Supersportin valinta

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja paradox
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

paradox

New member
Eli ollaan tultu siihen vaiheeseen motoristiharrastuksessani että olis lähdössä loistavasti palvellut ensipyörä SV 650 myyntiin. Muutama potentiaalinen ostaja on joten uutta pyörää etsin siis kuumeisesti.

Tyylilaji on selvillä kuten myös hinta ( < 11k€). Muuten kriteereinä ovat suuripiirteisesti < 25tkm ajettu 2004- Supersport-pyörä. Radalla on tarkoitus käydä ahkerasti mahdollisuuksien mukaan mutta muuten ajoni koostuu sekalaisesta mutkapätkäfiilistelystä joskin myös yksi tai kaksi pitempää kotimaan tai Euroopan reissua kuuluu kesään.

Vaikka omaankin melko hyvän käsityksen siitä mitä pyörältä haluan ja olen lukenut eri ketjuja kyseisistä pyöristä haluaisin tietää lisää alla olevista vaihtoehdoista. Kysynkin arvon ORG!-laiset teiltä nyt kaikkea valintaani hyödyllistä tietoa kyseisistä pyöristä. Yksittäisiä tarjouksia (halpa / kallis) voi myös kommentoida mutta pyörien myyjien ei välttämättä tarvitse tulla "kehumaan" omaa pyöräänsä vaikka moni varmasti foorumia lukeekin. Otan kyllä aikanaan yhteyttä kun ostopäätöksiä teen.  
biggrin.gif
Kaikista malleista olen ottanut kylmätyypit ja 10R:ää olen ajanut.

Nettimoto-suosikkilistallani on tällä hetkellä 17 pyörää joista olen alle poiminut ne kaikkein mielenkiintoisimmat ja ainakin yhden edustajan jokaisesta vaihtoehto merkistä & mallista...

Vaihtoehdot: GSX-R 600/750, ZX-6 & 10R, CBR RR,R6 & R1, Daytona 675.

Tässä tällä hetkellä vahvimmat ehdokkaat:

1. Tässä kiehtoo mallin harvinaisuus ja kehut alan lehdissä. Myös kylmätyypeissä tuntui "hyvältä". Ilmeisesti RR:n kanssa "kyykyin" näistä vaihtoehdoista. Huoltojen hinnat, varaosien saatavuus ja käyttäjäkokemuksien puute mietityttää. Edullinen yksilö! Myös kyseisen yksilön sijainti vaikeuttaa... Mikä on muuten 675:n huoltoväli?

2. (ei nettimoto.com:ssa)

Tämä on erittäin vahva ehdokas. Kuuleman mukaan Triumphin kanssa väännökkäin moottori ja ajoasento melko "helppo" kyseisen tyylilajin pyöriin verrattuna. Varmasti ollut hyvällä pidolla kun kilpatiimin näyttelyvehkeenä ollut. Kaikenlisäksi klassisesti "naisen käytöstä"  
biggrin.gif
. Menossa koeajamaan. Ei oikeastaan tällä hetkellä mietitytä mikään. Ainoa miinus yllä olevaan verrattuna "yleisyys".

Muutama muu vaihtoehto...

Haastaja 1.

Haastaja 2.

Haastaja 3.

Haastaja 4.

Haastaja 5. Edullinen

Haastaja 6. Lähes uusi. Takuu...

Haastaja 7.

Haastaja 8.

Valintaanhan tietenkin vaikuttaa moni asia... Ehkä ensimmäisenä tulee mieleen väite että kannattais saman tien ostaa tonninen, mutta kyllä uskoisin tehon riittävän itselleni kusiaisissakin (Haastaja 7. & 8. siinä mielessä mielenkiintoinen).

Hondasta ei ole minkäänlaista käsitystä muuta kuin että ajoasento olisi aika tiukka. Sillä ei toisaalta ole merkitystä koska uskon pystyväni kyllä kaikilla huoletta ajamaan sen yhden tankkausvälin huilaamatta ja pitempiäkin päivämatkoja ihan ok. Yammun kanssa aika kalliitta käytettynäkin...

Suzuki taas jostain syystä kiehtoo 600:ssa lähinnä K6  ja 750 K4 & K5 bujdetin takia.

Asiat jotka ei siinä mielessä koske mallia on tietenkin renkaiden & kulutusosien kunto ja huollon läheisyys. Säästää helposti 400-500€ jos nämä ovat kunnossa.

Monia kriteerejä ja pohdintoja jäi varmasti puuttumaan mutta toivottavasti joku edes jaksaa vähän alusta ja pystyy heittämään jotain rakentavaa kommenttia valinnan vaikeutta helpottaakseen.

Vai onko valinta klassisesti tehtävä pelkällä TUNTEELLA!?

E:typot.

Itsellä ollut noita Suzukeja, 600cc & 750cc versiot, tällä hetkellä alla -05 750cc. Varsinkin tosta 750cc versiosta ei ole itsellä kun hyvää sanottavaa.

- Potkua ihan ok, ei samalla tavalla vääntöä kuin tonnisessa, mutta vääntö riittää mukavasti myös normiajoon. Kiekat kun on yli 8000, niin menee oikeesti hyvin. Uudet kiloset karkaa jossain vaiheessa kun ajetaan suoraa, mutta silloin on jo vauhtia aika raakasti.
- Alusta noissa kaikissa uusissa sporteissa mielestäni normikuskille vähintään riittävän hyvä.
- Paljon kilhettä tarjolla, slipareita yms. Säädettävä ruisku eli säästyy powercommanderin hankinnalta. Voihan sen PC:m tietenkin ostaa, mutta ei mitenkään pakollinen.

Itsellä oli siis tollainen 600cc versio kesän -04, menin sen myymään pois ja ostin yhdeksi kesäksi matkalehmän. Kuitenkin rupesi kaduttamaan, ja kun toi Suiza sopi itselle hyvin, niin ostin sitten isomman version viime kesänä. Paukkua tosiaan riittävästi, varsinkin rata-ajoon. Tonninen olisi hieno Mutterilla pyörähdellessä, ja onhan se alavääntö kivaa. Kuitenkin toi 750cc versiokin menee oikeen hienosti, ja pienellä ratastuksella kiihtyykin, voi pelkällä kaasulla takapyöräillä.

Ajoasento Suizassa vähän erilainen kuin monessa muussa, Suzukissa fiilis että istutaan enemmän pyörän päällä. Tämä sitten selviää vaan testaamalla että sopiiko itselle. Itse olen 177 pitkä, ja tilaa on vähintäänkin riittävästi. Jos reilulla kympillä saat tollaisen, jossa takuut yms, niin osta pois. Itse meinasin oman myydä keväällä pois, mutta tulinkin sitten katumapäälle. Olisi voinut taas laittaa muutaman tuhat euroa lisää rahaa kiinni uuteen tonniseen, mutta tuumasin että en saa mitään lisää sillä panostuksella omaan harrastukseen.

Tossa 04/05 mallissa on kuitenkin kaikki "uusimmat hienoudet", titaanivenat yms, ja esim uudessa K6/K7 mallissa ei taida olla mitään ihmeempää uutta. Jos ulkonäkö miellyttää enemmän sellaisessa, niin sitten voi punnita onko se lisärahan arvoinen.

Itsestä tuntuu että toi pyörä jää nyt käyttöön toviksi, ainoa mitä suunnitelmissa sille tehdä on parantaa jarruja, ja tuplakuplasta kyseinen laite tykkää.

Elikkäs siis, valinta osuisi tohon jos siinä kaikki kunnossa: Vaihtoehto 8
Toisaalta, saattaisi tuo kymppikavakin olla kiva peli.

Itselläni ollut 04 zx6r kawa. Radalle aivan loisto pyörä. Joskin ohjausiskari olisi tarpeellinen, mutta ei pakollinen. Jarrut olisi hyvä kohentaa teräspunoksella, joskaan sekään ei pakollinen. Ajoasento lienee tiukin johon kuitenkin tottuu ja sitä alkaa pitämään erittäin hyvänä, jonka jälkeen ei muuta kaipaakkaan, vaihdoin ainoastaan ja vain siksi etten viitsi alkaa itse väsäämään takapoksia euroopan reissulle kun kaksipäällä mentäessä pidemmälle se olisi pakollinen matkatavaroiden mukaan saamiseksi. Vaihdan mahdollisesti jo ensi keväänä 636:sen takaisin.

600:sen huonoin puoli on että menemiseen tarvitsee kierroksia ja tämä saa ainakin minut myös liikenteessä helpommin reippaisiin nopeuksiin kun taas tonninen menee jo ala kierroksilta ja ei niin helposti ainakaan minua saa villittyä hillittömään revittelyyn. Omistanut en ole yhtään tonnista supersporttia, mutta ajettua on tullut kuitenkin useita tuhansia kilsoja.

Radalla olen tykännyt kusiaisista enemmän, vaikkei isommista olekaan juurikaan kokemusta. Huonoin puoli on siellä ettei kurvissa konttaavista tonnisista meinaa päästä ohitse kun reippaasti myöhään jätetyillä jarrutuksilla. Ne kun pirulaiset kiihtyy aivan eri tavalla suorille. Toisaalta tässä on myös yksi radalla ajon suola. Piiskaa kusiaistasi ja nöyryytä tonnisia
tounge.gif

Tuota 675 pitäisi päästä koeajamaan ainakin kylmätyypeissä tuntuu hyvältä. Itseäni lähinnä pelottaa jälleen myynti muussa kuin japsi pyörässä. Japsit kun saa menemään alta-aika yksikön miten Trumpan? Pyörää vaihdetaan mielestäni vähintään vuosittain, mielellään useamminkin ja siksipä myymisenkin pitää tapahtua kohtuu vaivattomasti. Hinta tietenkin ratkaisee, mutta kun puoli ilmaiseksikaan ei viitsisi antaa. Tuota huolto hintaa ei tule hirveästi mietittyä. Tuttu liike jo vuosien takaa takaa ainakin kohtuullisen hinnan.

gsxr 750 on myös kehuttu pyörä ja ainakin itselläni ostoslistalla. Mitään suurempaa sanottavaa siihenkään ei ole kun kilsoja on kertynyt kohtalaisen vähän. Reippaammin tehoa kuitenkin kusiaisiin verrattuna. Ja ketterämpi kuin tonniset.

Oma valintani löytyy mitä ilmeisemmin noista. Tonnista tuskin ostan. Jos ostan valintani on joko gsxr tai cbr. En nyt jaksa selitellä miksi, mutta ne vaan ovat sopivimpia minulle. Mielestäni perstuntumalla noissa ajoominaisuudet sopivimmat. 10 r taas selvästi mielestäni tehokkain.

sanoi:
- Alusta noissa kaikissa uusissa sporteissa mielestäni normikuskille vähintään riittävän hyvä.
- Paljon kilhettä tarjolla, slipareita yms. Säädettävä ruisku eli säästyy powercommanderin hankinnalta. Voihan sen PC:m tietenkin ostaa, mutta ei mitenkään pakollinen.

Alustaan sama. Niinkuin tosiaan sanoin niin potkua varmasti kaikissa vaihtoehdoissa tarpeeksi SV:n jälkeen. Säädettävä ruisku plussaa vaikken tod. näk. meinaa sliparia laittaakaan jos ei se myytävästä pyörästä löydy. Motoparkkia silmälläpitäen.

sanoi:
Tonninen olisi hieno Mutterilla pyörähdellessä, ja onhan se alavääntö kivaa. Kuitenkin toi 750cc versiokin menee oikeen hienosti, ja pienellä ratastuksella kiihtyykin, voi pelkällä kaasulla takapyöräillä.

Mutterilla oon tainnu käydä kerran. Eli irrelevanttia siinä mielessä.
biggrin.gif

Eikö noi kaikki vaihtoehdot pitäis kaasulla jollain lailla keulaa nostaa... ainakin paremmin kuin SV.
tounge.gif

sanoi:
Ajoasento Suizassa vähän erilainen kuin monessa muussa, Suzukissa fiilis että istutaan enemmän pyörän päällä. Tämä sitten selviää vaan testaamalla että sopiiko itselle. Itse olen 177 pitkä, ja tilaa on vähintäänkin riittävästi. Jos reilulla kympillä saat tollaisen, jossa takuut yms, niin osta pois. Itse meinasin oman myydä keväällä pois, mutta tulinkin sitten katumapäälle. Olisi voinut taas laittaa muutaman tuhat euroa lisää rahaa kiinni uuteen tonniseen, mutta tuumasin että en saa mitään lisää sillä panostuksella omaan harrastukseen.

Tuo vähän mietityttääkin että kun yksityiseltä ostettavaa pyörää harvemmin saa/viitsii tarpeeksi pitkää matkaa (+50km) koeajaa että toi ajoasento selviää. Kaikissa varmaan ihan ok. Saman pituinen olen.

sanoi:
Tossa 04/05 mallissa on kuitenkin kaikki "uusimmat hienoudet", titaanivenat yms, ja esim uudessa K6/K7 mallissa ei taida olla mitään ihmeempää uutta. Jos ulkonäkö miellyttää enemmän sellaisessa, niin sitten voi punnita onko se lisärahan arvoinen.

Tää on hyvä juttu. Ei oo varaa maksaa paria tonnia ulkonäöstä.

Kiitos kommenteista johu...
thumbs-up.gif

Noista kilkkeistä sen verran että ne ovat kalliita ja niille kannattaa antaa ostaessa jokin arvo jos niitä meinaa sitten itse hommailla. Pelkän sliparin hinta on vähintään 200 ja sillä "ei" saa e merkittyä jolla on ainakin jo tällä hetkellä merkitystä joillain radoilla. Myöskin orkkis putket pitäisi itseni saada mukaan, kun maailmalta ja jopa suomesta kuuluu kummia että noita slipareita vahtaillaan jo nyt jonkin verran ja tulevaisuudessa mitä ilmeisemmin vielä kovempaa.

Eikö noi kaikki vaihtoehdot pitäis kaasulla jollain lailla keulaa nostaa... ainakin paremmin kuin SV.
tounge.gif

Tuo vähän mietityttääkin että kun yksityiseltä ostettavaa pyörää harvemmin saa/viitsii tarpeeksi pitkää matkaa (+50km) koeajaa että toi ajoasento selviää. Kaikissa varmaan ihan ok. Saman pituinen olen.
Eiköhän ne jotenkin sitä keulaa nosta ja ratastuksella vielä paremmin. Siihen kuitenkin joudut jos haluat radalla ajella muullakin kuin ykkösellä, kakkosella ja kolmosella.

Miksei saisi pidempääkin?

Toisaalta liikkeet on täynnä pyöriä ajattavaksi. Monella pihalla seisoo tän vuoden mallit ihan vain siksi että asiakas tulee sillä ajamaan.
wink.gif

sanoi:
Radalla olen tykännyt kusiaisista enemmän, vaikkei isommista olekaan juurikaan kokemusta. Huonoin puoli on siellä ettei kurvissa konttaavista tonnisista meinaa päästä ohitse kun reippaasti myöhään jätetyillä jarrutuksilla. Ne kun pirulaiset kiihtyy aivan eri tavalla suorille. Toisaalta tässä on myös yksi radalla ajon suola. Piiskaa kusiaistasi ja nöyryytä tonnisia
tounge.gif

Lähinnä olen miettinyt ´05 ja uudempia Kawasakeja. Lähinnä ulkonäkösyistä... Kai niissä tekniikassakin on enemmän eroja kuin esim Suzukin 04-05 malleissa. Ja radalla nyt ensin kun pysyis niiden kusiaistenkaan vaudhissa niin hyvä olis....
tounge.gif

sanoi:
Tuota 675 pitäisi päästä koeajamaan ainakin kylmätyypeissä tuntuu hyvältä. Itseäni lähinnä pelottaa jälleen myynti muussa kuin japsi pyörässä. Japsit kun saa menemään alta-aika yksikön miten Trumpan? Pyörää vaihdetaan mielestäni vähintään vuosittain, mielellään useamminkin ja siksipä myymisenkin pitää tapahtua kohtuu vaivattomasti. Hinta tietenkin ratkaisee, mutta kun puoli ilmaiseksikaan ei viitsisi antaa. Tuota huolto hintaa ei tule hirveästi mietittyä. Tuttu liike jo vuosien takaa takaa ainakin kohtuullisen hinnan.

Jälleenmyynti mietityttää itseänikin. Yllä mainitsemani yksilö on ollut jo jonkin aikaa myynnissä vaikka halpa onkin. Tosin jos liikeeseen vaihtaa niin luulis kuitenkin olevan ok... Ehdottomasti pitäis 675:nen päästä koeajamaan.

Kympissä voi sitten jo tosiaan olla meikäläiselle tehoa jo liikaakin...

Tässä vielä yksi hyvä vaihtoehto Haastaja 8:lle...

Ja sliparia en meinaa laittaa jos ei se pyörästä löydy... VAI EN!
biggrin.gif

E: jos sitä tekis jotain palkkansa eteen välillä
biggrin.gif

Missä muuten noissa yllä mainituista pyöristä on ohjausiskunvaimennin vakiona?

10R, GSX-R (600 & 750), RR:ät ainakin eikö vaan?!

Trumpassa on ohjausiskari vakiona, tosin 675-foorumin jenkkiläisten ratakettujen mielestä vaihdettava säädettävään jos meinaa radalla enimmäkseen ajella. Huoltoväli on se perus : 1000km, 10000km, 20000km jne. Itse olen ollut pirun tyytyväinen hankintaan, joskin vertailukohtia ei ole. Tämän ostin kylmätyyppien perusteella, 12 vuotta mopoilusta taukoa pitäneenä, muita merkkejä koeajamatta. 3000km takana eikä ainakaan vielä mitään ongelmia. Äänet on aika taivaalliset kun vähän possuttaa jos nelariin vertaa. Tosin ilman tehtaan sliparia (TOR), kuulostaa tuohitorvelta. Teräspunosletkut on vakiona.

Trumpassa on ohjausiskari vakiona, tosin 675-foorumin jenkkiläisten ratakettujen mielestä vaihdettava säädettävään jos meinaa radalla enimmäkseen ajella. Huoltoväli on se perus : 1000km, 10000km, 20000km jne. Itse olen ollut pirun tyytyväinen hankintaan, joskin vertailukohtia ei ole. Tämän ostin kylmätyyppien perusteella, 12 vuotta mopoilusta taukoa pitäneenä, muita merkkejä koeajamatta. 3000km takana eikä ainakaan vielä mitään ongelmia. Äänet on aika taivaalliset kun vähän possuttaa jos nelariin vertaa. Tosin ilman tehtaan sliparia (TOR), kuulostaa tuohitorvelta. Teräspunosletkut on vakiona.

V2-miehenä joudun toteamaan provosoivasti:

Tuohitorvi vs. Muorin Singeri

=

V3 vs. V4...
biggrin.gif

mulle aika sama!

Eiköhän se trumpan vakioiskarikin riitä mulle kun en tohon ratakettukategoriaan ihan vielä tunne lukeutuvani...  
wink.gif

Haastajat 1 ja 7 voisivat itselle kelvata
smile_org.gif
!
Käy kokeilemassa ja valitse fiiliksen pohjalta. Et mene vikaan, vaikka ihan minkä tahansa noista valitsisit
thumbs-up.gif
!

Kaikissa Gixxereissä ohj.iskari muttei säädettävä. Mulla on tollanen 750 k5:n ja on ihan loisto peli, kulkee ihan tarpeeksi muutenkin asiallinen laite. Ne säädettävät jalkatapit on asialliset, ainakin itse haluaisin jalat hiukan enemmän taakse. Suzuki noista ainut missä pystyy säätämään sen omaa boxia. Jos ton haastaja nro 7 sais tinkattua 10000€ niin se olis se!!

Mita helvettia?
En edes miettisi Suzukeita ja Kawoja jos listalla olis 675 Daytona.

Loistava vehje!
Ei joka jampalla samalaista...

Brittihan se on...  Mutta niin on moni muukin mika tuntuu hyvalta munissa eika joka pojalla ole!

Suzuki noista ainut missä pystyy säätämään sen omaa boxia.
Ei todellakaan pidä paikkansa. Suzukia voi säätää Yoshimuran, Tekan jne. kapulalla karkeasti "parista ruuvista". Trumpan boxiin pääsee käsiksi Tuneboy-softalla ja säätö/diagnostiikkamahdollisuudet ovat luokkaa Powercommander potenssiin 3. Huollossa voi myös ladata karttoja erilaisille putkille ym. tehtaan testerillä.

Ei kai tuossa ole edes mitään miettimistä, sen lisäksi että 1. on (täysin puolueettomana todeten - not =) kirkkaasti paras supersport, on se myös aivan naurettavan hintainen - mahtaa omistajalla olla kova vaihtokuume.

No R1 tietenkin, miksi sitä ei ole katsottu? Kaikista hienoin ja oikea merkki. Niillä mennään.

Back