• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Talvinopeuksista

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Spede1
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Niinpä. Ja mitä tulee menetettyyn suvunjatkamistoiminta-aikaan eli nousevan sukupolven siitäntäaikaan, niin siinäpä lisätappio yhteiskunnalle.
tounge.gif
Suomessa ku on tarpeeksi työttömiä miehiä niin ne voi käydä hoitelemassa niitten vaimot ketkä jonottaa ruuhkassa
tounge.gif

Eipä nuo talvinopeudet mopoilijaa paljon kiusaa. Ainakin meillä päin talviaikoina tienpinta ja lämpötila estävät rajoitusten mukaisen ajon...
062802moto_prv.gif

Eipä nuo talvinopeudet mopoilijaa paljon kiusaa. Ainakin meillä päin talviaikoina tienpinta ja lämpötila estävät rajoitusten mukaisen ajon...
062802moto_prv.gif
No ei, mutta kun talvellakin täytyy käydä töissä. Eli on pakko ajella tojotalla. Ja jos rajoituksia työmatkalla lasketaan pelkän konginkankaan onnettomuuden vuoksi, on pakko hiukkasen ihmetellä päättäjien ajatuksenjuoksua...

Olen samaa mieltä kap57 kanssa siitä, että kaluston parantuessa syntyy illuusio siitä, että nyt voi antaa mennä, kun on turvatyynyt ja muut rensselit. Sit ku rytisee kovassa vuhdissa, ei ehdi edes tajuamaan, että ei se uusi menopeli ollutkaan autuaaksi tekevä seikka. On ollut uutiskuvissa todella ruttuisia uusia autoja.

Kyllä terve maalaisjärki on se jolla voittaa pitkässä juoksussa. Itse en uskaltanut ajaa 90km/h kovempaa Lahti-Helsinki motarilla 31.8. kun oli pimeää, märkää ja visiirissä roiskeita. Kotilot paino ohi, mutta ei minua kiinnosta, kun oli tarkoitus päästä kotiin ehjänä. Toiseen suuntaan kyllä mentiin kuivalla kelillä valoisaan aikaan 120+.
062802moto_prv.gif

Apropoo...
Järkevät ja olosuhteiden mukaan vaihtuvat nopeusrajoitukset käytöön. Yleisesti ottaen olen sitä mieltä, että Suomessa on paljon tieosuuksia, joissa voisi ajaa kovempaa ja on pätkää, jossa pienemmät nopeudet ovat kohdallaan.

Turvallista syksyä, ei enää kynttilöitä jooko...!

btw... Moni rekkakuski alentaa talven tullen nopeutta 5-10 km/h rajoittimesta talven tullen, jotta voivat tarpeen tullen, esim. perävaunun heittelehtiessä nostaa nopeutta, jotta kärry voidaan suoristaa...

Siinäpä se, kun kaikki rajoitukset tehdään Suomen malliin pahimman skenaarion mukaisesti: lumisadetta, jäätyvää tienpintaa, tumpelokuski, vanha turvaton auto jne.
Olisihan hirveetä, jos jotain onnettomuutta voidaankin pitää tielaitoksen tai virkamieskunnan syynä!! (Konginkangas todisti juuri tämän).
Puskaluimu-saabismipiipertäjiltä juuri oletusten mukainen ehdotus. Mitäs muutakaan?

Ahistaa..pois täältä on päästävä..

veryangry.gif

Järkevät ja olosuhteiden mukaan vaihtuvat nopeusrajoitukset käytöön. Yleisesti ottaen olen sitä mieltä, että Suomessa on paljon tieosuuksia, joissa voisi ajaa kovempaa ja on pätkää, jossa pienemmät nopeudet ovat kohdallaan.
Samaa mieltä, ja jonku verran vois niitä verorahoja kohdistaa teitten kunnostamiseenki, ei oo mikään ihme että onnettomuuksia syntyy ku ajellaan liukkaalla tiellä semmosessa 45:n asteen kallistuksessa. Paras olis jos kaikki vaan tajuis alentaa sitä nopeuttaan sillon ku olosuhteet on huonot, mutta kun täältä Suomestakin varmaan jonkun verran sellasta porukkaa löytyy jotka luulee, että se uus Volvo pysyy tiellä kun tiellä, ni tollaset vaihtuvat nopeusrajotukset vois olla paikallaan.

Kai se nopeuden lasku aiotaan suunnata niille tieosuuksille, jotka ovat ruuhkaisia ja joilla liikkuu paljon raskasta kalustoa "tientukkeena". Eli keskinopeus näillä teillä ei tämän takia varmaan useinkaan edes pääse nousemaan sataan, vaikka tie olisi kuinka hyvä.
Tuo jos mika on positiivista ajattelua
thumbs-up.gif

Valitettavasti totuus on tarua ihmeellisempaa, ja ainakin edellisina vuosina nuo talvirajoitukset on isolti osuneet paikkoihin, joissa ne ei ole tarpeellisia kuin kenties muutamana pahimpana paivana talvesta. Siis jos ihminen syyllistyisi vastaavaan, niin syyte rapsahtaisi hatavarjelun liioittelusta...
Heh, just.
hyvä esimerkki on Kemi-Rovaniemi välinen ns."itäpuolentie"
Hyvää asfalttia miltei 150 km ja erittäin vähän liikkujia.Silti suurin sallittu, niin kesä kuin talvikelillä 80 km/h.
Joten liikkukaas vähän täällä pohjoisessakin, niin tiedätte miltä nuo älyttömät rajoitukset meidän kannalta katsottuna tuntuvat.
Jännä ajella 80 km/h ihkayksikseen hyvää tietä, kauniina kesäpäivänäkin....

Kuulemma pittää paremmin tuulen ja hiukan kestää sadettakin. Mutta että pysyy tiellä... oho, olin jo harkittemassa Volvoa, mutta jos pysyy siellä tiellä eikä sillä pääse kotia ollenkaan, niin paras perua koko ajatus...
biggrin.gif

Auttaskohan se, jos nämä kirjoituspöytäkuskit käväsisivät vaikka, noh, sanotaan vaikka Helsingistä Nuorgamissa talvirajoituksia noudattaen ja itse ajaen. n. 1300 km /suunta.

Huomaisivat ehkä, että ei täällä Suomessa riitä valtaisia onnettomuusriskejä ihan joka kilometrille.
Eikä edes liikennettäkään.

Joten  
033102ass_1_prv.gif
 tollasille hankkeille.

..kijrotuvihreitä.

Back