Suosituksia vedenpitävistä hanskoista?

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Genesis750
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
En kans tykkää yhtään hanskoista joissa vuori on irtonainen. Vaikka ne pitäis vettä niin sateella reissatessa välillä joutuu ottamaan hanskat pois, kädet kostuu, ja kun en ainakaan itse kuljeta käsipyyhettä mukana, niin nihkeenä hanskat käteen, vielä onnistuu ehkä jotenkuten. Seuraavalla stopilla vuori tuleekin sitten käden mukana ulos hanskasta, ja aika jonglööri saa olla että hanskat saa käteen takaisin.

Olen käyttänyt vuorittomia gorehanskoja, joissa kalvo on laminoitu nahkaan kiinni (olikohan ne Rukan Apollot...). Kahvalämppäreiden kanssa ei ole väliä vaikka kastuisivat, lämmöt vaan täysille niin kuivuvat ajossa parissa tunnissa, eikä ole näpit jäässä.

Helteellä sitten tuuletuksella ja suojilla varustetut stunttihanskat. Kumma kyllä krossihanskoissa ei ole juurikaan suojia.

Itse ratkaisin asian niin että ajan vain ja ainoastaan edelleen vuorettomilla nahkahanskoilla. Hävyttömän kalliit Alpinestarit ovat olleet jo yli 15 vuotta käytössä koko ajokauden ajatuksella "jos sataa, saattaa tassut kastua".

Tässäkin kohdin suht´kallis alkuinvestointi osoitti kannattavuutensa. Nuo hanskat näyttävät kestävän ja toimivan pidempään kun itse kuski kestää.
 
Nyt en muista oliko goressa sama juttu vai perustuiko vain pirun pieniin reikiin, mutta monet tixtox-kalvot tekee ainakin tämän ja sitten ihmetellään.

Gorekalvossa on pieniä reikiä, josta höyrystynyt vesi (hikoilu) menee läpi mutta nesteenä oleva sadevesi ei mahdu kulkemaan hanskan sisälle. Ongelmahan näissä on se, että sateella vesi "tukkii" nämä pienenpienet reiät ja kalvon hengittävyys heikkenee tai loppuu kokonaan ja silloin alkaa hikoilu kastelemaan hanskan sisäpuolta.

https://www.gore-tex.com/blog/the-gore-tex-membrane-what-it-is-how-it-works-and-why-you-need-it

Minua ei niinkään häiritse jos kädet kastuvat mutta kastumisen mukana tuleva kylmyys haittaa. Siksi sähköhanskat ja kahvalämppärit. Kylmällä ilmalla pelkät kahvalämppärit vain lämmittävät kämmenpuolta mutta ajoviimalle altis rystypuoli tahtoo kylmetä. Tosin nämä ongelmat yleensä ilmenevät vasta pidemmillä reissuilla, kun päivätolkulla pitää ajaa vesisateessa.
 
Itse ratkaisin asian niin että ajan vain ja ainoastaan edelleen vuorettomilla nahkahanskoilla. Hävyttömän kalliit Alpinestarit ovat olleet jo yli 15 vuotta käytössä koko ajokauden ajatuksella "jos sataa, saattaa tassut kastua".

Täsmälleen sama ratkaisu itsellä. Ensimmäiset mp-hanskat oli aikoinaan ..köhköh.. Lidlistä ostetut mp-hanskat, puolen tunnin ajon jälkeen ne oli märät, ja jäätävän kylmät sitten perään. Sen jälkeen ostin ohuella vuorilla olevat nahkahanskat ja ne jäi saman tien aktiivikäyttöön. Kylmän kelin hanskoiksi ostin jossain kohtaa Rukkan gorehanskat, mutta tosi vähän on niillä tullut ajeltua. Nykyään on edelleen käytössä noi ekat nahkahanskat (11 vuotta vanhat vissiin, sateessakaan eivät ole pettäneet) ja lisäksi vuorittomat ratahanskat joilla viimeksi ajelin lokakuussa. Silloin kyllä alkoi jo mennä liian kylmäksi. Noissa ohuissa ajohanskoissa se ajamisen mukavuus ja tunne on niinpaljon parempi, että joku satunnainen kastuminen ei millään oikeuta ajamaan paksuilla hanskoilla. Toki asiaa sitten pitää miettiä jos ajo on enempi suoraan ajamista paikasta a paikkaan b, silloin ehkä paksut goret voi ollakin ihan hyvä ratkaisu. Pitkälle lomareissulle sitten harkintaa oletettujen ajo-olosuhteiden mukaan.
 
Joskus GT kalvo ei takaa että kädet pysyvät kuivana. Mulla oli kahdet Rukka Virium hanskat jotka oli ihan ok kuivalla mutta sateella sisukset märkänä tunnissa. Hanskoja tutkittiin Rukalla ja molemmat hanskat läpäisi kalvotestin eli kalvo toimi kuten kuuluu. Vaihtoehdoksi jäi heidän mielestä hanskan sisävuori joka ei ollut riittävän hengittävä mun käsille, kuulostaa oudolta mutta en alkanut kinaamaan asiasta koska kädet ei ole erityisen hikoilevat joka toisilla tekee ongelmaksi hanskojen sisuksen kostumisen. Imatrassa eri sisävuori ja sen kanssa ei ollut mitään ongelmaa vaikka ajoi päivän sateessa.

Joku niissä Viriumeissa mätti koska eri foorumeilla kerrottiin samaa tarinaa, muuten oli hyvä tuntuiset hanskat vaikka oli alkuun jäykät ennen kun asettui muotoon. Pyyhkijä etusormessa oli todella hyvä ja toimiva.

Viriumit ovat kelvottomat hanskat, koska jos käsi on kostea, niin vuori tulee ulos käden mukana, jos ei muista pitää sormenpäistä kiinni. En sitten tiedä, eikä tiennyt messumyyjäkään onko nämä Virium 2.0:t paremmat siinä suhteessa.
 
Tuli käytyä tänään Lahden motonetissä ja siellä olikin Klimin hanskoja outlet korissa. Togwotee goretex kelkkahanskat irrotettavalla fleecevuorella ja Inversion gtx infiniumit yhteensä 41€ nii kokeillaan näitä ku halvalla sai 
Noi inversion goretex infiniumit ei taida olla vedenpitävät varsinaisesti kylläkään nii en tiedä mille kelille noi oikein sopii mutta 11€ makso nii voi käyttää vaikka fillarilla ajaessa.
Jos joku tällasia kaipailee nii sinne jäi vielä muutama pari.
 
Tuli käytyä tänään Lahden motonetissä ja siellä olikin Klimin hanskoja outlet korissa. Togwotee goretex kelkkahanskat irrotettavalla fleecevuorella ja Inversion gtx infiniumit yhteensä 41€ nii kokeillaan näitä ku halvalla sai 
Noi inversion goretex infiniumit ei taida olla vedenpitävät varsinaisesti kylläkään nii en tiedä mille kelille noi oikein sopii mutta 11€ makso nii voi käyttää vaikka fillarilla ajaessa.
Jos joku tällasia kaipailee nii sinne jäi vielä muutama pari.

Jos Gore-Tex hanskaa ei myydä vedenpitävävä hanskana niin se ei täytä Goretexin standardeja ko. nimikkeen käytölle ja markkinoinnille. Eli kyllä ne vedenpitävät on :)

inversion on myös toinen malli, jossa ei ole gorea.
 
Pari kautta sitten tuli hankittua Halvarssonin Beast-lapaset, ja ovat kyllä olleet älyttömän hyvät. Ei ole tullut vastaan keliä missä näillä ei pärjäisi, kiitos Outlast-vuoren. Hintakin näille on kohtuullinen, alle satasen luokassa liikutaan.
 
Näköjään on hyvä brändi lähtenyt sitten rahan perässä tekemään asiat kuluttajalle vaikeaksi.

Kaikki menee nykyään huonommaksi prkl.

En sanoisi huonommaksi koska Infiniumille on oma paikkansa kuten ulkoiluasuissa ja miksei kelkkahanskoissa kun tulee vähemmän oltua vesisateessa mutta vedenpitävyyttä on hyvä olla tiettyyn pisteeseen, hengittävyydestä tinkimättä.

Mulla oli yksi Infinium kalvolla oleva ulkoilutakki pyöräilyssä ja toimi todella hyvin, hengitti eikä päästänyt vettä läpi pienessä sateessa parin tunnin aikana. Nykyisessä ei ole Infiniumia ja hengittävyys on huonompi mutta voi oll vaikka päivän sateessa ja paita pysyy kuivana. Seuraava takki tulee olemaan Infinium kalvolla.

Omien kokemusten perusteella on aika loogista että kelkkahanskoihin on valittu Infinium kalvo koska harvoin niillä ajetaan vesikelissä mutta vedenpitävyyttä pitää olla tiettyyn rajaan asti ja hanskojen pitää päästää kosteus ulos hanskoista.
 
Itsellä kanssa huonoja kokemuksia sisävuorellisista gorehanskoista. Ensi kesäksi meinasin hommata erilliset saderukkaset kevyiden nahkahanskojen päälle jos pitää monsuunisateessa ajella. Kesällä ajellessa noi kevyet nahkahanskat on myös siitä hyvät, että ne kuivuu nopeasti ajossa vaikka pääsisikin kastumaan.
 
Rukka Imatra eri vuosien versiot, pitää vettä ja on mukavat kädessä. Kahden hanskan taktiikalla pärjää koko ajokauden kun lämpimällä vetää käteen ohuempaa hanskaa ja viileällä/sateella Imatrat.


Ketjun innoittamana tuli hommattua Imatra 2.0 - hanskat kevyempien Alpinestarsin kesähanskojen kaveriksi kun sattui alennuksessa olemaan:
https://www.emc24.fi/tuote/rukka-imatra-2-0-goretex-ajohanskat-musta-pun/

Vähän arvelutti sovittamatta ostaa, mutta koko-oppaan mittauksia noudattaen napsahti sopivat tulemaan.

Eihän nuo ilmaiset ole, mutta jospa ne kymmenisen vuottakin kestää niin ovat ehkäpä hintansa väärti.

Koeajolla en vielä käynyt mutta kyllähän nuo oikein mainioilta tuntuivat kun vetelin käteen :)
 
jos sateessa ajo on satunnaista, niin ei kannata hommata kalvohanskoja, ne kastuu käsistä, hengittää huonosti ja kuivaa todella hitaasti jos kastuvat.

sen sijaan pitää jotkut varahanskat jotka saa kastua. sateen jälkeen vaihtaa toiset. kalvottomina ne kuivaa nopeasti.

ei ehkä sovi jos pitää ajaa sateessa vuorokausi tai muuten pitkään, mutta ei silloin sovi muutenkaan mitkään kalvolliset vaan pitäs olla ihan sadelapaset hanskojen päälle.

eipä silti, voishan sitä pitkästä aikaa ostaa jotkut ja kokeilla onko ne parantuneet
 
Viimeksi muokattu:
Hyvä ostos. :thumbup: Tuskin tulet pettymään.

Sama olis oma arvioni. Ainakin Apollot ovat toimineet oikein hyvin. Ei ainakaan mun kädet ole kastuneet, ja sateen jälkeen vuoriton hanska kuivuu sateen jälkee lämppäreiden kanssa melko nopeesti. Noista kalvoista sen verran että kaikki kalvot vettä pitää mutta hengittävyydessä gore on omaa luokkaansa.
 
Gorekalvossa on pieniä reikiä, josta höyrystynyt vesi (hikoilu) menee läpi mutta nesteenä oleva sadevesi ei mahdu kulkemaan hanskan sisälle. Ongelmahan näissä on se, että sateella vesi "tukkii" nämä pienenpienet reiät ja kalvon hengittävyys heikkenee tai loppuu kokonaan ja silloin alkaa hikoilu kastelemaan hanskan sisäpuolta.

Gore-Texin kalvojen ja about kaikkien muidenkin kanssa pitää muistaa, että se hengittävyys perustuu myös DWR-käsittelyyn. Käytännössä siis niin, että jos varsinainen kangas vettyy, ei sisältä tuleva vesihöyry pääse haihtumaan pihalle. DWR-käsittely tekee pinnasta vettähylkivän, jolloin vesi helmeilee pois ja kalvo toimii niin kuin pitää.

Nämä tietysti kuluvat pois ajan saatossa, mutta niitä voi lisätä helposti itse. Yleensä se toimii niin, että varuste suihkutetaan kyllästysaineella ja sitten kylläste aktivoidaan lämmöllä, esim. kuivausrummussa.

Eli jos kalvovaate ei tunnu hengittävän niin kuin ennen, uudelleenkyllästystä kannattaa kokeilla.

Mutta noin ylipäätään se hengittävyys on parhaissakin kalvoissa luokkaa "ihan jees". Merkittävästi parempi toki kuin kuminen sadetakki.

Jos on kylmää ja märkää, niin käytän Rukan Imatra -hanskoja. Jos on vähän lämpimämpää ja luvassa on satunnaisempaa sadetta, mulla on ohuet merinovillasormikkaat (siis tosi ohuet) nahkahanskojen alla ja kahvalämppärit. Sekin toimii ihan hyvin.
 
Back
Ylös