10w pumppattavuuden rajalämpötila on -30 c, eli joku 10w-40 on -20 c:ssä kaukana viellä jostain vaseliinistä ja tulee ihan notkeena ulos purkista![]()
No -27c lähtölämpötilastahan tuossa mchuurre puhuikin testiään aloittaessa, eli ei tuo kymppisarjalainen kovin notkeaa silloin olisi ollut.
Sinänsä tuo pumpattavuuslämpötila on kyllä vain yksi muuttuja asiassa. Ainakin autopuolella on selvästi huomattavissa, että 5w50 pyörii -20:ssä jo suhteellisen kankeasti, kun taas 0w40:llä kone pyörähtää melkein kuin kesällä. Muistaakseni tuon Mobilin 5w50 kyljessä luvataan jopa -54 astetta pumpattavuuslämpötilaksi.




(tai no, jos tarkkoja ollaan niin oikaisin mää Paltamon jäätietä vähä...)
Pessimisti ei pety jne.
Tuli ajettua 190 mailia Skotlannin lansirannikkoa pitkin. Keli vaihteli skottityyliin taysin kuivasta ja aurinkoisesta rankkasateeseen, suolaa oli ajettu runsasti ja pyora kotiin paastessa kivan nakoinen
