• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Takapyörän laakeri

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja PikkuNiilo
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

PikkuNiilo

New member
Mitenkäs viimeisiään vetelevä laakeri oireilee ja miten tarkastaa kunto?  
nixweiss.gif
Olen ollut kuulevinani perästä outoa "jurnutusta" heti tuossa yli 70 km/h.
Mitään klappia en ole takarenkaassa havainnut.
Ja tietty voihan se ääni tulla korvien välistäkin, mutta...  
tounge.gif

Mitenkäs viimeisiään vetelevä laakeri oireilee ja miten tarkastaa kunto?  
nixweiss.gif
Olen ollut kuulevinani perästä outoa "jurnutusta" heti tuossa yli 70 km/h.
Mitään klappia en ole takarenkaassa havainnut.
Ja tietty voihan se ääni tulla korvien välistäkin, mutta...  
tounge.gif
Ota takapyörä irti (5min) ja sitte vaa kattelemaan laakeria, onko se paskana.. Joudut tietysti ottamaan rojut edstä pois että näät ne laakerit.. Joskus rahisee ja joskus ei, yleensä kyl klappaa..

Se oireilee juuri tuolla tavalla, eli "jurnuttaa".

Rengas vain irti ja tutkimaan niiden kuntoa. Itse jouduin vanhaan pyörään tossa alkukesästä taakse vaihtamaan laakerin, kuuntelin "jurnutusta" vain turhan pitkään ja laakeri levisi pesään liiankin tehokkaasti. Oli meinaa aika askare repiä sitten irti sieltä.

Eipä ne nyt ihan miljoonia maksa vaikka kalliita ovatkin, joten hommaa uudet. Voi olla "jännää" jos se päättää leikata kiinni motarilla vähän reilummassa vauhdissa.

Laakerit takarenkaaseen ei maksa paljon mitään. Rengas vaan irti, naputtelet vanhat laakerit irti ja lampsit erikoisliikkeeseen hakemaan uudet, paukutat takas (ei liian tiukaksi) ja elämä jatkuu entistä parempana. Eilen laitoin 1100 gixerin laakerit uusiksi ja maksoi huimat 24 euroa laakeri-systems liikkeestä (alkuperäisosat ois ollu 40 euroa).
Tarvittavat tiedot laakereista saat ulkokehän numerosarjoista ja maahantuojalta.

Jos ei sen "jurnutuksen" syy löydy laakereista, tarkasta myös ketjun kunto, jumittunut ketjulenkkikin pitää eräänlaista "jurnutusta".
Ketjun jumittamisen voi huomata nostamalla takasen ylös ja pyörittämällä rengasta, samalla tarkkailee ketjun kireyttä joka pitäisi pysyä aika vakiona.
Vahingoittuneilla ketjuilla ei kannata ajella, ainakaan kauaa ja kovaa
biggrin.gif

Ootkos myös muistanut katsoa ettei se ole jarru levy joka jurskuttaa
wink.gif

Back