• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Supermotojen ihanuus

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja w-biatch
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

w-biatch

New member
Olen jostain saanut päähäni että minun täytyy saada supermoto. En haluaisi nykyisestä pyörästäni eroon (Triumphin Speed4), mutta en pääse eroon siitä tunteesta että supermoto on saatava.

Olen kuullut juttuja kuinka mahtavaa sellaisella on ajella ja kuinka kiva sellainen olisi omistaa. Mutta miksei ihmiset osta sellaisia? Porukat ostelee sportti/matka/custom-pyöriä ja salaa haaveilee supermotoista (kuten minäkin).
Kertokaa nyt kyseisten pyörien omistajat, varsinkin ne jotka on vaihtaneet sporteista yms. sellaiseen, onko supermoto ultimaalinen moottoriajoneuvo? Matkaahan semmoisella ei voi ajaa, mutta ilmeisesti kaikki muu onnistuu paremmin kuin hyvin.

Jos sitä ensi kesäksi vaihtaisi Huqsvarnaan tai KTM:ään.

No enpä ole päässyt tuollaista oikeaa supermotoa testaamaan, mulla kun on vaan tollanen ylipainava, alitehonen 650 DR:stä tehty vehje... Käyttörajoituksia ei tällaisessa supermotossa oikein ole, olen tehnyt pyörällä 2 reissua Italiaan, käynyt moottoriradalla ajamassa jalkatappi maassa, sorateillä sladitellut, harjoitellut kikkailua, talvella mulla on piikkirenkaat ja jää kutsuu, lisäksi sillä voi vähän hyppiä ja mennä vaikka metsäpolulle. Tehoa tossa mun vehkeessä on sen verran vähän, että siitä on se viimeinen hauskuus (keulii joka vaihteella) hukassa, mutta tohon ei ihan niin nopeesti kyllästy ku noihin kapean käyttöalueen pyöriin. Ei se toki mikään supervehje ole, tekisi mieli saada tilalle kunnon katupyörä ja kunnon supermoto ja kunnon krossipyörä, mutta tolla voi tehä vähän kaikkea... Endurorenkaisiin verrattuna noissa katurenkaissa ei oo oikeen muuta etua ku se, että stoppiet on helpompia ja radalla pääsee kovempaa... hiekkatiellä ei tosin oo enää läheskään niin hauskaa...

Se on kiinni siitä mitä tahtoo mopollansa tehdä.

Mullapa onkin Supermoto ja on se vaan niin he...tin hauska laite sillä voi kikkailla ajaa radalla ja taajamissa mutta ei se ainakaan mun mielestä sovellu matka mopoksi nyt vaan haluais jotain kyykky pyörää mutta mutta kun ei haluis luopua KTM:stä.........pitäis olla tota tuohta niin paljon että sais kaikki variaatiot.....
biggrin.gif

No eihän se sovellu matkamopoksi, mutta kyllä sillä voi matkaakin ajaa... vai mikä sen estää? (oikea vastaus, ei mikään, paitsi mies itse)

Hauskoja ja monikäyttöisiä vehkeitä, mutta joskus ketuttaa toki noikin vehkeet
smile_org.gif

Sumoto tyyppisistä pyöristä eniten 'touring' malli taitaa tällä hetkellä olla selkeästi Duke 2, tosin ei se mikään GW ole
biggrin.gif

Paras päivän setti oli 370kilsaa putkeen erilaista ajoa, soraa, mutkaa, moottoritietä, oli ihan hauska setti.

Huoltovälit noissa aika tiuhat, 5 tonnin välein venat ja öljyt+suotimet. Kestävin pannu tollasta nurkkapyöritystä yms ajoa varten taitaa helposti olla KTM'n LC4 mallit.

Se on ihan omasta perseestä kiinni miten tolla voi ajaa matkaa, mulla siinä ei ole ollu isompia ongelmia vielä, LC4 supermoto oli paljon paskempi ajaa vähänkään pidempää mut Dukella menee paljon helpommin.. Johtunee eri etumaskista ja loksusta jotka ei rupea nostamaan keulaa ylös 120kmh nopeuksista, jäykempi ja vähän matalampi alusta auttaa varmasti kans.

Ja noi vessat ei sitten oiken millään liiku sen yli 160-170, se on vaan fakta mikä pitää hyväksyä
smile_org.gif
ainoa mitä LC4ään kaipaisin lisää olis 6 lovinen laatikko.

nyt vaan haluais jotain kyykky pyörää mutta mutta kun ei haluis luopua KTM:stä.........pitäis olla tota tuohta niin paljon että sais kaikki variaatiot.....
biggrin.gif
Eli taitaa olla sillälailla että sama minkä pyörän omistaa, silti haluaa toisenlaisenkin.

Oma ajoni tapahtuu aikalailla 20 km sätellä kaupungin keskustasta (en perheellisenä kehtaa lähteä reissuun pyörällä). Lähitienoo on täynnä tutkimattomia hiekkateitä jonne ei omalla mp:llä uskalla lähteä tutustumaan. Supermoto kyllä kuulostaisi järkevältä peliltä tuollaiseen ajeluun.
Ja tietysti täysin hallittu sivusladi moottoritien liittymästä takarengas sauhuten kiinnostaa myös!
tounge.gif

Munkin tekis mieli tommosta supermotoo mutta ei oo varaa semmoseen vielä. Pitää varmaan rakentaa omasta 2t endurosta supermoto ja kikkailla sillä.
Onkos muuten kuinka vaikeeta saada kilpiin tommonen kisaenduro?? Mitä muuta siihen pitää lisäillä valojen ja vilkkujen lisäks että se menis katsastuksesta läpi??

Eikös Yammullakin ole joku hauska vempele... Onko ihan oikea Moto, en tiedä mut hieno se oli kun valoista keuli liikkeelle tänään.
033102beer_1_prv.gif

Onhan se ihan 'oikea' moto mutta perkeleen painava 'oikeaksi' motoksi. 173kg kuivana sanoo mun mielestä: Ei se nyt niin vahvasti menny.

Kai sen saisi rakennettua sen 20-30kg kevyemmäksi jos oikein jaksaisi rakentaa.

Kai siinä vielä ainakin pari vuotta menee ennkuin japanista alkaa tulla samantasoisia vekottimia mitä euroopassa nyt tehdään..

Se Hondan vesi-jäähy XR650R on aika potentiaalinen vekotin, samoin kuin tuo XTn pata kuhan siihenkin sais vähän ruutia lisää ja painoa alas.

Olen jostain saanut päähäni että minun täytyy saada supermoto. En haluaisi nykyisestä pyörästäni eroon (Triumphin Speed4), mutta en pääse eroon siitä tunteesta että supermoto on saatava.

Olen kuullut juttuja kuinka mahtavaa sellaisella on ajella ja kuinka kiva sellainen olisi omistaa. Mutta miksei ihmiset osta sellaisia? Porukat ostelee sportti/matka/custom-pyöriä ja salaa haaveilee supermotoista (kuten minäkin).
Kertokaa nyt kyseisten pyörien omistajat, varsinkin ne jotka on vaihtaneet sporteista yms. sellaiseen, onko supermoto ultimaalinen moottoriajoneuvo? Matkaahan semmoisella ei voi ajaa, mutta ilmeisesti kaikki muu onnistuu paremmin kuin hyvin.

Jos sitä ensi kesäksi vaihtaisi Huqsvarnaan tai KTM:ään.

tiedän tunteen kun alkaa oranssit sileärenkaiset papattimet kummittelemaan unissa. ei ne lähde sieltä pois kuin ostamalla sellaisen.

mutta kun ostat, niin mieti tosiaan käyttötarkoitus tarkkaan.
jos ajelet vain pääsääntöiseti kadulla (=possuilet liikenteessä etu- ja takarengasta ilmaan kohottomalla), niin joku ei niin äärimmäinen kisaenduropohjainen peli on hyvä vaihtoehto. niihin lukisin ktm smc 625/660, ktm lc4 sm, ktm duke1/2, yamaha ttr600 jne..
mutta jos mielessäsi on sellaisen papattaminen kunnolla lennättäminen muuallakin kuin katuliikenteessä, niin sitten joku kisaendurosta tehty super motard tyyliin ktm ecx 520/525, husqvarna smr 570/630, vor sm 570...
huonoina, tai ainakin vähemmän mukavina puolina saat tihentyneet huoltovälit (öljyt max. 500 km välein, mäntä vähintään kerran vuodessa, koneen laakerointi yhtä usein), lukottomuuden (ei virtalukkoja), pienet tankit (noin 8 litraa),lisääntyneen viriosien jatkuvat ja välttämättöman tarpeen jne...
hyvinä puolina taas saat aika askeettisen raa'an pelin tärinöineen, kovine satuloineen, noin 110 kilon painon (ei pistä yhtään vastaan, sillä voi tehdä ihan mitä vaan), paremman suorituskyvyn verrattuna noihin ns. kompromissi super motardeihin, paremman kestävyyden kaatumisiin, halvemmat muoviosat (ainakin ktm:ssä) jne....

kaikesta lässytyksestä huolimatta tee itsellesi palvelus ja käy vaikka jossakin ajamassa tuollainen kohtuu kireä kotari. lahelassa racingbike sidecarissa on ainakin yksi käytetty 525 exc, ja motofocuksessa on jerryn vanha 520 exc.
mutta varoituksen sana! sakuc oli tyytyväinen ex-duke kuski z1000:llaan alkukesään asti, jolloin kokeili kerran exc:tä. ja mikä olikaan tulos?

nuo papattimet saattavat aiheuttaa riippuvuutta

Munkin tekis mieli tommosta supermotoo mutta ei oo varaa semmoseen vielä.  Pitää varmaan rakentaa omasta 2t endurosta supermoto ja kikkailla sillä.  
Onkos muuten kuinka vaikeeta saada kilpiin tommonen kisaenduro?? Mitä muuta siihen pitää lisäillä valojen ja vilkkujen lisäks että se menis katsastuksesta läpi??
Halvemmaksi tulee vaihtaa se 'valkokilpiseen'.
Jo pelkästään verojen takia. Käsittääkseni siitä joutuu maksamaan uuden mopon verot koska se ei ennen ole ollu kilvissä. (korjatkaa jos olen tulkinnu lakia väärin).
Ja rekisteröintikatsastus jossa pyörän pitää olla tämän hetken sääntöjen (koska ensirekisteröinti) mukaan tieliikennekelpoinen.
Jos ei vaatimuksenmukaisuus lappua saa maahantuojalta niin joutunee mitauttamaan päästöt ja äänet jossain kuten VTT:llä.

Supermoto renkaiden (17") katsastus jälkeenpäin pyörään mikä ei ole tyypitetty sellaisilla on lähestulkoon mahdotonta.
Koska mm:
Etu pyörä (kumi) ei saa olla halkaisijaltaan pienempi kuin takanen.
Etu renkaan halkasijaa ei saa pienentää enempää kuin, olikohan se 2,5 centtiä. (vai peräti tuumaa)

-klipsistä-

Supermoto renkaiden (17") katsastus jälkeenpäin pyörään mikä ei ole tyypitetty sellaisilla on lähestulkoon mahdotonta.
Koska mm:
Etu renkaan halkasijaa ei saa pienentää enempää kuin, olikohan se 2,5 centtiä. (vai peräti tuumaa)
Yleensähän supermotovanteet sekä edessä että takana 17".

Vanteen halkaisijaa saa muuttaa suuntaan taikka toiseen 2" eli normaalienskasta/-crossista saisi tehtyä 19" eturenkaalla olevan supermoton laillisesti.

Ainakin useissa uusissa KTM-malleissa on rekisteriotteessa vaihtoisena rengastuksena myös 17" supermotovanteet, joten ne saa luvallisesti myös muuttaa uudelle vannekoolle.

Koska mm:
Kaikki uudemmat kotarit on ainaskin tyypitetty 17 tuumasille.

En valitettavasti omista supermotoa mutta velipojat ovat noilla ajelleet. Ei kyllä tarvitse ihmetellä tuota hupia kun pyörissä (Husaberg) on noin 70 hevosvoimaa ja pyörän kuivapaino 109 kiloa! Melko näppärä vekotin käännellä ja väännellä cityssä ja vähän muuallakin.

Mitä mieltä ootte kaks tahti s-motoista? Mull on kans pyöriny viime päivät että enska/smoto on saatava
cool.gif

Mitä mieltä ootte kaks tahti s-motoista? Mull on kans pyöriny viime päivät että enska/smoto on saatava  
cool.gif
Eipä kai niissä mitään oo... Huoltaa tarvii varmaan enemmän kun isoo nelaria mutta tekniikkakin on helpompi korjata jos jotain vikaa tulee. Öljyjen kanssa joutuu läträämään mutta kaipa siihenkin tottuu. Ole erilainen ja aja 2tahtisella.
idea3.gif

Ikävin puoli 2-tahtisessa lienee se, että ajovehkeet pitää pyhittää ajamiseen ja säilyttää varastossa... se katku on kuitenkin aika tiukkaan tarttuva
sad_orig.gif
Mutterillakin rullaluistelijatypyt varmasti sekoittavat 2-tahtimiehet lähinnä mopopoikiin ja nyrpistävät nokkaansa, niin lähellä on muistot haisevista amisteineistä
tounge.gif

Muuten 2-tahtiset ovat erittäin oivallisia leluja mm. keveytensä vuoksi.

Back