Talviöljy F700GS:ään

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Tigerbalm
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Jaa sivujalan alle? :D ....(ilmajäähy ei tunnista - sorry! =), mutta voisihan tuo olla soma värkki, jos nesteillä ajelisi! :WAZAAP:

Lämpövastus öljypohjaan kiinni..? Periaatteessa voisiko sellaisesta vesijohtovastuksesta tehdä sellaisen ku kiertäisi sen nätisti pohjaan kiinni?:dunno:

Toisaalta tulisiko siitä tarpeeksi lämpöä? Taitaa olla 10w metri. Pitäisi olla ehkä enemmän lämpöä. Ja liimattava kunnolla pohjaan kiinni. Jossain sellaisiakin tuli joskus netissä vastaan..

Onhan nelarikelkoissakin käytetty lohkolämmittimiä, miksei..
 
Lämpövastus öljypohjaan kiinni..? Periaatteessa voisiko sellaisesta vesijohtovastuksesta tehdä sellaisen ku kiertäisi sen nätisti pohjaan kiinni?:dunno:

Toisaalta tulisiko siitä tarpeeksi lämpöä? Taitaa olla 10w metri. Pitäisi olla ehkä enemmän lämpöä. Ja liimattava kunnolla pohjaan kiinni. Jossain sellaisiakin tuli joskus netissä vastaan..

Onhan nelarikelkoissakin käytetty lohkolämmittimiä, miksei..

onhan olemassa aika tehokkaitaki pintaan asennettavia lämmittimiä. Myös liimattavia lämmitysmattoja, tarkoitettu esim öljysäiliön kylkeen. mangeettivastus vaatii myös tasaista pintaa tarttuakseen, ja metallia. .. ei taida esim bokserin öljypohjaan ottaa kiinni mutta voisihan siihen liimata kemiallisella metallilla teräslevyn..
onko kellään kokemusta esim X1R.n käytöstä mopossa.? Aattelin laittaa lotjaan joka paikkaan. itse olen lotjassa käyttänyt ihan samoja voiteita ku koneissa. luokitukset käy. moottoriin menny 5w50 motulia mut seuraavalla kerralla hyllystä mpm 5w40... tai 10w40.. toki ohjekirjaa pitää lukea ja jos ei ymmärrä miksi mitä suositellaan nii laittaa mitä käsketään. mut esim piimerin perä, 80w90 castrol emc.n valinta.. käsky ei kehotus, laittakaa voiteluainetta....
 
onhan olemassa aika tehokkaitaki pintaan asennettavia lämmittimiä. Myös liimattavia lämmitysmattoja, tarkoitettu esim öljysäiliön kylkeen. mangeettivastus vaatii myös tasaista pintaa tarttuakseen, ja metallia. .. ei taida esim bokserin öljypohjaan ottaa kiinni mutta voisihan siihen liimata kemiallisella metallilla teräslevyn..
onko kellään kokemusta esim X1R.n käytöstä mopossa.? Aattelin laittaa lotjaan joka paikkaan. itse olen lotjassa käyttänyt ihan samoja voiteita ku koneissa. luokitukset käy. moottoriin menny 5w50 motulia mut seuraavalla kerralla hyllystä mpm 5w40... tai 10w40.. toki ohjekirjaa pitää lukea ja jos ei ymmärrä miksi mitä suositellaan nii laittaa mitä käsketään. mut esim piimerin perä, 80w90 castrol emc.n valinta.. käsky ei kehotus, laittakaa voiteluainetta....

Olihan niitä öljynlämmittimiä Volkkarin boksereissa jo vuosikymmenet sitten. Eikös niissä ollut sellainen irrotettava pieni pyöreä ölypohja, jonka tilalle lämppäri asennettiin... Joissain bemuissahan on vähän vastaavanlainen öljypohja, mutta niihin ei mahda olla lämmitintä saatavilla..
 
Yleisellä tasolla keskusteltaessa suositellaan että märkäkytkimellisessä moottoripyörässä tulisi käyttää JASO MA luokituksen moottoriöljyä. Luokitus kertoo että öljy ei sisällä lainkaan kitkan poisto/vähennys aineita.

....

Öh, nyt pitää tyhmänä kysyä mikä sen öljyn tarkoitus oikeastaan on? Kitkan vähennys vai jotain muuta?
 
Re: Talviöljy F700GS:ään

Öh, nyt pitää tyhmänä kysyä mikä sen öljyn tarkoitus oikeastaan on? Kitkan vähennys vai jotain muuta?

Sen tarkoitus on voidella. Tuo JASO standardi tarkoittaa ettei siinä ole kitkaa vähentäviä lisäaineita. Esim auto öljyissä on kaikenmaailman longlife aineksia mukana.
 
Noista lämmittimistä sen verran, että missä vaan sähköä on
saatavilla, kuumailmapuhallin on järki päässä käytettynä
aivan erinomainen värkki.... moneen paikkaan :;):.

Notkistuu se rasva vaikka Trangialla jos tiukka paikka on.
Tarttee vaan vahtia vähän tarkemmin, ettei käy vanhanaikaisesti.
 
Öh, nyt pitää tyhmänä kysyä mikä sen öljyn tarkoitus oikeastaan on? Kitkan vähennys vai jotain muuta?

Öljy muodostaa ohuen kerroksen/kalvon kahden metallipinnan väliin jotta metalli ei pääse koskeen metallia. Miten sitten lisäaineet auttaa tuon kalvon toimintaa, niin menee korkeemmaks osaamiseksi. Nitrous varmaan tietäs asiasta jotain. Mun luullakseni asiaan vois liittyä pienemmät välykset ja pienemmät päästöt. Sitte öljyn tärkeä rooli on jäähdytys.
 
Noista lämmittimistä sen verran, että missä vaan sähköä on
saatavilla, kuumailmapuhallin on järki päässä käytettynä
aivan erinomainen värkki.... moneen paikkaan :;):.

Notkistuu se rasva vaikka Trangialla jos tiukka paikka on.
Tarttee vaan vahtia vähän tarkemmin, ettei käy vanhanaikaisesti.

Joo, muistuu mieleen irrallinen keittolevy auton öljypohjan alla - ja kaasutöhö.. Avotuli ei ehkä kuitenkaan ihan ensimmäisenä vaihtoehtona :no:
 
Pelimies asentaisi vesivehkeeseen pienen bensa-Webaston. Tuonhan voisi pistää puhaltamaan ajon aikana lahkeesta sisään :D
 
Pelimies asentaisi vesivehkeeseen pienen bensa-Webaston. Tuonhan voisi pistää puhaltamaan ajon aikana lahkeesta sisään :D

tai sitten se jäähdytinnesteellä lämpenevä ajopuku, siihen se webasto taikka eeperi. siis jos ilmajäähy, jolla ajeleepi.:) muuten menis liian helpoksi. :grin:
 
tai sitten se jäähdytinnesteellä lämpenevä ajopuku, siihen se webasto taikka eeperi. siis jos ilmajäähy, jolla ajeleepi.:) muuten menis liian helpoksi. :grin:

Noita jäähynesteellä lämpeneviä pukuja on olemassa. Suomessakin on ainakin yksi moinen (ollut).
 
Savottakämpillä lasketaan iltasella öljyt koneesta metalliastiaan, (ja vedet), ja sitte kireänä pakkasaamuna, samalla ku teeves kiehuu, kuumennetaan myäs öljyt, (ja vedet), jotka sitten kaadetaan koneeseen enne starttia. Ja sit aletaan hommiin....... :orgmp:
 
Back
Ylös