erehdyin 2018 pyörähtämään Alastaron moottoriradalla ja kyseinen reissu pyörii edelleen vahvasti mielessä. 2019 ajokaudella aikomus mennä uudestaan oli kova, mutta aika ja rahatilanne eivät myöten antaneet. Nyt tilanne on se, että rahaa on ylimääräistä ja keväällä, sekä kesällä aikaa pitäisi enemmän tähänkin harrastukseen olla. Ajatuksena on, että hiljalleen lähtisin pyörää muuttamaan enemmän radalle sopivaksi.

Itse pyörästä löytyy jälkiasennettuja ja päiviteltyjä osia seuraavasti:

- K&N Ilmansuodatin
- Teräspunos jarruletkut
- EBC Streetsport HH -jarrupalat
- ZX-10R -takaiskari
- SVRP:n rearsetit
- 14-46 välitykset 525 ketjulla.
- Metzeler M7 RR -takarengas

Tulossa tai asentamista odottamassa:

- Kaatumatanko
- DR404 belly pan
- 0.95kg/mm etujouset
- Racetech emulaattorit
- Motulin 15w keulaöljyt


Itselle suurin osa tekemisestä on uutta ja opin matkan varrella, joten neuvoja, vinkkejä ja kritiikkiä otetaan vastaan. Tavoitteena olisi tulevalla kaudella päästä useamman kerran radalla pyörähtämään ja katsoa sitten siitä miten homma ottaa ilmaa alleen.

Päivittelen tänne sitä mukaa, kun osia tippuu maailmalta ja pääsen niitä asentelemaan.

80qvoDa.jpg

Kaikessa kauneudessaan.

qPKByU7.jpg

Kuva vielä näistä SVRP:n rearseteistä.
 
Pientä päivitystä eiliseltä, kun kävin tallilla pyörähtämässä. Suurin osa ajasta meni siihen, että purettiin kaverin GSXR:ää mutta ehdinhän minä jotain pientä omalle suitsallenikin tekemään. Alunperin tarkoitus olisi ollut kiinnittää alakate, mutta jätin epähuomioissani kiinnikkeet kotiin. Tyydyin siis vain zoomailemaan ja katsomaan alustavasti kiinnityskohtia, sekä alakatteen asentoa.

Postiin oli myös tipahtanut kaatumatapit, joten ruuvailen ne paikalleen. Alkuperäinen moottorin läpi menevä pultti lähti irti kivuttomasti ja uusi paketin mukana tullut tilalle, jonka päihin sitten tapit ruuvailtiin.

Nyt vain odottelemaan keulan osia.

vZIAE27.jpg

Ihan jykevältä tavaralta vaikutti. Omakohtaista kokemusta ei ole pyörän kaatamisesta kaatumatappien kanssa, mutta eiköhän se jotain lowsidessa säästä.

OHxhyN8.jpg

Alakate on tässä kuvassa rautalangalla kiinni ja etsii vielä paikkaansa. Itse pidän siitä miten se täyttää tuon muuten niin tyhjältä tuntuvan kohdan.
 
650:ssä ei tainnu olla keulassa lainkaan säätöjä. Jossain vaiheessa vois ajatella siihen vaihtaa sellanen setti jossa on säädöt.

Jos ei muuta ni vastaava SV1000:sesta. Siinä on kaikki, esijännitys, compressio ja rebound säädöt. Tiiä sit mistä moisia löytys, AVK:lta?

Vähän erilainen projekti sinänsä, seurataan mielenkiinnolla.

P.S.
Naku ratapyöränä on sinänsä ihan jees, ei tartte olla edes +200 taulussa ku alkaa jo käsivarsissa tuulenvastus tuntumaan kivasti.

:)-
 
Viimeksi muokattu:
Tästä toisen sukupolven pikku SV:stä löytyy ainoastaan esijännityksen säädöt. Emulaattorien myötä pystyy kuitenkin vaikuttamaan tähän kompressio ja rebound säätöihin, toki niiden muuttaminen vaatii hieman enemmän työtä kuin SV1000:ssa.

Mitä ratailuun tulee, niin jos homma ottaa ilmaa alleen, niin täytyy jonkinlaista etukatetta alkaa etsimään. Toistaiseksi menen nakuna, korkeintaan jonkun pienen pleksin siihen eteen hankin, kun perus touringissakin saa olla aina käsivarret hapoilla, jos on vähänkin vastatuulta :D
 
Pientä päivitystä tännekkin. Tänään sain aikaiseksi vaihtaa keulaan 0,95 kg/mm jouset ja niiden alle lepäilemään meni Racetechin emulaattorit. Emulaattoreihin ruuvailin kolme kierrosta esijännitystä. Samassa yhteydessä vaihtelin stefat sun muut.

Ilmeisesti kukaan ei ollut aikaisemmin tästä keulaa huoltanut, kun sisällä olevat öljyt haisivat aivan kuolemalta ja olivat harmaat/mustat. Nyt tilalle meni puhtaat Motulin 15W keulaöljyt. Öljyä laskin putkiin 130mm verran.

Seuraavaksi olisi tiedossa alakatteen sovittelua ja maalailua. R6:n kaasukahvakin pitäisi vielä paikalleen saattaa, mutta siinä ovatkin toistaiseksi päivitykset. Näiden jälkeen tarvitsee vain jäädä odottelemaan ajokauden alkua ja ensimmäisiä ratapäiviä.

s67ZQp4.jpg


Keulapukilla huolletut etupumput kiinnitettyinä.
 
650:ssä ei tainnu olla keulassa lainkaan säätöjä. Jossain vaiheessa vois ajatella siihen vaihtaa sellanen setti jossa on säädöt.

Jos ei muuta ni vastaava SV1000:sesta. Siinä on kaikki, esijännitys, compressio ja rebound säädöt. Tiiä sit mistä moisia löytys, AVK:lta?

-

Jos koskaan meinaat keulaa vaihtaa, niin ei kannata vaivautua SV1000-keulaan, se ei ole kovin kummoinen. Kokemusta siitä n. 25tkm, kuten myös sitä ennen SV650:stä saman verran.
Eli jos keulaa vaihtaa, niin esim. GSX-R -06 --> niitä ne on noihin laittanu maailmalla. Briteissä SV650:stä on tehty paljon rata/kilpapyöriä Supertwin luokkaan.
 
Jos koskaan meinaat keulaa vaihtaa, niin ei kannata vaivautua SV1000-keulaan, se ei ole kovin kummoinen. Kokemusta siitä n. 25tkm, kuten myös sitä ennen SV650:stä saman verran.
Eli jos keulaa vaihtaa, niin esim. GSX-R -06 --> niitä ne on noihin laittanu maailmalla. Briteissä SV650:stä on tehty paljon rata/kilpapyöriä Supertwin luokkaan.

Aikani svrider.com:ssa vietin ja siellä lueskelin paljon juuri tuosta keulanvaihdosta. Olin klikkauksen päässä, että olisin hollannista tilannut juuri tuollaisen GSX-R 600 -06 keulan, mutta tulin siihen tulokseen, että kuluja olisi tullut liikaa tämän hetkisellä budjetilla. Päädyin siis tuohon jäykemmät jouset, öljyt ja emulaattorit päivitykseen.

Jenkkilässä myös ajavat vastaavassa luokassa kisaa.
 
Ei sen suuremmin. Kokeilemalla selviää.

Jos ne RaceTechin emulaattorit sinne tulee, niin niillä varmaan on ehdotus sopivasta öljystä myös käytettäväksi tietyllä shimmityksellä. Eikös noi emulaattorit pitänyt shimmipakan sisällään. Normiöljy sporttipyörätouhussa on usein 5w öljyt.
 
Jos ne RaceTechin emulaattorit sinne tulee, niin niillä varmaan on ehdotus sopivasta öljystä myös käytettäväksi tietyllä shimmityksellä. Eikös noi emulaattorit pitänyt shimmipakan sisällään.

En ainakaan toistaiseksi ole vielä sellaista ohjetta löytänyt. Shimmipakasta en muutenkaan osaa sanoa.

Jäykät öljyt voi tahmata herkkyyden pois keulasta, mutta ainahan sitä voi kokeilla. Pari taulukkoa missä on vertailtavia viskositeetteja eri öljyillä.

https://www.peterverdone.com/wiki/index.php?title=Suspension_Fluid
https://transmoto.com.au/comparative-oil-weights-table/

Tuosta linkin takaa löytyy Racetechin ohjeet noiden emulaattorien säätämiseen ja tuosta taulukosta löytyneitä arvoja siihen käytin. Muun muassa siinä ilmaistaan, että nuo 15w öljyt ovat tyypilliset, sen enempää sitä valintaa en osaa perustella. Jos eivät miellytä niin aina ne voi vaihtaa: https://racetech.com/page/title/Emulator Tuning Guide

tuo 130mm on siis matka putkien yläpäästä öljyyn, kun keula on "pohjassa" ?

Öljyn taso on mitattu juurikin niin. Emulaattorit putkissa ilman jousta ja keula "pohjassa". Mittaus siitä yläreunasta öljyyn 130mm.
 
Jos ne RaceTechin emulaattorit sinne tulee, niin niillä varmaan on ehdotus sopivasta öljystä myös käytettäväksi tietyllä shimmityksellä. Eikös noi emulaattorit pitänyt shimmipakan sisällään. Normiöljy sporttipyörätouhussa on usein 5w öljyt.

Emulaattori on jousiesijännitteinen venttiili puristusvaimennukselle, hitaissa liikkeissä öljy virtaa pienemmistä tiehyeistä ja nopeammissa liikkeissä jousivoima ylittyy ja venttiili aukeaa. Jousia löytyy eri kireydellä ja esijännityksellä voi vaikuttaa myös keulan toimintaan. Näin saadaan vaimennukselle ns nopea ja hidas puoli. Shimmipakkoja keulassa ei ole, paluuvaimennus toteutetaan vakiomittaisilla rei'illä joista öljy virtaa takaisin päin.

Kun keulaan asennetaan jäykemmät jouset rata-ajoa tukemaan täytyy öljy päivittää paksumpaan, muuten ulosjousto olisi liian nopea ja keulasta tulisi pompottava.

Onhan nämä vähän luolamiehen hyppykeppejä, mut kyllä niillä pärjää eikä jää kierrosajat keulasta kiinni.

Joku voi tarinoida pidemmän kaavan mukaan, mutta tässä pääpiirteittään.
 
Kun keulaan asennetaan jäykemmät jouset rata-ajoa tukemaan täytyy öljy päivittää paksumpaan, muuten ulosjousto olisi liian nopea ja keulasta tulisi pompottava.

Itseasiassa oli Motovillen kanssa juttua tuosta jokunen viikkoa sitten, kun kysyin että JOS öljynpinnan nostolla lisätään ilmajousen voimakkuutta, niin pitäisikö vaimennuksia jäykentää isomman jousivoiman takia.

Vastaus on ei, koska jousi ei pomppaa takaisinpäin yhtään sen voimakkaammin oli sen jousen jäykkyys mikä tahansa. Vain jos esim. jarrutetaan kovempaa ja saadaan siten jousitus painumaan enemmän ja siten varastoitua jousen muodonmuutokseen enemmän energiaa, niin sitten kyllä. Mutta esim. jarrutuksessa samanlaisella jarrulla jäykempi jousi ja löysempi jousi varastoi saman verran energiaa (tietenkin jäykempi jousi puristuu kasaan vähemmän), jolloin iskunvaimennuksen vaatimuksen jarrun niiaamisesta selviytymiseen on samanlaiset.
 
Ei ole parempaa kuin viettää vapaapäivä puuhastellessa. Tänään sain aikaiseksi hakea paikoilleen alakatteen paikan ja väännellä kiinnikkeet sopiviksi.

Alakatteena toimii siis DR404, jonka tilasin täältä:
https://www.ricambiweiss.com/de/ver...iss-gfk-bugspoiler-suzuki-sv-650-sv-1000.html

Samaan syssyyn otin samalta sivustolta löytyvät kiinnikkeet, joihin piti vain porata reikä siihen päähän mikä tulee moottoriin/runkoon kiinni ja sen jälkeen taitella sopivaksi.

Päivän päätteeksi vielä maalasinkin kyseisen katteen, mutta en ole tyytyväinen väriin. Seuraavalla kerralla siis tarkoituksena maalailla uudestaan.

Tässä vielä alla kuvia kiinnityskohdista ja räpellyksista, joita kutsun kiinnikkeiksi:

lJlQDwL.jpg

Oikea etu.

PYz7UQm.jpg

Vasen etu.

H1d52QW.jpg

Oikea taka.

aKB5prD.jpg

Vasen taka.


Nyt alkaisi kaikki olemaan kohdillaan. Laittelen vielä alakatteesta kuvaa, kun saan sen mieleiseni väriseksi ja pyörään kiinni, sekä myöhemmin kauden alettua fiiliksiä siitä miltä pyörä tuntuu niin kadulla kuin radalla.

Lisäilen alle vielä listan siitä mitä tällainen lysti on tähän asti maksanut, siihen en sisällytä kaikkea pikku tilipehööriä enkä postikuluja:

Metzeler Sportec M7 RR (133,49e)

Kaatumatanko (76,00e)

Säädettävät jalkatapit (250,00e)

525-ketjut (139,99e)

Belly pan DR404 (44,99e)

Belly pan fitting kit (14,00e)

Emulaattorit (240,00e)

Etujouset 0,95 kg/mm (149,00e)

Keulaöljyt 15W (12,90e)

Etuiskunvaimentimien korjaussarja (56,00e)

Etuhaarukan stefa- ja pölysuojasarja (32,00e)

Takaiskari ZX-10R (vm. 06-07) (133,11e)


Yhteensä: 1281,48e
 
Viime kerrasta pari kuukautta vierähtänyt, mutta tällaiseltä se nyt näyttää. Alakate on musta ja saa sen värinen tämän kauden olla, ensi talvena jos sitten keksii sen maalauttaa saman sävyseksi kuin tankki, tai sitten vaihtoehtoisesti vain ostaa täydet katteet ja siirtää tämän härpättimen pelkäksi rataleluksi.

jLT4eVy.jpg


Clip-onit myös innostuin taannoin tilailemaan ja ne ruuvailin pari päivää sitten kiinni ihan kokeillakseni miltä tuntuu niillä ajaa. Eihän ne matka-ajamiseen millään tavalla sovellu, enkä sitä odottanutkaan, mutta mielenkiintoista on lähteä niillä radalle työntelemään. MC Muoviluodin 6.6. pidettävälle ratapäivälle tuli paikkakin varattua keskihitaasta ryhmästä. Polttelisi vapaavuoroille mennä ajelemaan jo vähän aikaisemmin, mutta taloustilanne vähän jäässä päällää jylläävän tilanteen takia.

NWJBvoN.jpg


nG8wZBO.jpg


Pykälän verran työtä kuitenkin clipareitten paikalleen kiinnittäminen vaati, kun eivät mahdu alkuperäisten etulampun kiinnikkeiden alle. Mielessä kävi lähteä niitä leikkelemään, mutta päädyin kuitenkin ostamaan Biltemasta 8,90e maksavat universaalit kiinnikkeet, joiden alle pistin pätkän leveää silikoniletkua. Pienellä nikkaroinnilla sain ihna toimivan ratkaisun ilman, että olisin alkuperäisiä lähtenyt leikkelemään.

ZtrP8qN.jpg


Alustan esijännitykset säädin niin hyvin kuin googlen/youtuben avulla pystyin ja pyörä tuntuu alla hyvältä joka päiväisessä ajossa. ZX10R:n takaiskari on pykälän liian jäykkä, koska en painaumia saanut ihan kohdalleen, vaikka rullailin koko esijännityksen tappiin. Perä ei kuitenkaan pompi ja tuntuu muutenkin aika paljon paremmalta kuin vakio, jolla ehdin sen kolme kautta ajelemaan.
 
Back
Ylös