SV-kuskeja?

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja ted
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Sanokaas muut SV kuskit, saako SV:n alkuperäistä alustaa mitenkään kantamaan n. 100kg kuskin ilman että kulku on täristävää tai kuopissa jysäyttävää?

Kun oon noita säätöjä nyt käännellyt ja väännellyt suuntaan jos toiseen, niin edestä kuin takaa, enkä vaan oikeen tunnu saavan asettumaan niin että kulku olisi rauhallista ja luottamusta herättävää. Vähänkin isommassa kuopassa tuntuu kuin pohjaisi, ja taas jos jousitusta jäykistää, sitten täristää koko ajan.

Onko etittävä suosiolla jäykempiä jousia? Ostettaessa sain mukaan jonkun HyperPro violetin takajousen, jota tietty voisi kokeilla orggisjousen sijaan.

Ja onkos SV:n takaiskari lainkaan huollettavaa mallia? Epäilen ettei ole.

Aina on tietty mahdollisuutena vaihtaa pyörä toiseen, mutta SV:ssä on niin luonteikas moottori ja näppärästi toimiva vaihteisto että ei ihan mielellään vaihtais toiseen näin helpolla.
Jäykemmät jouset ei muuta alustaa jäykemmän tuntuiseksi.
Painavalla kuskilla jäykemmät jouset jaksaa paremmin kantaa kuorman, ja imeä tien epätasaisuudet itseensä.
Eli käytännössä, painavalle kuskille, jäykemmät jouset antavat tasaisemman ja pehmeämmän kyydin.
Tavis kuski sekoittaa jäykän jousen jäykkään alustaan, koska ei ymmärrä että alustan jäykkyys ei johdu jäykästä jousesta, vaan kovasta menovaimennuksesta.

Eli tällä hetkellä ongelmat johtuu siitä että et ymmärrä mitä jousi tekee alustassa, ja mitä vaimennukset tekee alustassa. Ja miten jousi ja vaimennukset vaikuttaa sun fiilikseen/ alustan ajotuntumaan.

Ja vastauksena varsinaiseen kysymykseen: Kyllä/ei, eli alkuperäistä alustaa ei saa toimimaan niin kuin haluat. MUTTA, siihen voi vaihtaa sinulle sopivat jouset, ja myöskin vaimennuksia voi tuunata niin että ne sopivat sinulle.
Jos satut majailemaan pks-seudulla, niin kurvaile www.motoville.fi niin saat aivan varmasti erittäin asiantuntevaa neuvontaa alustan tuunaamisen suhteen.
 
...Eli tällä hetkellä ongelmat johtuu siitä että et ymmärrä mitä jousi tekee alustassa, ja mitä vaimennukset tekee alustassa. Ja miten jousi ja vaimennukset vaikuttaa sun fiilikseen/ alustan ajotuntumaan.
...

Tähän saakka olen ollut uskossa että jousen tehtävä on kantaa kuorma ja iskunvaimentimen taas pitää rengas maassa mahdollisimman hyvin, mutta olen siis ymmärtänyt väärin. :)

No joo, suurin virhe varmaan mitä tähän mennessä olen säädöissä tehnyt, on se, että säädän liikaa ja vähän joka paikkaa yhtäaikaa, mistä ei sitten voi päätellä yhtään mikä muutos aiheutti mitäkin.

Toinen virhe on varmaan se, että jos pyörä tuntuu lyövän käsille, en välttämättä tiedä pitääkö kiristää jousen esijännitystä vai kompressiota vaiko reboundia. Vaiko kenties löysätä jotain...

Just äsken kiristin pikkasen takaiskarin ja keulahaarukan kompressiota, ja edestä myös viivan verran jousituksen esijännitystä.
Alkuun tuntus paremmalta, mutta pitää nyt hetki ajella noin ja jättää säädöt hetkeks rauhaan.

Kyl se siitä. Ja jos ei muuten, ni selvästi rauhottuu ku nostaa nopeutta. Eli sinkki kireelle vaa jos alusta alkaa vielä nyppimään.

P.S.
Dave Mossin pyörän pompotteluvideoita tullut joku tovi kateltua ja jotain omasta mielestä ehkä niistä oppinut, tai sitten en...
 
Asensin tangon siirtosarjan (25mm korottava, 16mm taaksepäin tuova).

Ensivaikutelma mainio. Nyt on lähes samanlainen ajoasento kuin esim kaverin Kawa Z1000.

Vähän piti säätää jarru- ja kytkinletkujen reititystä, kun meinas toisessa kääntöasennossa jäädä vähän tiukalle.
 

Liitetiedostot

  • Korotuspalat1.jpg
    Korotuspalat1.jpg
    19,4 KB · Katselut: 62
Uusi SV650-kuski ilmoittautuu! Ja samalla kysyisin neuvoa. Asensin uuteen pyörääni Rennerin kaatumatapit, ja tulin siinä innostuksissani löysänneeni väärän pultin (ehdin löysätä sitä hieman ennen kuin huomasin, ettei ole oikeasta pultista kyse, en ottanut pulttia kokonaan irti). Kuvassa tämä erheessä löysäämääni pultti ympyröitynä. Nuo Rennerin tapit kiinnitetään kuvassa vasemmalla näkyvään pulttiin, ja lopulta sainkin ne paikoilleen.

Nyt kyisinkin, osaako joku auttaa ja kertoa oikean momentin johon tuo ympyröity pultti tulisi kiristää? Olen tätä jo muutamalla muulla foorumilla kysellyt, mutta laitetaan vielä tänne niin saadaan lisää mielipiteitä asiaan.

Kiitokset neuvoista! Pyörä on muuten mahtava (ainakin näin aloittelijan perspektiivistä)!
 

Liitetiedostot

  • IMG-3116.jpg
    IMG-3116.jpg
    96,5 KB · Katselut: 78
Uusi SV650-kuski ilmoittautuu! Ja samalla kysyisin neuvoa. Asensin uuteen pyörääni Rennerin kaatumatapit, ja tulin siinä innostuksissani löysänneeni väärän pultin (ehdin löysätä sitä hieman ennen kuin huomasin, ettei ole oikeasta pultista kyse, en ottanut pulttia kokonaan irti). Kuvassa tämä erheessä löysäämääni pultti ympyröitynä. Nuo Rennerin tapit kiinnitetään kuvassa vasemmalla näkyvään pulttiin, ja lopulta sainkin ne paikoilleen.

Nyt kyisinkin, osaako joku auttaa ja kertoa oikean momentin johon tuo ympyröity pultti tulisi kiristää? Olen tätä jo muutamalla muulla foorumilla kysellyt, mutta laitetaan vielä tänne niin saadaan lisää mielipiteitä asiaan.

Kiitokset neuvoista! Pyörä on muuten mahtava (ainakin näin aloittelijan perspektiivistä)!

Tossa jotain tietoo, en tiiä onko oikee vuosimalli.

https://www.scribd.com/doc/40664307/Suzuki-SV650-Torque-Specs

https://www.svrider.com/threads/a-list-of-common-torque-specs.104057/
 
Nyt kyisinkin, osaako joku auttaa ja kertoa oikean momentin johon tuo ympyröity pultti tulisi kiristää? Olen tätä jo muutamalla muulla foorumilla kysellyt, mutta laitetaan vielä tänne niin saadaan lisää mielipiteitä asiaan.

Korjausoppaasta nuo tiedot löytyvät. Kyse on ilmeisesti moottorin kiinnityspultista, jossa vastakierteenä näyttää olevan rungon alumiini. Jos välissä on joku värinänvaimennuskumi, niin vastinkierre luultavasti terästä, eli oikea momentii voi olla hyvin yksillöllinen.

Korjausoppaita löytyy myös kirjastoista, jos ei omaa raaski ostaa. Tuurilla netistäkin.
 
Nyt kyisinkin, osaako joku auttaa ja kertoa oikean momentin johon tuo ympyröity pultti tulisi kiristää? Olen tätä jo muutamalla muulla foorumilla kysellyt, mutta laitetaan vielä tänne niin saadaan lisää mielipiteitä asiaan.

Uusi takuunalainen pyörä nähtävästi kyseessä, niin sinuna kysyisin oikean menettelyn suoraan sieltä myyjäliikkeen valtuutetusta huollosta.
 
Eipä taida tuo vuosimallin 2003-2012 manuaali päteä enää vuosimallissa 2020, joka on siis vuonna 2017 esiteltyä kolmatta sukupolvea.

Meinaat, että momentit olis muuttunu niin paljon? Kiinnityksethän nyt näyttää kovasti samanlaisilta.

Tietysti, jos ei ranteessa ollut avatessa niin paljoa tuntoa, että osais takaisin kiristää, niin lavetillahan toi pitää huoltoon viedä.
 
Uusi takuunalainen pyörä nähtävästi kyseessä, niin sinuna kysyisin oikean menettelyn suoraan sieltä myyjäliikkeen valtuutetusta huollosta.

En olekaan enää ihan varma, lähtikö tuo pultti irti vai liikahtiko koko tuo moottorin läpi menevä kokonaisuus ja siis myös toisen puolen pultti siinä mukana. No, tänään kiristin 93Nm koittaen pitää toisen puolen pulttia samaan aikaan paikallaan. Ei tippunut moottori vielä tämänpäiväisessä ajossa kyydistä...

Kysyn huollosta kun pyörän sinne vien syksymmällä. Varmaan tuon pultin voisi merkata, että näkee onko siinä eloa, ja huolestua asiasta enemmän jos on.

Edit: enpä ylipäätään tullut varmistaneeksi, onko tappien asentaminen itse takuun kannalta sallittua. Pakkauksessahan toki lukee että ammattilainen asentaa.
 
Viimeksi muokattu:
Meinaat, että momentit olis muuttunu niin paljon? Kiinnityksethän nyt näyttää kovasti samanlaisilta.

Vanhassa on alumiiniprofiilirunko, uudessa nykymuodin mukainen teräsputkirunko, joten arvauksella voi osua tontille tai sitten ei. Jos pyörä olisi iäkkäämpi, niin asialla ei ehkä olisi ihan niin suurta merkitystä, mutta takuunalaisessa laitteessa sooloilu on vaan tyhmää ja pahimmillaan johtaa takuun raukeamiseen.
 
Edit: enpä ylipäätään tullut varmistaneeksi, onko tappien asentaminen itse takuun kannalta sallittua. Pakkauksessahan toki lukee että ammattilainen asentaa.

Takuuehdoissa lukee varmasti kaikenlaista, mutta oleellista on se, että asennus on tehty asianmukaisesti ohjeita noudattaen. Jos pyörään tulee asennuksesta johtuva vika, niin sitä takuu luonnollisesti ei korvaa. Ja vaikka takuu raukeaisikin ehtojen rikkomisen takia, lakisääteinen virhevastuu kuitenkin kuluttajakaupassa on toki voimassa. Silloin vaan näyttövelvoite siirtyy asiakkaan puolelle.
 
Vanhassa on alumiiniprofiilirunko, uudessa nykymuodin mukainen teräsputkirunko, joten arvauksella voi osua tontille tai sitten ei. Jos pyörä olisi iäkkäämpi, niin asialla ei ehkä olisi ihan niin suurta merkitystä, mutta takuunalaisessa laitteessa sooloilu on vaan tyhmää ja pahimmillaan johtaa takuun raukeamiseen.

Eipä näytä toi pultti/mutteri siltä, että putkea saisi isollakaan momentilla lyttyyn kiristettyä.:grin: Yleensä nämä momentit riippuu jengan/pultin kestosta.
 
Onko muilla tonnisen SV:n takajousen päällä suojakuppi?

Kun omassa on, enkä oo muissa vastaavaa nähny. Eikä korjauskirjoissa jousen päällä näy mitään.

Kyseinen kuppi on kiinni siinä esijännityksen säätömutterissa (Kts kuva)

Tosin toi kuppi helpottaa säätämistä, kun tosta mutterista on vaikee saaha otetta haka-avaimella, mutta kupista jousta voi säätää vaikka öljynsuodattimen kiristys hihna työkalulla.

Iskari muuten tuntuu originaalilta. Vaimennuksen säädöt on just samanlaiset ku korjausoppaan ja käyttöohjekirjan kuvissa.
 

Liitetiedostot

  • RearSpring.jpg
    RearSpring.jpg
    89,6 KB · Katselut: 62
Täällä kans uus SV kuski, olis kysymys öljynvaihdosta, voiko propun tiivisteenä käyttää normaalia alumiini/kupari tiivistettä vai pitääkö käyttää sitä alkuperästä "puristettavaa" mallia? Kiristystiukkuus on ilmeisesti 21nm, ja voiko suodattimen vetää käsitiukkuudelle vai tarviiko jotakin spessutyökalua?
 
Laita vaan se originaali tiivisterengas öljyproppuun. Toimii speksatulla kiristysmomentilla eikä ole edes kallis. Niitä sai muistaakseni Motonetistakin mistä myös orkkissuodin löytyy.

Suodatinta et varmaankaan pysty laittamaan speksattuun tiukkuuteen käsivaralla. Speksattu suotimen kiristysmomentti on kyllä niin tiukka, että suorastaan hirvittää vääntää suodatin siihen tiukkuuteen. Oikea työkalu auttaa siinäkin. Niitäkin saa halvalla Motonetista:
https://www.motonet.fi/fi/tuote/803...oljynsuodattimen-kuppiavain-86mm-16-kulmainen

Huom! Linkin työkalu on vain malli siitä miltä se näyttää eikä luultavasti ole oikean kokoinen. Mene suodattimen kanssa kauppaan ja etsi oikean kokoinen avain.
 
Tiedoksi SV 1000 ihmisille:

Jos/kun irroitatte kytkimen työsylinterin (esim ketju/ratas huollon yhteydessä), huomatkaa, että ne kaksi pulttia on eri mittaiset

Ja jos ne laittaa väärinpäin, sylinteri jää heilumaan kytkintä käyttäessä.

Ai mistäkö tiedän? No kytkinnesteitä uusiessa ihmettelin et miks se sylinteri heiluu kytkintä käyttäessä.
Hetki foorumin selaamista, ja kas, joku kehotti tarkistamaan pulttien paikan.
Otin ne pois, ja niissä on n. 5mm pituusero. Pidempi oli alemmassa reiässä, kun sen pitäis olla ylemmässä.
Vaihdoin pulttien paikkaa, kiristin, kokeilin kytkintä. Ja JES, napakka kuin kallio.

Kuka pattipää suzukilla on päättänyt että "joo, tähän sit laitetaan eri pituiset pultit, ja niin että pitempi pohjaa lyhyemmässä reiässä"

Mut pääasia ett tuli kuntoon eikä ollu kallis remppa.
 

Liitetiedostot

  • ClutchSlaveCylinderBolts.jpg
    ClutchSlaveCylinderBolts.jpg
    19,5 KB · Katselut: 39
Kuka pattipää suzukilla on päättänyt että "joo, tähän sit laitetaan eri pituiset pultit, ja niin että pitempi pohjaa lyhyemmässä reiässä"

Joku syy siihenkin on miksi eri pituiset pultit. Ei ne kiusallaan niitä tehtaalla laita:)
 
Back
Ylös