Talvehtimishuolto

Saksalaisessa Burgman foorumissa (www.an650.de) tietoa Intermot 2008 messuilta hankittuna.
Ensinnäkin tuo uusi Burgmanien valkoinen AN400 ja AN650 väri vuoden 2009 malliin on jonkinlainen metallihohtoväri, ei "pelkkä" valkoinen. Itsellä ollut pari edellistä autoa valkoisia, eikä niiden kanssa ollut lian näkymisen suhteen sen enempää ongelmaa kuin nykyisen harmaan metallivärisen kanssa, eli en usko että tuota valkoista kovin paljon enempää joutuu pesemään kuin muun värisiä? Tuon saksalaisen foorumin yksi moderaattoreista on laittanut kännykällä otettuja melko hyvälaatuisia kuvia muidenkin katsottavaksi, muutama myös valkoisesta 650 Burgmanista.
Ja jos "tieto" jonka kaveri kuuli Suzuki Int.Europen pomon suusta pitää paikkaansa, ei ainakaan Suzukilta ole seuraaviin kolmeen vuoteen tulossa Saksan markkinoille (eikä näin ollen tänne meillekään) uutta isoa skootteria. Eli tässä täytyy vakavissaan pistää harkintaan, josko ensi keväänä pistäisi nykyisen K4 version päivitykseen uuteen K9 malliin (tulisi varustustasoa nostettua nykyisestä, sähkötoiminen plexi, kahvanlämmittimet(?) ja kaipa tässä on jotain hienosäätöä siellä täällä tapahtunut tässä vuosien varrella, overdrive eli 6 vaihde yms.) Ja samalla voisi sitten varustaa pyörä heti alkuunsa mm takalaukulla, jota ei nykyisessä ole. Sitten voisi tehdä jo vähän pitempiäkin, yli yön reissuja kun saa tavaraa kulkeman paremmin mukana. Niin ja sitten pitäisi kaivaa vielä välirahakin jostain...
 
Edellinen meni jo vähän "ohi" varsinaisen otsikon, joten laitetaan tähän vielä itse aiheeseen.
Huolto varattu ensi viikolle, taitaa sittenkin tulla hieman normaalia kalliimpi keikka, koska tällä kertaa ohjelmaan kuuluu myös venttiilien säätö, joten työaikaa kuluu normaalia enemmän huoltoon ja sehän nyt nostaa jonkin verran laskun loppusummaa.
Ja samoin kuin "Burgerilla", sitten joskus ajokauden päätyttyä viimeistään marraskuun lopulla pyörän perusteellinen pesu ja vahaus ja lämpimään talliin odottamaan kevättä. Akkuja en minäkään ole irroitellut, akkua olen lataillut pitkin talvea pistämällä pyörän vähäksi aikaa pihalle käymään, niin että nesteet kiertää ja akussa säilyy henki.
 
Viime torstaina kävin Kesmotors-Jokiniemellä talvihuollattamassa. Öljyt ja suodatin vaihdettiin, tsekattiin muut suodattimet ja hihna. Stabilisaattori bensan sekaan. Kokonaishinta €93,65. Ei paha kun pyörän mukana tulleen kuitin mukaan hinta samalle huollolle oli €116. Veropäätöskin tuli viime viikolla. Verot yhteensä 1059,00. Odotin jopa €1500:n veroa. Talvisäilytykseen vein viikonvaihteessa. Ei muuta kuin kevättä odottamaan.
 
Tänään tuli tehtyä pieni lämmittelylenkki ja sen päätteeksi öljynvaihto. Ajot taitavat olla tältä kaudelta förbii.
Akkua en meinaa ylläpitolatureilla ladata. Jos ei viileässä säilytystä kestä niin hankin uuden, ettei aiheuttaisi kesällä ikäviä yllätyksiä.

Ja mitä tuleviin Suzuki-malleihin tulee, niin silmiini/korviini kantautui huhuja Burgman 900:sta. Ei ehkä ehdi vuodelle 2010, mutta 2011 voi olla jo myynnissä. Mene ja tiedä noista, vain varma tieto kumoaa huhun.

Hyvää syksyn jatkoa kaikille
smile_org.gif
 
Huomenna pääsee taas parin taukopäivän jälkeen ajamaan töihin skootterilla, vähän voi olla kosteaa, mutta se ei estä ajoa.
Mitä tulee 900cc Burgmaniin, niin tuntuu tällä hetkellä enemmänkin huhulta, sillä ne pari kuvaa, mitä netistä löytyy, näyttävät enemmänkin vanhalta Burgmanilta johon joku on retusoinut tekstit 900... peilit kuvassa hieman erinäköiset kuin nykyisessä, muuten pyörä näyttää lähes samalta kuin ensimmäiset Burgmanit (joissa ei ollut vielä esim. ABS jarrua).
Nykyisessä 650:ssä on ainakin meikäläisen tarpeisiin jo riittävästi tehoja, että tälläkin kyllä ihan mainiosti pärjää, eikä suoranaista tarvetta isompaan ole (varsinkin kun rahastaisivat kuitenkin tonnin pari enemmän, jos tuollainen isompi Burgman joskus markkinoille tulee, nykyiselläkin kun on hintaa jo ihan kiitettävästi)
 
Back
Ylös