Kysyn ihan uteliaisuuttani, miten nää provosoinnit mahdetaan järjestää. Ite oon ajellu useita kymmeniä tuhansia kilometrejä vuositasolla vaihtelevilla ajonopeuksilla sekä mp:llä että autolla. Koskaan en ole havainnut poliisin provosoivan millään tavalla ketään mitä huimimpiin ajosuorituksiin.
Itse olen pari kertaa joutunut provosoinnin kohteeksi, näillä molemmilla kerroilla miliisi on ollut siviilipelillä liikenteessä.
Ensimmäinen keikka oli kun siviili-mondeo alkoi roikkumaan miltei takarenkaassa kiinni ja "pumppaamaan" nopeuttaa, odotti nähtävästi että väännän tupesta ja katoan horisonttiin. Maltoin mieleni ja jokusen kilsan päästä lähtivät minusta ohi ja erään autoilijan perään - tämä tapahtui tuusulantiellä välillä Oulunkylä-Ilola.
Toinen kerta on ollut siviilipyörän kanssa, kwaakun ysi tuli valoihin rinnalle hieman "takaviistoon" niin että en jäänyt mittaristoa ja muita tilpehöörejä. Sitten siitä alkoi kaasuttelemaan kun odotimme vihreän syttymistä. Lähdin rauhallisesti liikkeelle niin tämä mestari tulee rinnalle ja lähettelee eteenpäin ja jarruttelee heti perään. Taas kerran maltoin mieleni ja ihmettelin tyypin toimia kunnes se sitten kypsyi meikäläisen kiusaamiseen ja jatkoi matkaansa. Tämä tapahtui vihdientiellä välillä Kaupintie-Pähkinärinne.
Toinen kerta oikeastaan vain nauratti, ensimmäinen kerta ei koska siinä mielestäni autolla liikkeellä ollut poliisi aiheutti minulle jo vaaratilannetta laiminlyömällä turvaväliä pahemman kerran. Jos olisi ollut joku todistaja kyydissä niin olisin varmasti tehnyt tuosta mondeo-casesta ilmoituksen - muttakun yksin olin liikkeellä niin tiesin sen turhaksi.
Molemmilla kerroilla ollaan oltu liikkeellä 4-kaistaisella tiellä, eli ohi olisivat päässeet jos olisivat halunneet.