• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

TAAS KOLISI ! [05.05.2004]

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja MadMax
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Toivottavasti mahdollisimman moni tätä tarinaa lukiessaan harkitsee toisen kerran avattavaa pottaa. Kuten edellä todettiin, niin järkikin sen sanoo, ettei saranat ole kiinteään leukaan verrattuna mikään suoja.  
confused_orig.gif
Taidanpa olla hieman eri mieltä asiassa. Itselläni ajokypäränä on avattava HJC (muitakin malleja sattuu kaapista löytymään..). Erittäin helppokäyttöinen varsinkin silmälasien käyttäjälle. Olen erittäin tyytyväinen kypärämalliin ja tulen jatkossakin käyttämään. Jos avattavamalliset kypärät olisi jollain tavalla vaarallisia, luuletteko että niitä olisi päästetty markkinoille? Määrätynlaiset testit ja vaatimukset niidenkin tulee täyttää.
Miksiköhän gyyforsit suosii avattavia kypäriä vaikka ne joidenkin mielestä on vaarallisia? Itse en osaa vastata kun en todellakaan kuulu siihen porukkaan...
tounge.gif
Miksi moottoripyöriä myydään vaikka ne ovat selvästi autoja turvattomampia? Jos ne olis todettu vaarallisiks niin eiks niitten myynti kiellettäs!?!?
confused_orig.gif

Miks avopottia/avattavia myydään vaikka ne on todettu selvästi turvattomammiksi kuin umpipotat?
nixweiss.gif

Jotkut vaan laittavat sen mukavuuden/hauskuuden turvallisuuden edelle monissa asioissa... Niinkuin me kaikki motoristit siinä kun valitaan kulkuneuvoksi MP eikä autoa...
sport05.gif

Hämmennetään keskustelua sitten kunnolla vaikkapa pienellä pikagallupilla:
1. Käytätkö avokypärää? (oma vastaukseni: joskus, erittäin harvoin)
2. Käytätkö avattavaa kypärää? (oma vastaukseni: normaaliajossa aina)
3. Käytätkö umpikypärää? (oma vastaukseni: erittäin harvoin, vain jos olen vieraan mopon kyydissä vieras kypärä päässä). Omakin umpikypärä löytyy, tosin toimii normaalisti kyyditettävän kypäränä.
Voisihan vielä laittaa vaihtoehdon: en käytä kypärää, mutta saattaa mennä liikaa vitsailun puolelle...
wink.gif

Rehellisiä vastauksia sitten...  
smile_org.gif

2. Käytätkö avattavaa kypärää (oma vastaukseni: normaaliajossa aina)
3. Käytätkö umpikypärää (oma vastaukseni: erittäin harvoin, vain jos olen vieraan mopon kyydissä vieras kypärä päässä). Omakin umpikypärä löytyy, tosin toimii normaalisti kyyditettävän kypäränä.
smile_org.gif
Mieluummin galluppi aiheesta galluppiosastoon, pyhitetaan tama tahan kolariin ja jaadaan odottamaan josko kuultais kohta uutisia motoristin voinnista
smile_org.gif

3. Käytätkö umpikypärää (oma vastaukseni: erittäin harvoin, vain jos olen vieraan mopon kyydissä vieras kypärä päässä). Omakin umpikypärä löytyy, tosin toimii normaalisti kyyditettävän kypäränä.
smile_org.gif
Mieluummin galluppi aiheesta galluppiosastoon, pyhitetaan tama tahan kolariin ja jaadaan odottamaan josko kuultais kohta uutisia motoristin voinnista  
smile_org.gif
Siirrä minun puolestani vaikkapa koko viestiketju p****njauhantaosastoon.  Moderaattorina sinulla siihen lienee oikeus. Vai olisiko sittenkin parasta hävittää kaikki kommentit mitä tulee eri kypärämallien turvallisuuteen?
nixweiss.gif
veryangry.gif

Perhana kiven heiton päässä tästä...

Siinä risteyksessä kolisee aika tiuhaan. Muistaakseni on kuollutkin väkeä joskus. Paikalla on tosin rajoitus 60km/h *pakko huomauttaa*

Tsemppiä mopoilijalle...

Jos avattavamalliset kypärät olisi jollain tavalla vaarallisia, luuletteko että niitä olisi päästetty markkinoille? Määrätynlaiset testit ja vaatimukset niidenkin tulee täyttää.
Niih, enhän väittänytkään että avattavat kypärät olisi vaarallisia mutt totesin sen ettei ne ole välttämättä sen väärttejä, miksi ne testien perusteella on luokiteltu. Tosin, ei välttämättä kaikki avo- ja umpikypärätkään. Testejä tehdään samojen kaavojen mukaan mutt jokainen onnettomuus on erilainen...

Kuten sanottua, toistaiseksi itsekin käytän lainakypärää joka on varustettu avattavalla leukasuojalla mutt siirryn umpikypärään kunhan vain se saapuu...
wink.gif

BTW. Takaisin topiciin: Voin tiedustella motoristin vointia ja hänen luvallaan kerron kuulumiset...

smile_org.gif
smile_org.gif
Siirrä minun puolestani vaikkapa koko viestiketju p****njauhantaosastoon.  Moderaattorina sinulla siihen lienee oikeus. Vai olisiko sittenkin parasta hävittää kaikki kommentit mitä tulee eri kypärämallien turvallisuuteen?
nixweiss.gif
veryangry.gif
No jos sinua niin paljon hairitsee etta pysyttas tassa jotakuinkin aiheessa, ja gallupit galluppiosastoon, niin voi olla parempi jattaa kirjottamatta kokonaan.

Edit: ja kylla teknisesti voisin siirtaa, mutta ei tama kuulu sinne

Hienoa, että Jawa-kuski on vielä elävien kirjoissa. Ei kai autolla kannata ajaa tuolla tavoin ja ainakin jarrut pohjaan jos ei näe eteensä. Vastassahan olisi voinut olla vaikka rekan peräkärry. Silloin olisi avolavakuski saattanut poistua taivaalliseen liikenteeseen. MP on sinänsä vaarallinen laite, koska se ei suojaa käyttäjäänsä millään tavoin, lukuun ottamatta BMW C1-mallia. Poikkeus vahvistaa säännön.

Siitä kuupasta.. Joissain tapauksissa voi olla jopa hyötyä, että leukaosa irtoaa iskusta. Iskun voima voisi muutoin kääntää esim niskaa liian rajusti, mutta leukaosan irrotessa on isku jo vaimentunut ja oma leuka kuitenkin tallella.

Toki integraali on tukevin mutta esim Schuberth Concept on varustettu erittäin tukevilla neulasalvoilla, jotka ei aukea ilman järjettömiä voimia.

Enpä siis olisi ihan noin mustavalkoista mieltä asiasta avattavan kypärän suhteen. Turvallisuus on motoristin korvien välissä tai sitten ei.

Tuossa törmäyksessä voi todeta että "suojelusta" oli mukana. Itse ajan Tuutilla avattava potta päässä.. ja varovasti.
062802moto_prv.gif

Auts!! Hyvä että ei käyny kuinkaan. Nyt vasta huomasin tämän...

Tuosta kuvasta, mikään kirurgi en ole mutta jotenkin kyllä vaikuttaa uskomattomalta että jätkä kattoo (tosin hieman tyhjä katse silmissä) kameraa naama tossa kunnossa. Ja vielä istuallaan... Epäilyttää...

Ajattelin jo, että ihan kokonaan kynttilöillä täytyy aamu aloittaa viikonlopun jälkeen kun koneen ääreen pääsen.

Tuollaista kypärää itsekkin hamuan
nixweiss.gif
, mutta nyt täytyy tarkistaa ajatustaan.

Pikaista paranemista vain kuskille
smile_org.gif

Siitä kuupasta.. Joissain tapauksissa voi olla jopa hyötyä, että leukaosa irtoaa iskusta. Iskun voima voisi muutoin kääntää esim niskaa liian rajusti, mutta leukaosan irrotessa on isku jo vaimentunut ja oma leuka kuitenkin tallella.
Niih, edelleen kaikki on niin suhteellista mutt kuten todettua, itse en käytä enää avattavaa kypärää. Uskallanpa väittää ett saman hintainen umpikypärä on kuitenkin parempi kuin avattava, erityisesti halvemman luokan kypärissä...

Mitä tulee tuohon Italo-Shopperin lausuntoon, todellakin on tilanteita, joissa on eduksi ett leukaosa on "irrallinen". Isäni ajoi 70- ja 80-luvuilla MM-tasolla moottoriveneillä kilpaa ja itse kisoja varikolta seuranneena myös valitettavasti näin umpikypärää käyttävän britti-kuskin menehtyvän. Ainakin paikalla olleen lääkärin kertoman mukaan, juuri kypärän kiinteän leukaosan osuessa kovalla nopeudella veteen aiheutti välittömään kuolemaan johtaneen kaularankavamman. Toki veteen 180 km/h:ssa paiskautuessa muitakin vammoja väistämättä tulee mutta lähes poikkeuksetta lajissa käytettiin nepparivisiirillistä avokypärää...

confused_orig.gif

BTW: Jawa-kuskista ei ole vielä tietoa mutt selvittelen yhä asiaa...

Back