Talvehtimishuolto

kymcoxciting500

New member
Ajokauden päätyttyä tiedustelisin tarvittavista huoltotoimenpiteistä, joita olisi hyvä tehdä. Kymco on siis ostettu uutena keväällä ja olis ensimmäisestä talvisäilytyksestä kysymys minun kohdalla. Säilytän Xcitingiä lämpimässä tallissa koko talven. Keväällä on tarkoitus huollattaa joka tapauksessa ja 6000 kilometrin huoltokin on käsillä. Tarviiko akkua ladata / irroittaa? Pitääkö sylinteriin työntää jotakin ainetta ja mitä? Tarviiko käynnistellä talven aikana? Mitä muuta huomioitavaa kysyy ensikertalainen?
biggrin.gif
 
Tervetuloa sivuille, Kymcoxcting 500. Täällä rupatellaan skoottaläppää joutessa.

Talvisäilöstä tosiaan näyttää olevan melkolaisia hifivisioita ihmisillä. Itse otan kyllä yksinkertaisen linjan. Meidän skoottamopo on ollut varastossa. Akku irti ja kerran talvella lataus, tankki täys tai tyhjä, ei väliä. Varmaan teen maxille samalla tavalla.

vaan ois kyl kiva vielä ajella...
 
Kohta se on siis edessä, taas vaikka kauden alkamisesta tuntuu olevan vain hetki. Kilometrejä on tullut tähän mennessä 6k ja jonkin verra ehtii lisääkin tulla. Edessä on myös isompi 12000 km huolto, johon kuuluu myös kuminauhan vaihto. Myös eturengas vaihdetaan, joten tämä huolto käy varmaan kukkaron päälle. Mahtaakohan Nexus jäädä samalla talviteloille, sillä hihnaa ei löytynyt maahantuojaltakaan, ja toimitusta nyt odotellaan saapuvaksi. Siinä tapauksessa hintaan lisätään myös pesu ja vahaus sekä talvisäilytysmaksu.  
eek.gif


Skoden penkki oli tänä aamuna ekan kerran jäässä!  
bawling.gif
 
Tässä on ollut jonkinlaista 2-pyöräistä vuosien saatossa ja kaikilla se sama proceduuri: Ctek monitoimilaturi kiinni ja hyvää yötä. Pestä ja vahata tuon kyllä kerkiää lämpimässä tallissa ihan "riittävän" monta kertaa pitkän talven aikana
wink.gif
 
Pessyt (ja vahannut, ehkä), "sammaleenestoa" tankkiin, ketjut rasvaan, keskiseisontatuelle ja huppu päälle. Se on siinä. Muutaman kerran lämpimäksi talven aikana ja kevään koittaessa ekalla startilla käyntiin.  
smile_org.gif
 
Viikon kuluttua lähtee. Variaattorin hihna on nyt sitten tullut ja talvihuolto ja -säilytyspaikka odottavat. Pikkupätkiksi ovat tällä viikolla ajot muuttuneet, kun perjantaina heitin vielä pidemmän lenkin. Toivottavasti viikonloppuna lämpiäisi vielä sen verran, että tarkenisi käydä vielä fiilistelemässä.
 
Hienoja ajokelejä pidellyt koko viikon, pari pidempää reissua ajeltu ja n 400 km tullut mittariin - jo.

Vaatetta päälle vain ja ihastelemaan syksyisen hienoa värimaailmaa pikkuteitä cruisaillen.
 
Tänään se sitten lähti, skootteri, 12k määräaikaishuoltoon sekä talvisäilytykseen. Ylimääräisiä kuluja huollon lisäksi tuovat eturengas, jarrupalat sekä akku ja säilytyspaikka ynnä pesut ja vahaukset. Viime vuonna taisin ajaa hiukan pidempään, mutta tänä vuonna kilometrejä on taasen tullut tuplasti enemmän, vaikka kesä on ollut sateinen ja kolea.
 
Tänään se sitten lähti, skootteri, 12k määräaikaishuoltoon sekä talvisäilytykseen. Ylimääräisiä kuluja huollon lisäksi tuovat eturengas, jarrupalat sekä akku ja säilytyspaikka ynnä pesut ja vahaukset. Viime vuonna taisin ajaa hiukan pidempään, mutta tänä vuonna kilometrejä on taasen tullut tuplasti enemmän, vaikka kesä on ollut sateinen ja kolea.
Akku olisi ehkä kannattanut ostaa vasta keväällä. Tai jos halvalla sait...
 
Kävinpäs sitten tänään tyhjentämäss kukkaroni huoltoliikkeeseen. Huolto varaosineen ja muine nesessääreineen maksoi 670 euroa ja talvisäilytys pesun ja vahauksen kera 120. Ja exrana vielä; keväällä vaihtamaani takarenkaaseen oli jossain vaiheessa uponnut ruuvi. Toivottavasti paikkaus kestää, ettei taas keväällä tarvitse olla hankkimassa uutta rinkulaa. Ajattelin kyllä käyttää vastaavan summan tehoputken hankintaan (ja jonkin verran päällekin).

Onkohan ketään maxistia palstalla pyörimässä enää vai ovatko kokonaan häipyneet odottamaan kevättä?
 
Kyllähän näitä tulee kirjoituksia selattua ja kai täytyy vaihteeksi jotain itsekin kirjoittaa. Kausi jatkuu vielä täällä etelässä marraskuun loppuun, mitä nyt niinä päivinä pitää jättää väliin, kun tiet ovat liukkaat.
Pitkää matkaa ei enää juuri tule ajettua, eli pääasiassa työpaikan ja kodin välistä ajelua.
Seuraavaksi pitäisi vielä laittaa pyörä huoltoon, tällä kertaa riittänee ihan vaan perushuolto, eli ei pitäisi tulla kovin suurta laskua.
Keväällä täytyy sitten tarkistaa tilanne, josko vaikka päivittäisi nykyisen Burgmanin uuteen vastaavaan, Saksan sivustolle tullut kuvat uusilla väreillä... sekä 400 että 650 ainakin Saksassa valkoisena. Näyttävät ainakin kuvassa ihan hyviltä. Muista mahdollisista muutoksista tai varustuksesta ei tietoa. Sen verran näyttää olevan jo nyt varmaa, että vielä ensi vuodelle ei ainakaan Suzukilta näytä olevan tulossa uutta 650cc isompaa skootteria.
 
Kyllä ajokausi vielä jatkuu. Eikä uutta kautta voi ennen vanhan loppumista alkaa odotella. Tänään (keskiviikko) oli läntisessä Suomessa mitä parhaimmat ajokelit, jossakin mittarissa näin lukemat +14C. Pirteä sää houkutteli n. 70 km:n lenkille, enkä suinkaan ollut ainoa motoristi liikenteessä.

Hmm, valkoinen Burgman! Ehkä nättikin väri, tosin arka lialle ja hankalampi löytää lumihangesta (vrt. Peurunka)
biggrin.gif

Itsekin olen uteliaana seurannut, koska Suzuki tuo markkinoille suuremman Burgmanin, mutta odottaa saadaan sitten ainakin vuoteen 2010. Ei silti, kyllä nykyiselläkin pärjää, mutta ruokahalu kasvaa syödessä.

Itse en merkittävää talvehtimishuoltoa ole skodelle tehnyt. Pesu, vahaus, akun lataus ja yleinen silmäily ja säilytys lämpimässä tallissa. Lisäksi muutama käynnistys talven aikana, mikä enemminkin itseni kuin pyörän takia. Ajokausi on väistämättä kohta ohi ja tätä luopumisen tuskaa on jo tässä vähän joutunut kärsimään. Toisaalta juuri se muutaman kuukauden pakollinen ero harrastuksesta tekee tästä niin mielenkiintoista.
 
Oititkos Burger kuvia Orimattilassa? Tarvitsisin niitä kipeästi kotisivujen perustamista varten?
 
Nappasin muutaman kuvan, paikkakunta taisi olla Orivesi, "hummailupaikka" sekin. Pistän tulemaan.
 
Back
Ylös