Suzuki GR650 -85, Rojekti

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja T1mppa
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

T1mppa

New member
Josko sitä tekis ensimmäisen kyhäelmän prätkäprojektista, kerta tallista löytyy sopiva aihio.
Eli Suzuki GR650 vuodelta 1985.
Ostin pyörän joulukuussa 2016 ja nyt pääsen ensimäistä kertaa sen kimppuun.

Pyörä ei ollut ostohetkellä ajokuntoinen; rullaava runko sekä moottori ~30 pienessä purkissa melko hyvin paloiteltuna. Eli edellinen omistaja oli aloittanut moottoriremontin, mutta ei sitä koskaan saattanut loppuun.
Nyt on sitten pieniä purkkeja kauhea kasa ja jokaisessa on erinäinen määrä erilaisia ruuveja, muttereista, spacereita, rattaita ym. Katotaan saadaanko kaikki osat oikeille paikoilleen.

Eilen sain rakennettua moottorinkorjauspisteen. Valoja vielä pitää lisätä sekä hyllyjä siivoilla muussa osassa tilaa. Lisäksi pitää toiselta prätkätallilta tuoda läjä työkaluja.

Tästä on kuitenkin hyvä aloittaa.
 

Liitetiedostot

  • 19453076_18874359_o.jpg
    19453076_18874359_o.jpg
    89,8 KB · Katselut: 124
Viimeksi muokattu:
Moottoriin oli edellinen omistaja onnistunut saamaan hiekkaa koneeseen. Hiekkaa oli melkoisen reilusti. Moottorin ketjunkiristimen lähellä on kaksi reikää, joista on pääsy kannenpulttien reikiin. Nämä reijät oli ajan saatossa täyttyneet hiekasta ja kun sylinteriryhmän nosti ylös alakerrasta, niin kaikki hiekat valahti koneen sisään.

Hyvin oli moottoria ehditty purkamaan, mutta halki asti sitä ei oltu saatu.

Kävin paikallisella pajalla lainaamassa ultraäänipesuria ja pesin osat puhtaaksi. Ennen pesuun menoa poistin mahdollisimman paljon hiekkaa mekaanisesti.
 

Liitetiedostot

  • 19477344_10211578087860188_2371885119691416363_o.jpg
    19477344_10211578087860188_2371885119691416363_o.jpg
    88,9 KB · Katselut: 69
  • 19466659_10211587271889783_6960070365867839796_o.jpg
    19466659_10211587271889783_6960070365867839796_o.jpg
    95 KB · Katselut: 70
  • 19437773_10211587314090838_2794138804368323423_n.jpg
    19437773_10211587314090838_2794138804368323423_n.jpg
    79,1 KB · Katselut: 69
  • 19488554_10211587316290893_2629475165576570573_o.jpg
    19488554_10211587316290893_2629475165576570573_o.jpg
    91,4 KB · Katselut: 66
  • 19657363_10211654596412854_6302531484463841485_n.jpg
    19657363_10211654596412854_6302531484463841485_n.jpg
    83,4 KB · Katselut: 68
Vielä yksi pesukuva sekä hylly, johon laitoin moottorin loput osat. Eli purkkeja ja pusseja riittää.

Tilasin tänään uudet venttiilinohjurikumit. Ne saapuu ensi viikolla.
 

Liitetiedostot

  • 19667622_10211654597132872_931247690243913220_o.jpg
    19667622_10211654597132872_931247690243913220_o.jpg
    96,3 KB · Katselut: 58
  • 19511064_10211587320290993_9142369958148584395_n.jpg
    19511064_10211587320290993_9142369958148584395_n.jpg
    96,2 KB · Katselut: 62
Jotta projekti on projekti, pitää olla useampia pyörän osia, joita pitää hieman fiksailla.
Eli bensatankki on sisältä mukavasti ruosteessa.

Ei muuta kuin asetonilla sisäosasta rasvat pois ja perään vettä, johon sekaan sitruunahappoa. Tämän pitäisi irroittaa ruoste pois. Katsotaan kuinka käy, kun käväisen tänään tallilla. Tankki on muhinut nyt muutaman päivän.
 

Liitetiedostot

  • 19724281_10211661554906812_516387192_o.jpg
    19724281_10211661554906812_516387192_o.jpg
    92,2 KB · Katselut: 67
  • 19894234_10211661554866811_1903018580_n.jpg
    19894234_10211661554866811_1903018580_n.jpg
    78,6 KB · Katselut: 42
Ei ollut ruoste lähtenyt. Hieman oli sisällä olevaa vettä värjännyt, mutta lopputulos ei oo riittävä. Pistin uudet vedet sisään ja enemmän happoa. Josko jytympi seos toimisi.

Kasasin alakertaa sen verran, että liitin lohkot kiinni ja laitoin tarvittavat sisäosat paikalleen. Pari kertaa piti ottaa uusiksi, kun -80 luvun manuaaleissa ei ole kaikista selkeimmät kuvat :)
 

Liitetiedostot

  • 19143980_10211665467284619_9151088718335083453_o.jpg
    19143980_10211665467284619_9151088718335083453_o.jpg
    96,5 KB · Katselut: 74
Iltojen ratoksi moottoria taas rakenneltu. On se vaan yksi hauskimmista puuhista, mitä kotona voi tehdä!

Hieman tuo haastetta, kun samanlaisia osia löytyy useammasta purkista. Kun jotain moottorin kohtaa rakentaa, niin yleensä sopivan sisällön omaavia purkkeja jää jäljelle pari-kolme. Jos jostain löytyy samanlaisia ruuveja juuri oikea määrä, niin todennäköisesti on löydetty oikeat ruuvit.

Muutama ruuvi on jäänyt ylimääräiseksi ja yhden olen joutunut ottamaan omasta varastosta. Mutta moottoria rakennetaan ohjekirjan mukaan sekä asetetaan kaikkialle oikeat momentit.

Tähän saakka kaikki laakeripinnat ovat olleet todella hyvässä kunnossa! Myös kytkinkorien pinnat on todettu hyviksi. Visuaalisesti näkee kulumaa, mutta sormella kokeillessa ei kulumaa ole nimeksikään.

Moottorin mukana tuli Heavy duty clutch platet sekä Heavy duty clutch springs (kuvassa pidemmät). En kyllä tiedä, minkä ihmeen takia tuohon ~50 hp menopeliin on Heavy Duty kytkinosia ostettu. Toivottavasti kytkinkahva ei tule liian jäykäksi. Asensin palikat sisään, kun olivat uusia ja valmiiksi ostettuna :)
 

Liitetiedostot

  • 19884489_10211711484115011_8311216397259259985_n.jpg
    19884489_10211711484115011_8311216397259259985_n.jpg
    85 KB · Katselut: 52
  • 19983242_10211724587922598_5162732511920560173_o.jpg
    19983242_10211724587922598_5162732511920560173_o.jpg
    81,7 KB · Katselut: 47
  • 19961669_10211724588202605_8918141954429094507_n.jpg
    19961669_10211724588202605_8918141954429094507_n.jpg
    59,2 KB · Katselut: 44
  • 20045330_10211724588882622_6717251571066984816_o.jpg
    20045330_10211724588882622_6717251571066984816_o.jpg
    80 KB · Katselut: 43
  • 19904879_10211724589362634_1465304584627619889_n.jpg
    19904879_10211724589362634_1465304584627619889_n.jpg
    94,4 KB · Katselut: 42
Back
Ylös