• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Talviajo-ohjeita vasta-alkajille, kikkoja & turvallisuusasiaa.

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja mchuurre
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
niin miten tuon langan määrän mitoittaa ettei pala hihat?
tuossa kun uhattiin että "Maksimilämpötila 1400°C, sulamispiste 1600C" ... 😛

L

JOvain! Hyviä lisiä olit listannut! Tuo ressuhan on (eikä nyt parane kenenkää suuttua 😀), perinteisesti Hoodee miesten "Luxus" yömaja, tosin jätesäkilläkin yöpyvät. Itellä ollutki noita säkkejä kun menevät vieläkin pienempään tilaan.

Mutta ite mitoitan langan siten, että kun koko vyyhti on käes, niin se langan toinen pää vaan akunnapaan kiinni, ja sitten puran vyyhtiä mutta en katkaise vielä. Otan summittaisesti siitä jonkunmittaisen, se kiinni siihen toiseen napaan. Sitten siinä vaan testailen. Otan vaikka kynttilän jolla ensin koetat, muovimukia, muovipussia tms. ettei tarvihe sormia polttaa jos sattui liian lyhyt pätkä ensin :kääk:

Ota huomioon, että todellisuudessa lanka käy vielä aavistuksen kuumempana, koska akun lepojännite on ~12,5V mutta ajossa laturin avustamana enemmän, ~13-14V. Sitten vaan siitä lanka poikki, kun oli hyä!

siis koko lankamäärä ensin 'kasaan', ja sitten jako neljään osaan, jotka ommellaan kohteisiinsa, ja kytketään sarjaan.

tuohon voisi lisätä vielä tuhdin potikan, jolla voisi kuristaa, jos liikaa lämpenee, tai sitten vaan tukeva kytkin josta katkoo sähköö.

jaahas, tilaileen ja askarteleen - 'kokeile jos et tiedä', niinkös tuossa em. sivullakin sanottiin... 😛

L

siis koko lankamäärä ensin 'kasaan', ja sitten jako neljään osaan, jotka ommellaan kohteisiinsa, ja kytketään sarjaan.

tuohon voisi lisätä vielä tuhdin potikan, jolla voisi kuristaa, jos liikaa lämpenee, tai sitten vaan tukeva kytkin josta katkoo sähköö.

jaahas, tilaileen ja askarteleen - 'kokeile jos et tiedä', niinkös tuossa em. sivullakin sanottiin... 😛

L

Voi käydä potikka kuumana. Laita vaikka vilkkurele.

Voi käydä potikka kuumana. Laita vaikka vilkkurele.

hyvä idea!

--

juu, tuo 'sähköliivi'-juttu on jo tutkittu, sekin on näpsä, istuinlämmitin vain selkään, ja päät kainalon alta etupuolelle, ja takki päälle.
sellaisen voi laittaa myös takamuksen alle, vaikka niillä nauhoilla penkin alta kiinnittäen.

L

Viimeksi muokattu:
Vielä yksi käytännön juttu. Jos tuo lämmitysvastusaines on vain yksi ohut lanka, menee se aika helposti poikki; varsinkin jos on paikassa jossa taittuu ja vääntyy. Ainakin itsellä Motonetin istuinlämmittimen langasta ajotakin vuorikankaaseen neulottu versio ei kovin kauaa kestänyt. Aina jostakin poikki. Siinä lanka taisi olla jotain 0.25mm ilman eristettä.
Sen sijaan autotarvikeliikkestä löysin tämän 60W lämmittimen jossa lanka on hyvin hienoa monisäikeistä ja taipuvaa.
Parempi kuva tuossa. Lanka neulottu sinialloon muotoon kahden kankaan väliin ja vielä ohut superlon päällä.
Tämä on kestänyt ainakin toistaiseksi hyvin.
Lämmityksen mitoittamista helpottaa ja muutenkin käytännössä mukava kun on portaaton säätö.
Meinasin aluksi tehdä pienikokoisen säätimen pintaliitoskomponenteista printistä lähtien itse mutta ei kannata kun netistä näitä löytyy sopivasti.
Ajotakin ja penkin säätimet istuimen alla ja potikat sarvessa. Syöttö releen takaa ettei jää vahingossa päälle. Toista kytkintä ei aivan näy; se on peukalon ulottuvilla radion ptt -kytkimen vieressä. Vipukytkimen päällä kumisuojus joita löytyy elektronikkaliikkeistä.
potikat.jpg

Jotkuthan ajaa näköjään ihan tosissaan talvella 😀 Ei ole mun 5km työmatka-ajelut juuri mitään. Tästä kyllä meinaa herätä pieni matkanskakuume että vois harkita vähän kauempanakin käyntiä. 🙂 Tosin tuo varusteiden määrä hirvittää kun oon sitä tyyppiä että kiedon vaihtokalsarit ketjuöljypullon ympärille, tungen taskuun ja eikun reissuun.

noi lämpötyynyt, heatit, tai kuka miksikin sanoo, kertakäyttöiset. niitähän saa myös kestävämpänäkin mallina, joka keitetään taas iskukuntoon käytön jälkeen.. joskus clas ohlsonilta ostanut, ei montaa euroa maksaneet.

Joo, samaa on moni muukin ihmetellyt, mihin ne on kadonnut. EU-kielsi? Mutta multa saat, jos tuut käymään! Ite ostin aikoinaan Jyväs-Marinen edeltäjäliikkeestä kaikki 5 kpl:tta, jotka olivat poistomyynnissä, että on nuita vielä...

Yhdelle olisi käyttöä .
Katsotaan milloin reitti menee tarpeeksi läheltä että voi poiketa kaupoilla .
Pyörä nyt palasina kun värkkään siihen valoa ja tietysti kauhea flunssa päällä Espanjan tuliaisina .

Yhdelle olisi käyttöä .
Katsotaan milloin reitti menee tarpeeksi läheltä että voi poiketa kaupoilla .

Ei se huurre-kerholaisille mitään maksa, vaan se sisältyy jo aikaisempiin ajamiisi luikasajokursseihin !😀

Mutta jos joku on kiinnostunut tuollaisesta lantion-/selänlämmitinlämpötyynystä, joka keitetään aina uudelleen käyttöä varten, olisi tarpeettomana tuollainen. Sisältää vyölaukun johon se tulee. Hp 25 €

Mielenkiintoinen ketju. Itse en ole koskaan mp-lä talvella ajanut ja tuskin ajakaan. Kuinkas se tosiaan on ihan tuo ajaminen talviliukkkaalla? Kun tuossa aiemmin täysperällä liukkailla ajelin, niin hartiaa löi jumiin vaikka kuinka koitti olla rentona. Meneekö helposti talvimopoilu stressin puolelle?

Peukkua nostan näille talviajajille.:respect:

...Meneekö helposti talvimopoilu stressin puolelle?

Peukkua nostan näille talviajajille.:respect:

No meneehän se jos ei lunta pukkaa tulemaan! Ensihän sitä jo oli, vaan sit suli pois! Mitä ku nastarenkuloita talli täynnä, sisärenkaita roikkuu sielä täälä, sähkövisiiriä uutta mallia kehitellä, vaai ku ei pääse kokkeilemmaan ! Pitää vaan jotain "diipa-daapaa" jutailla kun ei muuta keksi...:sad:

Ei sen pakko olen noin vaikeaa olla. Itse olen pari talvea ajanut eikä se ole sen kummempaa kuin kesälläkään. Tai ainakaan kun ajelee huvin vuoksi muutaman kymmenen kilsan lenkkejä. Jos pyörä hajoaa tai lentää ojan pohjalle toimitaan niin kuin kesälläkin eli kilautetaan kaverille. Ei ihme, että on vähän vaikeaa nostaa pyörä ylös kun mukana on puolet autotallista 😛

Ei McHuurre varmaan talviajoa vaikiaksi yritä tehdäkään, tuon listan voi sovittaa ihan omiin tarpeisiin. Ottaa tuosta muutaman jutun huomioon-->voi lähteä muutaman kymmenen kilometrin lenkille. Ottaa kaikki huomioon-->voi lähteä vaikka Alaskaan....http://www.youtube.com/watch?v=gGFKLcpN31k

Itse en aja talvella---ainakaan vielä :paikallatuulee:.

Hyvä listaus :respect:!

Jos pyörä hajoaa tai lentää ojan pohjalle toimitaan niin kuin kesälläkin eli kilautetaan kaverille. Ei ihme, että on vähän vaikeaa nostaa pyörä ylös kun mukana on puolet autotallista 😛

se voi olla että jos soitat pohjoisessa kaverille, niin se on paikalla parin tunnin päästä. saattaa alkaa vilu kappaseen, jos kesävermeillä ajelee ilman varmistuksia ja pakkasta parisenkymmentä. ja voihan pyörän selästä riisua kampetta noston ajaksi, kasaa kyytiin sitten ne kun mopo pystyssä.

eteläsuomen taajamassa apua saa hieman nopeammin kuin pohjoisessa, jossa se lähin taajama saattaa olla 50km päässä.

viisas varautuu kaikkeen, muuten ehkä parempi kun ei edes reissuun lähde. ainakaan kylältä kauemmas.

ja kannattaa huomioida että listan tekijä on taas tuonne menossa, niin en yhtään ihmettele tuota listaa..🙂
http://www.moottoripyora.org/keskus...002-ABBM-2014-Coming-very-soon-Get-Ready-Now-!

Ei sen pakko olen noin vaikeaa olla. Itse olen pari talvea ajanut eikä se ole sen kummempaa kuin kesälläkään. Tai ainakaan kun ajelee huvin vuoksi muutaman kymmenen kilsan lenkkejä. Jos pyörä hajoaa tai lentää ojan pohjalle toimitaan niin kuin kesälläkin eli kilautetaan kaverille. Ei ihme, että on vähän vaikeaa nostaa pyörä ylös kun mukana on puolet autotallista 😛
Voisitko kertoa oman varustelusi talviajoon,jos ei se sinulle ole kesäajoa kummempaa:O
Itse aiankin joudun piikit pistämään,lämpöhanskat ja visiirin.Kolmikerrosajopuvun,varomaan 10 kertaa enemmän autoilijoita,kun ne eivät sisäistä prätkää talvella.Xenonit keulalle,säätämään pyörää,pitämään räikkäliinaa,siripiriä mukana,ensiapulaukku,renkaanpaikikausvärkkiä,tehokasta käsivalasinta,ylim.akkua puhelimeen ja lämpöhanskoihin.. Yms.Siltikin se on aika paljon haastellisempaa kuin kesällä ja KIVAA JA KOUKUTTAVAA.

Mitenkäs ajovalot pysyy auki talvikeleillä? Kannattaisko olla 100 wattiset – hiukka toisin siis laittomat – polttimot lyhdyissä?

Mitenkäs ajovalot pysyy auki talvikeleillä? Kannattaisko olla 100 wattiset – hiukka toisin siis laittomat – polttimot lyhdyissä?

Sehän riippuu täysin ajokelistä ja matkan pituudesta. Jos jäänmuodostus on luokkaa 4, tulee semmosta jäätihkua joka muuraa lamput umpeen, (telarit, thuulilasit, visiirit, kypärin, jarrut, yms.), mutta kyllä normi 55W on tähän asti pitänyt ½-umpiota avoinna, tietenkin matkasta riippuen. Oheisessa kuvassa Oulan kanssa jutasimme Narvikista-Stenbronin, (Gällevaren risteys), laavulle yöksi ja tässä tulos. MUTTA, hehkulamppu lämmittää, vaan ledit ei varmaankaan?

ps. avattava kypärikin on joskus ollut työn takana saaha auki 😀

pss. tässä tuulilasi Varangerbottenissa matkalla Vardöön.....😀

psss. tässä taasen matkalla Narviikkiin, (Bis- varustus )

Viimeksi muokattu:
Eikäseole mikhän tai nikhän pärrästäkään kiinni. Asenne se on joka ratkaisee....:orgmp:

DSC08570.jpg

ruskaapak.jpg

suosittelen kyllä että renkaassa olisi pitoa
muistan vieläkin ko Susuki ei noussu loivaakaan mäkeä,mutta oli se takarengas kyllä silonenkin

Back