• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Supermoto vanteet

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Ippe100
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

Ippe100

New member
Nyt vinkkejä kaikilta jotka on tilannu/ostanu jostain supermoto vanteita kurapyöräänsä. Ny kun tuo mopokin alkaa pikkuhiljaa (toivottavasti) oleen tieliikennekelponen niin tekis mieli hommata supermoto vanteet alle.

Onko tuota enduroshop.de paikkaa halvempaa tullu kellekään vastaan? Oon yrittäny ebaystäkin niitä katella mut ei oo vielä onnannu...
 
En oo tilannu enkä ostanu mutta tein ite... tai no, ostin aihiot toki. Homman nimi oli siis se, että sain kaverilta pirun halvalla katumopon vanteet, joista sitte sorvailin tohtoriin sopivat. Jos metallityöt taipuu, niin toi lienee ylivoimaisesti halvin vaihtoehto. Tosin pinnavanteita harvemmin tollee saa, mut puolavanteet on kelvannu mulle ihan yhtä hyvin, ellei jopa paremmin
smile_org.gif
 
En oo tilannu enkä ostanu mutta tein ite... tai no, ostin aihiot toki. Homman nimi oli siis se, että sain kaverilta pirun halvalla katumopon vanteet, joista sitte sorvailin tohtoriin sopivat. Jos metallityöt taipuu, niin toi lienee ylivoimaisesti halvin vaihtoehto. Tosin pinnavanteita harvemmin tollee saa, mut puolavanteet on kelvannu mulle ihan yhtä hyvin, ellei jopa paremmin
smile_org.gif
Joo, kyllähän nuo metallihommat taipuu mutta on vähän uupelo rensseleistä millä tehdä...Että siinä mielessä valmiit ois se helpoin vaihtoehto.

Onne vaan kalliit kun aattelee että pelkät vanteet 1000e, se on aika iso siivu koko pyörän hinnasta?

Ebay lienee ainut vaihtoehto jos meinaa saaha ne sopuhintaan.
Tiedä sitten aina mitä sieltäkin sitten saa...
 
Kysäiseppä Symoticilta Rymättylästä. Tekevät itse rosteripinnoja ja edustavat SanRemo-vannekehiä (löytyy myös supermoto-kokoja) sekä rakentavat valmiita vanteita. Itse hommasin pyörään navat eBaysta ja Symotic rakentaa niiden ympärille vanteet. Vannekehät + pinnat + koontityö suuruusluokkaa 500 eur.
 
Sori nyt vaan hemmot, mutta kuinka helvetisti teistä jotkut on valmiit näkemään vaivaa säästäkseen jonkun hikisen satasen? Hitsipillit kädessä metallitöissä...!?!? Siperia opettaa-periaatteella vai?
Tulee tuskastumisen hiki pelkästä tollasten laihialaistarinoiden lukemisesta.
Ostakaa vanteet kaupasta vai meinaatteko seuraavaksi ruveta kumipuuta kasvattamaan, ettei tarvi renkaita jälleenmyyjältä ostaa?
Onkos noissa autotallihitsipillivanteissa esim rekyylikumeja ollenkaan vai menikö liikaa kustannuspuolelle?
 
Sori nyt vaan hemmot, mutta kuinka helvetisti teistä jotkut on valmiit näkemään vaivaa säästäkseen jonkun hikisen satasen? Hitsipillit kädessä metallitöissä...!?!? Siperia opettaa-periaatteella vai?
Tulee tuskastumisen hiki pelkästä tollasten laihialaistarinoiden lukemisesta.
Ostakaa vanteet kaupasta vai meinaatteko seuraavaksi ruveta kumipuuta kasvattamaan, ettei tarvi renkaita jälleenmyyjältä ostaa?
Onkos noissa autotallihitsipillivanteissa esim rekyylikumeja ollenkaan vai menikö liikaa kustannuspuolelle?
Kukin tavallaan katsos
smile_org.gif
Mä oon ainaki niin pihi, etten todellakaan laita tuhatta euroa mihinkään hiton vanteisiin. Tonnillahan saa jo vaikka uuden mopon! toi nikkarointi menee sit taas harrastuksen piikkiin ja voi sitä onnistumisen riemua
smile_org.gif


Ja kyllä, vaikka rekyylikumeja ei kaupasta ostettavissa kisavanteissa olekaan, niin näissä mun vanteissa kyllä on. Olihan niissä hommaa, mut se oli kivaa ja ai että ku sai ekan koeajon ottaa ja todeta et kaikki toimii just niinku pitää niin kyllä oli hymy korvissa. Ihan eri homma ku ostaa kaupasta kalliit vanteet ja ruuvata ne kiinni ku kaikki sopii niinku pitää.... eihän siinä oo mitään kivaa :o

Mutta kuten sanoin, kukin tavallaan. Kyllä mäki smotovanteet ostaisin jos vaikka lotossa voittaisin, mut kyllä projekteja pitäis silti olla.

Mut kuten sanoin, kukin tavallaan, sä kulutat varmasti vapaa-aikas itelles mieluisia asioita tehden
smile_org.gif
 
Olen vähän suunnitellut hommata kurapyörän,mutta myöskin
vähän tuo supermoto kutkuttais...elikkäs kysymys kuuluu että kumminpäin homma toimii paremmin: ostaa kurapyörän ja siihen motovanteet vaiko supermoton ja siihen sitten mehtävanteet??suurin ongelmakohta taitaa olla jarrut,tai niin ainakin oletan...mutta saahan niihin kuulemma jotain jarrusatula-adaptereita tjtn.
 
Olen vähän suunnitellut hommata kurapyörän,mutta myöskin
vähän tuo supermoto kutkuttais...elikkäs kysymys kuuluu että kumminpäin homma toimii paremmin: ostaa kurapyörän ja siihen motovanteet vaiko supermoton ja siihen sitten mehtävanteet??suurin ongelmakohta taitaa olla jarrut,tai niin ainakin oletan...mutta saahan niihin kuulemma jotain jarrusatula-adaptereita tjtn.
Se laki kun on täällä mitä on, niin suosittelisin (ja itsekin niin tein) että hommaat supermoton ja siihen erikseen enskavanteet. Metsässä ja jäällä harvemmin on poliiseja kyttäämässä rekisteriotteesta alkuperäistä vannekokoa. Kadulla siitä tulee sanomista jos ote sanoo vannekooksi 21/18 ja alla on 17/17.

Enskavanteita on kaiken lisäks helpompi löytää ja ne tulee halvemmaks.
 
Olen vähän suunnitellut hommata kurapyörän,mutta myöskin
vähän tuo supermoto kutkuttais...elikkäs kysymys kuuluu että kumminpäin homma toimii paremmin: ostaa kurapyörän ja siihen motovanteet vaiko supermoton ja siihen sitten mehtävanteet??suurin ongelmakohta taitaa olla jarrut,tai niin ainakin oletan...mutta saahan niihin kuulemma jotain jarrusatula-adaptereita tjtn.
Se laki kun on täällä mitä on, niin suosittelisin (ja itsekin niin tein) että hommaat supermoton ja siihen erikseen enskavanteet. Metsässä ja jäällä harvemmin on poliiseja kyttäämässä rekisteriotteesta alkuperäistä vannekokoa. Kadulla siitä tulee sanomista jos ote sanoo vannekooksi 21/18 ja alla on 17/17.

Enskavanteita on kaiken lisäks helpompi löytää ja ne tulee halvemmaks.
mites jarrujen kanssa,kun normi enskassahan on pienempi tuo jarrulevy edessä verrattuna superiin?
voipi hyvinkin olla mahdollista etten kilvellistä vehjettä edes hommaa kun on jo katumopo...tuli viimekesänä käytyä kahtomas v.vauhtikeskukses supermoto skaboja ja..ja...vieläkin hotsittais moinen
tounge.gif
 
Olen vähän suunnitellut hommata kurapyörän,mutta myöskin
vähän tuo supermoto kutkuttais...elikkäs kysymys kuuluu että kumminpäin homma toimii paremmin: ostaa kurapyörän ja siihen motovanteet vaiko supermoton ja siihen sitten mehtävanteet??suurin ongelmakohta taitaa olla jarrut,tai niin ainakin oletan...mutta saahan niihin kuulemma jotain jarrusatula-adaptereita tjtn.
Kumminkin päin tulee kompromissi.
Enskassa on liian löysä jousitus tervatulla alustalla ja sumossa taas liian kova metsään. Laatikoiden välitykset ovat erilaiset. Itselläni on 660SMC ja siinä on ihan kyykkypyörämäinen kääntöympyräkin. Jäärataa sillä viime talvena kiersin ahkerasti, mutta metsään aito sumo ei ole kovin hyvä vaihtoehto. Koneen alle olisi hyvä jotain panssareitakin laittaa.
Mun suositukseni on miettiä kumpaa käyttöä tulee enemmän ja tehdä pyörähankinta sen mukaan.
Mun pyörään ei enskan etuvanne ainakaan mene heittämällä. Enskavanteesa on 20mm akseli ja sumovanteessa 26mm. Enskan akseli vaatii siis soviteholkit. Enskavanteen pinnat ovat paljon pystymmässä minkä vuoksi jarrulevyn ja navan väliin piti laittaa lisää tavaraa ettei jarrusatula ota pinnoihin kiinni. Sen jälkeen rengasta ei saa ihan keskelle, mutta virhe on melko pieni. En huomannut vaikutuksia ajettavuuteen. Mulla on 320mm levy. Pienemmällä tilanne olisi vielä pahempi ja lisäksi pitäisi satulaakin alkaa siirrellä säteittäissuunnassa. Näillä nykyisilläkin virityksillä etupyörä pitää hakea sopivalle kohdalle joka asennuksessa siten, että jarrulevy osuu satulan hahloon eli akselit ja navat eivät kohdistu mistään olkapäistä.

Ei liity sinun kysymykseesi, mutta kommentoin nyt tähän kuitenkin. Jos mun ei tarttis säästellä satasia eikä tonnejakaan, niin en viitsisi kyllä taistella tuollaisten vanteiden kanssa ollenkaan. Mulla olis sekä enduro, supermoto, katusportti, matkapyörä, ratapyörä että triali ja jokaista niin monta kappaletta että olis kaikkia nastarenkailla, sadekelin renkailla, kuivankelin renkailla ja sorakuviolla varustettuna. Lisää pyöriä ja renkaita ostelisin, kun keksisin lisää paikkoja ja olosuhteita missä jotain muuta tarvittaisiin.
 
sad_orig.gif
 
bawling.gif


siinä tulikin juurikin vastaukset kaikkiin miettimiini asioihin..kiitos timo  
bowdown.gif
 vaikkakin olikin vähän  
ikävämpi informaatio pläjäys....
 
Olen vähän suunnitellut hommata kurapyörän,mutta myöskin
vähän tuo supermoto kutkuttais...elikkäs kysymys kuuluu että kumminpäin homma toimii paremmin: ostaa kurapyörän ja siihen motovanteet vaiko supermoton ja siihen sitten mehtävanteet??suurin ongelmakohta taitaa olla jarrut,tai niin ainakin oletan...mutta saahan niihin kuulemma jotain jarrusatula-adaptereita tjtn.
Kumminkin päin tulee kompromissi.
Enskassa on liian löysä jousitus tervatulla alustalla ja sumossa taas liian kova metsään. Laatikoiden välitykset ovat erilaiset. Itselläni on 660SMC ja siinä on ihan kyykkypyörämäinen kääntöympyräkin. Jäärataa sillä viime talvena kiersin ahkerasti, mutta metsään aito sumo ei ole kovin hyvä vaihtoehto. Koneen alle olisi hyvä jotain panssareitakin laittaa.
Mun suositukseni on miettiä kumpaa käyttöä tulee enemmän ja tehdä pyörähankinta sen mukaan.
Mun pyörään ei enskan etuvanne ainakaan mene heittämällä. Enskavanteesa on 20mm akseli ja sumovanteessa 26mm. Enskan akseli vaatii siis soviteholkit. Enskavanteen pinnat ovat paljon pystymmässä minkä vuoksi jarrulevyn ja navan väliin piti laittaa lisää tavaraa ettei jarrusatula ota pinnoihin kiinni. Sen jälkeen rengasta ei saa ihan keskelle, mutta virhe on melko pieni. En huomannut vaikutuksia ajettavuuteen. Mulla on 320mm levy. Pienemmällä tilanne olisi vielä pahempi ja lisäksi pitäisi satulaakin alkaa siirrellä säteittäissuunnassa. Näillä nykyisilläkin virityksillä etupyörä pitää hakea sopivalle kohdalle joka asennuksessa siten, että jarrulevy osuu satulan hahloon eli akselit ja navat eivät kohdistu mistään olkapäistä.

Ei liity sinun kysymykseesi, mutta kommentoin nyt tähän kuitenkin. Jos mun ei tarttis säästellä satasia eikä tonnejakaan, niin en viitsisi kyllä taistella tuollaisten vanteiden kanssa ollenkaan. Mulla olis sekä enduro, supermoto, katusportti, matkapyörä, ratapyörä että triali ja jokaista niin monta kappaletta että olis kaikkia nastarenkailla, sadekelin renkailla, kuivankelin renkailla ja sorakuviolla varustettuna. Lisää pyöriä ja renkaita ostelisin, kun keksisin lisää paikkoja ja olosuhteita missä jotain muuta tarvittaisiin.
cool.gif
Samaa onkelmaa on. itellä taas on enskapeli, jolla oon motoillu ihan huvikseen katuenskakumeilla. Onkohan kukaan pinnannu smotovanteita erillisiin enskan keskiöihin, niin eitarttis holkittaa akseleita. Tekis mieli ajaa tulevaisuudessa ihan rookie skabaakin, mutta pyörällä pitäisi pystyä myös enskailemaan,muuten ei oo talvella mitään tekemistä eli joutunen tyytymään pehmeäalustaiseen supermotoenduroon....
omg.gif

ehkä jouset vielä vaihtais tarpeen tullen jäykempiin se ei ole iso homma, mutta muuten joutus tyytyyn.
..tai sitten pitäs saada se kasa paalua, että sais lisää pyöriä...
 
Back
Ylös