• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Talvirenkaat

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja themetus
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

themetus

New member
Onko kukaan saanut sakkoja kesärenkaista talvella (1.12 - 29.2)? Lain mukaan myös MP-ssä pitää olla "talvirenkaat".

18 § (19.12.2002/1243)
L-luokan ajoneuvon ja sen perävaunun renkaat ja liukuesteet
1. Kulutuspinnan pääurien syvyyden tulee olla vähintään 1,0 mm. Moottoripyörän (L3e- ja L4e-luokka) ja kolmipyörän (L5e-luokka) etupyörässä ei saa käyttää rengasta, jonka puutteellinen tasapaino voi haitata ohjausta.
2. Moottoripyörässä, mopossa, kolmipyörässä, nelipyörässä ja kevyessä nelipyörässä sekä tällaisen ajoneuvon perävaunussa on käytettävä talvikäyttöön sopivia, karkeakuvioisia renkaita 16 §:n 2 momentissa tarkoitettuna aikana. Mainitussa momentissa talvirenkaiden käyttövelvollisuudesta autolle säädetyt poikkeukset koskevat soveltuvin osin myös moottoripyörää, mopoa, kolmipyörää, nelipyörää ja kevyttä nelipyörää sekä tällaisen ajoneuvon perävaunua.
3. Liukuesteiden käyttö moottoripyörässä, mopossa, kolmipyörässä, nelipyörässä ja kevyessä nelipyörässä sekä tällaisen ajoneuvon perävaunussa on sallittu 17 §:ssä henkilöautolle säädetyin ehdoin.

16 §
Auton, auton perävaunun ja hinattavan laitteen renkaat
1. Auton etupyörissä ei saa käyttää renkaita, joiden puutteellinen tasapaino voi haitata ohjausta. Kulutuspinnan pääurien syvyyden tulee auton, auton perävaunun ja sellaisen hinattavan laitteen renkaissa, jonka suurin sallittu nopeus on suurempi kuin 40 km/h, olla vähintään 1,6 mm. Akselilla, jolla on paripyörät, tämä vaatimus ei koske molempia pyöriä. Pääurilla tarkoitetaan leveitä uria renkaan kulutuspinnan keskialueella noin kolmen neljänneksen leveydellä kulutuspinnasta.
2. Henkilöautossa (M1-luokka), jonka kokonaismassa on enintään 3,5 tonnia, ja pakettiautossa (N1-luokka), kokonaismassaltaan enintään 3,5 tonnin erikoisautossa sekä kokonaismassaltaan yli 0,75 tonnin ja enintään 3,5 tonnin perävaunussa (O2-luokka) on joulu-, tammi- ja helmikuun aikana käytettävä talvirenkaita, joiden kulutuspinnan pääurien syvyys on vähintään 3,0 mm. Talvirenkaita ei tarvitse käyttää:
a) paripyörien molemmissa pyörissä;
b) auton tai sen perävaunun valmistukseen, maahantuontiin, kauppaan, korjaukseen tai katsastukseen liittyvissä tilapäisissä enintään 20 kilometrin pituisissa siirroissa;
c) museoajoneuvossa;
d) sellaisessa autossa tai sen perävaunussa, johon talvirenkaita ei ole saatavissa.

Tuo lihavoitu tekstisi/lainaus nimenomaan kääntyy mielessäni niin että lain mukaan ei tarvii jos ei ole saatavilla. Ainoa mitä olen miettinyt on toi talvella 3mm pintaa, ilmeisesti tarkoittaa myös kesärenkailla ajelevia??

Ja ei tullu sakkoja talvella 2006/2007, ei polliisia kiinnostanut kun oli lämpimät kelit. Pakkasella voi olla toisin.
Edittiä: tai siis liukkaalla talvikelillä.

Luultavimmin, jos jotain sattuu (kaatuminen) ja on kesärenkaat, kaivaa vakuutus setä (tai täti) juuri tuon kohdan esiin. Eiköhän MP renkaita löydy joka kokoa myös talvi mallina?

Riittävän karkeakuvioiset renkaat?

Ainoat M+S renkaat(eikös se ole jonkinlainen talvisenkaan merkki) mitä mulla on ollu oli samalla vuosiin "sileimmät" renkaat...
Ne mitään pitänyt.
Ilman kyseistä merkintää olevat rupulikumit paljon paremmat...
Ne ilmeisesti on riittävän karkeat.
Tosin aika liukkaat nekin on.

Nyt alla "liian hyvät" nastarenkaat...
Niittenkin kanssa saa "pelätä" virkavaltaa...
Mutta pitoa on.

Eiköhän MP renkaita löydy joka kokoa myös talvi mallina?
Varmaan ihan huumorilla pistit?
biggrin.gif

Onko kukaan saanut sakkoja kesärenkaista talvella (1.12 - 29.2)? Lain mukaan myös MP-ssä pitää olla "talvirenkaat".

18 § (19.12.2002/1243)
L-luokan ajoneuvon ja sen perävaunun renkaat ja liukuesteet
2. Moottoripyörässä, mopossa, kolmipyörässä, nelipyörässä ja kevyessä nelipyörässä sekä tällaisen ajoneuvon perävaunussa on käytettävä talvikäyttöön sopivia, karkeakuvioisia renkaita 16 §:n 2 momentissa tarkoitettuna aikana. Mainitussa momentissa talvirenkaiden käyttövelvollisuudesta autolle säädetyt poikkeukset koskevat soveltuvin osin myös moottoripyörää...

16 §
2. ...
Talvirenkaita ei tarvitse käyttää:
a) paripyörien molemmissa pyörissä;
b) auton tai sen perävaunun valmistukseen, maahantuontiin, kauppaan, korjaukseen tai katsastukseen liittyvissä tilapäisissä enintään 20 kilometrin pituisissa siirroissa;
c) museoajoneuvossa;
d) sellaisessa autossa tai sen perävaunussa, johon talvirenkaita ei ole saatavissa.
Eiköhän tuosta selviä...

Mä ostan mun ninjaan heti m+s renkaat kun joku tarjoo..
tounge.gif

Ei ole poliiseja ainakaan minun ajeluni kiinnostaneet ja olen ajellut paljon. Tänäkin vuonna melkein joka toinen reissu on ajanut maija vastaan tai perässä. Tosin osan kertoja ollut museopyörä alla, joten ei tuohon voisi puuttuakaan.

Ainoa mitä olen miettinyt on toi talvella 3mm pintaa, ilmeisesti tarkoittaa myös kesärenkailla ajelevia??
Ei ainakaan kuorma-autoon päde, eli tuskin siis moottoripyöräänkään. Tieto on peräisin autokoulun C-teoriatunnilta noin viikko sitten. Kouluttajalla kuljetusliike ja vuosien kokemus alasta. Pidän aika luotettavana lähteenä.

Jos pysäyttävät, kannattaa korostaa, että "kyseessä on ajoneuvon maahantuontiin, myynti- tai korjaustoimintaan liittyvä tilapäisluonteinen siirto". Jos eivät usko, niin kaupatkaa fillaria vaikka saman tien...

JOVVAIN TÄ !
sport05.gif

..............Naaaaaa, net mitää missää pysäyttele ! En oo kuullu ikhän, en koskaa et joku mitää sakkoja ois renkaihe takia saanu !

.........Se on niin että ku m+s renkhaita ei saa matkapyörii misthän nii ei siitä voi sakottaa. Karkhiakuvio o vaik näis Metzeis ja se riittää, uskokaa ny hyvät hemmot jo....
Lasertec_128X140.jpg

......enturo- ja rossikumit on sitten niitä m+s rinkuloi.....naaaa.

Eihän niitä tosiaan tarvi käyttää ku ei kerta o saatavilla. Kyllä mun mielestä ihan perus diablossa on tarpeeks karkea kuvio.
biggrin.gif

Jos kunnolliset piikit jostain löytäs, vois harkita ratakauden jatkamista heti jäiden tultua. Kliks!

mistä sais hesan seudulla 'laittoman pitkät nastat' , siis renkaaseen kiinnitettynä
tounge.gif
, mulla lailliset mutta ei oo pitoa

Tätä asiaa jossain välissä selvittelin ja yhden yhtiön korvauspäällikön (= henkilö joka päättää yhtiön korvauslinjoista) kanssa keskusteltiin ja hän sanoi ettei he sitä rupea selvittämään mitkä renkaat alla on.

Poliisin kanssa tästä sitten väiteltiin ja heidän kanta oli yksioikoinen. Sakot tulee ja piste. Jos näin pääsisi käymään, niin käräjille lähtöhän se olisi. Laki on kuitenkin pienen yksilön puolella tässä asiassa, ainakin oman pyörän kanssa.

Aikanaan tuli ajettuun talvet enska pyörällä ja ainakin itselle sopi sekarengaistus, edessä piikitön ja takana piikillinen. Laiskuutta jäi rengas vaihtamatta ja kesäkuussa annoin pitkää sladia ja kipinät lensi, tämä kiinnosti virkavaltaa joka pysäytti, ensin eivät tienneet saiko moottoripyörässa lain mukaan olla nastarenkaat vai ei ja toisekseen eivät sitäkään saiko niillä ajaa kesällä. Sakottamatta jäi ja renkaan revittelin loppuun.
cool.gif

Poliisin mielipide asiaan

Eli jos ajelet ilman talvirenkaita, niin sakot rapsahtaa... ts. käräjillä tavataan.

No, tänä vuonna talvirengaspakko on jo ohi ja viimeistään tämän kuun lopussa pitäisi kesäkumitkin laittaa alle... Tosin laki antaa siihen tulkinnan varaa.

Eli homma menis käräjille ja polliisi häviäisi sen? Ja kansa maksaa..

EDIT: Oikeastaan on mielenkiintoista, että tuollainen vapaus tässä kieltojen Suomessa yhä on. Eikö liikenteessä liikkumisen voisi kieltää kaikilta sellaisilta laitteilta, joissa ei talvirenkaita ole ihan turvallisuuden nimissä.
tounge.gif

Poliisin mielipide asiaan

Eli jos ajelet ilman talvirenkaita, niin sakot rapsahtaa... ts. käräjillä tavataan.

No, tänä vuonna talvirengaspakko on jo ohi ja viimeistään tämän kuun lopussa pitäisi kesäkumitkin laittaa alle... Tosin laki antaa siihen tulkinnan varaa.
Vai sellaista se Nina kertoilee.

Oikeassa se minun mielestä on ainoastaan siinä, että sinun pitää näyttää toteen ettei ko. renkaita ole saatavilla. En tosin vielä ole yhdestäkään luettelosta löytänyt renkaita mitkä ovat minun pyörän nopeusluokkaan kelpaavat laissa mainitulla kuvioinnilla. Täytyy myöntää etten hirveän tarkkaan ole etsinytkään..

Ja tuolla liikenneministeriön mukaan vetämisellä Nina nyt vähän nolasi itsensä..

P.S. Miksi se muuten puhuu ns. talvirengaspakosta? Eikös tuo lue laissa....

En tosin vielä ole yhdestäkään luettelosta löytänyt renkaita mitkä ovat minun pyörän nopeusluokkaan kelpaavat laissa mainitulla kuvioinnilla. Täytyy myöntää etten hirveän tarkkaan ole etsinytkään..
Ei se nopeusluokka todennäköisesti rajoita mitään...Nopeusluokan kun ei tarvitse käytännössä kattaa kuin 100km/h...
baaa.gif
Saatavuus voi siltikin olla suurempi ongelma, siis löytyykö ylipäätään talvirenkaiksi luokiteltavia renkaita vaikkapa kyykkyihin...

Back