Suomen soratiet / talviajo

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja w4p2
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

w4p2

New member
Tuli hankittua 08 HD sportster 883 joka varustetaan pelkastaan talviajoon.
sport05.gif
( jousituksen korotus, hallintalaitteiden muutokset, oljyn ja akun esilammitys, muutettu rengastus + nastat, etc etc..) Ei silla nyt aivan umpimetsan enduroreiteille uskaltaudu, mutta sorateita olisi talven mittaan tarkoitus pollyytella.

Vaan tietaako kukaan hyvaa soratiekartastoa tai reittitiedostoa. GT kartat tietysti auttavat jonkin matkaa, samoin tomarin lyhin reitti toiminto, vaan onko olemassa esim enduro- tai rallimiesten perua pelkastaan sorateita sisaltavia reitityksia tai kartastoja.

Olen googlettanut tuloksetta, eika tiehallinnon julkisista tietokannoistakaan ole apua. Lahtopisteena on Naantali, josta talven mittaan sitten fiilisten mukaan sinne minne tiet vievat...
kestopqaallystysta mahdollisuuksien mukaan valtellen.

sanoi: w4p2

P.s. Jos Turun seudulta loytyy muita talviajosta kiinnostuneita niin pistakaa PM.

vaan onko olemassa esim enduro- tai rallimiesten perua pelkastaan sorateita sisaltavia reitityksia tai kartastoja.
Tuskimpa löytyy. Lisäksi sorapyöräilijöiden reitit saattavat sisältää pätkiä yksityisteitä, joista ei haluta isommin ääntä pitää, ettei suosikkipätkien kulutus kasva häiritsevälle tasolle.

Suosittelen GT-karttaa. Sen avulla suunnttelet reitin jollekin navigaattorille ja eikun menoksi.

BTW, lumella ja jäällä tavalliset auton nastat on tosi onnettomat. Ralliauton nastoilla pärjää jo paremmin.

Käyppä kurkistamassa tuolta
Vaikka et ihan perinteisellä kurapyörällä meinaakaan ajella talviajoja, niin uskon että neuvoja varmaankin saat
thumbs-up.gif

Asenne on ainakin kohdallaan!
062802moto_prv.gif
ja kausi jatkuu...

Kiitos neuvoista ja lisaa saapi laittaa.

Ei ole ihan tavallinen enskapyora ei, vaan kun tuo HD-virus aikoinaan tarttui niin kokeillaan nyt nain. Eli iso pyora menee talviunille ensilumilla ja silloin pitaisi olla sporan valmis.

Nastotus / rengastus on mielenkiintoinen kysymys josta otan mielellani kaikki vihjeet vastaan. Tuli aikoinaan ajettua pitkaan talvet enduroilla, mutta niilla nastoilla ei ollut mitaan asiaa kestopaallysteelle.

Nyt on ajatuksena nappularenkaat joissa keskella maltillisempi,
reunoilla rajumpi nastoitus. Idea on, etta matalampi keskinastoitus mahdollistaisi lyhyet siirtymat kestopaallysteella, renkaiden ulkosivujen rajumpi nastoitus toisi pidon sitten kun aletaan ajamaan.

Seka kokemusperainen tieto etta ideat ovat tervetulleet. Laillisuudestakin voidaan hiukan tinkia, toimivuudesta ei.

w4p2

Valitettavasti toi nastarengas homma on semmoinen, että kompromissia on vaikea löytää. Rallinastat pitää jo aika hyvin jäisellä tielläkin, mutta on aikas kamalat ajaa asfaltilla. Pienemmät nastat sitten ei pidä siellä jäisellä tiellä mitään.
Itse ajaelen ihan isolla enskalla ja tullut vähän siihen tulokseen, että välttelen viimeiseen saakka niitä asfaltteja ja lyön mieluummin pyörän kärryyn ajelen jonnekin metsäteiden varteen pyörä kärryssä ja siitä se hauskuus sitten alkaa.

Meinasitko vaihtaa remmin ketjuihin? Voi olla että hihna ja hihnapyörät eivän oikein suolatusta jäästä tykkää.

Eikös karttakauppa vai onko se karttakeskus tee sulle sellaisen kartan kun haluat?Jollakin asemessuilla ne oli mainostamassa ja sanoivat että heillä on mahdollisuudet tehdä lähes millainen kartta vaan kun kyselin juuri noita norsureittejä kartalle,Saattaa ola että kannattaisi koota vähän suurempi porukka ensin joka tilaa vähän useamman lapun.

Vastaus Black Cat: Remmiveto on iso kysymysmerkki. Hommaa tehdaan jalleenmyyjan kanssa yhdessa (sponsoroimana), ja voipi olla etta ensin kokeillaan remmilla ja sitten muutetaan jos taytyy.

Makaroonimopo: Kiitos hyvasta linkista, siella viimetteenpaalle asiaa ja tutkittavaa.

Petebandit: Karry on minullakin enska-aikojen jaljilta, mutta tarkoitus on ajaa pitkahkoja lenkkeja joten vakisin se asfalttikin sielta alle tulee.

w4p2

Erinomainen työkalu reittien suunnitteluun. Itse käytän tuota reittiä suunnitellessani. Navigaattorille (Garmin Quest) teen reitin sen mukana tulleella ohjelmistolla.

Kuten on jo mainittu, hyvää kompromissia nastarenkaiden suhteen ei ole. Oikea ja laiton, kunnon enduronastarengas on paras vaihtoehto jos voi mahdollisimman paljon välttää paljaalla asfaltilla ajoa. Nastat kyllä sen kestävät mutta ajettavuus lähentelee tyhjällä renkaalla ajoa... Sitäpaitsi, märiksi suolatuilla asfalttiteillä talvikelillä ajaminen on suoraan sanottuna täysin perseestä, joten siihen ei mielestäni kannata turhia panostaa. Ja suolasotku ei ainakaan paranna pyörän jälleenmyyntiarvoa.

Minä olen harrastanut soratiepyöräilyä enduroilla ja enduron tapaisilla pyörillä jo useana talvena ja rohkenen kyllä suositella kokeilemaan. Unohda päätiet ja pysyttele mahdollisuuksien mukaan pienemillä teillä, sora- tai asfalttisellaisilla, jotka ainakin osittain ovat lumipolanteella ja pyöräilyyn avautuu täysin uusi ulottuvuus.

Ei mahda Naantalin suunnalla meri enää pahemmin jäähän mennä (vai meneekö?) mutta jos menee ja keli on tällainen, niin kannattaa ehdottomasti poiketa jäällä!

Andre 749 kirjoitti:

"Minä olen harrastanut soratiepyöräilyä enduroilla ja enduron tapaisilla pyörillä jo useana talvena ja rohkenen kyllä suositella kokeilemaan. Unohda päätiet ja pysyttele mahdollisuuksien mukaan pienemillä teillä, sora- tai asfalttisellaisilla, jotka ainakin osittain ovat lumipolanteella ja pyöräilyyn avautuu täysin uusi ulottuvuus."

Siina myos oma ajatukseni. Pitaa vaan pitaa maltti mielessa, silla muutoksista huolimatta fillarin maavara tulee olemaan matala ja painoakin jaa kevennysten jalkeen n. 230 kg, joten metsaan ja spooreille ei pyoralla ole asiaa.

Nastoituksesta talla hetkella ajatuksena keskella rallinastat, sivuilla enduropiikit.

w4p2

Nastoituksesta talla hetkella ajatuksena keskella rallinastat, sivuilla enduropiikit.

w4p2
Mulla oli ennen dertsissä juurikin tuommoinen nastoitus. Olivat kisarenkaan tekeleet ja kestivät erinomaisesti.

Märällä assulla ne oli surkiat ajaa mutta jos oli edes mustaa jäätä niin jo helpotti. Lumipolanteella toimivat hyvin, lumella enduropiikki olis ehkä ollut parempi. Superiin ei ole tullut hommattua talvirenkaita mutta tn. laittasin samanlaiset.

Back