taakse 2 piikkiä enemmän

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja mullikka
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

mullikka

New member
tilasin Stormilta nyt R1:seeni (-01) kaksi piikkiä isomman takarattaan... speedohealerin laskurin mukaan nopeusvirhe kasvaa vajaa +12 %:a ja matkamittari n. +6 %:a...
no eipä siinä mitään mutta ajattelin onko porukoilla kokemusta tollasesta välityksen muutoksesta?  
lookaround_orig.gif


Onko tolla kahdella piikillä käytännössä kovinkaan radikaalia muutosta havaittavissa... muuttuuko pyörän luonne siten että sen persuuksissakin tuntis?
cool.gif

nim. ratassarja vielä hakematta
blush.gif
 
tilasin Stormilta nyt R1:seeni (-01) kaksi piikkiä isomman takarattaan... speedohealerin laskurin mukaan nopeusvirhe kasvaa vajaa +12 %:a ja matkamittari n. +6 %:a...
no eipä siinä mitään mutta ajattelin onko porukoilla kokemusta tollasesta välityksen muutoksesta?
lookaround_orig.gif


Onko tolla kahdella piikillä käytännössä kovinkaan radikaalia muutosta havaittavissa... muuttuuko pyörän luonne siten että sen persuuksissakin tuntis?
cool.gif

nim. ratassarja vielä hakematta
blush.gif
Miten nopeuden ja matkan muutosprosentti voi olla eri?
wink.gif


Kaksi piikkiä taakse on noin 2/3 "yksi piikki pois edestä" vaikutuksista, että kyllä sen varmasti huomaa.
 
Omassa Hornetissa kierrokset nousivat tiettyä nopeutta kohti ~400rpm, ja (myönteisen) muutoksen kyllä huomaa. Kaupunkiajo on mukavampaa, eikä maantiellä tarvitse vaihtaa ohittaessa kaksi päälläkään. Että ei kun paketti postista ja hanaa vaan! Mutta ei niin paljon kun vakioväleillä, ettei lähde tumpusta...
crazy.gif
biggrin.gif
 
ZX-6R:ssä 40 --> 42 taakse nosti kierroksia n. 500 ja kyllä se tuntuu, ei kovin paljoa, mutta tuntuu kuitenkin.
 
tupla X:ssä 17-44:stä 15-45:iiteen.

Eron huomasi selvästi, kiihtyy rivakammin ja liikkeelle lähtö tapahtuu ilman turhaa luistatusta.
 
ZX-6R 14/45 (vakio 15/40) kierrokset nousi n. 1100-1400, ei mitään maata järisyttävää eroa vakioon, ehkä tehokkaamissa vehkeissä tuntumassa selkeämpi ero?
 
cbr1000rr ja takana +2 piikkiä. Kaupunkiajo helpottui ja kokonaisuudessaan positiiviseen suuntaan toi muutos aikakin mun pyörällä tapahtui. Pari viikkoa vaihdosta ja nyt harkinnassa olis vaihtaa vielä -1 eteen.
 
ZX6R -95 oli 15/44 (vakio 15/40) kiihty kyllä paremmin mutta tuntu että joutu vaihtaan vaihteita edestakas enemmän. Maantieajossa alkoi jossain vaiheessa häiritseen kierrokset vaikkei ne noussu kuin noin 600rpm satasessa. Nyt on vakiovälitykset kun joutu muutaman pitemmän (>3000km) reissun tekeen. Mutta kuitenkin harkitsen taas välitysten tihentämistä
tounge.gif
 
Onneksi olkoon! Sait halvalla +20 hv. Mihin muut sijoittaa tuhansia euroja... mutta tyhmiähän riittää....
 
laskurin mukaan nopeusvirhe kasvaa vajaa +12 %:a ja matkamittari n. +6 %:a...
Tuli täs ohessa mieleen että mitenkäs toi nopeusmittarin uudelleenkalibrointi suoritetaan?
ainakin stormilta saa ostettua speedohealerin ja siihen kuuluvan johtosarjan....
johdot kiinni mopottimeen ja kalibrointi! Speedohealerin laskuri antaa suosituksen muutosprosentista! koko paketti maksaa strormilla reilun 8 kymppiä!
 
tilasin Stormilta nyt R1:seeni (-01) kaksi piikkiä isomman takarattaan... speedohealerin laskurin mukaan nopeusvirhe kasvaa vajaa +12 %:a ja matkamittari n. +6 %:a...
no eipä siinä mitään mutta ajattelin onko porukoilla kokemusta tollasesta välityksen muutoksesta?  
lookaround_orig.gif


Onko tolla kahdella piikillä käytännössä kovinkaan radikaalia muutosta havaittavissa... muuttuuko pyörän luonne siten että sen persuuksissakin tuntis?  
cool.gif

nim. ratassarja vielä hakematta
blush.gif
Miten nopeuden ja matkan muutosprosentti voi olla eri?
wink.gif
kyllähän nopeusmittarin ja matkamittarin virhemuutos on eri....
vakiona matkamittari näyttää suht.koht oikean matkan mitä pyörä kulkee... ja nopeusmittarissa on tietoisesti laitettu mittarivirhettä!!!
cool.gif
 
tilasin Stormilta nyt R1:seeni (-01) kaksi piikkiä isomman takarattaan... speedohealerin laskurin mukaan nopeusvirhe kasvaa vajaa +12 %:a ja matkamittari n. +6 %:a...
no eipä siinä mitään mutta ajattelin onko porukoilla kokemusta tollasesta välityksen muutoksesta?  
lookaround_orig.gif


Onko tolla kahdella piikillä käytännössä kovinkaan radikaalia muutosta havaittavissa... muuttuuko pyörän luonne siten että sen persuuksissakin tuntis?  
cool.gif

nim. ratassarja vielä hakematta
blush.gif
Miten nopeuden ja matkan muutosprosentti voi olla eri?
wink.gif
kyllähän nopeusmittarin ja matkamittarin virhemuutos on eri....
vakiona matkamittari näyttää suht.koht oikean matkan mitä pyörä kulkee... ja nopeusmittarissa on tietoisesti laitettu mittarivirhettä!!!  
cool.gif
miten pituuden yksikkö (tässä tapauksessa kilometri) voi olla erilainen? miten se aika muuttaa sitä? vai ollaanko nyt niissä nopeuksissa mistä se patenttivirkailija viimevuosisadan alkupuolella teorisoi? tarpeeksi vauhtia niin aika on suhteellista.
 
tilasin Stormilta nyt R1:seeni (-01) kaksi piikkiä isomman takarattaan... speedohealerin laskurin mukaan nopeusvirhe kasvaa vajaa +12 %:a ja matkamittari n. +6 %:a...
no eipä siinä mitään mutta ajattelin onko porukoilla kokemusta tollasesta välityksen muutoksesta?  
lookaround_orig.gif


Onko tolla kahdella piikillä käytännössä kovinkaan radikaalia muutosta havaittavissa... muuttuuko pyörän luonne siten että sen persuuksissakin tuntis?  
cool.gif

nim. ratassarja vielä hakematta
blush.gif
Miten nopeuden ja matkan muutosprosentti voi olla eri?
wink.gif
kyllähän nopeusmittarin ja matkamittarin virhemuutos on eri....
vakiona matkamittari näyttää suht.koht oikean matkan mitä pyörä kulkee... ja nopeusmittarissa on tietoisesti laitettu mittarivirhettä!!!  
cool.gif
miten pituuden yksikkö (tässä tapauksessa kilometri) voi olla erilainen? miten se aika muuttaa sitä? vai ollaanko nyt niissä nopeuksissa mistä se patenttivirkailija viimevuosisadan alkupuolella teorisoi? tarpeeksi vauhtia niin aika on suhteellista.
huoh... en tiedä olenko minä tyhmä ja hidas mutta omasta mielestä jos vakiomittarissa matkamittari näyttää tasan tarkasti OIKEAN kuljetun matkan ja nopeusmittari kalibroitu näyttämään suurempaa nopeutta kuin se todellisuudessa on...

tällöin kun muutetaan välitystä pienemmäksi suurenee nopeusmittarin suhteessa saman verran matkamittarin kanssa (luonnollisesti) mutta todelliseen nopeuteen/matkaan nopeusvirhe on matkavirhettä suurempi.. koska alkuperäisessä nopeusmitassa virhe oli jo kalibroitu valmiiksi!

samassa suhteessa virheet kasvaa luonnollisesti mutta todelliseen ne on erit...
no voin olla idioottikin enkä ymmärrä...!  
withstupid.gif
biggrin.gif
 
no saako olla utelias ja kysyä että mistä se pyöräsi mittaa nopeuden? ja/tai matkan?

yleensä noissa tahtoo sama mittayksikkö mennä samaan poksiin (joko mittaristo tai aivolaatikko) joissa suoritetaan ko. laskutoimitus.
 
Duodaduoda.. Mistäs tiedät onko se matkamittari ylipäätään oikeassa jo valmiiksi? 1000 metrin testiratoja on tuolla teillä jonniin verran mutta eihän sekään riitä tarkempaan syynäämiseen koska (digi)trippimittarit näyttävät vain 100 metrin tarkkuuden.. about 5 % virhe ei siis edes näy.

Sehän on tosiasia että nopeusmittarit on (useimmiten) kalibroitu kaikissa kinnereissä silleen että näyttävät vähän yli. Tavoittena se että että rengaskoon muutokset yms tekijät huomioonottaen ei kävisi tilannetta että kuljettaja ajaisi todellisuudessa kovempaa kuin mittari näyttää ja nopeusrajoitukset määräävät. Eihän niin saa käydä!!
tounge.gif


Itse luottaisin ainoastaan GPS:ään jos haluan tietää tarkan matkan...mutta kun en edes halua. Tulin just reissusta ja ajoin noin 3000 kilsaa. Samoin tankilla pääsee noin 250-300 kilsaa. Aivan se ja sama mutta sen haluan tietää miten hiljaa tai kovaa ajan..
lookaround_orig.gif
Siks hommasinkin sen SpeedoHEalerin ja kalibroin 150 km/h nopeuteen saakka GPS:llä kohdilleen..riittää näin tavallisessa pyörittelyssä..
wink.gif
 
Uusissa pyörissähän siis on digimitskut ihan järjestään. Jos tehdas tahtoo, että nopeusmittari näyttää vähän enemmän kuin matkamittari niin sitten se koodaajapoju (tai tyttö) lisäilee oikeaan kohtaan muutaman bitin kertoimen. Ja kas kun on matkamittari ja nopeusmittari ihan eri yksiköissä.

Ja jos nyt jollakulla on vielä analogimittari (joissa niissäkin heittoa esiintyy, niin ei sinnekään väliin tarvita kuin parihammasta optimia pienempi ratas, niin johan taas on matka- ja nopeusmittarissa heittoa.

Selvensikö tämä ihmettelijöiden mieltä?
 
Back
Ylös