• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Talvinopeuksista

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Spede1
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

Spede1

New member
HAHHAHHAAA! Tämän näki tulevan jo viime talvisen bussiturman jälkeen:

--clip--

Hesari

Satasen talvinopeusteitä aiotaan karsia

Konginkankaan bussiturman jälkimainingeissa ovat liikenne- ja viestintäministeriö sekä Tiehallinto kaavailleet ratkaisua, joka leikkaisi radikaalisti satasen talvinopeusteitä.
     Viime talvena sai sadan kilometrin tuntinopeutta ajaa vajaalla kolmellatuhannella tiekilometrillä.
     
Satasen leikkaus olisi osa Konginkankaan bussiturman jälkeisiä välittömiä turvallisuustoimia, jotka ministeriö julkisti viime keväänä.
     Tiehallinto sai tuolloin tehtäväkseen selvittää talvinopeuksien yleiset ja paikalliset muutostarpeet sekä teiden talvihoidon yleislinjat.
     
Liikenne-, sisä- ja oikeusministeriöt esittelevät perjantaina toimia, joilla liikenneturvallisuutta Konginkankaan jälkeen aiotaan parantaa.
     Yleistä talvinopeuden laskua ei tilaisuudessa tiettävästi esitetä, kokeiluja sen sijaan kyllä.

--clip--

Ei tässä touhussa ole enää mitään järkeä. Kuka vitun idiootti noita juttuja tutkii? Miten satasen alueiden poistaminen vaikuttaa rekkoihin, jotka ajelee 89km/h perävaunu poikittain pitkin suomea? Nyt olisi kyllä jonkun jo korkea aika tehdä jotain tälle touhulle. Nytkin Suomessa ajellaan nastarenkailla suolatulla tiellä +5C lämmössä pitkin talvea. Sitten kun vähän nostat matkanopeutta keskellä eimitään niin eiköhän siellä tule poliisit vastaan ja kirjoittaa 1800€ sakot kun ajoit 111km/h 80km/h alueella. Alkaa olla jo viimeinen niitti sille että tästä saatanan sosialistisesta holhousvaltiosta on aika muuttaa pois.

Edit: Niin ehän tämä tosiaan liity kuin harvojen ihmisten mp-turvallisuuteen joten voi siirtää muualle, jos aiheelliseksi näkee. Ja anteeksi avautuminen mutta alkaa jo vähän nyppiä.
 
Aivan samaa mieltä. Holhotaan kokoajan lisää ja lisää ja lisää ja... kohta tarvitsee kirjallisen luvan että saa käydä paskalla.
smiley_suspicious.gif
 
Ruotsissa sitävastoin harkitaan nopeusrajotusten nostamista...
mm moottoriteille kaavaillaan jopa 130 km/h nopeuksia.
062802moto_prv.gif
 
Sehän se raskaan liikenteen nopeuksiin sitten vaikuttaakin...
confused_orig.gif
En ymmärrä, olenko tyhmä?
withstupid.gif


Helppoa lakaista huonosti hoidettujen teiden ongelma maton alle lisäämällä rajoituksia.

Matkittaisiinpa joskus jossain hyvässäkin asiassa Ruotsia kun kerran muutenkin apinoidaan. Tällä kertaa moottoriteiden nopeusrajoitusten nostokaavailussa vaikka
idea3.gif
.
 
Ja sitten, kun siellä on kasikympin lätkät joka paikassa, ilmestyvät liikenteeseen nämä "pikkupoliisit", jotka jurnuttavat oman, "absoluuttisen tarkan" nopeusmittarinsa mukaan tismalleen suurinta sallittua (eli käytännössä 65-70km/h) ja pitävät kiihdytyksillä ja kiilausyrityksillä huolta, ettei kukaan tai mikään mene ohi...
kaboom.gif
Ei tosin kosketa meikää, mutta kuitenkin. Niitä oli ja on ollut ja tulee olemaan, pikkusieluja.
 
Noh, liikenneministeriön hommiin ei voi olla pätevä jos omistaa ajokortin... Eikä siltä porukalta ole kyllä tullut viimeiseen 15 vuoteen ensimmäistäkään täysijärkistä ideaa.

Poliitikkoihinkin voi periaatteessa äänestämällä vaikuttaa, mutta virkamiehiin ei tehoa mikään. Ne on siellä ja pysyy kunnes eläkeikä iskee.

Ja joo, maasta muuttaminen on ehdottomasti hyvä idea. Kyllä sen tietää jo nyt että suomesta tulee pidemmällä aikavälillä pelkkä kehitysmaa kun maa kuristaa itse itsensä hengiltä.
 
Alkaa olla jo viimeinen niitti sille että tästä saatanan sosialistisesta holhousvaltiosta on aika muuttaa pois.
No hohhoijaa ja verot ovat kommunismia...
biggrin.gif


Luulisi jokaisen maanteitä käyttäneen huomanneen, että ihminen ei ole se eläin, joka osaa ilman holhoamista ja silmälläpitoa toimia järkevästi sosiaalisessa ympäristössä, jollainen liikenne on.

Liikenneministeriön näkökulma saattaa hiukan erota tavallisen tallaajan arkisesta angstista.
 
No hohhoijaa ja verot ovat kommunismia...
biggrin.gif


Luulisi jokaisen maanteitä käyttäneen huomanneen, että ihminen ei ole se eläin, joka osaa ilman holhoamista ja silmälläpitoa toimia järkevästi sosiaalisessa ympäristössä, jollainen liikenne on.

Liikenneministeriön näkökulma saattaa hiukan erota tavallisen tallaajan arkisesta angstista.
Se on helppo puhua jos asuu ruuhkasuomessa ja ainoa mihin tarvitsee liikkua on joku Ahveniston rata ja sinnekkin motaria kesäisin.
 
Rajoitusten nostamiseen tai laskemiseen en ota kantaa.

Kaasunalle mainitsikin aikaisemmin näistä mittarin tuijottajista jotka luottavat omaan mittariinsa ja pitävät sitä ainoana joka näyttää oikean nopeuden, nämä on mielestäni vaarallisimpia tien tukkoja ja aiheuttaa vain v...tus käyrän turhaa nousua.
veryangry.gif
 
No kyllä ne tasan nopeusrajoitusta mittarin mukaan ajavat on nykyään todella harvassa. Eikä toi nyt niin vaarallista ole jos siellä täällä tieosuuksilla tiputetaan rajoituksia. Itte ajelen vuodessa 30tkm autolla ja 15tkm pyörällä, mielestäni siis keskivertoa enemmän, ja mulle on ihan yks lysti onko se 80 vai 100, aina oon kerinny. Ja järjestään kaikki ajaa 80-alueella 90-100 mittarissa, eli kyllä se mittarivirhe on yleisesti tiedossa.

Ja holhouksen tarve lisääntyy samaa rataa kuin niiden tielläliikkujien määrä jotka ei pelisääntöjä noudata. Elikkäs motoristifoorumia lukemalla voi päätellä juuri näin käyvän.

Tervemenoa bushlandiaan vaan kaikki valittajat, sinne ne on ennenkin osannu... on murheenaiheet kyllä vähissä.
033102ass_1_prv.gif

Miksi muuten olen selvästi täällä aistivinani sellaista, että motoristit, ainakin ne jotka tänne kirjoittavat, "tietävät" olevansa keskivertoa parempia, pätevämpiä ja fiksumpia tielläliikkujia?
 
Minua ei hirveesti korpea se että lasketaan satkun rajoitus kahdeksaankymppiin, aika turha siitä on valittaa. Usein talvikelissä alkaa turvallinen nopeus olla tuo kahdeksankymppiä ei sen suurempi, kun pimeällä ei näe hyvin kuitenkaan ja liukastakin on aika usein. Talvikelissä tulee kuitenkin ajettua aika usein japanilaisen mittarissa satku joka on mittauspaikasta riippuen 90-92km/h, vaikka nopeusero ei siihen kahdeksaankymppiin ole suuri mutta sitä luulee että matka taittuu nopeammin kun mittarissa on lukemana tasan sata
tounge.gif
 
Miksi muuten olen selvästi täällä aistivinani sellaista, että motoristit, ainakin ne jotka tänne kirjoittavat, "tietävät" olevansa keskivertoa parempia, pätevämpiä ja fiksumpia tielläliikkujia?
Niin, kirjoitithan tänne sinäkin...  
biggrin.gif
Tarkoititko muuten tätä topiccia, tätä palstaa vaiko koko foorumia? Tänne kirjoittaa aika moni. Jotkut jopa useamman kerran ja eri aiheista..!
crazy.gif
 
Hehee. Tänään kirosin tätä samaista asiaa eräälle naispuoleiselle tutulleni, joka sitten sanoi minulle että onpas tuo turha asia sinulle niin kovin tärkeä. Onko sillä nyt niin väliä onko se rajoitus 80 vai 100. No kuitenkin, sama tuttu joutui tänään ajamaan autoni Espoosta Vaasaan ja yhdessä kohtaa tietä kysyi että onko tässä nyt mitään järkeä että on 3km pitkä suora ja nopeusrajoitus 80km/h. Kysyin että alatko pikkuhiljaa ymmärtämään että miksi hiertää nopeusrajoitusten lasku tyhjillä tiepätkillä mutta kieltäytyi kommentoimasta asiaa.

Ehkä nuo asioista päättävät ihmisetkin pitäisi saada liikkumaan autolla Helsingistä Leville eikä taxi-lentokone-taxi-mökki reittiä. Sitten alkaisi pikkuhiljaa normaali-ihmisten realiteetitkin tulla esiin.

Olen edelleen sitä mieltä että jos naru kaulan ympärillä pistetään liian kireäksi niin pikkuhiljaa jotain hallitsematonta alkaa tapahtua...
 
Nopeusrajoitusten tulisi määräytyä keliolojen, ei kalenterikuukauden mukaan. Muutamissa paikoissa on valaistuja nopeusrajoitusliikennemerkkejä, joissa lukema vaihtuu ohjattuna tilanteen mukaan; mm. Kallaveden siltoja ennen viitostietä pohjoiseen ajettaessa. Hiton hyvä systeemi. Siinä missä isoveli pystyttää kamerattomia nopeusvalvontatolppia pelotteeksi, (Hanko-Mäntsälätie miinoitetaan tämän aamun Aamupostin uutisen mukaan muutaman kuukauden sisällä välillä Hyvinkää-1-tien risteys) voisi nekin rahat pistää parempaan, ja alkaa rakentaa vaikkapa lämpömittarin ja kosteusmittarin lukemien funktiona ohjautuvaa nopeusrajoitusjärjestelmää ainakin vilkkaimmille pääteille. Säästyisi monta turhauttavaa vitutuskörötyskilometriä ainakin allekirjoittaneelta. Kuivalla pakkaskelillä tai loppuvuoden monesti täysin kesäkeliin varrattavissa olosuhteissa (Etelä-Suomessa ainakin) on tyhmääkin tyhmempää maleksia kahdeksaakymppiä, kun samoissa oloissa samassa paikassa saisi ajaa satasta, jos vain elettäisiin eri kalenterin lehdellä.
 
Miksi muuten olen selvästi täällä aistivinani sellaista, että motoristit, ainakin ne jotka tänne kirjoittavat, "tietävät" olevansa keskivertoa parempia, pätevämpiä ja fiksumpia tielläliikkujia?
Niin, kirjoitithan tänne sinäkin...  
biggrin.gif
  Tarkoititko muuten tätä topiccia, tätä palstaa vaiko koko foorumia? Tänne kirjoittaa aika moni. Jotkut jopa useamman kerran ja eri aiheista..!  
crazy.gif
Juu, ironia ei mitenkään poissulje itseäni. Itsekin "tiedän" olevani fiksumpi ja parempi kuski kuin muut, niinkuin keskimäärin kaikki tielläliikkujat.

Mutta yleinen ajatus, mitä paljon näkee ja lukee, on että "ne idiootti-kotilokuskit ei tajuu jne..." Eli siis MINÄ olen parempi kuin tuo muu "liikenne-karja", mikä tuolla aiheuttaa ruuhkia ja kupeksii ohituskaistoilla. Koskee myös itseäni.
 
Back
Ylös