• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

TA-keskituelle

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja More57
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

More57

New member
Tuossa tempoilin taas Transalppiani (-92) keskituelle tallissa. Ei auttanut kinkunsyönti - raskaasti nousee ja sivutuelle se yleensä jääkin. Eikun lisää kinkkua koneeseen.

Onko teille kokeneemmille kehittynyt mitään hyvää tekniikkaa, jolla TA nousee suht kevyesti keskituelle, tai kasvanut jotain ylimääräistä raajaa joka pitää liukumaan pyrkivää keskitukea paikallaan - vai lähdenkö salille kasvattamaan lihaksia  
062802jumpie_prv.gif
. Kohta alkaa vaimo olla mustasukkainen kun ähellystäkin alkaa tallista kuulua.

t. Jore

Ainakin AfricaTwin nousee keskituelle kohtuullisen kevyesti kun nostaa tuolta matkustajan jalkatapin kiinnikkeestä. Eli pidän vasemmalla kädellä ohjaustangosta kiinni, oikea jalka painaa keskitukea alas ja oikealla kädellä nostan AT:n tuolta em. kohdasta. Tie sitten oliko tästä sepustuksesta mitään apua
nixweiss.gif
.

Jep. Tuolla samalla monimutkasella liikesarjalla mitä Kasper tarjoili niin määki oon onnistunu oman Afrikkalaisen saamaan ylös. Kerran kylläki kaatunu pehmeällä alustalla mutta siitä nyt ei sen enempää..

Minä olen aina naureskellu partaani kun porukka hikihatussa vääntää omaansa keskituelle. Kun sekin (ja moni muukin asia) on ihan tekniikka laji. Pointtihan on siinä et kun laittaa kaiken oman elopainonsa siihen keskituen tappiin niin pyörä kun pyörä hyppää tuelleen melkeen itestään. Pieni nosto vielä perästä niin siinä töröttää!!!  
biggrin.gif
Moni kun kiskoo tarakastaan niin et saa pelätä irtoavan jne.  
baaa.gif

Ite tein sillä viisiin sillon kun en ollut vielä keskitukea poistanut, että ens laitoin pyörän sivutuelle, kallistin koko pyörää (takarengasta ilmaan sivutuen varassa) niin että keskituen sai alas ja sitten vaan pyörä takasin pystyyn. Hyvin toimii kunhan on kova alusta.

Juu - tekniikka laji.
Kiinni ohjaustangosta ja siten jostain suht tukevasta paikasta
sieltä satulan nurkilta - mistä nyt sitten kiinni saa.
Keski jalka alas niin paljon, että osuu alustaan.
Keikuttelet puolelta toiselle siten, että tunnet molempien keskijalan
puoliskoiden olevan alustassa kiinni.
Sitten vain koko elopaino siihen keskijalan painikeosaan - niiaat hiukkasen -
ja kappas vaan koko komeus nousee kuin itsestään -
ihan ilman voimaa ja ähellystä.
On siinä suunnittelussa ingenjööri kerrankin onnistunut.
biggrin.gif

Onpa tietenki tekniikkaa mutta myös mopetti kohtanen laji. Muistaa että tuommonen korkeahko enduro on hieman jopa työläämpi nostaa ko mitä tuommonen monkey. Ja painopiste on pikkusen korkea.

Mutta yhtäkaikki on tekniikkaa.

Pyöräkohtaisia eroja on melko paljon, toisissa keskituen vipu on suunniteltu selvästi paremmin. Oma Sevenfiftyni nousee keskituelle todella helposti, lähes kuin moposkootteri. Sen sijaan vaimon GS500 Suzuki on vaikea tapaus: minun vajaan sadan kilon  
sad_orig.gif
elopainoni ei saa pyörää ylös, jalkapohjaan vain sattuu vietävästi. Jostain pitäisi saada autettua kädellä, mutta sopivaa paikkaa ei löydy. Jostain luin, että yleensäkin Suzukeissa on keskituen kanssa ongelmia, liekö totta?

Sen sijaan vaimon GS500 Suzuki on vaikea tapaus: minun vajaan sadan kilon  
sad_orig.gif
elopainoni ei saa pyörää ylös, jalkapohjaan vain sattuu vietävästi. Jostain pitäisi saada autettua kädellä, mutta sopivaa paikkaa ei löydy. Jostain luin, että yleensäkin Suzukeissa on keskituen kanssa ongelmia, liekö totta?
No johan on. Mulla on samanlainen Suitsu, ja elopainokin kuulostaa tutulta, mutta mulla nousee kyllä keskituelle melkein yhtä helposti kuin pojan Kymco Cobra Cross moposkootteri. Oma Suzuki on -03 mallinen, ja keskituki luonnollisesti tehdastekoinen/asenteinen. Seison pyörän vasemmalla puolella, otan vasemmalla kädellä saman puolen ohjaustangon päästä kiinni, oikealla kädellä istuimen takana olevasta kauhukahvasta, ja oikealla jalalla painan keskituen "poljinta". Jos keskituen molemmat puoliskot ottavat maahan yhtä aikaa, eli pyörä on suorassa, nousee se kevyesti jalalle. Jos se vastaavasti on karvankin vinossa, eli ottaa vain oikealla tai vasemalla tallan kantilla maahan, tuntuu kuin painoa tulisi ainakin 50 % lisää.

No tuo omakin Cobra Cross nyt nousee tuelleen vaikka tarakasta nostamalla koko takarengas ilmaan
tounge.gif

Revere sen sijaan tarvitsee jo ihan oikeasti tekniikkaakin. Ja kovin samaltahan se tuntuu kuin muillakin - ihan itseopiskelun tuloksena
wink.gif
Keskituen molemmat tapit on tosiaan syytä olla tukevasti maassa. Kovalla alustalla pyörä pysyy näin pystyssäkin kuin issesseen => ei tarvitse ihan heti pelätä että pyörä "karkaisi" oik. kyljelleen
lookaround_orig.gif
Ja jos/kun pelkkä elopaino ei riitä pyörää tuelleen kampeamaan, ei todellakaan tarvita oik. kädellä suurta nostoa satulan alta tms. kun jo kolahtaa tuki paikoilleen. Tosin tuossa nostamisessakin on huomattavaa ettei ihan oikeasti edes yritä nostaa pyörää ilmaan vaan ikäänkuin painaa samalla keskituen "kammesta" elopainollaan => yrittää repiä keskitukea ja tarakkaa mahdollisimman kauas toisistaan tai miten tuota nyt sanoin kuvailisi. Vas. käsi stongassa lähinnä pitää pyörää suorassa ettei pyörä pääse ikäänkuin kiertymään sen pienen taaksepäin liikahduksen aikana mitä keskituelle nostaminen aiheuttaa
cool.gif

Täytyy lisätä, että mun Transalpissa ei oo keskituessa tappia, jonka avulla sen saisin omaa painoani käyttäen ylös - monessa pyörässä sellainen tuntuu olevan ja toimivan kanssa. Yx ongelma on kanssa meidän tallin epoximaalatty lattia, joka on tosi liukas.

Africa Twin-tekniikka vois toimia. Kun saan kinkun loppun niin eikun kokeilemaan ja nostamaan.
tounge.gif

Jos ei näy kadulla niin selkä sitten laukes taas
sad_orig.gif
.

Onx kukaa nostotekniikka trans-hemmo kuulolla?

t. Jore

mulla samanlainen alppi ja noi at neuvot kyllä auttaa siihen ja myös se että sitä käyttää,mulla oli aluksi tosi jäykkä se jalka kun ei sitä oltu käytetty,nyt menee suht helposti,ja tavaratelineen kiinnitysvarresta saa nostettua takaa

No johan on. Mulla on samanlainen Suitsu, ja elopainokin kuulostaa tutulta, mutta mulla nousee kyllä keskituelle melkein yhtä helposti kuin pojan Kymco Cobra Cross moposkootteri. Oma Suzuki on -03 mallinen, ja keskituki luonnollisesti tehdastekoinen/asenteinen. Seison pyörän vasemmalla puolella, otan vasemmalla kädellä saman puolen ohjaustangon päästä kiinni, oikealla kädellä istuimen takana olevasta kauhukahvasta, ja oikealla jalalla painan keskituen "poljinta". Jos keskituen molemmat puoliskot ottavat maahan yhtä aikaa, eli pyörä on suorassa, nousee se kevyesti jalalle. Jos se vastaavasti on karvankin vinossa, eli ottaa vain oikealla tai vasemalla tallan kantilla maahan, tuntuu kuin painoa tulisi ainakin 50 % lisää.
Oliskohan tuo keskituen "poljin" muuttunut vuosien saatossa, meidän GS500E on vm. 89 ja siinä se todella huonosti suunniteltu ( ei ole vipua tarpeeksi ). Täytyypä käydä liikkeen rivistöä tutkimassa ja tarvittaessa purkamoiden puoleen...
tounge.gif

Kiitos
buttrock.gif
,

Selkä on kunnossa ja pyörä keskituella.

Kiitos vinkeistä !

Homma onnistui hyvin kun otti vasemmalla kädellä ohjaustagon keskeltä kiinni, vasen jalka keskituen alapään nipukan päälle estämään sen likumista, oikealla kädellä kiinni takajalkatapista
kynttila.gif
. Ja sitten vetoa kummallakin kädellä.

Nyt naurattaa jo kaikki aiemmat venkoilut
withstupid.gif
withstupid.gif
.

Keskituki liukui 20 cm liukkalla lattialla, mutta pyörä nousi niinkuin sarvi Junnuvainion lauluissa
buttrock.gif
.

Terveisin,

Jore

Minä olen aina naureskellu partaani kun porukka hikihatussa vääntää omaansa keskituelle. Kun sekin (ja moni muukin asia) on ihan tekniikka laji. Pointtihan on siinä et kun laittaa kaiken oman elopainonsa siihen keskituen tappiin niin pyörä kun pyörä hyppää tuelleen melkeen itestään. Pieni nosto vielä perästä niin siinä töröttää!!!
biggrin.gif
Moni kun kiskoo tarakastaan niin et saa pelätä irtoavan jne.
baaa.gif
Muistan itsekkin äheltäneeni pyörääni ylös tangosta repimällä kuin hullu. Aina se keskituelle nousi, mutta hiki meinasi tulla.

Onneksi opetit tuon tekniikan. Sen jälkeen kaikki oli helpompaa. Jotenkin vain pelotti alussa laittaa koko paino keskituelle. Sitä luuli, että pyörä kaatuu, kun ei pidä sitä pystyssä.

Avatarissa näkyvän TA:n omistajana voin kertoa... (jota joku muukin käyttää
tounge.gif
)

Homma hoituu juuri niinkuin on kerrottu. Tosin otan kiinni kohdasta jossa laukkuteline ja runko yhdistyy. On pitkälle ihmiselle vähän lähempänä eikä tarvitse paljoa kumartua. Ensimmäiset kerrat kanssa tappelin kunnes oivalsin tekniikan. Tosin tuo jalka ei ole niitä kaikkien helpompia eli kunnon vartta siinä ei ole. Edelleenkään en mielelläni sitä käytä vaan sivutuki on sitä varten.

Toi sun kuvakkees oli vaan niin hyvä....
smile_org.gif
tosin mun pyörä on sininen. Laitan omani kuvan kuvakkeeksi kunhan selvitän  
idea3.gif
  miten saan sen parhaiten siirrettyä jotenkin kelvollisena - koita ymmärtää siihen asti.

t. Jore

Toi sun kuvakkees oli vaan niin hyvä....
smile_org.gif
tosin mun pyörä on sininen. Laitan omani kuvan kuvakkeeksi kunhan selvitän  
idea3.gif
  miten saan sen parhaiten siirrettyä jotenkin kelvollisena - koita ymmärtää siihen asti.

t. Jore
Joo ei pahalla...
tounge.gif

Kyllä totakin saa käyttää ainut vaan että on silmä tottunut hakemaan omia viestejä avatarin perusteella. Mutta kuten sanottu ensimmäinen päivä hirressäkin vaikein eli kaikkeen tottuu.

Niin ja onneksi olkoon TA:sta (en tosin tiedä onko uusi mutta kuitenkin
biggrin.gif
)

Niin joo monet TA:n omistajat siirtyneet (ja lukevat) tuonne tosin aina en jaksa ymmärtää mitä vikaa tässä foorumissa on... Kandee kuitenkin vilaista.
Lisäksi tuolla on pitkä ketju kaikenlaista TA kamaa, nyt tosin vähän hiljaisempana. Pitäis varmaan elvyttää...

Enpä tiedä onko tuo GS500 muuttunut kovin paljon ennen tai jälkeen tuota "omaa" vuosimalliani (-96) mutta kevyesti tuo nousee keskituelle vaikkei elopainoa tällä miehellä 70 kiloa enempää ole, eikä niitä voimiakaan hirveitä määriä... Sai tuota tosin pariin otteeseen miettiä mutta parhaiten tuo tässäkin ketjussa kuvattu temppu toimii, eli keskituki alas, pyörää heilutellaan sivuille sen verran että molemmat keskituen puoliskot ottavat maahan, ja kevyellä nostolla siitä penkin alta about takarenkaan keskikohdalta tuo nousee kuin taikuudella tuelle... Tekniikkalaji se on ;)

Back