• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Sydäri lähellä

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Cubix
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
sanoi:
Mutta totta puhuen 40 alueella EI VOI YKSINKERTAISESTI AJAA tuommosta nopeutta - et oikeasti ehdi tehdä mitään jos joku nappula juoksee eteen. Nähtävästi omia lapsia ei vielä oo...
Äh, ei se niistä omista mugelloista välttämäti ole kiinni, eikä aihe varmaan ole kovin kiihkeän hihhuloinnin väärti. Esim. keskellä yötä niiden sinunkin mugellojesi pitäisi kyllä olla kotona tutululla -osastolla eikä missään tiellä pomppimassa. Osa meistä ajaa / joutuu ajamaan noita nelikympin alueita öiseen aikaan, eikä siellä silloin ole tielle pomppimassa muita kuin oravia ja rusakoita. Viimeksi toissapäivänä tais rusakonpoika pompata eteen, hyvin kerkesi väistää, vaikka vauhti oli varmaan samaa luokkaa.  Rusakkomukula jatkaa edelleen pomppimistaan.
Ei se vauhti aina ja joka yö ole välttämäti samanlainen, mutta siis ihan vaan kommenttina tuommoiseen 'ei yksinkertaisesti voi' -hih... heittoon. Toki tuollainen ajo ei joka paikkaan ja kellonaikaan oikein sovi, mutta silti, äkkijyrkkyys ei ole hyväksi terveydelle. Ottakaahan iisisti, pysyy verenpaineet alempana ja sileen.
Onko se tuskaa muutama sata metriä ajaa ,esim. sitä 40Km/h ?
Ajallisestin ei siinä voita montaa sekunttia ,ajaako sen tupla vaudilla vai nopeusrajoitusten mukaan.
No, ainahan sitä voi perustella, että yöllä ei vaaranna ketään.
Eihän kukaan yöllä taajamassa tai vastaavassa liiku.
Myös sunnuntaisin on yleinsä hiljaista, silloinkin voi ajaa lujempaa, eikä silloinkaan ketään vaaranneta .
Myös yli 30°C helteessä voi ajella surutta reiluja ylinopeuksia (kaikkihan on silloin rannalla ottamassa arskaa) .
Ainahan noita hyviä syitä, myös ylinopeuksiinkin löytyy 
biggrin.gif

No, leikki leikkinä.
Onhan me moponkin hankinnalle keksitty järkisyitä ?  
biggrin.gif

Eiköhän ne oo mietitty joillakin perusteilla ne paikat missä niitä nopeuksia rajoitetaan varsinkin jos kyseessä on 40 km/h, kyllä kaiketi liikenneturvallisuus on ollut se lähtökohta? Ei oteta tätä liian kireällä pipolla mutta en hyväksy että ylinopeutta puolustellaan varsinkaan taajamassa missä aina tietoisesti otetaan se riski että voi käydä isokin vahinko jollekin täysin viattomalle ulkopuoliselle. Se on vähän sama kuin että punaisia päin voi ajaa illalla kun lapset on jo nukkumassa tai tosiaan sunnuntaisin voi tehdä mitä vain kun ihmiset on rantsulla...

Jos yhden kerran onnistuu väistämään jotakin rampaa jäniksenpentua joka säikähtää ja juoksee eri suuntaan ei tarkoita sitä että aina onnistuu...mitä jos seuraavan kerran ei onnaakkaan yhtä hyvin ja alle jääkin naapurin 6 vuotias joka on tulossa kaverin luota ja juoksee innoissaan tien yli ettei saa kotona huutoja kun on pikkasen myöhässä illalla - 74 km/h kulkeva rautamötikka tekee ihan peruskoulun fysiikan oppimäärälläkin laskettuna semmosta jälkeä että ei hyvin käy vaikka jarrua olisikin ehtinyt sormella koskettaa...

Eli kun ajetaan ylinopeutta ottaa kuski tietoisen riskin että jonkun toisen henki tai tulevaisuus voi olla kuskin käsissä ja tätä ei voi puolustaa muutaman sekunnin kymmenysosan ajan voitolla mitenkään - tätä tapahtuu oikeassa elämässä ihan varmasti, ehkä jopa vahingossakin mutta silti sitä ei voi puolustella. Tämän takia mielestäni 40 alueella ei voi yksinkertaisesti ajaa ylinopeutta jos kuski yhtään välittää mistään muusta kuin siitä filiksestä mikä on päällä - niinhän ne kännissäkin ajavat luulee että ne homman hallittee.

Ja voihan siellä keskellä yötä olla naapurin isäntäkin menossa konttien kotia kohti kostean illan päälle ja sitten joku  Kallio-fani tulee kuin Roosberi ja ajaan meidän Pertin päälle joka ei kellekään mitään pahaa koskaan ole tehnyt  
sad_orig.gif

No mulla oli hetki sitten 40 alueella 71. Ei saarnannu, mut kyselivät häikäsikö aurinko mittaria
smile_org.gif
Muutenkin oli asiallisia, hiljainen kun oli liikenne. Tutka tosin oli ihan miinapaikassa, se jäi vähän sapettamaan. Alamäki vielä, aluerajoitus just päättymässä ja hyvä näkyvyys joka suuntaan.... ja tutka sen ainoon puskan takana.. Sakkua kyllä kirjoittivat reilusti, muttei kortinlähdöstä ollu mitään puheita.

Viime viikolla pukkasivat lapun käteen (80@60), ja jankuttivat miten onnekas olin ettei ollut enempää vauhtia... Voihan sen noinkin nähdä.

Kjeh kjeh. Mulla sattui toissapäivänä hassu juttu espoossa, kehä kolomosella matkalla länteen.
Illalla kruisailin n.90km/h 80 alueella. Katsoin eteen sekä taakse, eikä yhtään ajoneuvoa kummassakaan suunnassa. Vähän tylsistytti joten kyyristyin "huippunopeus" asentoon. Tuntui mukavalta. Tuulenvastus pieneni ja vauhti alkoi hitaasti kiihtymään. Kaasu oli kokoajan samassa asennossa.
Ehkä 10-15s meni ja sitten nousin takasin normaaliin ajoasentoon.
Samantien tuli fiilis että kaikki ei ole kohallaan. Jokin hämää.
Silloin huomasin jotain vilkkuvaa. Silmäkulmasta katsottuna sinisiä valoja tärisevässä peilissä.
Tarkemmin katsottuna sinisiä valoja ja valkoinen pakettiautohan sieltä lähestyy. Käännyin katsoakseni taakseppäin ja kyllä, edelleen sama näkymä. Välimatkaa auton ja mun välillä oli noin 200m. Verenpaine nousi. Kortista ei niin väliä mutta pelimerkkejä tulen häviämään oikein huolella, toisti mun pää.
Himmasin ja vaihdoin kaistaa joka vei pois kehältä jonne mulla alunperin oli tarkotus mennäkkin. Ajelin hissukseen risteykseen, katsoin taakse ja siellähän se paku painoi menemään kehällä edelleen ja hävisi mutkan taakse jatkaen matkaansa.
tounge.gif

Kieltämättä sekunnin murto-osan ajan kävi mielessä että nyt häivytään maisemiin kun niin vaivalloiselta näytti pakun kulkupuolikin. Olis ollut tutut maisematkin sopivasti.
Mut enhän minä nyt mitään sellaista..
talktohand.gif

Jos näkee ratsian kaukana, niin kannattaa piruuttaan siirtyä täyteen kyykytysasentoon ja vaihtaa erittäin pieni vaihde. moottori huutaa ja kuski näyttää ajavan tuhatta ja sataa...

Repiköön siitä
cool.gif
062802moto_prv.gif

Hyvä munkki.

Ja sitten jeesustelijoille - tuosta ylinopeudesta itkeminen tällä foorumilla tuskin saa ketään ajamaan sen rauhallisemmin kuin omiin tottumuksiin kuuluu? Ihmettelenpä vaan tätä iänikuista kyttäysmentaliteettia ja että eikö tosiaan voida ajaa itse niinkuin parhaaksi nähdään ja antaa muiden pitää se oma käsityksensä.

Hyvä munkki.

Ja sitten jeesustelijoille - tuosta ylinopeudesta itkeminen tällä foorumilla tuskin saa ketään ajamaan sen rauhallisemmin kuin omiin tottumuksiin kuuluu? Ihmettelenpä vaan tätä iänikuista kyttäysmentaliteettia ja että eikö tosiaan voida ajaa itse niinkuin parhaaksi nähdään ja antaa muiden pitää se oma käsityksensä.
Yhdyn täysin tumeetin kommenttiin..!!
bowdown.gif

Paheksutaan välillä vaikka sitä, (mitä nykyään näkee lähes päivittäin) kuinka jotkut motoristit unohtavat vilkun päälle ajaessaan ja huristelevat pitkään blinkkeri päällä tietämättä asiasta mitään, ymmärtämättä asian vaarallisuutta (vilkun käyttöhän ei ilmeisesti sido mihinkään mutta silti..). Samaan aikaa epäonninen tietä ylittävä PIKKULAPSI luulee, että setä isolla mopollaan on kääntymässä esim. oikealle (koska vilkku on edelleenkin päällä oikealle), lapsi lähtee ylittämään tietä pahaa aavistamatta, mutta setä ajaakin yhtäkkiä suoraa (valehtelee lapselle) ja kopsis!
kynttila.gif
confused_orig.gif
..Ei mutta unohdinkin, lapsethan juoksevatkin alle vain ylinopeutta ajettaessa tai keulittaessa...
omg.gif

Ei mutta unohdinkin, lapsethan juoksevatkin alle vain ylinopeutta ajettaessa tai keulittaessa...
omg.gif
Juuri näin.
kaboom.gif
Jos se lapsi sieltä lähtee tulemaan yhtäkkiä tien yli niin kai mahdollisuudet välttää törmäys on suuremmat, jos ajaa rajoitusten mukaisesti / molemmat kumit tienpinnassa kiinni. Selitä minulle kuin lapselle, jos asia ei näin ole.

T. Ei niin kukkahattu, mutta kohta kahden lapsen äiti

Niin elikkä painoin suoraan 40km\h alueella 74km\h maijaa vastaan
Oliko tuo tutkan lukema?
Minuakin kiinnostaa, koska tää voisi selvittää paljonkin. Jos menee arvailuksi, veikkaan ettei tutkattu ja poliisi piti nuhtelupuheen ja jätti sakottamatta pelkästään, koska näyttö ei ehkä olisi oikeudessa riittänyt. Sen sijaan jos olisivat ajaneet perässä, olisi sakot saattaneet tullakin.

Ei mutta unohdinkin, lapsethan juoksevatkin alle vain ylinopeutta ajettaessa tai keulittaessa...
omg.gif
Juuri näin.
kaboom.gif
Jos se lapsi sieltä lähtee tulemaan yhtäkkiä tien yli niin kai mahdollisuudet välttää törmäys on suuremmat, jos ajaa rajoitusten mukaisesti / molemmat kumit tienpinnassa kiinni. Selitä minulle kuin lapselle, jos asia ei näin ole.

T. Ei niin kukkahattu, mutta kohta kahden lapsen äiti
Toki olet oikeassa. Omasta puolestani sanonkin vain sen, että täällä foorumilla asiasta marmattaminen ei todellakaan hetkauta omaa ajotottumustani suuntaan tai toiseen - koen omaavani hyvän käsityksen siitä, missä voi mitäkin vauhtia ajaa. Ja aivan satavarmasti teillä kaikilla on oma käsityksenne samaisesta aiheesta myös, ja pahimmillaan nuo käsitykset kolisevat ristiin ja lujaa. Tässä tilanteessa olisi kuitenkin mielestäni jokaisen maltettava pitää suunsa kiinni ja tyytyä siihen omaan mielipiteeseensä ja toimittava itse sen mukaan - ketään ei kuitenkaan saa käännytettyä, eikä kenenkään ajotottumuksia muutettua vaikka kuinka itkisit että "et sä vaan voi kaahata tollee."

Live and let live, niinku Axl lauloi aikoinaan.

Ei muuten laulanu, nulikka
baaa.gif

Asiaan senverran, etta on neljankympin alueita, ja on neljankympin alueita. Jeesustellaan sitten kun on kaikki faktat tiedossa vrt. nama teollisuusalueille teleporttaavat lapset.

Myos kahden lapsen aiti, eika edes melkein, vaan jo vuosia.

baaa.gif
NO MÄ VÄHÄN SOVELSIN, ÄMMÄ!
biggrin.gif
...
blush.gif
Ja tähänhän sopii ihan yhtä lailla live and let live, live and let die, ja vaikka let it be.. kunhan vaan on toi let-sana tuossa niin ollaan oikeilla jäljillä..

Asiaan senverran, etta on neljankympin alueita, ja on neljankympin alueita. Jeesustellaan sitten kun on kaikki faktat tiedossa vrt. nama teollisuusalueille teleporttaavat lapset.
Iksäkli. Tänks.
smile_org.gif

Kaveri vetäs aikoinaan piikillä 79km/h tutkaan, 40km/h alueella keskellä kaupunkia. Onneksi sattu tuttu poliisi niin kortti säily ja minimi sakoilla säästyttiin, mutta jos oli kuulemma ollu 80km/h vauhtia niin kortti olis menny. Tämä siis vuonna 2002.
baaa.gif

baaa.gif
biggrin.gif
  ...
blush.gif
 Ja tähänhän sopii ihan yhtä lailla live and let live, live and let die, ja vaikka let it be.. kunhan vaan on toi let-sana tuossa niin ollaan oikeilla jäljillä..
Ammalla on sentaan rokin faktat tiedossa
wink.gif
Jotain hyotya eletyista vuosistakin
biggrin.gif

Etka sie pikkanen niin harhateilla ollu, alkuperainen meni kylla live and let live, mutta axl levytti omanlaisensa sovituksen aiheesta.

(sitapaitsi, use your illusionit oli muutenkin jo populistista sontaa, mutta tuntuu purevan paremmin muutenkin mainstreamin mukana menijoihin)

baaa.gif
biggrin.gif
...
blush.gif
wink.gif
biggrin.gif

Etka sie pikkanen niin harhateilla ollu, alkuperainen meni kylla live and let live, mutta axl levytti omanlaisensa sovituksen aiheesta.

(sitapaitsi, use your illusionit oli muutenkin jo populistista sontaa, mutta tuntuu purevan paremmin muutenkin mainstreamin mukana menijoihin)
No, mä en hirmuna ehtiny noita fanittaa, olin turhan nuori välittääkseni mokomasta nippelitiedosta.. Ja herranen aika, silloinhan sitä vasta virran mukana mentiinkin.. Nykybändien kohdalla tilanne on eri.
smile_org.gif
Mutta biisi on hyvä, siitä ei pääse mihinkään.

Ollaan päästy aika kauas topicista, keskustelu jätettäneen siis tästä aiheesta tähän.
biggrin.gif

Mutta totta puhuen 40 alueella EI VOI YKSINKERTAISESTI AJAA tuommosta nopeutta - et oikeasti ehdi tehdä mitään jos joku nappula juoksee eteen.
Höh.

Miks aina lapsi juoksee eteen? Kai se o yhtä vittumaista ajaa joku täyskasvuinenki hengiltä. Kolahtaaki viel enemmän...

Oli se siellä pitkässä kommentissa tämäkin....

Ja voihan siellä keskellä yötä olla naapurin isäntäkin menossa konttien kotia kohti kostean illan päälle ja sitten joku  Kallio-fani tulee kuin Roosberi ja ajaan meidän Pertin päälle joka ei kellekään mitään pahaa koskaan ole tehnyt .

Hyvä munkki.

Suomi on vapaa maa kunhan toisten oikeuksia (kuten turvallisuutta liikenteessä) ei loukata  
cool.gif

No joo, pistäkää joku jo poikki tämä, heh...

Onko se tuskaa muutama sata metriä ajaa ,esim. sitä 40Km/h ?
No ei ole, eikä ole tuskaa vaikka kyltti sanoisi 20 tai 10. Sitähän ajetaan sen mukaan mitä määrätään ja jos ei, niin ei kun rangaistusta peliin. Itse en toivo kohtaavani tämän threadin aloitusviestin kaltaisia poliiseja, he kun paitsi jättävät virkavelvollisuutensa suorittamatta, osoittavat olevansa myös täysin välinpitämättömiä. JOS siis tutkalukema oli ollut.

wink.gif
biggrin.gif

Ai mikäs alkuperäinen versio noin meni?

Back