• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Suzuki GS500E -04

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Taajuus
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

Taajuus

New member
Laitetaanpas tällainen topic, jos vaikka foorumin röllipeikot huomaisivat ja pääsisivät vauhtiin ("..ttu mikä mopo! ethän sä oo ajanukkaa metriikää vielä!" jne).

DSCF4708.jpg

(klikkaa tästä isompi kuva)

Heinäkuussa kesälomia Varkaudessa vietellessä osui puolivahingossa silmiin Motot.net:stä myynti-ilmoitus, jota en heti oikein ottanut uskoakseni. Yllämainittu pyörä, ajettu 9.700km, hintapyyntönä pyöreä kolme tonnia. Ei edes kuvaa ilmoituksessa. Pyöräkuume oli jyllännyt jo jonkin aikaa ja vaikka ei edes ajokortista riittävästi kirjaimia löytynyt, päätin soitella lisätietoja. Ylihalpa hinta pisti epäilemään ilmoitusta.

Pielaveteläinen maajussi vahvisti puhelimitse tiedot ja lupasi lähettää kuvia kännykkään. Into kasvoi kun kikotin näytti kännykän ruudulta multimediaviestinä oikein nätiltä. Ei muuta kuin sovittiin tapaaminen ja emännän velipoikien kanssa parisataa kilsaa pakettiautolla paikan päälle. Vieläkin vähän skeptisiä oltiin, jotain vikaahan pyörässä oli pakko olla.

Maatalon pihassa Suzuki odotti ihmettelijöitä. Likaisena, mutta varsin hyväkuntoisena. Myyjä vakuutti pyörän olevan soiva peli, parit huollot oli jo tehty pyörän myyneessä liikkeessä (Uusi-Iisalmen Urheiluliike, ilmeisesti ollut ihan Suzukin jälleenmyyjä) ja ne löytyivät huoltokirjastakin. Pariin kesään ei pyörällä ollut enää paljon ajeltu, mitä nyt kuulemma lapsia pari kertaa kesässä ajelutettu navetan ympäri
eek.gif
.

Kulutusosatkin vaikuttivat olevan jees, rattaita ja ketjuja vielä ihan kivasti ajettaviksi ja takarengas kertaalleen vaihdettu. Kulutuspinnoilla vielä tämän loppukauden ainakin ajelisi iloisesti. Pari kauneusvirhettä toki löytyi, kun pyörä oli muutaman kerran hitaasta vauhdista kaadettu (mitäpä GS:ää ei olisi?) :
- Tankissa oikealla puolella pienet ruvat, joista maali pois (ei ongelma, kun automaalifirmassa olen töissä).
- Toinen peili paskana, tilalle ruuvattu karmea ladan peili jostain kasarivehkeestä.
- Oikean puolen moottorinposkessa oleva Suzuki merkki naarmuilla.
- Oikean puolen tankopaino kadoksissa ja vasen paskana.

Muuta murheita ei pyörästä keksitty viisaampien miesten koeajolenkkienkään jälkeen. Kaupan päälle luvattiin vielä Kappa etupleksi ja takapaksi. Homma oli vain tinkimistä vaille valmis. Itse pidin suuni visusti kiinni, liian innokkaana, ja sukulaismiehet hoitivat puhumisen. Lopulta kauppakirjaan rustattiin hinnaksi 2800e
062802moto_prv.gif
.

Edullinen hinta sai hieman selvennystä kun pankissa sinetöitiin kauppoja - lähes puolet kauppasummasta lähti suoraan rahoitusyhtiön perintätoimistolle. Hieman jännitin tuossa vaiheessa onko homma varmasti kunnossa ja saapuvatko luovarit rahoitusyhtiöstä, mutta kyllä en sieltä postissa putkahtivat viikon sisällä. Maajussi ei myöskään ollut ihan täysin selvillä mitä pyörästä olisi voinut pyytää... Uskallan väittää että Nettimotossa myytynä olisi tonnikin saattanut tulla lisää rahnaa. No, hyvä minulle.

Pyörä köytettiin pakettiauton kyytiin ja roudattiin Varkauteen. Pesun, kiillottelun ja öljynvaihdon jälkeen voitiin vain todeta että hyvät kaupat tuli tehtyä. Aloittelijan ja pienen budjetin peliksi GS500E parhaasta päästä ja hinta-laatusuhde tässä yksilössä oli erinomainen. Kesäloman päätteeksi Suzuki jätettiin lankomiehen hellään huomaan ja palailin koti-Vantaalle taistelemaan ajokortin korotuksen kanssa... Joka muuten huipentuu huomenna inssiin
cool.gif
. Jos homma menee putkeen, ensi viikonloppuna haen pyörän kotiin!
 
Mitään teinituunausta ei aleta harrastamaan, vaan tarkoitus on pitää pikkusuzuki mahdollisimman orkkiksena.

Ensimmäinen metsästyksenkohde oli uudet peilit. Alkuperäisten hintaa en viitsinyt edes tiedustella ja tarkoituksena oli uusia molemmat (ei näyttäisi kivalta upouusi ja hieman patinoituneempi rinnakkain). Ebaysta lopulta kotiutin tällaiset:
c0d9_2.JPG


Parikymppiä kotiin kannettuina. Eivät aivan alkuperäistä vastaavat, mutta hyvin lähelle. Ja metalliset kokonaan, ei mitään muoviviritystä.

Tankopainoiksi tarttui All-Rightista Dicen varsin yksinkertaisen malliset ja painavimmat mitä löysin:
d1eec73488967.gif


Uusi Suzuki lätkä moottorinposkeen on myös tilattu.
 
Rairairai... Ajolupa kolahti lompakkoon eilen ja nyt kärvistellään vielä tämä ja huominen päivä töissä. Perjantaina aamusta junalla kohti landea pyörän hakuun!

Suunnitelmissa viettää lauantai pyöräillen sielläpäin ja ottaa tuntumaa suzukiin, sitten sunnuntaina päälle 300km veto kotiin...
 
Onneksi olkoon! Sekä pyörän, että kortin johdosta.

Eukkohan tuollaisella ajelee, vanhemmalla tosin. Noita pitäs olla yks joka tallissa. Parempaa ruuhka/kaupunkipyörää sopii etsiä, ja muutenkin tuo pirpana on yllättävän hauska ajaa. Suurin miinus tulee soundeista. Vakioputkella tuo kuulostaa erehdyttävästi jääkaapin kompuralta kypärän sisälle. Viriputki tekis kyllä nannaa.
 
Eukko... ihme eittei noita-akka... kylläpäs musta taas puhutaan kauniisti
biggrin.gif

Loisto löytö
thumbs-up.gif
olen iloinen puolestasi. tosissaan mutkateillä karistat tällä pyörällä kovemmatkin kaverit
biggrin.gif
ja kaupungissa unelma keveytensä ansiosta. Kannattaa laittaa siihen kaatumaraudat. Säästää monelta murheelta niin ku eilen taas huomasin.
 
Juu kyllähän tuo näppärältä kikottimelta tuntuu, nyt kun kilometrejä on kertynyt ehkä huimat 500-600 omaa ajoa
062802moto_prv.gif
. Eniten tulee pyörittyä kaupunkimaisemissa ja sitten jos oikein ajelemaan, niin koitan kivoja mutkapätkiä keksiä. Siellähän tuo on omiaan, tuli todettua kun lankomiehen kanssa huristeltiin Varkaudesta Oraville oikein mukavaa serpentiinitietä pitkin.

Mopo mikä mopo ja äänet ovat tosiaan ompelukonetta muistuttavat (no, osaahan se parkuakin kun kierroksia ottaa enemmän). Mutta lohduttaudun sillä että moottoripyöräilen moottoripyöräilyn, en imagon vuoksi. Ja eivätpähän naapurit ole niin vihaisia kun joutuu aamulla kylmäveristä kaasarikonetta lämmittelemään hetken takapihallaan...
lookaround_orig.gif


Mökäpönttö voisi olla ihan jees joskus vaikkapa ensi keväänä, mutta mitään oikein järkevän hintaista ei ole tullut silmiin. 2800e pyörään ei nappaisi ostaa 600e änäriä. Ja mites kun isot pojat puhuu että jotain pitäisi sitten säädelläkin, jos menee vakioputkea vaihtamaan?

Kaatumaraudat eivät oikein nappaa järeän ulkonäkönsä vuoksi, mutta kaatumatapit olisin mielelläni ostanut. Siis jos niitä nyt jostain vaan saisi. Ainoat olen löytänyt englanninmaalta, eivätkä hinnat saati sitten toimituskulut oikein sytyttäneet.

Näin aloittelijaksi ihan tarpeeksi tuollakin pääsee ja ne sakkolukematkin saa kelattua mittariin riittävän helposti. Katellaan sitten parin vuoden päästä isompia.
 
Tänään töiden lomassa tuli annettua "ensiapua" tankin kaatumajäljille. Dremelin pikku teräsharjalla hioin edellisenä iltana niin paljon ruostetäplää pois kuin raaskin.

Sivellinpullomenetelmällä happopohjat ensin, sitten Nissanin sävykartasta metallinsinistä, viimeistely lakalla jota hieman sävytin siniseksi.

Alkuperäinen sävyhän on kolmikerrosväri ja niinollen lähes mahdoton sivellinpullopaikattava. Siksi hain "lähintä mahdollista" vaihtoehtoa tavallisesta metskusinisestä.

Lopputulos kestää katseen metrin päästä ja on takuulla parempi vaihtoehto kuin ruostuvat ruhjeet pinnassa.

Ensi talvena tankki irti ja näillä näkymin maalataan alkuperäissävyllä kokonaan. Alkuperäiset kuviot tehdään maalaamalla ja "Suzuki" teksti sapluunalla.

EDIT: Kuvat lisätty:

DSCF4932.jpg

(klikkaa tästä isompi kuva)
 
Jatkan tosi vetomiesten karvojen pystyyn nostattamista seuraavaksi...

TADAA!!

DSCF4949.jpg

(klikkaa tästä isompi kuva)

Kahva/käsisuojilla
idea3.gif


Viisaammat ehkä jo tajusivat ettei tässä nyt niinkään suojaa haeta oksilta ja risuilta, kun pikku-sussulla ei ryteikössä ajeta. Sen sijaan meikäläisen ääreisverenkierto on huono, sormet kangistuvat hyvissäkin hanskoissa ajoviimasta jo näissä keleissä ja kahvalämppärit olisivat... noh, tylsä ratkaisu?
lookaround_orig.gif


Joten kokeillaanpa tällaista, "ku halvalla sain". Kaatosateeseen en tänään jaksanut lähteä kokeilemaan, joten huomenna käytännön kokemukset. Ja jos ei muuta, ovathan nuo suorastaan hävyttömän näköiset pikkusussussa - etenkin kun ne on väärinpäin asennettu
biggrin.gif


Asennustapa ei ole vahinko, eikä huomionhakuisuutta. Yksinkertaisesti suojien profiili ei vaan oikeinpäin sopinut sussun tangolle, sen sijaan ylösalaisin olivat juurikin kohdillaan ajoviiman ja käsien kohdistamisessa.
 
Tuli kuvasta mieleen, tuo perkeleen plexi ei muuten istu millään nätisti edestäpäin katsottuna. Vaikka on ihan tarkalleen kohdistettu molemmin puolin. Kai vaan muuttanut muotoaan sen verran...?
 
Tänään meni pikku-sussu talviunille.

Ei ole pariin viikkoon tullut ajeltua juuri lainkaan. Kun viitenä päivänä viikosta sataa ja loput aamut niin kylmiä että liukkaat pelottaa. Vahvistusta päätökselle kauden lopettamisesta antoi kun naapurin tuttu moottoripyöräilijä lipaisi tuosta pihasta lähtiessään kävelyvauhdista Varaderolla - kolme kylkiluuta poikki ja keuhkoissa repeämä.

Olin jo aikaisemmin päättänyt etten ala vieraaseen talvisäilysykseen sussusta maksamaan ja mittailin että omaan varastoon mahtuu juuri ja juuri. Suojaisa, mutta viileä tila jossa lämpötila kyllä vaihtelee ja saattaa mennä pakkasellekin talvella. No, saa luvan kelvata.

Pientä jumppaamista aiheutti pyörän varastoon saaminen, pari korkeahkoa kynnystä matkalla. Rakentemistani yksikertaisista rampeista huolimatta vähän nappasi pakoputki kiinni kynnykseen, siitä selvittiin kuitenkin perää keventämällä. Onneksi tuota on vielä helppo veivata, sen verran kevyt.

Sitten siinä sussun ympärillä kiemurrellen varastossa öljynvaihto, ketjujen puhdistus ja rasvaus, akku irti, kevyesti vahaa maalipinnoille ja tangosta vinssaus kattoon sen verran että etupyöräkin on irti maasta. Tankki täynnä ja Liquid Moly stabilointiaineet seassa.

Siellä lepää, kevättä odotellessa:
DSCF5396.jpg

(klikkaa tästä isompi kuva)
 
Onnea ajoluvasta ja Susnan nakusta
062802moto_prv.gif

Varmaan ihan ketterä kotkotin tuo viissatku.. Kaveri tais 90-luvulla saada tauluun jotain 170kmh joten ihan ok alkupärrä! Ja hyvänhintainen ennen kaikkea
cool.gif
 
Kahva/käsisuojilla
idea3.gif


Viisaammat ehkä jo tajusivat ettei tässä nyt niinkään suojaa haeta oksilta ja risuilta, kun pikku-sussulla ei ryteikössä ajeta. Sen sijaan meikäläisen ääreisverenkierto on huono, sormet kangistuvat hyvissäkin hanskoissa ajoviimasta jo näissä keleissä ja kahvalämppärit olisivat... noh, tylsä ratkaisu?
lookaround_orig.gif


Joten kokeillaanpa tällaista, "ku halvalla sain". Kaatosateeseen en tänään jaksanut lähteä kokeilemaan, joten huomenna käytännön kokemukset. Ja jos ei muuta, ovathan nuo suorastaan hävyttömän näköiset pikkusussussa - etenkin kun ne on väärinpäin asennettu
biggrin.gif
Olikos näistä kahvasuojista mitään käytännön hyötyä? Vois itekin harkita, kun muuten tarkenee ajaa, mutta sormet ihan jäässä hyvilläkin hanskoilla alle kymmenen asteen keleillä.
 
Varmaan ihan ketterä kotkotin tuo viissatku.. Kaveri tais 90-luvulla saada tauluun jotain 170kmh joten ihan ok alkupärrä!
Ketterähän se ja ihan riittävästi kulkeekin.

Ajoittain voiman puute häiritsee, mutta vain suorilla revittäessä. Ja kukas sitä suoraa tietä viittii ajella... ;)

Mutkateillä tulee miljoona pientä joka veiviin heittäessä.
 
Olikos näistä kahvasuojista mitään käytännön hyötyä?
Ihan selkeästi. Ajelin lyhyet matkat (+- 30km) ihan talviteloille asti MP-Asun ohuilla vuorettomilla nahkahanskoilla. Ei käy viima niin ei palele
smile_org.gif


Lisätehoa saisi varmasti esim teippaamalla nuo pienet tuuliohjausraot umpeen, mutta en ole kokenut tarpeelliseksi. Sen verran hyvin auttaa muutenkin.
 
Mulla on tuollainen Suzuki vuosimallia 98. Ostin reilu vuosi sitten. Itse on tullut ajettua vähän yli 13 000. Kokonaiskilometrimäärä Suzukilla on jo lähes 64 000. Ainut vika mikä on ilmennyt on sammuminen moottoritiellä 120 km/h vauhdista. Oireet muistuttivat bensan loppumista, vaikka tankki oli lähes täynnä. Pienen odottelun ja bensahanan laittamisen "pri" asentoon, matka jatkui. Tuon episodin jälkeen olen ajanut yli 5000 km ilman suurempia ongelmia. Välillä on pitänyt kovaa ajaessa pitää bensahanaa "pri" asennossa. Mahtaako GS500E:ssä olla tyyppivikana bensahana? Kahvalämppärit laitoin jo keväällä. Ovat todella mukavat näin syyskylmillä.
 
Samaa vikaa ilmeni minunkin pikku-sussussani, vaikka on uudempi ja huomattavasti vähemmän käytetty. Eli tyyppivika tuntuu olevan.

Tuota on kahdesti tapahtunut ja molemmilla kerroilla kun pyörä on seissyt pidempään (yli viikon). Ongelma katoaa kun ajelee hana PRI asennossa hetken.

Jonkinlainen kalvosysteemi lie tuossa "automaattiasennossa", joka saattaa jumiutua?
 
Jos vähän tännekin rustailisi alkukauden kuulumisia.

Pikku-Sussu pääsi talviteloilta jo pääsiäisen alla, kun kelit Vantaalla äityivät riittävän houkutteleviksi. Ei siis muuta kuin uudet öljyt koneeseen ja pyörä ulos varastosta. Hippuisen jännitti eka startti, vaikka uuden akunkin hommasin (edellinen lie alkuperäinen ja aika kämä). Ekalla yrityksellä startilta vain trrtrr, mutta tokalla alkoi jo pyörittää ja rytkähti käyntiinkin kiltisti. Ei siis ongelmia talvisäilöstä!

Reilut 1000km ehtinyt muutamassa viikossa nurkissa pyöriä ja taas "opetella" uudestaan ajamaan, pikkuhiljaa tullaan sinuiksi sussun kanssa taas. On se vaan jännä että jo näin vähäisellä ajokokemuksella alkaa pikku-Sussu tuntumaan pikku-lussulta, voimaa saisi olla lisääkin
blush.gif
. No kerkiihän tolla ja rahkeita pyörän vaihtoon ei tosiaankaan ole. Rumat ne tehoilla koreilee, eiks niin
lookaround_orig.gif
.

Pyörän räpeltely on ollut maltillista. Jo talven aikana sussun vilkut saivat ylleen kevyen tummennuksen (tai sen piti olla kevyt, mutta aika roimasti lopulta tummeni). Duplin tummennusspray on kuitenkin asiakamaa ja kiitettävän hyvin kirkkaallakin säällä vilkuttelevat edelleen. Mielessä kävi vilkkujen vaihtokin, mutta ainoa miellyttävä malli olisi ollut Buellin orkkisvilkut (á 60e), joten lopulta lompakko päätti miten homma hoituu. Jotain piti kuitenkin tehdä, kun sussun päänkokoiset oranssit mollukat häiritsivät liikaa. Miniledithyyninglinjalle en halunnut lähteä, ei sovi pyörän imagoon
tounge.gif
.

Lisäksi loppukaudesta virittelemäni tee-se-itse gps kotelo (tunnetaan myös tuttavapiirissä nimellä "nakkirasia") vaihtui Bags Connectionin laukkuun. Kiinnitys tapahtuu edelleen omalla patentilla. Tankinsuojatarran liimailin vastikään, ihan vaan peittämään olemassaolevaa naarmuviidakkoa tankin haaruksissa.

Muuten on kaikki kivaa, mutta nyt iski se paha kuume jota pelkäsin jo viime kaudella. Pikku-Sussun vakioänäri on sekä säälittävän näköinen että singerin kuuloinen. Jotain hillittyä, mutta näyttävämpää ja äänimaailmaltaan miehekkäämpää tekisi mieli... GS500 on vaan harvinaisen hankala tapaus änärien osalta. Vaihtoehtoja on vähän ja nekin vähäiset törkeän hintaisia (pyörän arvoon nähden).

Vance & Hines tyrkyttäisi kivointa full systemiä, joka korvaisi alkuperäisen putkiston alusta lähtien. Ihanan kallista, mutta orkkis jäisi sitten varuille. Akralla on sikakallis slipari, jota ei tarvi haaveillakaan. Ixil tarjoilisi myös sliparia jonka ehkä jotenkin joskus voisi kuvitella ostavansa (299e), mutta slipareidenkin kanssa pitäisi sahailla orkkisputkisto poikki 2-1:n jälkeen.

Sitten vielä se Motomaster verkkokaupan kiinanihme, jota jo kovasti harkitsin. Vaan hinnasta huolimatta ei uskaltaisi lähteä soitellen sotaan, kun mitään kokemusta kenelläkään ei Hatamoto vaimentimista vielä ole. Ja askartelua olisi enemmän kuin tarpeeksi tämänkin kanssa:
Klik

Arveluttaa myös ristiriitainen tieto säätämisen tarpeesta. Toiset pitävät ehdottomana (ulkomaalaisia GS500 foorumeita myöten), toiset sitä mieltä että slipari kiinni ja kovaa ajoa. Säätö tietysti aiheuttaisi kiitettävästi taas lisämenoa, eikä heti ole tiedossa "edullista" tekijääkään kaasarien säädöille.

Pari kuvaa sitten vielä:

DSCF6515.jpg

Klikkaa tästä isompi kuva

DSCF6470.jpg

Klikkaa tästä isompi kuva

DSCF6519.jpg

Klikkaa tästä isompi kuva

DSCF6517.jpg

Klikkaa tästä isompi kuva
 
Back
Ylös