Suzuki DR 350 - Resurrection

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Konkari
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Tuo öljy kertoo että iso osa ohivuodosta menee männänrenkaiden ohi. Vertailukelpoinen tulos on tuo 9.5 bar, eli alkaa se väljän puolella olla mutta luulisi käyntiin lähtevän. Oletko mitannut kaasu auki vai kiinni?
 
Tuo öljy kertoo että iso osa ohivuodosta menee männänrenkaiden ohi. Vertailukelpoinen tulos on tuo 9.5 bar, eli alkaa se väljän puolella olla mutta luulisi käyntiin lähtevän. Oletko mitannut kaasu auki vai kiinni?

Joo, aika isoksi minäkin tuon eron arvioin. Mutta jos johtosarja kerran uusittu, kipinää tulee, ja ruttujakin suunnilleen riittävästi, niin kyllä katse kääntyy sieltä kaasarista puuttuviin (tai paikalleen jätettyihin) osiin!
 
Tuo öljy kertoo että iso osa ohivuodosta menee männänrenkaiden ohi. Vertailukelpoinen tulos on tuo 9.5 bar, eli alkaa se väljän puolella olla mutta luulisi käyntiin lähtevän. Oletko mitannut kaasu auki vai kiinni?

Nämä oli mitattu kaasu kiinni. Nyt jos tuo vaikuttaa kuitenkin käyntikuntoiselta niin silti minua arveluttaa tuo kipinän heikkous kun ei varsinaisesti kovin voimakkaalle vaikuta.

Pitää kyllä testata jos kaveri suihkuttaisi tuota starttiapua suoraan kurkusta sisään samalla kun toinen polkee.
Pajan pojat sanoivat kokeilleensa tuota menetelmää tuloksetta tosin. :)

Kaasarissa on parikin eri vakuumiporttia vähän miten sattuu, tekisi melkeinpä mieli tilata tuo katuversion kaasari tms. uusi vekotin tuon tilalle kokonaan, mutta en vielä raaski kun en ole täysin varma mikä on vikana.
 
Nämä oli mitattu kaasu kiinni. Nyt jos tuo vaikuttaa kuitenkin käyntikuntoiselta niin silti minua arveluttaa tuo kipinän heikkous kun ei varsinaisesti kovin voimakkaalle vaikuta.

Pitää kyllä testata jos kaveri suihkuttaisi tuota starttiapua suoraan kurkusta sisään samalla kun toinen polkee.
Pajan pojat sanoivat kokeilleensa tuota menetelmää tuloksetta tosin. :)

Kaasarissa on parikin eri vakuumiporttia vähän miten sattuu, tekisi melkeinpä mieli tilata tuo katuversion kaasari tms. uusi vekotin tuon tilalle kokonaan, mutta en vielä raaski kun en ole täysin varma mikä on vikana.

Mulla taannoin Gixxeri ei talviseisotuksen jäljiltä edes lupaillut starttipilotilla Eikä kyllä käynnistynyt kaasarjumpankaan jälkeen, ennen kuin uusi myös tulpat.
 
*Kuparikaapelin/johtimen tinauksesta senverran, että kauan sitten ekassa työpaikassa tinattiin kaikki piuhat risti- ja välikytkennöissä kytkentäriman nastoihin. Seuraavan kerran niitä uudelleen tinattiin n. 40 vuotta myöhemmin varmuuden vuoksi. Kuparijohtimeen ei jää kuoriessa mitään jälkeä kun sen tekee oikein.
Itsekin tinaan paljaan monijohtimisen kuparikaapelin, mutta vain sen pään, ja sitten katkaisen oikeaan mittaan. Näin puristus kohdistuu pääsääntöisesti kupariin, mutta pää pysyy hyvin kasassa.

* DR350:n huonosta käynnistyvyydestä on mullakin kokemusta. Yleensä sain sen aika helposti käyntiin polkemalla, mutta kerran muutaman kaverin kanssa ajelulla, en saanut sitä millään tauon jälkeen käyntiin. No, kaveri sanoi, että annas kun -'setä näyttää'. Kaveri kaatoi pyörän maahan kyljelleen, nosti ylös ja polkaisi käyntiin.
Sitten kertoi, hänelläkin on ollut samanlainen aiemmin. Kyljelleen kaato kuulemma poistaa jonkun kuplan jostakin mutkasta ja sitten käynnistyy.
Myöhemmin hyödynsin tätä neuvoa monta kertaa.
 
Kaataminen auttaa ainakin kylmästarteissa kaikissa kaadaripeleissä jos on sen verran pakkasta ettei ryyppy tahdo riittää.
Puristuspaineiden mittaus tehdään yleensä kaasu auki, kaasu kiinni antaa pienemmät lukemat kun imutahdilla saadaan vähemmän puristettavaa.
Kipinän voimakkuutta voi karkeasti mitata koittamalla millaiseen ilmaväliin se jaksaa lyödä kipinän. Normaali kuivahko huoneilma on noin 3kV/milli, eli 5mm ilmaväli on 15000V. Sen pitäisi riittää. Vaikka ruuvimeisseli tulpan hattuun ja hieroo meisselin varren viiden millin päähän kannesta ja kaveri potkimaan.
 
Kaataminen auttaa ainakin kylmästarteissa kaikissa kaadaripeleissä jos on sen verran pakkasta ettei ryyppy tahdo riittää.
Puristuspaineiden mittaus tehdään yleensä kaasu auki, kaasu kiinni antaa pienemmät lukemat kun imutahdilla saadaan vähemmän puristettavaa.
Kipinän voimakkuutta voi karkeasti mitata koittamalla millaiseen ilmaväliin se jaksaa lyödä kipinän. Normaali kuivahko huoneilma on noin 3kV/milli, eli 5mm ilmaväli on 15000V. Sen pitäisi riittää. Vaikka ruuvimeisseli tulpan hattuun ja hieroo meisselin varren viiden millin päähän kannesta ja kaveri potkimaan.

Tämä meisselitesti oli tosi hyvä vinkki! Kokeilin niin tulee heittämällä 5mm ja kirkkaana. Räiske käy vaikka kädellä polkiessa kevyesti, niin tuo ongelma on nyt myös sitten tarkastettu. Nyt ei muuta käsittääkseni voi olla jäljellä kuin kaasarissa vika.
 
Pitää kyllä testata jos kaveri suihkuttaisi tuota starttiapua suoraan kurkusta sisään samalla kun toinen polkee.
Pajan pojat sanoivat kokeilleensa tuota menetelmää tuloksetta tosin
.

Jos kipinää on huonompaakaan, niin kyllä pilotilla pitää jotakin hetkellisesti eloa tulla, jos se kipinä tulee oikeaan aikaan.
 
Vaihdoin juuri enduroon tässä talvella uuden kaasarin. Aiempi oli läppämallisella ryypyllä ja uusi huikkamallia. Kymmenen asteen ja kylmempien pakkasten käynnistyminen on nyt heikompi. Käynnistyttyään toiminta normaalia. Varmaan, jos olisi kiihdytyspumppu, saisi nopsemmin käyntiin. Poljinta ei ole, en tiedä miten hikinen savotta olisi tuolla kaasarilla saada käyntiin kylmästä.
 
Tässä lienee nelitahtisesta kyse?

Eikö erittäin huono käynnistyvyys ole usein kantavan venttiilin oire?
 
Pientä päivitystä vikapesäkkeestä jälleen, testattiin tuossa kaverin kanssa starttisuihkeen avulla starttailla, ilman pienintäkään elonmerkkiä. Uusi tulppa laitettiin suoraan paketista myös, joten siinä tuskin mitään vikaa. Mietin olisiko ajoituksessa jotain mätää, mutta se ei pitäisi käydä järkeen kun kuitenkin viime kesänä tällä ajoin. Venttiilien säätö pielessä?
 
Pientä päivitystä vikapesäkkeestä jälleen, testattiin tuossa kaverin kanssa starttisuihkeen avulla starttailla, ilman pienintäkään elonmerkkiä. Uusi tulppa laitettiin suoraan paketista myös, joten siinä tuskin mitään vikaa. Mietin olisiko ajoituksessa jotain mätää, mutta se ei pitäisi käydä järkeen kun kuitenkin viime kesänä tällä ajoin. Venttiilien säätö pielessä?

Mikäs niitä venttiileitä olisi säätänyt viime kesän jäljiltä, jos ajoitus kerran on oletusarvoisesti kunnossa?
Ja mitä tällä venttiilien säädöllä tarkoitat? Liian isoja/pieniä välyksiä? Ei vaikuta käynnistymiseen, ennen kuin joku venttiili kantaa (välykset alle nollan), ja se taas näkyy puristuspaineissa. Vai venttiilien ajoitus poskellaan? Neljäpuokki Suzukissa hampaalla pielessä oleva jako pudotti puristuspaineet tuonne neljän kilon pintaan, pyörä kuitenkin kävi (mutta ei tyhjäkäyntiä).

Kyllä tuo starttipilotilla elon puuttuminen viittaisi kipinän puuttumiseen. Jopa väärään aikaan tapahtuva kipinöinti yleensä sytyttelee pilottia miten sattuu, yleensä pakosarjoissa paukkeen kera (taikka sitten kaasarin puolella).
 
Noin yleisellä tasolla puhuen - ja Kawa Gpz 900R:n entisenä omistajana tullut tutuksi - kantava venttiili osaa tehdä sen, että ajamalla parkkiin tuotu pyörä ei sitten enää lähdekään käyntiin.

Tietysti jos tämä pyörä on ajamisen jälkeen laitettu talvisäilöön, ja sitten ei lähde käyntiin, niin siinä on liikaa yhteensattumaa ollakseen kantava ventiili.
 
Mikäs niitä venttiileitä olisi säätänyt viime kesän jäljiltä, jos ajoitus kerran on oletusarvoisesti kunnossa?
Ja mitä tällä venttiilien säädöllä tarkoitat? Liian isoja/pieniä välyksiä? Ei vaikuta käynnistymiseen, ennen kuin joku venttiili kantaa (välykset alle nollan), ja se taas näkyy puristuspaineissa. Vai venttiilien ajoitus poskellaan? Neljäpuokki Suzukissa hampaalla pielessä oleva jako pudotti puristuspaineet tuonne neljän kilon pintaan, pyörä kuitenkin kävi (mutta ei tyhjäkäyntiä).

Kyllä tuo starttipilotilla elon puuttuminen viittaisi kipinän puuttumiseen. Jopa väärään aikaan tapahtuva kipinöinti yleensä sytyttelee pilottia miten sattuu, yleensä pakosarjoissa paukkeen kera (taikka sitten kaasarin puolella).

Joo, ei tuo venttiiliteoria oikein käy järkeen noilla perusteluilla. Pitää tilata tuo kipinävalo vielä niin näkee varmasti kipinöikö pytyssä myös, arveluttaa muuten ihan liikaa kun en tällä hetkellä voi varmistaa sitä asiaa.
 
Nyt on testattu myös valon kanssa tuo kipinä, näyttää toimivan ihan kuten pitäisikin, en kyllä käsitä miten ei tapahdu yhtään mitään, ikään kuin kipinä ei edes saavuttaisi koko seosta. Saattaa mennä hetki kun seuraavan kerran ehtii tuon kanssa näpertää, mutta tässä kuitenkin manuaalista muutama pointti huonoa starttia koskien, mitä pitää käydä läpi. Kysytään sitten myöhemmin kokemuksia missä jengi on käynyt porauttamassa. :D

Voisin kyllä tuupata tämän johonkin asiantuntevaan puljuun myös katsottavaksi. Arveluttaa aika paljon riittääkö itsellä aikaa säätää tämän upean luomuksen parissa.

1 . Valve clearance out of adjustment. Adjust.
start, or is hard
2. Worn valve guides or poor seating of valves. Repair, or replace.
to start.
3. Valves mistiming. Adjust.
4. Piston rings excessively worn. Replace.
5. Worn-down cylinder bore. Replace, or rebore.
6. Improperly adjusted de-compression cable. Replace.
7. Poor seating of spark plug


Päätöspuheet:
Laitoin pyörän passiiviseen myyntiin ja ostajia löytyi yllätyksekseni useampi jo samalla viikolla. Meni sitten menojaan paremmille vesille kun kerran kiinnostusta ja aikaa löytyi joltain toiselta askarrella tämän parissa. Sen verran sain varmistusta tähän lopuksi uudelta omistajalta, että bensan syötössä se vika taisi olla, räpelletyn kaasarin takia. Kohti uusia laitteita sitten.
 
Viimeksi muokattu:
Mulla oli yhdessä autossa samantapainen vika. Kipinä tuli kun tulppa oli ulkona, ei vaan startannut. Vaihtelin sitten sytkäpuolen osia yksi kerrallaan.. Lopulta puolan johto osoittautui syylliseksi. Jos olisin mitannut sen vastuksen vika olisi löytynyt heti.
 
Back
Ylös