• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Suosituksia pyöräksi?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja PantseK
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

PantseK

New member
Uutena foorumilaisena täytyy heittää heti tyypillistä kyssäriä kehiin.
15 vuoden tauon jälkeen on tullut pakottava tarve hankkia jälleen kaksipyöräinen alle. Mikä olisi sopiva pyörä harrastuksen uudelleen lämmittämiseen?
Rajoituksia on tullut olkapäävamman takia, joten mahdollisimman pysty ajoasento ilman että käsiä tarvitsee roikottaa suorana edessä on välttämättömyys.
Matala istuinkorkeus/keveys olisi aina plussaa koska olen aika lyhyt (173).
Choppermallista en kuitenkaan haluaisi hankkia, joten katsellut olen "silläsilmällä" katuenduroita (transalp, KLE). Mutta esim Honda NT650 Deauvillessäkin taitaa olla aika rento ajoasento?
hintaraja kipuaa hieman yli 5k€ maksimiin, joten uutta ei ole tarkoitus hankkia. Tehokasta pyörää en tarvitse, ja käyttö olisi lähinnä rauhallista cruisailua  
cool.gif

Joten onko muita varteenotettavia ehdoituksia?

Kiitos

matkaendurot

matkaenskoja suosittelisin itse. mukava ajoasento ja mahdollisuus ajaa hiekkateitä, lisäksi pitkä jousitus tekee ajosta myös routatöyssyissä mukavaa.

Kierrä paljon alan liikkeissä ja istu ja ota kylmiä tyyppejä runsaasti. Sieltä se tuntuma ja tunne siitä mikä saattaisi olla oma alkaa tulla pikkuhiljaa.
smile_org.gif
Kyse on niin henkilökohtaisesta valinnasta että minä en ainakaan neuvo sen ihmeempää konstia tai suosituksia.

itekkin suosittelisin matkaenduroa! Itellä oli kawasaki ninja (joka on nyt myyty) sitten yks päivä päätin lähtee katteleen pyöriä, alkuun mietin uutta ja tehokkaampaa kyykkyä. Mutta sitten istuin matkaenduron selkään ja tajusin että ei enää mitään sportteja! No koeajolle en oo vielä päässyt kun ei enää korttiakaan löydy. Mutta hyvä vaihtoehto ens kesäks on joku vanha enduro.
Ajoasento on TODELLA hyvä ja mukava penkki!

Useassa matka-enskassa (luulen niin) melko korkea istumakorkeus, saattaa olla 173cm:lle aika korkeita.

Mun neuvo on se, että osta semmonen, mikä menee helposti kaupaksi myöhemmin kun vaihdat. Kun kuitenkin vaihdat. Joku peruspyörä tyyliin Bandiitti, Diversion tai zr-7. Noita mun mielestä pitäis jo viidellä tonnilla saada. Ehkä ihan viissatkuihin ei kannata jäädä, jos sulla jo ajokokemusta jostain vuosien takaa on. Älä liikoja funtsi, sillä eka jää kokeiluksi kuitenkin.

Kylmätyypeillä ei mun mielestä kovinkaan paljon viisaammaksi tule. Vasta liikenteessä sen pyörän habituksen tajuaa. Sit kun tollasella peruspyörällä saat taas tuntuman ajamiseen kohdalleen, lähdet koeajamaan ja ihmettelemään mitä sitä oikeasti haluais. Ja ostat Ducatin.
wink.gif

Useassa matka-enskassa (luulen niin) melko korkea istumakorkeus, saattaa olla 173cm:lle aika korkeita.
Vaikka sanotkin "luulen" ja "saattaa olla", kommentoin silti.
tounge.gif

Jos "ajelu" keskittyy pääsääntöisesti kylmätyyppeihin, niin korkeudella onkin merkitystä. Tien päällä seikalla ei mielestäni ole mitään väliä. Kaikki markkinoilla olevat menopelit ovat kuitenkin käsittääkseni ihmisten ajettaviksi suunniteltu.

Vaikka sanotkin "luulen" ja "saattaa olla", kommentoin silti.
tounge.gif

Jos "ajelu" keskittyy pääsääntöisesti kylmätyyppeihin, niin korkeudella onkin merkitystä. Tien päällä seikalla ei mielestäni ole mitään väliä. Kaikki markkinoilla olevat menopelit ovat kuitenkin käsittääkseni ihmisten ajettaviksi suunniteltu.
Ajeluun kuuluu olennaisesti myös pyörän pysäyttäminen risteyksissä sekä peruuttaminenkin. On se vaan vittumaista, jollei tennari ylety kunnolla maahan. Toki on mahdollista varvastella ja kävelyttää mopotinta sivulla kävellenkin, mut vaikeaa ja vittumasta ähellystä se on...

Persjalkaisena 174-senttisenä luomakunnan kruununa jätän matkaenskat muille, valitettavasti.

Tämä on varmaan tätä "kehun omaani", mutta kuitenkin....

Itselläni reilut pari tonnia takana omalla ensi pyörällä, ja aamulla ajattelin jälleen tyytyväisenä töihin sillä mennä.

Mukava ajoasento, ei liikaa käsien päällä, muttei kirkonpenkkikään. Suhteellisen matala istumakorkeus, muistaakseni saa vielä säädettykin, helppo nousta selkään ja liikennevaloissakaan ei ole tarvinnut kengänkärjellä yrittää pitää pystyssä. Helppo sukkuloida liikennevirrassa, taajaman ulkopuolellakin viihtyy. Kyytiläisenkään ei tarvitse pilvissä olla kun pari kertaa olen vaimoa kyydittänyt. Painoa muistaakseni 210 kg, joten "tuntuu" ihan moottoripyörältä.

Moottorista "irtoaa" noin 37kw (61hp), ei nostattele etupyörää ilmaan, mutta autot jää tarvittaessa peileihin valoissa ja maanteillä. javascript:emoticon(':h%C3%A4%C3%A4h%C3%A4%C3%A4:')
smilie
Teho/paino- suhteen ansiosta ei aivan älyttömät vakuutukset, ja ne pari kulutusosaa kun olen ostanut, niin mielestäni suhteellisen edulliset.

Mitään suurempaa vikaa en ole keksinyt, etupää on omassani aika löysä, mutta senkin saisi varmaan paremmaksi.

Niin ja oma pyöräni on Yamahan XJ600S Diversion. Näitä mielestäni saa 5k€ ihan kohtuullisia kyllä.

Kuulosti varmaan myyntipuheelta, mutta minä vaan... javascript:emoticon('
062802moto_prv.gif
')
smilie

Itse olin juuri samassa tilanteessa tuossa kuukausi sitten. Taukoa ollut ~15 vuotta ja pyörää alkoi tekemään mieli.
Mulla ei rajoituksena ollut muuta kuin asennevamma, mutta siitäkin kuulemma voi parantua.
No pitkällisten kylmätyyppien ja lopulta koeajon jälkeen hankin Triumphin Speed Triplen.
Pyörä kyllä keulii tarvittaessa ja kiihtyykin aika perskeleesti, eli tehoja löytyy riittävästi joten jalkoihin ei suorituskyvyn takia ainakaan jäädä. Tosin, Suomen nopeusrajoituksiin riittää kyllä melkein kaikki skootteria tehokkaammat kaksipyöräiset.
Omana lähtökohtana pyörän hankinnassa ei suinkaan ollut se paras jälleenmyyntiarvo, vaikka Trumpat pitääkin hintansa keskimääräistä paremmin, siitä oli jossain päin nettiä faktaakin ;) Hankin pyörän siltä pohjalta että se miellytti niin ulkoisesti, ajoasennon ja tehorekisterinsä puolestakin.

Mun pointti on tässä se että osta tolla rahalla se mikä miellyttää, äläkä osta mitään ensipyörää yhdeksi kesäksi. Kyllä sen tehokkaamman pyöränkin kanssa pääsee "sinuiksi" kun rauhallisesti aloittelee. Kaksipäällä ajaessa isossa pyörässä on mukavaa tietysti vähän parempi vääntöalue, eli ei tarvi hämmentää vaihdelaatikkoa ihan niin paljoa.

Suosittelen että katselet myös vakavasti näitä nakupyöriä, koska siinä tuntuisi olevan hakemasi pyörän kriteerit. Rento ajoasento ja sopii juuri tuohon rauhalliseen cruisailuun.

Joten ei muuta kuin koeajolle vaan avoimin mielin....

Kävin koeajamassa Er6n:n oli tosi hauska kapine,kevyt ja helppo käsitellä.Kuulin että on käytettyjä jo halvimmillaan hiukan yli 6000€.
Pikku Banditilla itse aloittelin,sopii myös lämmittely tarkoitukseen hyvin ja sitähän saa jo tuohon hintahaitariin suht.tuoreen.

Itselläni reilut pari tonnia takana omalla ensi pyörällä, ja aamulla ajattelin jälleen tyytyväisenä töihin sillä mennä.

Mukava ajoasento, ei liikaa käsien päällä, muttei kirkonpenkkikään. Suhteellisen matala istumakorkeus, muistaakseni saa vielä säädettykin, helppo nousta selkään ja liikennevaloissakaan ei ole tarvinnut kengänkärjellä yrittää pitää pystyssä. Helppo sukkuloida liikennevirrassa, taajaman ulkopuolellakin viihtyy. Kyytiläisenkään ei tarvitse pilvissä olla kun pari kertaa olen vaimoa kyydittänyt. Painoa muistaakseni 210 kg, joten "tuntuu" ihan moottoripyörältä.

Moottorista "irtoaa" noin 37kw (61hp), ei nostattele etupyörää ilmaan, mutta autot jää tarvittaessa peileihin valoissa ja maanteillä.  javascript:emoticon(':h%C3%A4%C3%A4h%C3%A4%C3%A4:')
smilie
Teho/paino- suhteen ansiosta ei aivan älyttömät vakuutukset, ja ne pari kulutusosaa kun olen ostanut, niin mielestäni suhteellisen edulliset.

Mitään suurempaa vikaa en ole keksinyt, etupää on omassani aika löysä, mutta senkin saisi varmaan paremmaksi.

Niin ja oma pyöräni on Yamahan XJ600S Diversion. Näitä mielestäni saa 5k€ ihan kohtuullisia kyllä.

062802moto_prv.gif
')
smilie
Hyvä valinta. Monen mielestä väritön mitään sanomaton pyörä, mutta ajaa asiansa ja on pomminvarma peli. Hintakaan ei ole yleensä esteenä näiden hankintaan,

Moottorista "irtoaa" noin 37kw (61hp), ei nostattele etupyörää ilmaan, mutta autot jää tarvittaessa peileihin valoissa ja maanteillä. javascript:emoticon(':h%C3%A4%C3%A4h%C3%A4%C3%A4:')
smilie

062802moto_prv.gif
')
smilie
Hyvä valinta. Monen mielestä väritön mitään sanomaton pyörä, mutta ajaa asiansa ja on pomminvarma peli. Hintakaan ei ole yleensä esteenä näiden hankintaan,
Mutta on se aika laiska
confused_orig.gif

vaikka vertaisi B600 tai Er6n:ään

Hep!

Ite ajoin ER5:ellä 3 vuotta ja 20 000 km, ja oma kokemus ajoasennosta on pelkästään positiivinen: mukava, rento pystyasento. Polvilla saa tarvittaessa tankista jonkin verran tukea. Pyörä ei ole kovin korkea ja painopistekin on suht matalalla.

Itse pyöriä kokeillessani ja työnnellessäni olen huomannut painopisteellä olevan suuri vaikutus pyörän hallintaan, ainakin hidasajossa ja käännellessä. Myöskin lyhyelle kuskille pyörä jossa on painopiste alempana kuulostaa mielekkäämmältä kuin pyörä jonka painopiste on korkealla.

Eli suosittelen aloituspyöräksi

Perus:

-Kawasaki ER5
-Suzuki GS500
-Honda CB 500 (näistä 3 kallein)

Semimatka:

-Kawasaki GPZ 500
-Suzuki GSF650 Bandit
-Suzuki SV650 (NAKUmalli, se on pystympi ku katettu)

Hieman kalliimmat mutta tehokkaammat:

-Kawasaki ZR7
-Yamaha FZS

kokeile niin tiedät. Sen ainakin osaan sanoa että Kawan Er5 on halpa&varma&todella hyvä pyörä. 3v 15k ajettuja saa alle 5 000 €

Tsemppiä pyörän ostoon ja onneksi olkoon uudesta vanhasta mahtavasta harrastuksesta  
062802jumpie_prv.gif

062802jumpie_prv.gif

ainiin, ite oon 176 about

Tv- Olli-Matias

Hep!

Ite ajoin ER5:ellä 3 vuotta ja 20 000 km, ja oma kokemus ajoasennosta on pelkästään positiivinen: mukava, rento pystyasento. Polvilla saa tarvittaessa tankista jonkin verran tukea. Pyörä ei ole kovin korkea ja painopistekin on suht matalalla.

Itse pyöriä kokeillessani ja työnnellessäni olen huomannut painopisteellä olevan suuri vaikutus pyörän hallintaan, ainakin hidasajossa ja käännellessä. Myöskin lyhyelle kuskille pyörä jossa on painopiste alempana kuulostaa mielekkäämmältä kuin pyörä jonka painopiste on korkealla.

Eli suosittelen aloituspyöräksi

Perus:

-Kawasaki ER5
-Suzuki GS500
-Honda CB 500 (näistä 3 kallein)

Semimatka:

-Kawasaki GPZ 500
-Suzuki GSF650 Bandit
-Suzuki SV650 (NAKUmalli, se on pystympi ku katettu)

Hieman kalliimmat mutta tehokkaammat:

-Kawasaki ZR7
-Yamaha FZS

kokeile niin tiedät. Sen ainakin osaan sanoa että Kawan Er5 on halpa&varma&todella hyvä pyörä. 3v 15k ajettuja saa alle 5 000 €

Tsemppiä pyörän ostoon ja onneksi olkoon uudesta vanhasta mahtavasta harrastuksesta
062802jumpie_prv.gif
062802jumpie_prv.gif

ainiin, ite oon 176 about

Tv- Olli-Matias
Unohda 500cm3 ne ei liiku mihinkään,keskimäärin 40-50hv.
600-700cm3 kokoluokasta löytyy samaan hintaan ihan hyväkuntoisia pelejä ja niissä on jo 60-90hv.Mikä riittää jo pariksi kesäksi,eikä ne ole yhtään vaikeampia käsitellä kuin 500:set

Noniin

Kiitoksia ehdotuksista
Kävin sitten kiertelemässä kauppoja kylmätyyppäämässä sekä koeajamassa.
ER-5, KLE 500, Honda NT 650, 600 Diversioni. Dominaatori ja Transalp tuli käytyä kokeilemassa ja päädyin sitten Transalp:iin
Tuntuisi soveltuvan käyttööni ehkä parhaiten.
Istumakorkeus on tosin hieman korkeahko kuten täällä jo varoiteltiinkin, mutta tuohon on nyt tottuminen.

Nyt vain varusteita päivittämään
smile_org.gif

Back