• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

SuperTwin

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja koponen
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

koponen

New member
Kiinnosiko uusi Supertwins-luokka kaudelle 2008?

Ducati SS-cupin tilalle on keskusteltu mahdollisuudesta perustaa uusi sarja. Sarjassa ajettaisiin kaksisylinterisillä nelitahtikoneilla. Säännöt on tarkoitus kirjoittaa niin, että myös H-D ja Buell pystyvät tasaväkiseen kilpailuun muuten melko Italiailaispainotteisen kaluston kanssa.
Luokkaan on ehdotettu, että osallistua voisi esim seuraavasti:

2 sylinteriset ilma/öljyjäähdytteiset työntankokoneet (kuutiotilavuus vapaa)

2 sylinteriset nestejäähdytteiset (kuutio tilavuus max 750)

2 sylinteriset ilma/öljyjäähdytteiset ohc koneet (kuutiotilavuus max 1100)

Ideana on ajaa yksi tai kaksi kisaa SM-skabojen yhteydessä (esim Jurva & Kemora). Loput kapinat ajoitetaan "jokkis"-viikonloppujen yhteyteen. Siellä varmaan voisi kehitellä kaksikin lähtöä per viikonloppu.

Tätä kirjoitettaessa sääntöehdotus on käsiteltävänä Moottoriliittossa. Luokan muodostaminen edellyttää kuitenkin paitsi sääntöjen hyväksyntää niin myös osallistujia. Jos kilpailu ko. luokassa kiinnostaa, niin laitahan yhteystietosi / kalustosi
sähköpostitse:

info(at)koponenkustom.com
 
tuli tähän aiheeseen liittyvä ajatus että löytyykö täältä kilpailukykyisiä buelleja tai hd pohjaisia rakennelmia

nuo buell projektit kiinostais kertokaa mitä tallista löytyy piilosta

isossa niiden kotimaassa on kyllä tehty hienola laitteita
 
Kiinnosiko uusi Supertwins-luokka kaudelle 2008?

Ducati SS-cupin tilalle on keskusteltu mahdollisuudesta perustaa uusi sarja. Sarjassa ajettaisiin kaksisylinterisillä nelitahtikoneilla. Säännöt on tarkoitus kirjoittaa niin, että myös H-D ja Buell pystyvät tasaväkiseen kilpailuun muuten melko Italiailaispainotteisen kaluston kanssa.
Luokkaan on ehdotettu, että osallistua voisi esim seuraavasti:

2 sylinteriset ilma/öljyjäähdytteiset työntankokoneet (kuutiotilavuus vapaa)

2 sylinteriset nestejäähdytteiset (kuutio tilavuus max 750)

2 sylinteriset ilma/öljyjäähdytteiset ohc koneet (kuutiotilavuus max 1100)

Ideana on ajaa yksi tai kaksi kisaa SM-skabojen yhteydessä (esim Jurva & Kemora). Loput kapinat ajoitetaan "jokkis"-viikonloppujen yhteyteen. Siellä varmaan voisi kehitellä kaksikin lähtöä per viikonloppu.

Tätä kirjoitettaessa sääntöehdotus on käsiteltävänä Moottoriliittossa. Luokan muodostaminen edellyttää kuitenkin paitsi sääntöjen hyväksyntää niin myös osallistujia. Jos kilpailu ko. luokassa kiinnostaa, niin laitahan yhteystietosi / kalustosi
sähköpostitse:

info(at)koponenkustom.com
Aloitin oman aiheen tuonne ratafoorumille (en huomanntu tätä topicia ollenkaan). Minä ja Samppavain ollaan suunnittelemassa luokkaano osallistumista edellytäen:
1. Keksintö jota ollaan tekemässä voi sääntöjen puitteissa osallistua sarjaan
2. Saadaan vehje toimimaan
3.Saadaan ensi kesänä vauhtia (lähinnä miehistä) riittävästi
Ja osallistuminen siten aikaisintaa vuonna 2009.
 
Kiinnosiko uusi Supertwins-luokka kaudelle 2008?

Ducati SS-cupin tilalle on keskusteltu mahdollisuudesta perustaa uusi sarja. Sarjassa ajettaisiin kaksisylinterisillä nelitahtikoneilla. Säännöt on tarkoitus kirjoittaa niin, että myös H-D ja Buell pystyvät tasaväkiseen kilpailuun muuten melko Italiailaispainotteisen kaluston kanssa.
Luokkaan on ehdotettu, että osallistua voisi esim seuraavasti:

2 sylinteriset ilma/öljyjäähdytteiset työntankokoneet (kuutiotilavuus vapaa)

2 sylinteriset nestejäähdytteiset (kuutio tilavuus max 750)

2 sylinteriset ilma/öljyjäähdytteiset ohc koneet (kuutiotilavuus max 1100)

Ideana on ajaa yksi tai kaksi kisaa SM-skabojen yhteydessä (esim Jurva & Kemora). Loput kapinat ajoitetaan "jokkis"-viikonloppujen yhteyteen. Siellä varmaan voisi kehitellä kaksikin lähtöä per viikonloppu.

Tätä kirjoitettaessa sääntöehdotus on käsiteltävänä Moottoriliittossa. Luokan muodostaminen edellyttää kuitenkin paitsi sääntöjen hyväksyntää niin myös osallistujia. Jos kilpailu ko. luokassa kiinnostaa, niin laitahan yhteystietosi / kalustosi
sähköpostitse:

info(at)koponenkustom.com
Aloitin oman aiheen tuonne ratafoorumille (en huomanntu tätä topicia ollenkaan). Minä ja Samppavain ollaan suunnittelemassa luokkaano osallistumista edellytäen:
1. Keksintö jota ollaan tekemässä voi sääntöjen puitteissa osallistua sarjaan
2. Saadaan vehje toimimaan
3.Saadaan ensi kesänä vauhtia (lähinnä miehistä) riittävästi
Ja osallistuminen siten aikaisintaa vuonna 2009.
Laitahan nyt jotain speksiä mitä olette suunnittelemassa?
 
F042 kertonee sulle riittävästi
smile_org.gif
 
Tuollainen Buelli (onko se varttikatteellinen malli nyt Firebolt) voisi olla aika virkistävä näky jokkiksessa ja Twin Cupissa. Tehoa ei ole mitään, mutta geometria näyttää ainakin paperilla mielenkiintoiselta. Eiköhän sillä pienellä treenillä jonkin matkaa alle 1.30 Alastarossakin menisi. Ja jos Supermotot menevät 1.16-1.17 Bringillä, niin kai tuo niille pärjää.

Voisi olla hauska kisata 50v vanhalla moottoritekniikalla kaksi kertaa tehokkaampia pyöriä vastaan. Peitellä täytyisi jonkin verran. Tiedätkö a-pf kuinka nuo ovat kestäneet maailmalla rata-ajossa? Ketjukonversio lienee must? STM:hän noihin taitaa olla saatavilla. Myytkö sponssihintaan, jos rakennan moisen?  
tounge.gif
Omaan nykykuntooni sopisi ehkä paremmin H-D Fat Boy, mutta sillä ei pysy enää muiden kyydissä.

Onko tietoa kuskin luokitusvaatimuksista luokassa?
 
Voisi olla hauska kisata 50v vanhalla moottoritekniikalla kaksi kertaa tehokkaampia pyöriä vastaan. Peitellä täytyisi jonkin verran. Tiedätkö a-pf kuinka nuo ovat kestäneet maailmalla rata-ajossa? Ketjukonversio lienee must? STM:hän noihin taitaa olla saatavilla. Myytkö sponssihintaan, jos rakennan moisen?  
tounge.gif
Omaan nykykuntooni sopisi ehkä paremmin H-D Fat Boy, mutta sillä ei pysy enää muiden kyydissä.
Kuinkas tehokkaita ne muut pyörät tuossa sarjassa oikein olisivat, kun Buell/Sportster 1200 cc moottoreista kuitenkin voidaan saada n. 100 hv ja jos työntötankomoottoreissa tilavuus on vapaa, niin kai sitten saisi vaihtaa esim. 100 cid (~1640 cc) moottorin? Sellaisesta jo varmaan saisi tarpeeksi tehoa, kun vielä ottaa huomioon melkoisen väännön?
 
Voisi olla hauska kisata 50v vanhalla moottoritekniikalla kaksi kertaa tehokkaampia pyöriä vastaan. Peitellä täytyisi jonkin verran. Tiedätkö a-pf kuinka nuo ovat kestäneet maailmalla rata-ajossa? Ketjukonversio lienee must? STM:hän noihin taitaa olla saatavilla. Myytkö sponssihintaan, jos rakennan moisen?  
tounge.gif
Omaan nykykuntooni sopisi ehkä paremmin H-D Fat Boy, mutta sillä ei pysy enää muiden kyydissä.
Kuinkas tehokkaita ne muut pyörät tuossa sarjassa oikein olisivat, kun Buell/Sportster 1200 cc moottoreista kuitenkin voidaan saada n. 100 hv ja jos työntötankomoottoreissa tilavuus on vapaa, niin kai sitten saisi vaihtaa esim. 100 cid (~1640 cc) moottorin? Sellaisesta jo varmaan saisi tarpeeksi tehoa, kun vielä ottaa huomioon melkoisen väännön?
Kyllä kunnon tonnisesta saa vapailla virisäännöillä helposti 190hp+ takikselle. Ei vaadi kuin E 2000-2500 investoinnin koneeseen. Meillä on jo Nordic SB-säännöillä lähemmäs 185hp.

Tehoja Buellissa ei viitsisi kasvattaa ajettavuuden kustannuksella. Luulen että tuo runkogeometria ei kestä mitään 100hp takapyörätehoja. Luvut näyttävät sen verran hätäisiltä.Tuollaisella akselivälillä, ohjauskulmalla ja etujätöllä uskoisin pyörän olevan lähinnä mutkaohjus.

Ja jos haluaisi tehokkaan pyörän, voisi suosilla ostaa jo valmiiksi modernimman koneen. Vääntö ei ole mielestäni mikään myyntiargumentti, kun kierrosalue on tuollainen. Esim. en ole yhdelläkään tonnisella kärsinyt ajoalueella tehon (väännön) puutteesta. Enneminkin päin vastoin. Harvoin se kaasu aukeaa tappiin ennen kuin pyörä on melkein pystyssä. Jos tehoa ei ole riittävästi niin toki korkeampi keskikierrosvääntö parantaa mutkasta poistumista.
 
Voisi olla hauska kisata 50v vanhalla moottoritekniikalla kaksi kertaa tehokkaampia pyöriä vastaan. Peitellä täytyisi jonkin verran. Tiedätkö a-pf kuinka nuo ovat kestäneet maailmalla rata-ajossa? Ketjukonversio lienee must? STM:hän noihin taitaa olla saatavilla. Myytkö sponssihintaan, jos rakennan moisen?  
tounge.gif
Omaan nykykuntooni sopisi ehkä paremmin H-D Fat Boy, mutta sillä ei pysy enää muiden kyydissä.
Kuinkas tehokkaita ne muut pyörät tuossa sarjassa oikein olisivat, kun Buell/Sportster 1200 cc moottoreista kuitenkin voidaan saada n. 100 hv ja jos työntötankomoottoreissa tilavuus on vapaa, niin kai sitten saisi vaihtaa esim. 100 cid (~1640 cc) moottorin? Sellaisesta jo varmaan saisi tarpeeksi tehoa, kun vielä ottaa huomioon melkoisen väännön?
Kyllä kunnon tonnisesta saa vapailla virisäännöillä helposti 190hp+ takikselle. Ei vaadi kuin E 2000-2500 investoinnin koneeseen. Meillä on jo Nordic SB-säännöillä lähemmäs 185hp.

Tehoja Buellissa ei viitsisi kasvattaa ajettavuuden kustannuksella. Luulen että tuo runkogeometria ei kestä mitään 100hp takapyörätehoja. Luvut näyttävät sen verran hätäisiltä.Tuollaisella akselivälillä, ohjauskulmalla ja etujätöllä uskoisin pyörän olevan lähinnä mutkaohjus.

Ja jos haluaisi tehokkaan pyörän, voisi suosilla ostaa jo valmiiksi modernimman koneen. Vääntö ei ole mielestäni mikään myyntiargumentti, kun kierrosalue on tuollainen. Esim. en ole yhdelläkään tonnisella kärsinyt ajoalueella tehon (väännön) puutteesta. Enneminkin päin vastoin. Harvoin se kaasu aukeaa tappiin ennen kuin pyörä on melkein pystyssä. Jos tehoa ei ole riittävästi niin toki korkeampi keskikierrosvääntö parantaa mutkasta poistumista.
Niin ei se teho ja vääntö vaan käytettävyys. Kaasuun vastaavus herkäksi onkin haastavaa noissa suurissa V2 koneissa. Toisaalta ei karkaa peräkään niin helposti alta kun rykii vähemmän kaasun liiikuttelusta. Se alkaako Böllin geometria olemaan liian tiukka mutkiin sisään menoon onkin arvoitus... Tiukassa jarrussa ja pitäisi vielä saada ysikympin kulmassa maapalloon oleva keula kääntämään mopo oikeaan suuntaan voipi olla haastava temppu.... Perä arpoo kummalle puolelle tänään mennään ja kuski taistelee tangossa kun malmikasa tärisee eikä tiedä mihin mennään...
biggrin.gif
 
Niin ei se teho ja vääntö vaan käytettävyys. Kaasuun vastaavus herkäksi onkin haastavaa noissa suurissa V2 koneissa. Toisaalta ei karkaa peräkään niin helposti alta kun rykii vähemmän kaasun liiikuttelusta. Se alkaako Böllin geometria olemaan liian tiukka mutkiin sisään menoon onkin arvoitus... Tiukassa jarrussa ja pitäisi vielä saada ysikympin kulmassa maapalloon oleva keula kääntämään mopo oikeaan suuntaan voipi olla haastava temppu.... Perä arpoo kummalle puolelle tänään mennään ja kuski taistelee tangossa kun malmikasa tärisee eikä tiedä mihin mennään...  
biggrin.gif
Juurikin näin. Tuolla geometrialla siihen jarruun ei haluaisi tulla ihan samaa kyytiä kuin oikeilla kilpureilla. Painopisteen täytyy olla todella alhaalla, jotta tuo voi edes teoriassa toimia. Perä ei saa juurikaan keventyä jarruissa. Kyllä se kääntyy jos se vaan pysyy käsissä. Toinen edit: Huomasin, että tarkoitit varmaan, että haukkaako se sisään. Mahdollisesti. Ei varmaan tarvitsisi muuttaa geometriaa ainakaan aggressiivisemmaksi.

Tuo kaasuun vastaamisen pehmeys on mielestäni pelkästään positiivista. Meillä on kilpurissa osakaasun vastetta pehmennetty merkittävästi. Sytkä ei ole hirvittävän kiukkuinen, ja kone on pikkuisen rikkaalla.

Edit: Ja sama avauksissa. Tuo akseliväli on niin lyhyt, että keula kevenee helposti. Jos tehoa on liikaa, tuo menee avauksissa suoraan vaikka seisoisi käsillään stongien päällä.
 
Kyllä kunnon tonnisesta saa vapailla virisäännöillä helposti 190hp+ takikselle. Ei vaadi kuin E 2000-2500 investoinnin koneeseen. Meillä on jo Nordic SB-säännöillä lähemmäs 185hp.
Onko nuo tehot sellaisista pyöristä, millä saisi osallistua ajateltuun SuperTwin luokkaan? Eli kaksisylinterisiä ensimmäisen viestin kuutiorajoituksin?

Jos on, niin voi olla vaikea löytää kilpailukykyistä H-D/Buell kalustoa sarjaan...
 
Eipä tainnu tulla koko luokkaa:

SML¨

Ei tuolla ainakan ole mitään mainintaa ko. luokasta.. Sääli..
 
Kyllä kunnon tonnisesta saa vapailla virisäännöillä helposti 190hp+ takikselle. Ei vaadi kuin E 2000-2500 investoinnin koneeseen. Meillä on jo Nordic SB-säännöillä lähemmäs 185hp.
Onko nuo tehot sellaisista pyöristä, millä saisi osallistua ajateltuun SuperTwin luokkaan? Eli kaksisylinterisiä ensimmäisen viestin kuutiorajoituksin?

Jos on, niin voi olla vaikea löytää kilpailukykyistä H-D/Buell kalustoa sarjaan...
Vertasin Jokkikseen. Tarkoitin eroa jos ajaa sekä jokkista että twin-cuppia. Twineissä tuosta voisi saada sellaisen että pysyisi suorallakin ainakin keskikastin mukana.
 
eli johtajalle STM löytyy Buell/HD malleihin testattu XB12R ssä
vaikutus ajettavuuteen uskomaton eli vörkkii hienosti jos haluut niin voin kyllä tehdä semmoisen sulle ( ja hapsu tupit kuuluu hintaan)

mun tietojen mukaan luokka on kyllä lajiryhmässä hyväksytty sen toteutuminen on kiinni siitä löytyykö ukkoja tai akkoja riviin innostuneet mailatkaa info@koponenkustom.com

BMW pelit huomatkaa että tönärikoneissa kuutiot vapaat

siitä että ehtiikö bupilla niin uskon että kyllä

siitä että kuin kovaa noilla peleillä vois päästä esim virtasalmi
hypoteesi 250GP 2t teho oisko jotain 60hv+ ja paino 125kg
älkää ampuko jos hutiin (paljon niissä on oikeesti ?) , esim ducati cupin SS1000DS aihiona
pääsee lukemiin 110hv-115hv paino 115-125kg 16,5" vanteet ja Sliks niks raikulta uskoisin 1.30 alle

vai?
 
Ruotsissa on joillain radoilla ollut myös Aprilian SXV550:t melkein eturivissä. Ainakin sateella tuollainen kevyt moto voi olla aika ripeä.
 
Back
Ylös