Talvienduro

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja T1mppa
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Jalkatappien täytön vois tehdä kyllä. Silikonia ei oo kyllä tallilla, mut emännän kuumaliimapyssyllä? :D

Kuumaliima voipi olla liian kovaa, idea on että se täyttö on joustavaa, esim Sikaflex 221 on oikein hyvää. Toisaalta pari kierrosta jesaria hoitaa saman homman... Tai sopiva pätkä vanhaan sisärengasta.
 
Eilen ropailin vähän. Etujarrusatulan pesu ja herkistys. Nappasin iskareiden klikkerit ylös, niin pääsee ens kerralla niitä säätämään huolettomasti.

Lämmitin liukkarit liukupohjiin. Pihalla kun vähän juoksentelin, niin tulihan muuten mahtavat! :peukutpystyyn:
Valmiista unohdin ottaa kuvan, mutta sellasta se on. Kaapalla vetäsin ylimääräiset pois ja nylonharjalla vielä vähän hinkkasin.

Jalkatappien täytön vois tehdä kyllä. Silikonia ei oo kyllä tallilla, mut emännän kuumaliimapyssyllä? :D
Kuumaliima on todennäköisesti liian kovaa. Mutta empä tiiä onko siitä millaista haittaa? Kunhan se pysyy siellä ja täyttää reijät. Vedä ihan täyteen, mutta jätä yläosan hampaiden verran tilaa. Eli hampaat esiin.
Mä oon laittanut jotain tosi halpaa silikonia, mitä kaapista on sattunut löytymään. On toiminut hyvin useamman vuoden. Ekat silikonit siis vielä kiinni ja ovat täysin ehjät.

Eka testaus mulla oli jesari-kierros jalkatapin ympäri. Vaikka painoin sen teipin niiden hampaiden läpi, niin että hampaat oli esillä, niin silti tuntui jalkatapit liukkailta. En tykännyt. Silikoni paljon parempi.
 

Liitetiedostot

  • 1.jpg
    1.jpg
    54,7 KB · Katselut: 54
  • 2.jpg
    2.jpg
    51,8 KB · Katselut: 49
  • 3.jpg
    3.jpg
    57,6 KB · Katselut: 54
Viimeksi muokattu:
Minulla on ollut Sika 221:tä tapeissa ja nimeomaisesti vedin hampaiden yläreunaan saakka. Olen ajatellut idean olevan se että joustava massa sylkäisee koloon tamppautuneen jään/lumen irti heti kun jalan nostat.
Kotarin vakiotappiin saa muutes pitoa ihan perkeleesti lisää kun teroittaa ne tapin päät piikeiksi parin millin matkalta. Ajoin vähän aikaa lainatuilla alutapeilla kun odottelin ehjiä vakiotappeja ja ehdin tykästyä siihen pitoon. Eli ei pyramidia teräväksi vaan pyramidin huipulle ulkohuussi.
 

Liitetiedostot

  • huussi.jpg
    huussi.jpg
    79,9 KB · Katselut: 68
Viimeksi muokattu:
Vahdon hieman Järilää teknisemmässä kunnossa ollut spoori ja jalkaura sytytteli taas lamppuja. Jalkaa ei niin lepuuteltukaan joka paikassa kivien, kantojen ja risujen seassa.

Spoorissa pysyminen on jännä yhdistelmä tasapainoa ja kaasun käyttöä. Loppua kohden äksänä veto kintut ilmassa suorilla väheni ja toinen jalka pysyi tapilla paremmin toisen ollessa enimmäkseen ilmassa.

Vittumaisesti vasen kinttu tiputtaa randomisti vapaalle ku tuolla yrittää niillä jotain järkevää touhuta.
 
Vahdon hieman Järilää teknisemmässä kunnossa ollut spoori ja jalkaura sytytteli taas lamppuja. Jalkaa ei niin lepuuteltukaan joka paikassa kivien, kantojen ja risujen seassa.

Spoorissa pysyminen on jännä yhdistelmä tasapainoa ja kaasun käyttöä. Loppua kohden äksänä veto kintut ilmassa suorilla väheni ja toinen jalka pysyi tapilla paremmin toisen ollessa enimmäkseen ilmassa.

Vittumaisesti vasen kinttu tiputtaa randomisti vapaalle ku tuolla yrittää niillä jotain järkevää touhuta.


Nyt kun homma sujuu, niin ilmoa kehiin https://www.kamoke.fi/kangasalaenduro/ 👍
Tänään reilu pari tuntia latua avattiin. Tulee ihan SM -tasoa fyysiset haasteet.
 
Kuin tilauksesta. Olenkin etsinyt seitsemännelle spooriajokerralle elämässäni juuri sm-tason fyysisiä haasteita.
 
Vittumaisesti vasen kinttu tiputtaa randomisti vapaalle ku tuolla yrittää niillä jotain järkevää touhuta.

Mulla teki eilen samaa. Luulin pitkään, että spoori liikuttaa vaihdevipua. Mutta kun ton tajusin, niin pidin jalkaa enemmän sivussa (sen minkä pystyi). Ei ollut kauhean kivaa. Täytyy miettä mikä voisi olla sopiva lääke.
 
"Mikäs siinä on, kun ei takajarru tunnu ottavan yhtään, vaikka kuinka koittaa "painaa" poljinta. Jarrupoljin huhuu! Missä sinä oleeeeet?" :grin:
 

Liitetiedostot

  • 44444.jpg
    44444.jpg
    103,2 KB · Katselut: 68
  • 444443.jpg
    444443.jpg
    64,9 KB · Katselut: 56
Mulla teki eilen samaa. Luulin pitkään, että spoori liikuttaa vaihdevipua. Mutta kun ton tajusin, niin pidin jalkaa enemmän sivussa (sen minkä pystyi). Ei ollut kauhean kivaa. Täytyy miettä mikä voisi olla sopiva lääke.

Katso ettet istu liian takana, spoorissa munat tankkiin ja jalkaa laahataan edessä.
Toki kun väsyy niin jalat ja koko ukko alkaa valua taakse.

Sitten kun tosi syvä ja kapea spoori niin jokainen patti heittää isompaa silmään!
 
Katso ettet istu liian takana, spoorissa munat tankkiin ja jalkaa laahataan edessä.
Toki kun väsyy niin jalat ja koko ukko alkaa valua taakse.

Sitten kun tosi syvä ja kapea spoori niin jokainen patti heittää isompaa silmään!

Tattista! Pistetään tarkkailuun. Varmaan normaalisti istun keskellä pyörää, mutta kyllä sinne taakse välillä tuppaa valumaan.

Mulla on steppi-penkki, eli parin sentin koroke takaosassa, joka pysäyttää. Samalla penkin päällinen on aika pitävää. Mutta kyllä sitä siinä pyörän päällä eletään aika paljon.
 
Katso ettet istu liian takana, spoorissa munat tankkiin ja jalkaa laahataan edessä.
Toki kun väsyy niin jalat ja koko ukko alkaa valua taakse.

Sitten kun tosi syvä ja kapea spoori niin jokainen patti heittää isompaa silmään!

Tämä varmaankin. SXC:n penkki syvennyksineen ei ole eduksi.
 
Katso ettet istu liian takana, spoorissa munat tankkiin ja jalkaa laahataan edessä.
Toki kun väsyy niin jalat ja koko ukko alkaa valua taakse.

Sitten kun tosi syvä ja kapea spoori niin jokainen patti heittää isompaa silmään!

Mulla ei ainakaan perse kestä istua penkissä tuolla patteikossa, vaikka takasiskarin reipas löysääminen auttoi paljon. sillain toinen jalka tapilla ja koitan vähän ottaa pyörästä tukea sisäreisillä, niin menee parhaiten.
Ehkä laahaan myös hitusen takajarrua. On muuten näillä lapasilla edes 25km/h keskinopeus spooriin aika kiven alla :D
 
On muuten näillä lapasilla edes 25km/h keskinopeus spooriin aika kiven alla :D

Rajapyykkinsä kullakin, mulla on keskinopeus luokkaa 15km/h. Jotain positiivista kuitenkin, nyt en oo enää _ihan_ joka välissä turvallani, kuten vielä kuukausi sitten. :)
 
Rajapyykkinsä kullakin

Kyllä se on spooristakin kiinni, että kuinka kovaa missäkin voi päästä. Lähtö- ja saapumisajan sekä reitin pituuden katsoin, niin keskinopeus siellä 20 km/h lähellä näytti eilen olevan. Ja mahtu tohon aikaan parit lipatkin ottaa :)
 
Komppaan tuota tapilla seisomista, vaikka olen nähnyt vanhoja vetomiehiä ajavan penkistäkin yllättävänkin kovaa. Mulla ei myös selkä kestä ottaa patteja vastaan penkistä, joten kaikki pitää käytännössä ottaa jaloille. Toki se vaatii vähän paukkua etureidestä, mutta säästää roppaa pitkässä juoksussa reilusti. Edes järvenkierrossa ei muuten kulu pakarat kun vetää jommalta kummalta tapilta.

Iskareiden säätämisetä sen verran että olen sitä tiiviisti seurannut nyt hieman yli 10 vuotta ja se seilaa ja vaihtelee trendin mukaan. Välillä pitää vaimennukset olla auki ja välillä tietäjät väittää, että samoilla kepeillä kuin kesällä voi vetää myös spooria. Jokata pauksessa iskareitten toiminta ja säätö riippuu todella paljon kuljettajan kyvystä käännellä oikean käden rullaa. Ehkä harrastajalle tärkein vinkki on laittaa jouset kohalleen ja etenkin takajousi, joka yleensä tarkoittaa hieman löysempää vieteriä perään. Itse tykkään myös perän paluuvaimennusta (rebound) tiukkata, mutta sitäkin jos tiukkaa liikaa, niin se vaikuttaa todella rajusti myös sisäänmenovaimennukseen eli comppiin jolloin vehje tuntuu tahmealta patikossa.

Itse ajamiseen voisin ehkä antaa sellaisen neuvon, että pattia päin pitäisi uskaltaa ajaa ja ottaa patti vastaan jaloilla. Jos pattiin tullessa höllää ja ottaa patin vastaan istuen, heittää perä melkeen takuuvarmasti kuljettajaa ylös penkistä. Eli pateista pitäisi pystyä ajamaan läpi. Sitten spoorissa tähtäämisestä sellainen, että oleelista on saada eturengasta tähdättyä osumaan uraan, mutta takasella ei ole niin väliä. Eli käytännössä kun oppii ajamaan pattia päin ja se hieman siitä hypähtää niin etusen kun asettaa uraan niin takanen seuraa kyllä. Katse vaan riittävän etäällä ja hartiat velttona niin hyvä tulee.

Spoorissa pitää saada lisäksi vauhti aikaiseksi, koska muuten siinä ei vaan pysy pystyssä. Helpoiten vauhdin löytää hyvin vähän kuluneessa peltospoorissa, jossa ei ole puita tai kiviä vastassa jos käy könöllä. Tällä hetkellä kuvailtua peltospooria löytyy kilometrikaupalla askolasta Holmin Tapsan tiluksilta. Ensiviikonlopun jälkeen sitä onkin sitten hangattu useammankin kuskin toimesta.

Sitten vaan vetoja ja tavoite riittävän korkeelle. Itse olen kaksi kertaa kiertänyt järven, ekan kerran kahden talven reenin jälkeen 2013 ja toisen kerran 2019. Molemmilla kerroilla on ollut huisin hauskaa.
 

Liitetiedostot

  • maalissa.jpg
    maalissa.jpg
    96,8 KB · Katselut: 36
^^kokolailla samaa mieltä. Kun spoorit kovenee saa mopon hyppäämään pateista mukavasti toinen jalka tapilla.
-80-90 -luvulla ajoin kesät talvet samoilla alustan säädöillä. Nyt on kesän suomienskasäädöistä keulan comp yhden naksun auki ja perän nopea comp 3/4 kierrosta auki. Niin kauan kuin ranteet kestää en turhia säätelee. Vauhti korjaa virheet.
 
Noniin viimein tapahtui jokin oivallus ja spoori alkoi jollain tasolla kulkea. Varmaan eniten vaikutti, että uran reunat ja vallit oli nyt sulanut ja jäätynyt moneen kertaan ja sen seurauksena ne oli ihan kovat. Vauhti nousi sieltä kävelyvauhdista n. 23 kmh keskivauhtiin ja homma tuntui viimein tosi mielekkäältä. Tällaista lisää! Tapsan lenkit oli kaikki ihan huippukunnossa ja ajettiin peltoradallekin tuore ura :jippikaijee:

Etätyöläisen vanne kiristää taas pikkaisen vähemmän ohimolla :thumbup:
 
Back
Ylös