Superduke / Superduke R, venttiilinvälys

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Le Motard
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

Le Motard

New member
Varasin ajan ensihuoltoon ja ihmettelin halpaa hintaa, niin huoltomies sanoi, että KTM ei enää vaadi venttiilivälyksien tarkastamista ensihuollossa 2008 mallisesta eteenpäin. Omistajan käsikirjassa välystarkastus on merkitty ensihuoltoon, mutta siitä ei kuulemma tarvitse välittää.

Lueskelin engelsmannien palstaa, ja siellä oli samankaltaisia puheita, ainakin R-version osalta, jossa on titaaniset venttiilit ilmeisesti. Samalla jätkällä oli standardiversio ja sanoi, ettei siitäkään ollut tarkastettu venttiilejä ensihuollossa. Jotain puhetta oli, että korvakuulolla tehtäisiin tuo ensitarkastus!?

Takuuseen tuon ei minun järkeni mukaan pitäisi vaikuttaa, jos on kerran huollettu KTM-valtuutetussa huollossa ja kirjassa on leimat kunnossa. Sitä vaan, että tarkastetaanko ne sitten 7500 kohdalla vai vasta viidessätoista tuhannessa. 15 000 ilman mitään tarkastusta kuulostaa aika pitkältä pätkältä.
 
15tkm:n säätöväli matalasti kiertävässä moottorissa ei ole matka eikä mikään. Moni moottori kiertää 1,5 kertaisesti sen mitä LC8 ja silti venttiilien välykset tarkastetaan 24:ssä tonnissa ja joissakin vasta 40tkm:n kohdalla. Omassa mopossa välykset oli ainakin spekseissä 13tkm:n kohdalla jolloin ne eka kertaa tarkastin, ensihuollossa sitä ei tehty.
 
Se tonnin tarkistus on tosiaan poistunut tarpeettomana, itellä 07 jossa se vielä tehtiin, mutta ei tarvinnu säätää. Mitä sitten itse kattelin ne jossain 16 tkm kohdalla niin yks pakovena oli vähän yli toleranssin ja siihen kun hain BW:ltä uuden säätöpalan niin juttelin huoltomiehen kanssa ja sanoi, että normaalia on just tuo, että pakopuoli on hieman väljä.
 
Okei, hyvä tietää, kiitän. Katselin KTM:n sivuilta 2009 mallin manuaalia ja siellä on kyllä vielä valve clearance 1000km huollossa, mutta samapa tuo. Suluissa on perässä "Super Duke only", kun manuaali kattaa myös ärrämallin.

Kuulostaahan tuo aika oudolta, että tuhannen kilometrin jälkeen pitäisi aukaista jo pata ja tarkastella. Plus maksaa puolet tuo huolto siitä, jos venttiilit tarkastettaisiin.
 
Nostellaas pikkasen vanhaa aihetta ylöspäin kun kysymys kuiten on ensihuollosta... Mitä olette maksaneet näistä ensi huolloista kun minulle annettiin arvio että n. 250eur ja aiemmat kawat ja suzukit on ollut puolta halvempia ensihuollon suhteen...
nixweiss.gif
 
Sanosin, että 250 on halpa, jos tekevät mitä pitääkin
biggrin.gif


Kotarin pitäminen lienee melkeen saman hintaista kuin Ducatin.

Öljyt ja suodatin ja luultavasti kaksi tuntia työtä veloittavat. Öljyt maksavat messingiä, mikäli laittavat Motorexia. Manuaalista voi kattella mitä PITÄIS tehdä ensihuollossa ja tommonen remontti maksaa Suomen ihmehintojen maassa varmaan puolet pyörän hinnasta.

Japsipyöriä on joo vähän turha verrata.

Kattele vähän, etteivät pese painepesurilla ja tarkasta itte ketjut remontin jälkeen. Lisäksi saattavat täyttää öljyt päin helvettiä, koska eivät osaa mitata tasoa. Kannattaa olla vieressä kun kiristelevät pultteja, mikäli ei ole KTM-huolto(ja muutenkin). Siinä on monta pulttia öljynvaihdossa jotka saa vedettyä jengoilta.

Adventureen maksoi aikanaan ensiremontti kuulemma 700 eur ja ylöspäin, että siitä vertailukohtaa
biggrin.gif
 
Jahans.. Pitääpä silloin riipasta viikonloppuna kännit ku noinkin halpa tuo huolto (ja ihan virallinen liike) olikin niin saa tilanteen tasattua
tounge.gif
 
Back
Ylös