Minusta kulutuksista puhuessa on periaatteessa aivan sama kuluttaako pyörä reilun 4 vai vajaa 5. Tai 6. Pienikulutuksisimmat on ollu järkiään yli 1000cc ja nuo 600cc mitä mulla on ollut -> ero on ollut mitätön. Cbf ja cbr kulutti vajaata viittä joskus mentiin 4:n lintaan kun tosissaan yritti. 1250cc bandit pyöri 5 litran tuntumassa, hayabusalla pääsi matka-ajossa jopa alle 5:n, fjrllä sama. Tenerellä meni norjassa jopa 4:n litran pintaan jota vieläkin hieman ihmettelen ja kyllä, matalampi keskinopeus ja parempaa bensaa mutta 2 päällä ja rautoja myöten täynnä matkatavaraa.
Oikeastaan missä säästöt tulee on huolto/rengaskulut ja vakuutukset. Vakuutuksia voi kilpailuttaa ja toki jos itse vaihtaa renkaat niin säästyy jo vuoden bensankulutuserot. Minulla ei ole sitä mahdollisuutta mutta ympärivuotinen tarjousten kyttäily tuo joskus merkittäviä säästöjä. Pienehkössä kaupungissa huoltotunti on huomattavasti edullisempaa kuin trendikaupungeissa. Itse en henk. Koht. Ymmärrä lähes 100€ tuntitaksoja. Autokin huoltuu edullisemmin merkkikorjaamolla.
Ja sitten se tärkein: ostaakko uuden vai 40tkm ajetun vastaavan. Siinäpä säästyy pitkä pätkä euroja, kun osarit on pienemmät ja lyhyemmät tai jopa maksettu kerralla. Nykypyörät ei ole mennyt miksikään edes 80tkm ajettuna mutta eteenpäin myynti vaikeutuu, kun mittariin tulee 100tkm+.
Huoltojen osalta yamahat on siitä kivoja, että venat säädetään 40tkm välein ja välihuollot voi kyllä tehdä itsekin. Kawasakit on kalliita huoltaa, monesti ihmetellyt asiaa ja ollut itselle kynnys olla ostamatta kiwakawaa. Luulisi nykyteknohässäkkä ducatien/ktm/bmw pyörien huollot olevan pilvissä? En tiedä. Ilmajäähy gessun huolto ohjeita olen katsellut ja vaikuttaisi pyörältä jota, voisi 100%:sti itse huoltaa, jopa välykset. Sääli, että nykygessut on menny aivan toiseen suuntaan.