Talvienduro

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja T1mppa
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Onko jäähdyttimien peittäminen tarpeen muuten? Tossaki kotarissa näyttäs olevan kaks ihan hyvän kokosta jäähdyttäjää, mutta lämpömittari puuttuu.
 
Tätä oon miettinyt. Onhan noissa kuitenkin termostaatit ja glykolit. Lisäksi ajoviima ei monesti päätä huimaa.

Väitän, että ei tarvitse.
 
On sitten hitusen eri asia ajetaanko jäistä ja kovaa spooria, jäistä ja pattista, vai koko kansan suosikkia eli pattia ja pehmeää.
keulasta löysäsin comppia aika paljon suhteessa kesään ja takaa nopeeta comppia, ettei patit lyö selkään niin pahasti. Pyörä on parantunu joka ajokerralla säätämättä, kun se kroppa tottuu
 
Kaikki vaimennukset käytännössä auki. Niin sanoo Kalevala.

"Kaikki vaimennukset auki" = karrikoiden "ajellaan pelkillä jousilla". Esim töyssystä kun iskari menee länään, niin nyt jousi määrittää nopeuden. Ja kun iskari on painunut kasaan, niin jousi työntää heti töyssyn jälkeen samalla voimalla iskaria pitkäksi. Tai jos ollaan mutkassa, niin mutkan alussa kun jarrutetaan tai ajetaan spoorivallia päin, niin kepit menee kasaan, mutta heti kun jarrun päästää tai valliin puskeminen loppuu, jousi työntää iskarit pitkäksi.

Mulla oli viime viikonlopun ajossa kaikki vaimennukset keulasta auki ja taakse vaihdoin 65 kg painoselle sopivan jousen (kesävaimennusasetukset).
Tämä teki sitä, että keulassa puskee, etusessa ei ole hitaissa mutkissa pitoa eikä pyörä tahdo kääntyä. Vähänkään syvempi/terävämpi oja, niin silloin takaiskari lyö pohjaan ja kovaa. Geometrian näkökulmasta keula on korkealla ja perä alhaalla.

Menovaimennus (comp) voi olla hyvinkin löysä keulasta. Sen puolesta liputan. Mutta reboundia pitäisi olla kuitenkin jokin verran, sillä kun pyörä ajetaan mutkaan, niin nyt kun ei ole reboundia, niin keula ponkaisee täyteen mittaansa kesken mutkan = puskee, ei pitoa, ei käänny. Jos on reboundia, niin silloin keula pysyy alhaalla = pyörä kääntyy ja käyttäytyy loogisesti.

Takana kun on erittäin löysä jousi, niin kylläpä on mukava ajella. On kuin sohvan päällä istuisi. Mutta pateissa vaimennukset ei riitä, vaan lyö tosi herkästi pohjaan. Eli kun jousessa ei enää riitä energia, niin menovaimennuksella pitää sitä kompensoida.

Jos on kova jätkä (kuten mä tulevaisuudessa), vaihtaa keulaankin löysemmät jouset. Tällöin keulankin menovaimennusta pitää lisätä.
 
Viimeksi muokattu:
Onko jäähdyttimien peittäminen tarpeen muuten? Tossaki kotarissa näyttäs olevan kaks ihan hyvän kokosta jäähdyttäjää, mutta lämpömittari puuttuu.

Kaikki ei peitä, mutta mun mielestä peittäminen on tarpeen kaikilla pyörillä kovilla pakkasilla (oisko jostain -10 alkaen).
2t vehkeissä peitän heti nollan alapuolella. Syynä se, että 2t ei tuota lämpöä niin paljoa.

Jos ei peitä, niin kone käy liian kylmänä. Ja kylmä kone ei kestä. Voitelut ei toimi.
Mielummin peitetään liikaa kuin liian vähän, jotta moottori on lämmin. Vaikka motti joskus keittää, niin ei se näissä yksipyttyisissä haittaa mitään. 4t keittää herkemmin kuin 2t.

Ite vedän teipillä syyläreiden tuulenohjaimia umpeen. Pienemmillä pakkasilla vähemmän ja kovemmilla sitten kokonaan umpeen. 4t-miehet ilmeisesti jättää syyläreiden ylälaitaan hieman aukkoa, eli eivät peitä ikinä kokonaan.

Teippauksen vaihtoehtona, jotkut laittaa ohutta muovia/pleksiä tuulenohjaimen ja syylärin väliin. Jotkut teippaa telttapatjasta esteitä tuulenohjainten eteen.

Ja jos joku on jäälle menossa ajamaan, niin sitten voi kanssa vetää aika huolella umpeen. Siellä viima on niin kova.

Kaksi isoa syyläria on mitoitettu toimivan kesäisin Etelä-Espanjassa. Eli jäähdytystehoa on riittävästi.
 
Viimeksi muokattu:
Viime viikolla kun lunta oli lähes 60 cm kävin Hansiksellakin yrittään, mut ei tullu syvässä urassa pehmeän hangen keskellä mitään, pois oli käännyttävä ettei ois tullut sydänkohtausta. Nyt ois lumet vähän tiivistyneet ja painuneet, ehkä pitää yrittää vielä...
Käytiin tänään uurtamassa uraa, alkaa olla aika hyvässä kunnossa. Jalkaura on enimmäkseen kantava ja jouhea, muutama tuoreempi kohta vähän monttuinen. Jokunen märkä paikka vielä, koitettiin levittää niitä että jäätyisivät kunnolla. Saattaa olla rata auki viikonloppuna.
 
Eka lenkki spoorissa ajettu. noin 3km ajoon meni päälle tunti. Jos sitä ens kerralla sais puolet ajasta pois. Tiedossa oli että vaikeetahan tuo tulee olemaan, mutta vähän yllätti silti :D.
Taas piti kokeilla säästää ja kyhätä liukupohjat nippusiteillä ja leikkuulaudalla (onneks ne hajosi jo pikkasen testatessa ennen spooria.). toivotaan että jonkun verran helpottaa kunnolliset liukupohjat.

Ite mietin että miten siellä tarkenee, no ainakin näillä kävelynopeuksilla ei tartte ihmeitä olla päällä vaikka -8 olikin.
Tekninen aluskerrasto, hanx rintapanssari, perus ajohousut vuorella ja ajotakki ilman vuorta riitti. Eikä siinä kädetkään päässy jäätymään, käytössä oli bilteman talvihanskat.
 
Tääl oli niitä alustajuttuja:

Viime kerralle laitoin perän lähes kesäsäätöihin, keulasta comp -5 ja reb -4 vs kesän perussäätö. Pudotin putkia 26 milliä keulan läpi.

Hyvin meni ja lystiä oli. Reilu kolkyt kilsaa rinkiä ja makkarat päälle.

Huolimatta tuosta ttm:n laittamasta alustasta taitaa möhkö olla silti aika hetekka verrattuna moderniin kilipaenskaan, haha!

Keulan madallus saattoi helppiä ihan siinäkin, että sai jalan hipsimään uraa helpommin. Toisaalta oli spoorikin syvempi ja aika jäinen.

Pidetään nyt tossa toistaseks.
 
Eka lenkki spoorissa ajettu. noin 3km ajoon meni päälle tunti. Jos sitä ens kerralla sais puolet ajasta pois. Tiedossa oli että vaikeetahan tuo tulee olemaan, mutta vähän yllätti silti :D.
Taas piti kokeilla säästää ja kyhätä liukupohjat nippusiteillä ja leikkuulaudalla (onneks ne hajosi jo pikkasen testatessa ennen spooria.). toivotaan että jonkun verran helpottaa kunnolliset liukupohjat.

Ite mietin että miten siellä tarkenee, no ainakin näillä kävelynopeuksilla ei tartte ihmeitä olla päällä vaikka -8 olikin.
Tekninen aluskerrasto, hanx rintapanssari, perus ajohousut vuorella ja ajotakki ilman vuorta riitti. Eikä siinä kädetkään päässy jäätymään, käytössä oli bilteman talvihanskat.

Ilman liukupohjia on ihan turha kiusata itseään spoorissa. Itsekkin jostain ihme syystä yritin ensimmäisen talven pärjätä ilman. kuvittelin että ei kannata pilata ainoita saappaita liukupohjilla kun on kesäkin kohta tulossa. Mutta ei niistä liukupohjista hirveästi haittaakaan ole kesällä. kertakäyttöliukupohjat kannatta tehdä jollain liukkaalla teipillä. Monta kierrosta vaan kylmästi saappaan ympäri. Kestääkö ne päivän on eri juttu.
 
Kahdet saappaat!

Just sai techseiskoja motonetistä á 230€.

Tori.fi tarjoushaukan toinen ystävä.

Sitten toisista liukupohjat.

Kyllähän tätä on täällä jo jankattu. Ihme ettei porukka lähe noille spooreille kesänappuloilla ihmettelemään, että onpa vaikeeta :D
 
^
Joo. Tuolla oltiin reilu viikko sitten nuoskassa availemassa. Nyt harkinnassa lähteä nauttimaan työn hedelmistä.

Jos raju pakkanen, niin ehkä jokin lähibaana parempi vaihtoehto.
 
Semmonen tarkistus Lopen enduroon, että pakkasraja -15. Seurataan sääennustuksia.

Pekka Poudan stalkkaamisen voi lopettaa. Ilmoittivat että ajot siirretty ensi Lauantaille.
On tämä perkeleestä kun koko viime talvi odoteltiin pakkasta. Nyt sitä on liikaa.
 
Viimeksi muokattu:
Kahdet saappaat!

Mä kokeilin talviajoa kolme kertaa ensimmäisenä enduro-talvenani. Viimeinen kokeiluista oli kerhon yhteisajelu. Kyllä oli tuskaista ja hävetti siellä olla nutullaan joka 200 m välein.

Sen jälkeen on ollut liukupohjat kesät-talvet. Myös jalkatapit on kesät-talvet täynnä silikonia :grin: Ei haittaa mitään. Alkutalvesta täytyy vaan huoltaa liukupohjat liukkaiksi, jotta luistaa hyvin. Kevyt hionta ja suksien liukuvoidetta reilusti!
 
Jalkatappien täytön vois tehdä kyllä. Silikonia ei oo kyllä tallilla, mut emännän kuumaliimapyssyllä? :D

Itse siirryin kaksien saappaiden taktiikkaan, kun vanhoista alkoi henki hiljalleen hiipua ja uudet sai niin halvalla.

Nyt vanhoissa liukupohjat. Eivät ole vielä puhki, eikä ne talvella niin kulukaan.
 
Back
Ylös