Tähän hätään jäähdytinnestettä?

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Le Motard
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Kohta joku kommentoi ettei ole mitään väliä käyttääkö vesijohtovettä tai akkuvettä. Faktisesti sillä on väliä, mutta käyttäkää mitä käytätte.
Minä kommentoin sen verran, että onhan sillä väliä mitä sinne kaataa, tämän säikeen laitoin pystyyn sitä varten. Toisaalta voi olla, että laiskuus iskee, eikä jaksa sitä akkuvettä lähteä mistään hakemaan, ei edes lähihuoltikselta
biggrin.gif


Paljonko tuon vesijohtoveden mukana sinne sitten menee kaikkia hyödyllisiä koneelle tarpeettomia mineraaleja, en tiedä. Kuitenkin tuo täyttömäärä on niin pieni, että samahan se on tehdä se kunnolla kunhan muistaa jollain kauppareissulla kopata akkuvettä pönikän mukaan jostain huoltikselta.
 
Kalkiton vesi on luonnollisesti vähemmän harmia aiheuttava mutta akkuveden idea (jäähdytysjärjestelmässä) on siinä, että ei muodostu sähkökemiallista korroosioita aiheuttavia prosesseja mahdollisten eri metallien välille. Jäähdytysneste tosin sisältää aineet tuonkin ehkäisemiseksi, mutta vaikutus kestää vain sen pari vuotta.
------------------

Sitten jäähdytysjärjestelmää täyttäessä pitää muistaa puristella ja rassata vesiletkuja, muuten niihin jää herkästi ilmataskuja. Ne poistuvat kuplat näkee selvästi jäähdyttäjän täyttöaukon kautta. Korkkia voi usein pitää auki moottorin käydessäkin ennen kuin neste on lämmennyt. Pyörän huoltomanuaalista löytyy tarvittavat proseduurit.
 
Akkuvesi Biltemassa 3,99 euroa / 4 litraa, joten ei ole syytä olla käyttämättä.
Akkuvesi paikallisesta romukaupasta ~6 euroa tonkka. Tämän jälkeen tallin nurkasta löytynyt Shellin jämätonkka, jossa riittävästi nestettä jäljellä 0 euroa
tounge.gif


Paisuntasäiliö piti imaista tyhjäksi, kun halusin senkin huuhdella, ei siis toivomani mukaan välttynyt tuolta tässä hommassa. Ylä- ja alaletkuihin jäi todella paljon tavaraa, joten piti käyttää ne kertaalleen irti, onneksi ovat esillä vielä.

--- --- ---
Kiitoksia paljon neuvoja antaneille
bowdown.gif
 
Kalkiton vesi on luonnollisesti vähemmän harmia aiheuttava mutta akkuveden idea (jäähdytysjärjestelmässä) on siinä, että ei muodostu sähkökemiallista korroosioita aiheuttavia prosesseja mahdollisten eri metallien välille. Jäähdytysneste tosin sisältää aineet tuonkin ehkäisemiseksi, mutta vaikutus kestää vain sen pari vuotta.
Juuri näin. Kalkki ei juuri ole ongelma koska eihän se suljettu jäähdytyssysteemi mikään höyrykattila ole josta vesi kokoajan haihtuisi pois. Akkuvesi on vieläpä halpaa.
 
Onhan se hyvä käyttää sitä akkuvettä, parasta. Tuskin hanavesi suuria ongelmia siellä aiheuttaa, pihassa seisoo Baylineri vm.89 ja jäähdytys on suoralla merivesi kierrolla. Se moottori rupee näyttämään sisältä surkeelta, mut on siellä jo ahvenet uineet 20vuotta!
 
Back
Ylös