• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Tablet korvaamaan GPS

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Bol dor
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
iPad ja siihen ostettu TomTom on hyvä yhdistelmä autossa.
Pyörään ainakin minulle liian iso, ja kuten yllä kerrottu tankkilaukun päällä se on väärässä paikassa.
Valovoima kyllä on riittänyt joka tilanteeseen.
Lisäksi motokäyttöä haittaa, ettei näyttö reagoi käsineet kädessä näpelöintiin.

Pyörässä siihen tehdyt navit varmasti parempia.

Sygic on mulla ollut versiona Ex-sygsic! Ei sitten kertaakaan osaa perille ainakaan kuulokkeista kuultuna. Muuten ihan huippu käyttäjäliittymä. Ongelma on tosiaan sitten katsomispuolella tuo heijastelu, joka on kiiltävälasisilla aika ongelmallinen. Hanskoilla ei näihin vehkeisiin kannata lähteä tökkimään. Onhan mahdollista laittaa yhdellä kertaa reitti kuntoon ennen ajoa tai sitten pysähtyy. Sygicin kanssa pysähtely on ollut enemmänkin sääntö kuin poikkeus.

Moottoripyöräkäytöstä en uskalla sanoa, mutta rekkakäytössä 7 tuuman tabletti on ihan huippu. Käytän siinä google mapsia. Hyvin pelaa, ja näyttää myös vaihtoehtoisten reittien aikaeron oletusreittiin nähden. Nykyinen mapsin sovellus antaa muutenkin reittivaihtoehtoja hyvin, yleensä 3 kpl. Joskus ne on ihan outoja, mutta kun koko kartan saa näkyviin ja skaalailtua, niin voi vielä katsella lisää.

Jos maps ei jotain paikkaa tunnista, niin fonectan kartat yleensä kyllä löytää. Siellä on uudehkotkin tiet.

Mulla oli kanssa unelma että puhelimesta teen moottoripyöränavin.
Sygicin ostin ja sillä yhden syyspuolen kautta menin,
mutta sit luovutin ja ostin Garminin.

Syynä oli juurikin tuo että ei toimi hanskat kädessä eikä näe jos aurinko paistaa plus muutama muu joista seuraavassa lisää.

Sycig on kyllä hyvä softa, siinä mm. kaikki kartat voi ladata muistikortille paikallisesti, mutta ei sillä voi käytännössä puhelimella (eikä tabletilla) reittejä suunnitella ja PCn käytössä taas se vika että kaikenlaisia konversiota piti vääntää että sygic suostui reitin sisäänsä ottamaan ja ei se aina ollut samanlainen kuin suunniteltu vaikka kuinka tuikki reittipisteitä mielestään riittävästi. Sit jos se reittipiste oli hitusenkaan väärässä paikassa niin sygic ei sitä kuitannut ajetuksi vaan huuti hoosiannaa kunnes tökkäsit muutamaa nappia että se suostui pisteen unohtamaan ja jatkamaan opastusta seuraavalle.Nyttemin löysin appsin nimeltä Rupi-manager jolla vois vissiin tuoda sygic:iin reittejä, POIta yms suoraan alkup. formaatissa mutta en ole jaksanut siihen perehtyä kun ei ole enää tarvetta.

Ratkaistakseni haasteet Kapasitiivisen näytön käyttämiseksi hanskat kädessä hankin johtavaa lankaa ja siitä ompelin tupon etusormen päähän hanskan läpi niin että otti sormeen myös, mutta ei se toiminut kunnolla sillä lailla, ja vedenpitäviin hanskoihinhan tota ei kannata tehdä ollenkaan.
Mulla mahtaa olla vieläkin jossain hyllyssä seuraava yritys nimeltään Digits Conductive Glove pins,
niitä en saanut edes paikalleen ennenkuin meni hermo.

Sit oli vielä se ongelma että sygic huutelee kaikki ohjeet BT protokollalla A2DP joka on musiikkiprotokolla,
joten täytyi soittaa musiikkia puhelimesta koko ajan jos meinasi ohjeita kuunnella. On olemassa Android appi nimeltä soudabout jolla voi muuttaa BT-protokollan toiseksi (tässä tapauksessa A2DP -> HFP) mutta en sitä saanut toimimaan niinkuin olisi pitänyt, lieve-ilmiöitä oli myös, mm. semmonen hauska että piuhalla kiinnitetyistä kuulokkeista lakkasi ääni hetken päästä kuulumasta, eikä tullut takaisin vaikka sammutti, irrotteli akkua jne.. Edes appsin poistaminen ei auttanut, ainut joka auttoi oli tehdas resetti, ja taas meni joku päivä säätää kaikki niinkuin ne olikin.

co-pilottia kokeilin myös, se on vielä huonopi näissä hommissa kuin sygic, vaikka autossa molemmat ihan kelpoja onkin, siellä mulla nyt sygic käytössä.

Ei liity ihan suoraan aiheeseen, mutta olen myös hakenut tablettiin softaa jolla voisi suunnitella reittejä kun on reissussa ja saisi ne siitä siirettyä Garminiin. Tämä sen takia ettei tartteisi läppäriä mukana raahata.
Tähänkään hommaan en ole mitään killeri appia vielä löytynyt, Locus oli ehkä lupaavin niistä kaikista joita kokeilin, mutta se oli ainakin vielä viime talvena raakile suunniteltuun käyttötarkoitukseen. Tosin siitä tuli juuri uusi versio, täytyy ensi talvena perehtyä jos jaksaa.

iPad ja siihen ostettu TomTom on hyvä yhdistelmä autossa.
Pyörään ainakin minulle liian iso, ja kuten yllä kerrottu tankkilaukun päällä se on väärässä paikassa.

iOmenien hyvä puoli on se, että kerran ostamalla ohjelman saa kaikkiin omaa id:tä käyttäviin laitteisiin.

Autossa iPad mini ja TomTom, samalla hinnalla se toimii myös duuni-iphone4:ssä sekä juuri hankitussa iphone 5:ssä. TomTom ios-versiossa on ne mutkatiet vaihtoehtona, joten ainakin testiksi menee puhelin povariin opastamaan lähiaikoina :) Ajatus on pysyä asvaltin puolella ja mennä ääniohjauksen varassa, eli laitteita ei tarvitsisi katsoa/käpälöidä kuin paikallaan ollessa.

Ite reissuilla käyttänyt nyt halpaa android padia ja ihan hyvin tuntuu toimivan. Täytyy tosin todeta, ettei kaupunkiajoa ole sen kanssa tullut harrastettua vielä, joten reiteillä joissa enempi käännöksiä tämä setuppi mahtaa olla hieman kehno. Toisaalta ja toisaalta, bt:llä luurit korville nii kyllähän se navisofta kertoo mitä tein väärin.. :)

Softapuolella on tullut hieman yllärinä käytettyä google mapsia eniten.

Hyvänä kakkosena on käytössä ollut sosiaalinen karttasovellus Waze. Itseasiassa autoillessa vielä enemmän ollut käytössä. Isona plussana tästä appiksesta vois todeta sen, että esim. jossain reitin varrella kun alkaa kerääntymään ruuhkaa ja muut waze käyttäjät tästä raportoi niin apsi osaa laskea nopeamman reitin automaattisesti kiertäen ruuhkan. Ihmiset myös voi raportoida ratsioista, tietöistä, peltipoliisit löytyy jne. Sitten toisaalta miinus toisaalta plus ominaisuus on se, että Waze käyttää omaa karttaa joka on myös crowdsourcattu. Eli kun suomessa ei ole niin hirveästi käyttäjiä niin tarkat katunumerot usein puuttuu. Lisää käyttäjiä ja innokkaita kartanpäivittäjiä tarvittaisiin siis! Suosittelen tsekkaamaan.

Sitten tietysti vielä toi Here mikä jo mainittiinkin. Eurooppaan tuskin jaksaa alkaa säätämään mitään mobiili nettihommia niin kaks ylempää pois laskuista. Tästä ei ole ittellä kokemuksia ja oliskin käytännön kokemuksia kiva kuulla. Onko tullu yllätyksiä? Täytyy tää Here ottaa testiin ennen kesän seikkailuja. Vaikuttaa ainakin hyvältä.

Sitten tietysti vielä toi Here mikä jo mainittiinkin. Eurooppaan tuskin jaksaa alkaa säätämään mitään mobiili nettihommia niin kaks ylempää pois laskuista. Tästä ei ole ittellä kokemuksia ja oliskin käytännön kokemuksia kiva kuulla. Onko tullu yllätyksiä? Täytyy tää Here ottaa testiin ennen kesän seikkailuja. Vaikuttaa ainakin hyvältä.

Nykyään tosiaan löytyy Play Storesta (android) ja App storesta (ios) windows phonen lisäksi. Ja HEREhän on siis entinen Nokia Maps

Herellä ja Windows-puhelimella olen selvinnyt kaksi Euroopan reissua. Plussia:Helppokäyttöinen, löytää perille, ei tarvi erillistä navigaattoria, toimii offline-kartoilla. Saa asetettua nopeusvaroituksen itselle sopivalla toleranssilla. Miinuksena: Ei ole mahdollista tehdä reittiä usean kauttakulkupisteen kautta. Ei valittavissa "maisemareititystä".

Herellä ja Windows-puhelimella olen selvinnyt kaksi Euroopan reissua. Plussia:Helppokäyttöinen, löytää perille, ei tarvi erillistä navigaattoria, toimii offline-kartoilla. Saa asetettua nopeusvaroituksen itselle sopivalla toleranssilla. Miinuksena: Ei ole mahdollista tehdä reittiä usean kauttakulkupisteen kautta. Ei valittavissa "maisemareititystä".

Heren saa iphoneen, mutta: ei bluetoothia..? Kestän vielä ettei suomenkielistä opastusta ole, mutta bluetoothin puute saa poistamaan Heren. Muutenhan tuo olisi aika mainio karttaohjelma. Harmi tuokin.

Onpa vaikee aihe. Haussa siis navigaattorityyliin PC:ssä reitit valmiiksi ja siirto iPhoneen ja menoks. Tyren reitit voi lähettää meilillä itselleen ja latailla Navigoniin... mutta Tyre ei näytä toimivan 64bit Windowsissa ja Navigon maksaa 80e (?). Ei kannata maksaa jos Tyreä ei saa toimimaan.

Jäljelle taitaa jäädä Google maps ja toivomus siitä että roaming maksut poistuu kesällä. Ei valmiita reittejä, ei maha mitään.

Vai onko jollain ehdotuksia paremmasta?

Osaako joku taituri vastata? Mulla on siis iPhone5 ja Scalarider.

- Miksi sekä google maps että Heren ohjeet kuuluvat tosi hiljaa mutta Garminin Viago normaalisti, kuten puhelinkin.

Ei kyllä tietoa, mutta koita säätää puhelimen äänenvoimakkuutta juuri silloin kun hiljaiset ohjelmat ovat äänessä. Ehkä iphoness on per applikaatio äänenvoimakkuus?

Ei kyllä tietoa, mutta koita säätää puhelimen äänenvoimakkuutta juuri silloin kun hiljaiset ohjelmat ovat äänessä. Ehkä iphoness on per applikaatio äänenvoimakkuus?

Tossa Viagossa on oma säätö voimakkuudelle. Tietty musiikissakin... Viagoa ei vaan enää saa ladattua ja mulla on vain Suomen kartoilla. Ja täällä en niin hirveesti tartte, pärjäilen Googlella.. Ehkä pitää sijoittaa roposet tohon Navigoniin ja todeta ettei näissä ilmaisissa oikein ole kunnollista. Kun ei noi roaming maksut poistukkaan tänä vuonna.

Olenko ainoo kun ihmettelee tota Heren/iphonen kanssa?

Tossa Viagossa on oma säätö voimakkuudelle. Tietty musiikissakin... Viagoa ei vaan enää saa ladattua ja mulla on vain Suomen kartoilla. Ja täällä en niin hirveesti tartte, pärjäilen Googlella.. Ehkä pitää sijoittaa roposet tohon Navigoniin ja todeta ettei näissä ilmaisissa oikein ole kunnollista. Kun ei noi roaming maksut poistukkaan tänä vuonna.

Olenko ainoo kun ihmettelee tota Heren/iphonen kanssa?

Bluetoothin kautta vai miten sää niitä ääniä ilmoille päästelet?
Mulla on vaan iPad, mutta kokeilen sen kanssa kunhan kerkeän..

Riippuu missä tarkoituksessa. :p
Battery Capacity 1200 mAh
Work Time 0.5 Hours
Charger Time 2 Hours

JOS tarkoitus on pitää laite kiinni pyörän pistokkeessa, niin mikä ettei. Mulle kuitenkin GPS tarkoittaa sitä, että sen kanssa voi rypeä pari viikkoa metsässä, ilman latureita. Eli GPS-käyttöön on joku vuosi takaperin hankittu Garminin Vista, toimii kahdella alkaliparistolla 25 tuntia (kolme-neljä vaelluspäivää, eihän tuota tarvii paikallaan ollessa päällä pitää). SimSamsungin älypuhelin toimii Googlemapsin ja GPS:n kanssa max kaksi päivää lataamatta. Ja Garminin autonavi taitaa sammua parissa tunnissa.
Toistaiseksi en ole minkään Leathermanin nähnyt olevan joka paikan höylä.

Back