• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Tankkaus pyörä käynnissä?

eikös nykyään ole hiilivetyhöyryjen takaisinkierrätys niissä tankkauspistooleissa? Ei sieltä kyllä ole aikoihin käryjä tullut tankatessa.
 
Car Fuel Fire

http://www.metacafe.com/watch/42060/car_fuel_fire/

Kännykästäkin voi lähtee kipinä....ainakin jonkin myytin mukaan, ja myyntinmurtajissahan ne yrittivät saada kännykällä syttyy tulipalon tankatessa...eivät tosin onnistuneet, muistaakseni.
Videossa näkyy hyvin kun noustaan autosta. Oikein hierretään slipoveria eikä kädellä kosketa missään vaiheessa auton rakenteisiin. Luodaan mahtavat puitteet staattiselle sähkölle. Polttoainepistooli ensimmäinen asia mihin kosketaan ja siitä kipinä mikä sytyttää höyryt.
 
niin tarkoitin, että jos sulla on jokin spesiaalitilanne, etkä pysty starttaamaan/sammuttamaan, niin ei kai se pyörä nyt ihan heti räjähdä, vaikka kerran tankkaisikin sammuttamatta. Normaalisti toki kannattaa sammuttaa, enkä oikein keksi syytä, että miksi ei sammuttaisi. Kipinästä bensa saattaa syttyä, mutta ei edes pakosarja taida olla niin kuuma, että bensa leimahtaisi.
 
Ei onnistu, bensakorkissa sama avain ku virtalukossa
wink.gif
 
Mulla on paha sähkövika pyörässä joten voi olla vielä normaalia riskialttiimpaa.. Kahdella avaimella ajattelin että toimisi mutta taitaa mennä kävelyksi. Staattori/jännitteensäädin/laturi/startti joku noista sökönä ja ottaa oiretta pahasti myös mittaristoon ja antaa erilaisia ääniä muutamista paikoista pyöristä... Joten ylimääräisen kipinän antaminen ei niin mahdotonta juuri nyt.

Alunperin ajattelin että ajan tankin tyhjäksi mutta joudun ajamaan moottoritietä jolloin nopeus n.140 km/h ja moottori käy aika kuumana eikä ajanpuutteen takia ole mahdollista odottaa viilentymistä joten olisin tankannut käynnissä..

Moottori tosiaan aika lähellä höyryjä... Tehdään pieni kävelylenkki jerryn kanssa siis..
Ks aiempi viestini, tuskin käy kuinkaan. Bensa ei noin vain syty, vaikka tulikuumalle pakokäyrälle ruiskuttaisi  
biggrin.gif
joskus on ollut startti hajonnut reissussa ulkomailla ja jouduin useamman kerran tankkaamaan koneen rouskuttaessa. jos haluais varmistella ettei syty palamaan se höyry, niin vaahdottaa prätkän esim. sammutusvaahtopullolla etukäteen ja samalla itsensäkin niin tuli ei tartu. sitten vaahtopallona ajaa tankille ja pois. noh, tämä oli vähän vitsintapainen tähän loppuun.
 
pyörä käynnissä tankkaamisessa en näkisi mitään paloturvallisuus ongelmaa. Pyörän päällä istuessa tankkaaminen onkin sitten toinen juttu. Siitä pakeneminen on hieman hitaampaa.
Syttyy miten syttyy.. ei vara venettä kaada sanoi savolainen veneveistäjä..
 
Paljonko suomessa palaa huoltoasemia vuosittain?

Sen verran riskialtista puuhaa näyttää tuo tankkaaminen olevan että luulisi noita poksahte,levan lähes päivittäin?

Mitenkäs kun sitä huoltoasemaa tankataan, onko tankkiautosta kone sammuksissa?
(juu,tiedetään että on erillaiset systeemit kuin mopoa tankatessa...)
 
pyörä käynnissä tankkaamisessa en näkisi mitään paloturvallisuus ongelmaa. Pyörän päällä istuessa tankkaaminen onkin sitten toinen juttu. Siitä pakeneminen on hieman hitaampaa.
Ööö, tota.... Miksi pitää olla valmis pakenemaan jollei paloturvallisuusriskiä ole? Vai tuleeko se riski vasta istuessa pyörän selässä?
suattaahan se olla niinnii vaan suattaahan se olla jotennii toisinnii.. ite tunnen vain pyörän selkään palaneita. ja vierestä katelleita.
 
pyörä käynnissä tankkaamisessa en näkisi mitään paloturvallisuus ongelmaa. Pyörän päällä istuessa tankkaaminen onkin sitten toinen juttu. Siitä pakeneminen on hieman hitaampaa.
Ööö, tota.... Miksi pitää olla valmis pakenemaan jollei paloturvallisuusriskiä ole? Vai tuleeko se riski vasta istuessa pyörän selässä?
jos persauksista syntyy hengenvaarallinen hankaus sähkö ilmiö
idea3.gif
 
itseasiassa se syttyy monesti kaverin tupakista ja vuotavasta bensaletkusta.
hauskoja kommentteja mutta, nauretaan sit näille sähköpepuille kun ne persenahkat on siirretty kasvoihin palaneen kudoksen tilalle
biggrin.gif
 
Ei liene kovnkaan yleistä, että tankatessa, oli vehjes käynnissä tai ei tulipaloja syntyy. Itse tunnen yhden jampan, joka bensaa väärään paikkaa kanisterista heittäessään sai aikaan elämää suuremmat vahingot. Ei ko. asiasta sen enempää, mutta... Kun kaveri tarinansa kertoi olen bensan kanssa toiminut todella varovasti, kaikki rööki yms kipinät pysyvät kaukana. Kaverilla on lopun ikäänsä t-paita ja lyhyet kalsarit ikäänkuin päällä, KAIKKI muu iho paloi.
 
jos haluais varmistella ettei syty palamaan se höyry, niin vaahdottaa prätkän esim. sammutusvaahtopullolla etukäteen ja samalla itsensäkin niin tuli ei tartu. sitten vaahtopallona ajaa tankille ja pois. noh, tämä oli vähän vitsintapainen tähän loppuun.
tuohon sopis samalla sellainen kiva pupuhaalari. sellainenhan vois löytyä ylimääräisenä vaikkapa kuopion suunnalta..
biggrin.gif
 
Ei voisi tankata käynnissä, kun avainta tarvitaan korkkiin, mutta vaikka voisi niin en viitsisi ottaa sitä marginaalistakaan riskiä.

Bensahan ei kovin herkästi leimahda (tosin herkemmin nykyään tämä etanolikoktaili), mutta höyrystynyt bensa kyllä iloisesti. Ja mikä vaan kipinänlähde sitten riittää. Jos pyörä käynnissä on niin kyllähän niitä potentiaalisia sähköpurkauksia on paljon enemmän haarojen välissä. Joo, täytyy tankata pyörän selässä istuen (pyörä suorassa), että pienen tankin saa täyteen.
 
Wikipedia:

Bensiini on myös erittäin tulenarkaa, sillä sen leimahduspiste on -40 °C. Leimahduspiste on alin lämpötila, jossa haihtunut höyry saattaa syttyä kipinästä. Haihtumiseen taas vaikuttaa bensiinin höyrynpaine, joten on olemassa kesä- ja talvilaatuja.

Toisaalta bensiinin syttymisherkkyyttä liioitellaan; bensiini syttyy pelkästä kuumuudesta vasta yli 400 °C lämpötilassa.

Edit: Teräksen punahehku katoaa +650 °C:n alapuolella. Sormet palavat vielä +60 °C:ssa. Teknologiateollisuus.
 
Back
Ylös