• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Takaa-ajotilanne

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja skoge
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
[Ruottista en tiedä mitään, mutta suomessa tuosta voisi saada kuusi kuukautta linnaahäkkiävankilaa pelastustoimen laiminlyöntinä, ts. siitä hyvästä että pakeni onnettomuuspaikalta. Eli miedompi versio liikenepaosta, johon osutaan vain silloin jos on itse osallisena siihen onnettomuuteen.

Noh, teoreettista. Eikä ole mitenkään sanottua menisikö tuo läpi vai ei.
Toisaalta tuo onnettomuus tapahtui pakenevan kuljettajan takana... Eikä pakeneva ollut missään tekemisessä onnettomuuden kanssa. Luultavammin luki vasta lehdestä, että pollarit ajoi junan kanssa yhteen.

Toisaalta tuo onnettomuus tapahtui pakenevan kuljettajan takana... Eikä pakeneva ollut missään tekemisessä onnettomuuden kanssa. Luultavammin luki vasta lehdestä, että pollarit ajoi junan kanssa yhteen.
Jep, ja varmaan mietti, että "sääli, että poliisit diskattiin jo heti kättelyssä enkä päässyt ajamaan niitä kierroksella kiinni".
eek.gif

[Ruottista en tiedä mitään, mutta suomessa tuosta voisi saada kuusi kuukautta linnaahäkkiävankilaa pelastustoimen laiminlyöntinä, ts. siitä hyvästä että pakeni onnettomuuspaikalta. Eli miedompi versio liikenepaosta, johon osutaan vain silloin jos on itse osallisena siihen onnettomuuteen.

Noh, teoreettista. Eikä ole mitenkään sanottua menisikö tuo läpi vai ei.
Näki muuten peilistä mitä tapahtui. Päivä sitten miettiessä että
pitäiskö mennä pållarin luo, lopulta järki våitti!!
062802jumpie_prv.gif

Väistämättäkin tulee mieleen leffa "kopps"...
thumbs-up.gif
Loistava elokuva! Yksi parhaista! Kertoo totuuden ruåttalais poliisien mielenlaadusta ja ammattitaidosta! omin silmin ja rahoin todenneena...
mad.gif
Jep. Kyllä totuus Ruåtsin poliisista löytyy ko. elokuvasta. Jos ei leffassa hommat toimi niin eivät ne toimi kyllä oikeastikaan kun mietitään Ruåtsin poliisin viime vuosien toilailuja.

Mutta onneksi hurreilla on Benny. Don't ever, ever fuck with Benny the cop!
biggrin.gif

Eipäs nyt halveksuta ruotsalaista poliisia turhanpäiten. Kannattaa miettiä heidän toimintamahdollisuuksiaankin, jotka eivät ole kovin kummoiset tuolla sosiaalitanttojen ja kukkahattusetien luvatussa maassa.

Kun Göteborgissa oli muutama vuosi sitten suuret, organisoidut ja päiviä kestävät mellakat, yksi poliisi laukaisi aseensa kivittävää mielenosoittajaa kohtaan ja siitäkös riemu repesi. Asiaa puitiin kuukausi- (vuosi)tolkulla mediassa ja kaikki poliitikot olivat kilvan telkkarissa paheksumassa poliisien toimintaa. Eikä tää kivittäjä edes kuollut tai vammautunut.

Puolusta siinä sitten yhteiskuntaa, kun olet täysin hampaaton. Teit niin taikka näin, aina olet tehnyt väärin. Mahtaa syödä miestä rotan lailla.
confused_orig.gif

Eipäs nyt halveksuta ruotsalaista poliisia turhanpäiten. Kannattaa miettiä heidän toimintamahdollisuuksiaankin, jotka eivät ole kovin kummoiset tuolla sosiaalitanttojen ja kukkahattusetien luvatussa maassa.

Kun Göteborgissa oli muutama vuosi sitten suuret, organisoidut ja päiviä kestävät mellakat, yksi poliisi laukaisi aseensa kivittävää mielenosoittajaa kohtaan ja siitäkös riemu repesi. Asiaa puitiin kuukausi- (vuosi)tolkulla mediassa ja kaikki poliitikot olivat kilvan telkkarissa paheksumassa poliisien toimintaa. Eikä tää kivittäjä edes kuollut tai vammautunut.

Puolusta siinä sitten yhteiskuntaa, kun olet täysin hampaaton. Teit niin taikka näin, aina olet tehnyt väärin. Mahtaa syödä miestä rotan lailla.
confused_orig.gif
Ja että tämä poliisi ampui siksi, että todellakin pelkästi henkensä edestä, ja että hänen kolleegansa makasi tajuttomana/tai ainakin loukkaantuneena, jossain lähistössä. En vaan millään suostu muistamaan oliko kolleega koira vai poliisimies...Anyway, pelottavinta on se, että suomi tekee yleeensä perässä kaikki mitä ruotsissa tehdään.
confused_orig.gif

No, eikös tärkeintä ole, että kaaharibemari pääsi karkuun?
Pidä tuosta kiinni, nyt olet asian ytimessä. Bemari on nopein ("ruotsalaisella" Volvo/Saab-poliisiautollakaan ei pärjää)!
cool.gif
Junan alle jäänyttä poliisiautoa ja kuollutta poliisia päässee karkuun ihan vaikka jalkapatikassa.
Kyllä, mutta automies ajaa periaatteesta karkuun poliisia kunnon autolla kuin kävelee. Epäilen kylläkin, että poliisit yrittivät oikaista ja siitähän seuraa diskaus muodossa tai toisessa.
tounge.gif

No, eikös tärkeintä ole, että kaaharibemari pääsi karkuun?
Pidä tuosta kiinni, nyt olet asian ytimessä. Bemari on nopein ("ruotsalaisella" Volvo/Saab-poliisiautollakaan ei pärjää)!
cool.gif
Junan alle jäänyttä poliisiautoa ja kuollutta poliisia päässee karkuun ihan vaikka jalkapatikassa.
Kyllä, mutta automies ajaa periaatteesta karkuun poliisia kunnon autolla kuin kävelee. Epäilen kylläkin, että poliisit yrittivät oikaista ja siitähän seuraa diskaus muodossa tai toisessa.  
tounge.gif
kynttila.gif

En kyllä oikein jaksa ymmärtää tällaisia tilanteita, missä setä-sininen on päässyt jo aivan kantaan kiinni ja sitten kaahataan oikein hollywoodin tyyliin. Siihen en nyt ota tarkemmin kantaa pitäisikö poliisien jatkaa takaa-ajoa, mikäli rekkarit on jo ylhäällä jne, mutta riskit näissä tilanteissa usein kasvaa aikalailla kohtuuttomiksi. Kummallakin osapuolella.

Pakoon lähdettäessä selviää aika nopeasti minkälaiset mahikset on tosiaan päästä livohkaan. Jos peileistä vilkuu sinistä ja punaista, niin mahikset ei ole kovinkaan hyvät. Siinä vaiheessa mielestäni on aivan turha lähteä sitä sakkosaldoa enää kasvattamaan.

Karkuun pitää päästä ennen kuin koko takaa-ajo ehtii kunnolla alkamaan. Tämä tietysti vaatii nopean ja realistisen arvion tilanteesta. Omalla kohdallani karkuun lähtemisen kynnys on aika korkea, mutta kaikki riippuu juuri tuosta tilannearviosta. Tähän asti olen arvioinut oikein.  
wink.gif

En kyllä oikein jaksa ymmärtää tällaisia tilanteita, missä setä-sininen on päässyt jo aivan kantaan kiinni ja sitten kaahataan oikein hollywoodin tyyliin. Siihen en nyt ota tarkemmin kantaa pitäisikö poliisien jatkaa takaa-ajoa, mikäli rekkarit on jo ylhäällä jne, mutta riskit näissä tilanteissa usein kasvaa aikalailla kohtuuttomiksi. Kummallakin osapuolella.

Pakoon lähdettäessä selviää aika nopeasti minkälaiset mahikset on tosiaan päästä livohkaan. Jos peileistä vilkuu sinistä ja punaista, niin mahikset ei ole kovinkaan hyvät. Siinä vaiheessa mielestäni on aivan turha lähteä sitä sakkosaldoa enää kasvattamaan.

Karkuun pitää päästä ennen kuin koko takaa-ajo ehtii kunnolla alkamaan. Tämä tietysti vaatii nopean ja realistisen arvion tilanteesta. Omalla kohdallani karkuun lähtemisen kynnys on aika korkea, mutta kaikki riippuu juuri tuosta tilannearviosta. Tähän asti olen arvioinut oikein.  
wink.gif
Kas kun ymmärtääkseni ruotsissa pitää saada kuski verekseltään kiinni tai ei tule sanktioita, ellei ole hölmö ja tunnusta.
Siksi siellä Ghostrideritkin pärjää pitkään. täällä olisi laitettu jo 40 mustaa nahkapukua ja kypärää käyttävää linnaan moisista törkeyksistä.

Siihen en nyt ota tarkemmin kantaa pitäisikö poliisien jatkaa takaa-ajoa, mikäli rekkarit on jo ylhäällä jne, mutta riskit näissä tilanteissa usein kasvaa aikalailla kohtuuttomiksi. Kummallakin osapuolella.
Tästähän täällä on väännetty muutamaan kertaan. Joidenkin mielestä ilman poliisia tiet olisivat paljon turvallisempia; se kun on kuulemma aina poliisi, joka provosoi takaa-ajot ja aiheuttaa näin vaaratilanteet, takaa-ajettavalla ei ole asiaan osaa eikä arpaa. Joidenkin mielestä taas ne karkuunlähtijät pitäisi nalkittaa, niillä kun ei välttämättä ole aina puhtaita jauhoja pussissaan, kas kun rekkarista ei näe, kuka siellä suhaa ja missä kunnossa.
No, ainakin foorumin poliisivihaajat saivat muutamia mikro-orgasmeja, kun on maailmassa yksi sen ammatin edustaja vähemmän.

En osaa sanoa provosoiko poliisi tätä tyyppiä, mutta kyl viimekesänä LP:n hermannit muutamaan otteeseen teki kaikkensa saadakseen prätkätyyppejä hermostuun ja kisaileen... ite olin kohteena pari kertaa... onneksi heme piti, silläkertaa...
Toisaalta påliisia tarvitaan, mutta toisaalta missä ja milloin, on se hankalampi juttu.
Kuten kerran yhdelle konstualokkaalle sanoin, että tää elämä on vaan ammatinvalintakysymys...

Miten se aikoinaan laulussa sanotiin "...poliisi, nainen ja taksi..."

tällaista tälläkertaa.

En osaa sanoa provosoiko poliisi tätä tyyppiä, mutta kyl viimekesänä LP:n hermannit muutamaan otteeseen teki kaikkensa saadakseen prätkätyyppejä hermostuun ja kisaileen... ite olin kohteena pari kertaa... onneksi heme piti, silläkertaa...
Toisaalta påliisia tarvitaan, mutta toisaalta missä ja milloin, on se hankalampi juttu.
Kuten kerran yhdelle konstualokkaalle sanoin, että tää elämä on vaan ammatinvalintakysymys...

tällaista tälläkertaa.
Kysyn ihan uteliaisuuttani, miten nää provosoinnit mahdetaan järjestää. Ite oon ajellu useita kymmeniä tuhansia kilometrejä vuositasolla vaihtelevilla ajonopeuksilla sekä mp:llä että autolla. Koskaan en ole havainnut poliisin provosoivan millään tavalla ketään mitä huimimpiin ajosuorituksiin.
Se, että joku on tehnyt rikoksen ja pakenee mahdollisia seuraamuksia, ei tee poliisista provosoijaa mitä tulee pakenijan ajotyyliin ja seuraamuksiin.

tällaista tälläkertaa.
Kysyn ihan uteliaisuuttani, miten nää provosoinnit mahdetaan järjestää. Ite oon ajellu useita kymmeniä tuhansia kilometrejä vuositasolla vaihtelevilla ajonopeuksilla sekä mp:llä että autolla. Koskaan en ole havainnut poliisin provosoivan millään tavalla ketään mitä huimimpiin ajosuorituksiin.
Se, että joku on tehnyt rikoksen ja pakenee mahdollisia seuraamuksia, ei tee poliisista provosoijaa mitä tulee pakenijan ajotyyliin ja seuraamuksiin.
Ihmettelen samoin...Näköjään kaikilla muilla paitsi minulla on vaan paska tsägä sheriffien kanssa. Ja yllyttäminen rikokseenhan on sinänsä rikos, joten tiedä häntä sitten miten nuo jutut menee.
nixweiss.gif

Riippuu hirveesti tilenteesta törmääkö härnäämiseen ja toisaalta riippuu paljon ihmistyypistä onko herkempi havaitsemaan "härnäys" yrityksiä. Itselle sattunut pari kertaa sellanen "härnäyksen" yritys poikanen, mutta kun normaalisti en niihin ota kantaa niin en silloinkaan sen paremmin noteerannut niitä. Poliisitkin on vain ihmisiä ja kyllä niillekkin sattuu virheitä ja eikös tuo "härnääminen" ole juuri sellainen virhe poliisin kohdalla. Enempi minua huolettaa varsinkin täällä Oulun seudulla poliisien välinpitämättömyys liikennesääntöihin. Jatkuvia ylinopeuksia taajamissa, vanhoilla vihreillä ajetaan valoista yms. turhia virheitä liikenteessä. Tiedämpä joidenkin joutuneen pöytäkomennukselle tuollaisesta käytöksestä liikenteessä.

"härnäyksen yritys", ei löydy ainakaan minun käyttämästä rikoslaista eikä tieliikennelaista... joten ajetaan vaan sääntöjen mukaan ja maksetaan, jos ei ajeta ja jäädään kiinni!

Kurjinta on se kun roikutaan ihan takarenkaassa kiinni. Jos sitä nyt voi härnäämiseksi sanoa. Autolla siitä ei niin paljon haittaa ole, mutta mopolla se kyllä ottaa pattiin. Tulee otettua vauhtia tai pysäytettyä bussipysäkille.

Itse olen pari kertaa joutunut provosoinnin kohteeksi, näillä molemmilla kerroilla miliisi on ollut siviilipelillä liikenteessä.

Ensimmäinen keikka oli kun siviili-mondeo alkoi roikkumaan miltei takarenkaassa kiinni ja "pumppaamaan" nopeuttaa, odotti nähtävästi että väännän tupesta ja katoan horisonttiin. Maltoin mieleni ja jokusen kilsan päästä lähtivät minusta ohi ja erään autoilijan perään - tämä tapahtui tuusulantiellä välillä Oulunkylä-Ilola.

Toinen kerta on ollut siviilipyörän kanssa, kwaakun ysi tuli valoihin rinnalle hieman "takaviistoon" niin että en jäänyt mittaristoa ja muita tilpehöörejä. Sitten siitä alkoi kaasuttelemaan kun odotimme vihreän syttymistä. Lähdin rauhallisesti liikkeelle niin tämä mestari tulee rinnalle ja lähettelee eteenpäin ja jarruttelee heti perään. Taas kerran maltoin mieleni ja ihmettelin tyypin toimia kunnes se sitten kypsyi meikäläisen kiusaamiseen ja jatkoi matkaansa. Tämä tapahtui vihdientiellä välillä Kaupintie-Pähkinärinne.

Toinen kerta oikeastaan vain nauratti, ensimmäinen kerta ei koska siinä mielestäni autolla liikkeellä ollut poliisi aiheutti minulle jo vaaratilannetta laiminlyömällä turvaväliä pahemman kerran. Jos olisi ollut joku todistaja kyydissä niin olisin varmasti tehnyt tuosta mondeo-casesta ilmoituksen - muttakun yksin olin liikkeellä niin tiesin sen turhaksi.

Molemmilla kerroilla ollaan oltu liikkeellä 4-kaistaisella tiellä, eli ohi olisivat päässeet jos olisivat halunneet.

Itse olen pari kertaa joutunut provosoinnin kohteeksi, näillä molemmilla kerroilla miliisi on ollut siviilipelillä liikenteessä.

Ensimmäinen keikka oli kun siviili-mondeo alkoi roikkumaan miltei takarenkaassa kiinni ja "pumppaamaan" nopeuttaa, odotti nähtävästi että väännän tupesta ja katoan horisonttiin. Maltoin mieleni ja jokusen kilsan päästä lähtivät minusta ohi ja erään autoilijan perään - tämä tapahtui tuusulantiellä välillä Oulunkylä-Ilola.

Toinen kerta on ollut siviilipyörän kanssa, kwaakun ysi tuli valoihin rinnalle hieman "takaviistoon" niin että en jäänyt mittaristoa ja muita tilpehöörejä. Sitten siitä alkoi kaasuttelemaan kun odotimme vihreän syttymistä. Lähdin rauhallisesti liikkeelle niin tämä mestari tulee rinnalle ja lähettelee eteenpäin ja jarruttelee heti perään. Taas kerran maltoin mieleni ja ihmettelin tyypin toimia kunnes se sitten kypsyi meikäläisen kiusaamiseen ja jatkoi matkaansa. Tämä tapahtui vihdientiellä välillä Kaupintie-Pähkinärinne.

Toinen kerta oikeastaan vain nauratti, ensimmäinen kerta ei koska siinä mielestäni autolla liikkeellä ollut poliisi aiheutti minulle jo vaaratilannetta laiminlyömällä turvaväliä pahemman kerran. Jos olisi ollut joku todistaja kyydissä niin olisin varmasti tehnyt tuosta mondeo-casesta ilmoituksen - muttakun yksin olin liikkeellä niin tiesin sen turhaksi.

Molemmilla kerroilla ollaan oltu liikkeellä 4-kaistaisella tiellä, eli ohi olisivat päässeet jos olisivat halunneet.
Sama juttu minulla toissa kesänä. Miliisit tulivat sivarikottosella Tuusulantiellä rampista taakse huohottamaan. Pidin nopeuden tiukasti alle 10 km/h yli rajoituksen kun tiedän mittarivirheen olevan ko. nopeudessa luokkaa 6 km/h. Siinä sitten jokunen kilsa ajettiin jonossa kuin köyhän talon porsaat kunnes miliisit kyllästyivät roikkumaan takarenkaassa ja hävisivät horisonttiin. Minä käännyin kehätielle ja lisäsin vähän reippaammin nopeutta, että eivät autot roikkuisi enää takarenkaassa.
wink.gif
N. 10 vuotta sitten olin liikkeellä autolla kun miliisien punainen sivari-Calibra ilmestyi taakse. Silloin ajettiin sellaiset 15 km peräkanaa aika tarkkaa nopeusrajoitusta ennen kuin luovuttivat. Hyvä, että eivät sattuneet hollille ko. reissun alkumatkasta kun jouduin ohittamaan erään Mese-kuskin 190 km/h mittarissa. Tämä kaveri rupesi kiihdyttämään voimakkaasti kun olin juuri ohittamassa häntä, joten piti sitten ohitus hoitaa loppuun saakka.
tounge.gif

Back