• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

"Suojatie"

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja PikkuNiilo
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Tääl T:reellahan tuntuu tuo suojatien kunnioittaminen olevan ihan nollissa, tosin sitten jalankulkijatkin ovat kuin suoraan autottomasta uotpiasta kotoisin kun jäädään vaan tölläämään tien reunaan eikä mennä yli vaikka lupa ja oikeus on... Itse tuossa jokunen aika sitten taas olin antamassa tilaa naisimmeiselle suojatiellä, mopolla tottakai. Ei meinannu liikettä tapahtua joten kehoitin "mee vaan", vastaukseksi sain: "mutta kun tuolta tulee autoja".

Asiasta voisi liikenneturva järjestää kunnollisen ja näkyvän kamppiksen kun tuntuu olevan useimmilla ihan yössä tuntemus liikennesäännöistä suojatien suhteen, vai onkohan niillä määrärahat loppu...
 
Olikohan tämä odotettavissa? Ennemmin tai myöhemmin napsahtaa. Yllättäen Volvo. Bemarit ja Audit ehkä vielä pahempia, mutta usein myös Volvo-kuskeja eivät liikennesäännöt koske. Se on kai se paljon kehuttu Volvon passiivinen turvallisuus...
En nyt muista linkkiä, mutta kuukkeli varmaan löytää tilastoa paitsi eri automallien kyvystä suojata matkustajiaan onnettomuustapauksessa, myös niiden onnettomuusalttiudesta. Siis siitä, kuinka usein kyseisen mallin kuljettaja on itse onnettomuuden aiheuttajana.

Kaikkein eniten teet vääryyttä uusien Viissatasten Bemarien kuljettajille, jotka aiheuttavat erittäin vähän onnettomuuksia. Ottakaamme heidän ajotavastaan oppia. Bemareista oikeastaan vain vanhat 300-sarjan teinikiiturit ovat riskialttiiden kuskien käsissä, muilla Bemuilla aiheutetaan selvästi keskiarvoa vähemmän kolareita. Onneksi uudehkojen Bemarien vahvat rakenteet suojaavat niiden matkustajia meidän muiden kohellukselta.

Audista en muista, mutta Volvoista V70 aiheuttaa keskiarvoa enemmän onnettomuuksia, S80 on suunnilleen keskiarvossa ja vanhat Volvot liikkuvat keskimääräistä joko hieman tai selvästi turvallisempien kuljettajien käsissä.

Näin siis ko. mallilla muille aiheutettujen kolarien perusteella.
 
...jalankulkijatkin ovat kuin suoraan autottomasta uotpiasta kotoisin kun jäädään vaan tölläämään tien reunaan eikä mennä yli vaikka lupa ja oikeus on...
Mistähän syystä lie oppineet "luottamaan" ..
wink.gif
 
Olikohan tämä odotettavissa? Ennemmin tai myöhemmin napsahtaa. Yllättäen Volvo. Bemarit ja Audit ehkä vielä pahempia, mutta usein myös Volvo-kuskeja eivät liikennesäännöt koske. Se on kai se paljon kehuttu Volvon passiivinen turvallisuus...
Tässä on sananmukaisesti törmännyt norjalainen ja suomalainen liikennekulttuuri.

Norjassa väliaikaisesti asuva tuttava sanoi Suomeen lomalle tullessaan kuukausi sitten ensimmäisinä kommentteinaan, että heti Suomessa suojatielle astuessa palautui mieleen, että Suomessa pitää kaupungissa katsoa, voiko suojatielle astua. Norjassa voi suojatielle astua huoletta - autot pysähtyvät. Näinhän se on useissa muissakin maissa.
 
Norjassa väliaikaisesti asuva tuttava sanoi Suomeen lomalle tullessaan kuukausi sitten ensimmäisinä kommentteinaan, että heti Suomessa suojatielle astuessa palautui mieleen, että Suomessa pitää kaupungissa katsoa, voiko suojatielle astua. Norjassa voi suojatielle astua huoletta - autot pysähtyvät. Näinhän se on useissa muissakin maissa.
Aivan... Norjassa asuva sukulaiseni kertoi, että jos Norjassa autoilija litsaa pyöräilijän tai jalankulkijan, seurauksena on poikkeuksetta tapposyyte. Tai no, jos joku hyppää sillalta eteen voi päästä vähemmällä. Autoilijan on NOrjassa aina ja joka paikassa ajettava niin että ehtii pysäyttää mistä tahansa kulman takaa tulevan jalankulkijan. Ylinopeuksissa tuossa maassa on noin 0 km/h toleranssi. Kolmenkympin rajoituksella neljääkymppiä ajettaessa lähtee kortti. Rajoituksen ollessa 70 tai isompi kortista pääsee eroon viimeistään 20 km/h ylityksellä.

Sakot ovat hieman korkeampaa tasoa kuin täällä. Norjassa lähtötaso on 5000 NOK (suunnilleen 600 €) luokkaa. Tulot eivät vaikuta sakkojen suuruuteen. Kyllä siellä ajellessani muistui mieleen millaisen loven matkakassaan tekisi 5000 kruunun sakot. Ne kun tarvittaessa peritään Suomesta saakka.

Onko jollain kokemuksia poliisin kanssa keskusteluista tai sakoista Norjassa? Olisi mielenkiintoista lukea joku tapaus.
 
Oon huomannut tuon saman asian ja on itseäkin ruvennut sapettamanaan, muttamutta...

Täytyy kyllä tunnustaa, että tuo on niitä liikennesääntöjä mitä tulee itse rikottua useimmin (lukuunottamatta erästä toista nopeuteen liittyvää). Miltei poikkeuksetta tilanne on sellainen, että luulen näkeväni minkä takia auto on pysähtynyt suojatien eteen (odottaa toista autoa, jalankulkijat eivät ole lähteneet ylittämään tms.). Aina jälkeenpäin kun olen mokani tajunnut, on ottanut pattiin niin maan ****sti.

withstupid.gif


Tyydyn siis pitämään tavoitteeni siinä, että Tampereella olisi yksi suojateitä kunnioittava autoilija/motoristi enemmän.

confused_orig.gif
 
Yllättäen Volvo. Bemarit ja Audit ehkä vielä pahempia, mutta usein myös Volvo-kuskeja eivät liikennesäännöt koske. Se on kai se paljon kehuttu Volvon passiivinen turvallisuus...
Puhu vaan isoista Volvoista. Tälläsellä pikkusella kattoo kyllä tarkasti, kuinka ajaa. Mutta jos takana lukee V70, S60 tai S80 niin asia on eri, oon sen verran pistänyt merkille. (juu on siinä kuvassa S40) Mutta olisko mitään mahdollisuutta pysähtyä siihen suojatien eteen niin, että jää viis metriä auton eteen, eikä s*****na aina vetää ihan reunaan kiinni
mad0177.gif

Kotilollakin saa aivan vapaasti harrastaa liikennetilanteen ennakointia, eikä vaan pärrällä.
 
sanoi:
Onko jollain kokemuksia poliisin kanssa keskusteluista tai sakoista Norjassa? Olisi mielenkiintoista lukea joku tapaus.
Eräällä keskustelupalstalla oli juttua tapauksesta missä mies ajoi kännissä kaveriltaan lainassa olleella autolla. Palkinnoksi tuli jokunen viikko ehdollista linnaa, tuhansia euroja sakkoja (~5000e) ja pari vuotta ajokieltoa. Erikoisinta oli se mitä tarinan kertoja (auton omistaja) sai: kolme viikkoa ehdotonta linnaa, 1½ vuotta ajokieltoa ja rekkakortti pitää ajaa uusiksi. Auton omistaja ei siis tiennyt, että kaveri meinaa ajaa autolla kännissä.
 
Oltiin vaimon kanssa Prahassa viime kuun lopulla ja huomattiin, että siellä on ihan erilainen kulttuuri kaupunkiliikenteessa. Joka ikinen autoilija pysähtyi kun jalankulkija tuli suojatien reunaan. Siis aivan joka kerta. Ihan säikähdin kun ensimmäinen auto pysähtyi kohdalle. Ei semmoiseen ole tottunut täällä kotosuomessa.
Ja tuo suojatien eteen pysähtyneen auton ohittaminen on ihan per...stä. Parikymmentä vuotta sitten, kun suoritin intissä rekkakorttia, niin kouluttaja sanoi meille, että älkää vaan ikinä näyttäkö jalankulkijalle kädellänne lupaa tien ylittämiseen. Vaikka se olisi kuinka kohtelias ele, niin aina kuitenkin joku kohlo tulee pysähtymättä ohi. Ja sitten kolahtaa.
veryangry.gif
Samoiten kävi mulle kostamuksessa. Odotin että siellä sitä vasta tarkkana saisikin olla niin ei tarvinu kuin pysähtyä suojatien viereen niin autoilijat pysähtyi päästämään tien yli. Oulussakaan ei oikein meinaa uskaltaa edes varovasti alkaa jalkaa tyrkyttään suojatielle.
 
Oulussakaan ei oikein meinaa uskaltaa edes varovasti alkaa jalkaa tyrkyttään suojatielle.
Oulu on ehkä suomalaisen liikenteen sarvikuonojenmaa nro 2. heti Turun jälkeen. Paikallisessa aviisissa oli hetki sitten kuvaus tapauksesta, jossa kuljettaja A antoi tietä (muistaakseni) kaistan loppumisen vuoksi kuljettajalle B. Tästä suivaantuneena kuljettaja C, joka ilmeisesti ajeli A:n takana, ajeli sitten A:n perässä bensiksen parkkipaikalle huutamaan "Mikä *tun teiden ritari säkin luulet olevas, kun tolleen...".

Mutta minkäs teet, kun on pakko pörheltää sinne lähikuntaan, kuten muutkin autoilijat. Oululaisella liikenteen sujuvuudella ja jouhevuudella siihen kuluu varmasti tupla-aika mitä samaan matkaan pk-seudulla. Jos matkalle osuu käännös liikennevaloista vasempaan, matka-aika on syytä kertoa kolmella tai neljällä, sillä paikalliset landelähtijät ovat verkkaisempia kuin spitaalinen lehmä upottavalla kevätpellolla.

Toisaalta, Oululainen erikoisuus ovat itsemurha-aktiiviset polkupyöräilijät. Kannattaa varoa, jos satutte vierailemaan kyseisessä kaupungissa.
 
Oulussakaan ei oikein meinaa uskaltaa edes varovasti alkaa jalkaa tyrkyttään suojatielle.
Oulu on ehkä suomalaisen liikenteen sarvikuonojenmaa nro 2. heti Turun jälkeen. Paikallisessa aviisissa oli hetki sitten kuvaus tapauksesta, jossa kuljettaja A antoi tietä (muistaakseni) kaistan loppumisen vuoksi kuljettajalle B. Tästä suivaantuneena kuljettaja C, joka ilmeisesti ajeli A:n takana, ajeli sitten A:n perässä bensiksen parkkipaikalle huutamaan "Mikä *tun teiden ritari säkin luulet olevas, kun tolleen...".

Mutta minkäs teet, kun on pakko pörheltää sinne lähikuntaan, kuten muutkin autoilijat. Oululaisella liikenteen sujuvuudella ja jouhevuudella siihen kuluu varmasti tupla-aika mitä samaan matkaan pk-seudulla. Jos matkalle osuu käännös liikennevaloista vasempaan, matka-aika on syytä kertoa kolmella tai neljällä, sillä paikalliset landelähtijät ovat verkkaisempia kuin spitaalinen lehmä upottavalla kevätpellolla.

Toisaalta, Oululainen erikoisuus ovat itsemurha-aktiiviset polkupyöräilijät. Kannattaa varoa, jos satutte vierailemaan kyseisessä kaupungissa.
Kiihdytyskaistalta tulevillahhen ei nimenomaan pitäisikään antaa tilaa vaan takoituksena on että he osaisivat kiihdyttää liikenteen tahtiin ja siten pujahtaa mukaan liikenteen rytmiin kivuttomasti. On jopa kiellettyä vaihtaa kaistaa "ohituskaistalle" päästääkseen kiihdytyskaistalaisia tielle koska tästä syntyy turhia vaaratilanteita.

Siihen en ota kantaa onko oikein seurata toista autoa tämän takia bensa-asemalla ja köhiä keuhkonsa pihalle
smile_org.gif
 
Kiihdytyskaistalta tulevillahhen ei nimenomaan pitäisikään antaa tilaa vaan takoituksena on että he osaisivat kiihdyttää liikenteen tahtiin ja siten pujahtaa mukaan liikenteen rytmiin kivuttomasti. On jopa kiellettyä vaihtaa kaistaa "ohituskaistalle" päästääkseen kiihdytyskaistalaisia tielle koska tästä syntyy turhia vaaratilanteita.

Siihen en ota kantaa onko oikein seurata toista autoa tämän takia bensa-asemalla ja köhiä keuhkonsa pihalle
smile_org.gif
Ei tuo juttu ole silmään sattunut mutta uskoisin, että jos kyseessä olisi ollut kiihdytyskaista niin niin olisi sanottu. Eikö? Kyseessä siis 99% varmuudella paikka jossa kaksi rinnakkaista kaistaa muuttuu yhdeksi jolloin toinen kaista loppuu. Ja näin asia saa jo paremman perspektiivin?
Muutoin olen sitä mieltä, että Suomen pahin liikennekulttuuri todella on Oulussa. Ulkomaista en niin osaa sanoa kun ne on eri paikkoja.
 
Olen myös kuullut legendaa jossa suivaantunut suojatien ylittäjä on taluttanut pyöräänsä ja pokkana vähän tyrkännyt jopoa pysähtyneen auton ohi huristelleen eteen..
Ja sakot autoilijalle kun jätti pysähtymättä suojatien eteen
wink.gif
Jee, näitä vaan lisää. Kyllä se pikkuhiljaa alkaa liikennesäännöt sujua kun suomen polkupyöräkalusto alkaa mennä säännönmukaan uusiksi
tounge.gif


Oikeesti: suomesta pitäisi nykyisellään poistaa suojatiet kokonaan. Nykymenolla niistä ei ole hyötyä, vain haittaa. Esim. lapset on opetettu käyttämään suojateitä muttakun niistä ei ole mitään hyötyä kun niitä ei kunnioiteta.

Se on totta mitä joku sanoi, että jos annat jalankulkijoille tilaa mennä suojatien yli, niin katsovat vain hölmistyneenä eivätkä mene. Ei vaikka ei olisi mitään muuta liikennettä. Tänään kävi viimeksi näin.
 
Kiihdytyskaistalta tulevillahhen ei nimenomaan pitäisikään antaa tilaa vaan takoituksena on että he osaisivat kiihdyttää liikenteen tahtiin ja siten pujahtaa mukaan liikenteen rytmiin kivuttomasti.
Tuota sääntöä rikon aina, kun se on helposti mahdollista. Aivan hölmöä jättää se ohituskaista käyttämättä tyhjällä tai lähes tyhjällä motarilla, jos sivusta tuppaa mukaan jono autoja. Usein sellaisella ohituskaistan jonolla on keskenään niin pienet välit, etteivät pystyisi kuitenkaan sulautumaan sujuvasti motarille. Helpompaa kaikille, itse vältän vaaratilanteen ja ihmettelen joka kerta, miksi se on kiellettyä. Jos näin ei tekisi, niin saisi joka kerta survoa jarrua, kun vähintäänkin osa kiihdytyskaistalta tulevia ajaa liian hiljaa.

Ja, mikäli tuon kiellon peruste on se, et pitäis oppia tulemaan rampilta joukkoon, niin se on perusteltu harvinaisen hölmösti. Mitä se mitään kellekään opettaa, että asiasta tehdään vaikeaa.

Jos osuu joskus sininen setä kohdalle ja antaa nuhteiden lisäksi rahallista rapsua, niin täytyy toivoa, ettei ole suuri. Jos tuo osoittautuu kalliiksi, niin täytyy alkaa harkitsemaan liikenteen sujuvuuden vähentämistä ja vaarallisuuden lisäämistä.
 
Se on totta mitä joku sanoi, että jos annat jalankulkijoille tilaa mennä suojatien yli, niin katsovat vain hölmistyneenä eivätkä mene. Ei vaikka ei olisi mitään muuta liikennettä. Tänään kävi viimeksi näin.
Tuo on totta. Ennen suojateiden poistamista voisi kuitenkin lääkkeeksi kokeilla parantaa kuria jalankulkijoille tilan antamisessa. Tällöin ne jalankulkijatkin ehkä oppisivat luikkimaan sutjakkaasti pois tieltä, mahdollisesti jopa niin, ettei tarvitsisi pysähtyä ollenkaan, vaan vain pieni nopeuden hidastaminen saattaisi riittää.
 
Tuota sääntöä rikon aina, kun se on helposti mahdollista. Aivan hölmöä jättää se ohituskaista käyttämättä tyhjällä tai lähes tyhjällä motarilla, jos sivusta tuppaa mukaan jono autoja. Usein sellaisella ohituskaistan jonolla on keskenään niin pienet välit, etteivät pystyisi kuitenkaan sulautumaan sujuvasti motarille. Helpompaa kaikille, itse vältän vaaratilanteen ja ihmettelen joka kerta, miksi se on kiellettyä.
Tuollaisessa tilanteessa väistävä kuljettaja jättää usein tarkastamatta ohituskaistan tilanteen ja väistää ohituskaistalle vielä ilman vilkkua. Tämä varmaankin johtuu siitä, että ko. suorituksen aikana pitäisi seurata kahta suuntaa eli väistettävää ajoneuvoa ja kaistaa jolle ollaan vaihtamassa. Tämä huomion kohdistaminen kahteen suuntaan on ilmeisesti liian vaativaa keskimääräiselle kuljettajalle ja siksi noissa tilanteissa pelti rypistyy.

Itse tulin mp:llä melkein pakettiauton mankeloimaksi muutama viikko sitten kehä ykkösellä vastaavassa tilanteessa. Olin ohittamassa pakettiautoa vasemmalla kaistalla, kun paku lähti väistämään rampilta tulijaa käyttämättä edes vilkkua. Tiukka jarrutus ja aavistus pelastivat sillä kertaa.

Ja väistän kyllä itsekin rampilta tulijoita, koska ei kiinnosta nysvätä heidän perässään. Kuitenkin tiedostan tuon huomio-ongelman.
 
Itselle kävi näin tänään viiden ruuhkassa.

Tulin mp:llä risteykseen, jossa liikennevalot pimeänä. Tarkoitus olisi kääntyä vasemmalle. Odottelen liikennevirran menevän ohi sillä risteävällä tiellä on valot parin korttelin päässä molemmista suunnista, joten ennen pitkää pitäisi liikenteen loppua hetkellisesti. Kuitenkin minusta katsoen vasemmalta tulevalta kolmikaistaiselta tieltä tulee bussi, joka jättää matkustajia kyydistä ja samalla jää pysähdyksiin suojatien eteen. Vierelle tulee toinen bussi, joka pysähtyy kuten laki määrää. Nyt ensimmäisenä tulleen bussin kuljettaja vinkkaa minulle ja edelläni odotelleelle uudelle Avensikselle, että menkää yli. Avensis meneekin yli ja minä perästä. Kuitenkin katson vielä sen kolmannen, "tyhjän" kaistan ja höllään vauhdin pois lähes kokonaan katsoen vasemmalle tuleeko sieltä kukaan. Samassa suhahtaa taksi-Passat mestoille, lyö jarrut pohjaan edessäni (kuulen renkaiden ulahduksen) ja menee siitä n. 2 metrin päästä edestäni. Taksimies tuli arviolta 50-60 km/h nopeudella risteykseen, ei pysähtynyt suojatien eteen pysähtyneen bussin rinnalle eikä mitenkään voinut nähdä minua niiden bussien takaa eikä kerennyt tehdä yhtään mitään nähdessään lopulta minut. Jarrutus tapahtuu vasta suoraan edessäni jolloin oli jo liian myöhäistä. Passatin takaa tullut toinen taksi pysähtyi ja pääsin lopulta turvallisesti jatkamaan matkaa.

Onneksi osasin varoa itse tuota, enkä tullut normaalisti, muuten olisi kiireet loppuneet. Toisaalta on vähän uhkapeliä lähteä ylittämään kolmikaistaista tietä tuossa tilanteessa kun kaikki eivät pysähdy suojatien kohdalle jos vieressä on pysähtynyt ajoneuvo. Asia, jota täälläkin on puitu. Tuossa tilanteessa tosin oli vain yksi mahdollinen kaista, mistä auto voi tulla päälle, josta se tulikin. Helppo on nyt jälkikäteen sanoa, että "mä en olisi lähtenyt", itsekin niin ajattelen. Vaikka ainekset pahempaan mälliin oli niin ei tässä yöunet mene. Jotenkin sitä vaan osasi odottaa kuinka siinä tulee käymään ja osasin varautua siihen.
 
Kiihdytyskaistalta tulevillahhen ei nimenomaan pitäisikään antaa tilaa vaan takoituksena on että he osaisivat kiihdyttää liikenteen tahtiin ja siten pujahtaa mukaan liikenteen rytmiin kivuttomasti.
Tuota sääntöä rikon aina, kun se on helposti mahdollista. Aivan hölmöä jättää se ohituskaista käyttämättä tyhjällä tai lähes tyhjällä motarilla, jos sivusta tuppaa mukaan jono autoja. Usein sellaisella ohituskaistan jonolla on keskenään niin pienet välit, etteivät pystyisi kuitenkaan sulautumaan sujuvasti motarille. Helpompaa kaikille, itse vältän vaaratilanteen ja ihmettelen joka kerta, miksi se on kiellettyä. Jos näin ei tekisi, niin saisi joka kerta survoa jarrua, kun vähintäänkin osa kiihdytyskaistalta tulevia ajaa liian hiljaa.

Ja, mikäli tuon kiellon peruste on se, et pitäis oppia tulemaan rampilta joukkoon, niin se on perusteltu harvinaisen hölmösti. Mitä se mitään kellekään opettaa, että asiasta tehdään vaikeaa.

Jos osuu joskus sininen setä kohdalle ja antaa nuhteiden lisäksi rahallista rapsua, niin täytyy toivoa, ettei ole suuri. Jos tuo osoittautuu kalliiksi, niin täytyy alkaa harkitsemaan liikenteen sujuvuuden vähentämistä ja vaarallisuuden lisäämistä.
Periaatteessa olet ihan oikeassa, mutta esim. ruuhka-aikana monessa liittymässä tuo ei toimi, kun aina löytyy joku, joka ei uskalla "pujahtaa" sinne väliin. Kiihdytyskaista seisoo, tai jos joku teiden ritari antaa tilaa, sitten seisoo varsinaisen tien oikea kaista. Tai jos vauhti päätiellä on ruuhkan/vast vuoksi alta 80, välit ovat niin pienet ettei sinne ihan millä tahansa vehkeellä pujahdetakaan.
 
Tuollaisessa tilanteessa väistävä kuljettaja jättää usein tarkastamatta ohituskaistan tilanteen ja väistää ohituskaistalle vielä ilman vilkkua. Tämä varmaankin johtuu siitä, että ko. suorituksen aikana pitäisi seurata kahta suuntaa eli väistettävää ajoneuvoa ja kaistaa jolle ollaan vaihtamassa.

Ja väistän kyllä itsekin rampilta tulijoita, koska ei kiinnosta nysvätä heidän perässään. Kuitenkin tiedostan tuon huomio-ongelman.
Pyrin välttämään tuon huomio-ongelman ja vaihtamaan ohituskaistalle riittävän ajoissa ja toki vilkulla ja peilit ja sivustan tarkistaen. Mutta mistä tietää, ehkä olen joskus pelästyttänyt jonkun, jota en lopultakaan ole huomannut. Virheitä kun sattuu, ainakin lähes kaikille.
 
Back
Ylös